Guvernul României
|
Hotărâre nr. 161/2006 din 03/02/2006 privind întocmirea şi completarea registrului general de
evidenţă a salariaţilor Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 172 din 22/02/2006 Actul va intra in vigoare la data de 01 septembrie 2006 |
|
În temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată, şi al art. 34 alin. (7) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Prezenta
hotărâre stabileşte metodologia de întocmire şi completare a
registrului general de evidenţă a salariaţilor,
înregistrările care se efectuează, precum şi orice alte elemente
în legătură cu acesta.
Art. 2. - (1)
Încadrarea în muncă a unei persoane se realizează, potrivit
prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi
completările ulterioare, numai prin încheierea unui contract individual de
muncă, în temeiul căruia persoana fizică, în calitate de
salariat, se obligă să presteze munca pentru şi sub autoritatea
unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei
remuneraţii denumite salariu.
(2) Fiecare angajator are obligaţia de
a înfiinţa un registru general de evidenţă a salariaţilor,
denumit în continuare registru, şi de a-l prezenta inspectorilor de
muncă, la solicitarea acestora.
(3) Angajatorii care au înfiinţat
sucursale, agenţii, reprezentanţe sau alte asemenea unităţi
fără personalitate juridică, cărora le-au delegat
competenţa încadrării personalului prin încheierea de contracte
individuale de muncă, pot delega acestora şi competenţa
înfiinţării registrului.
(4) Nu au obligaţia de a înfiinţa
registru misiunile diplomatice, oficiile consulare străine cu sediul în
România, precum şi reprezentanţele din România ale persoanelor
juridice străine pentru perioadele în care contractele individuale de
muncă încheiate cu cetăţenii români se înregistrează la
inspectoratul teritorial de muncă.
Art. 3. - (1)
Registrul se întocmeşte în formă electronică.
(2) Registrul se completează în ordinea
angajării şi cuprinde următoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor
salariaţilor: numele, prenumele, codul numeric personal (CNP);
b) data angajării;
c) funcţia/ocupaţia conform
specificaţiei Clasificării Ocupaţiilor din România (COR) sau
altor acte normative;
d) tipul contractului individual de
muncă;
e) data şi temeiul încetării
contractului individual de muncă.
(3) Registrul se transmite la inspectoratul
teritorial de muncă în format electronic, prin utilizarea uneia dintre
următoarele modalităţi:
a) prin completarea on-line a bazei de date
existente pe portalul Inspecţiei Muncii;
b) prin e-mail, pe bază de
semnătură electronică;
c) prin depunerea la sediul inspectoratului
teritorial de muncă în format electronic, însoţit de o adresă de
înaintare semnată de angajator.
(4) Evidenţa registrelor, respectiv a
datelor cuprinse în acestea, transmise de angajatori la inspectoratul
teritorial de muncă, se ţine într-o bază de date organizată
la nivelul Inspecţiei Muncii.
(5) Procedura privind transmiterea
registrului în format electronic se stabileşte prin ordin al ministrului
muncii, solidarităţii sociale şi familiei, după adoptarea
soluţiei tehnice a registrului în format electronic şi în funcţie
de aceasta.
Art. 4. - (1)
Angajatorii au obligaţia de a transmite registrul în formă
electronică la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui
rază teritorială îşi au sediul sau domiciliul, după caz, în
termen de 20 de zile de la data angajării primului salariat.
(2) Angajatorii care la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri au încadrat personal cu contract
individual de muncă sunt obligaţi să transmită
inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază
teritorială îşi au sediul sau domiciliul, după caz, registrul în
formă electronică, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) După îndeplinirea obligaţiei
prevăzute la alin. (1) şi (2), angajatorii vor transmite registrul la
inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază
teritorială îşi au sediul sau domiciliul, numai în cazul în care
intervin modificări ale elementelor prevăzute la art. 3 alin. (2).
(4) Registrul se transmite la inspectoratul
teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi
are sediul sau domiciliul angajatorul, în cazurile menţionate la alin.
(3), în termen de 5 zile de la data la care au intervenit modificări ale
elementelor prevăzute la art. 3 alin. (2).
Art. 5. - Unităţile
fără personalitate juridică ce au competenţa
înfiinţării registrului au obligaţia de a transmite registrul,
în termenele prevăzute la art. 4, la inspectoratul teritorial de
muncă în a cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea, cu îndeplinirea obligaţiilor
prevăzute de prezenta hotărâre.
Art. 6. - Registrul se
păstrează în formă electronică la sediul angajatorului
şi, după caz, la sediul sucursalei, agenţiei,
reprezentanţei sau al altor asemenea unităţi fără
personalitate juridică.
Art. 7. - (1)
Angajatorul are obligaţia de a întocmi un dosar personal pentru fiecare
dintre salariaţi şi de a-l prezenta inspectorilor de muncă, la
solicitarea acestora.
(2) Dosarul personal al salariatului
cuprinde cel puţin: actele necesare angajării, contractul individual
de muncă, actele adiţionale şi celelalte acte referitoare la
modificarea, suspendarea şi încetarea contractelor individuale de
muncă, precum şi orice alte documente care certifică legalitatea
şi corectitudinea completării în registru.
(3) La solicitarea scrisă a
salariatului, angajatorul este obligat să îi elibereze copii, certificate
de reprezentantul legal al acestuia sau de persoana împuternicită de
angajator pentru conformitate cu originalul, ale documentelor existente în
dosarul personal, ale paginii/paginilor din registrul electronic, care
cuprinde/cuprind înscrierile referitoare la persoana sa şi/sau un document
care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, vechimea
în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din
registrul general de evidenţă şi din dosarul personal.
(4) Registrul electronic şi dosarele
personale ale fiecărui salariat se vor păstra în condiţii care
să asigure securitatea datelor, precum şi păstrarea lor
îndelungată şi corespunzătoare.
Art. 8. - (1)
Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de
angajatori, persoane fizice sau juridice:
a) neînfiinţarea registrului
şi/sau netransmiterea acestuia în formă electronică la
inspectoratul teritorial de muncă în termenele şi forma
prevăzute de prezenta hotărâre;
b) refuzul de a pune la dispoziţie
inspectorului de muncă registrul în formă electronică, precum
şi dosarul personal al salariaţilor;
c) necompletarea registrului în
conformitate cu prevederile prezentei hotărâri.
(2) Contravenţiile prevăzute la
alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei (RON) la
5.000 lei (RON).
(3) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac de către inspectorii de muncă.
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau
în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori,
după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul
amenzii prevăzute la alin. (2), inspectorul de muncă făcând
menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 9. - Prevederile art. 8 se
completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 10. - (1)
Inspecţia Muncii adoptă soluţia tehnică privind registrul
în formă electronică şi aplicaţia informatică pentru
completarea şi transmiterea registrului de către angajatori.
(2) Aplicaţia informatică este
distribuită angajatorilor care au obligaţia de a înfiinţa
registrul.
Art. 11. - Registrele
înfiinţate şi înregistrate în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 247/2003
privind întocmirea şi completarea registrului general de
evidenţă a salariaţilor, cu modificările şi
completările ulterioare, se păstrează şi se arhivează
de către angajatori.
Art. 12. - (1)
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 septembrie 2006.
(2) Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 247/2003
privind întocmirea şi completarea registrului general de
evidenţă a salariaţilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 164 din 14 martie 2003, cu modificările şi
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── p. Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Mihai Constantin Şeitan, secretar de stat Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu |
Bucureşti, 3
februarie 2006.
Nr. 161.