Parlamentul României
|
Lege nr. 18/2009 din 26/02/2009 a bugetului de stat pe anul 2009 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 121 din 27/02/2009 Actul a intrat in vigoare la data de 02 martie 2009 |
|
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. - Prezenta lege prevede
și autorizează pentru anul bugetar 2009 veniturile pe capitole și subcapitole
și cheltuielile pe destinații și pe ordonatori principali de credite pentru
bugetul de stat, bugetele Fondului național unic de asigurări sociale de
sănătate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile, activităților
finanțate integral din venituri proprii.
SECȚIUNEA
1
Dispoziții referitoare la bugetul de stat pe anul 2009
Art. 2. - (1)
Sinteza bugetului de stat, detaliată la venituri pe capitole și subcapitole,
iar la cheltuieli, pe părți, capitole, subcapitole, paragrafe, respectiv
titluri, articole și alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Bugetul de stat se stabilește la
venituri în sumă de 75.689,7 milioane lei, iar la cheltuieli, în sumă de
94.767,5 milioane lei, cu un deficit de 19.077,8 milioane lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare, pe surse
de finanțare, cu detalierea pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri,
articole și alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de
credite și anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3*).
(5) Se interzic reținerea și utilizarea de
către ordonatorii de credite finanțați integral din bugetul de stat a oricăror
venituri proprii care nu sunt prevăzute în anexe la bugetele ordonatorilor
principali de credite.
___________
*) Anexa nr. 3 se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 121 bis în afara abonamentului, care se
poate achiziționa de la Centrul de vânzări și informare al Regiei Autonome
"Monitorul Oficial", București, șos. Panduri nr. 1.
Art. 3. - Cheltuielile bugetare
sunt detaliate în bugetele ordonatorilor principali de credite pe surse de
finanțare, iar în cadrul acestora pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri,
articole și alineate de cheltuieli.
SECȚIUNEA
a 2-a
Dispoziții referitoare la bugetele locale pe anul 2009
Art. 4. - Din taxa pe valoarea
adăugată se alocă 17.624,5 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale,
din care:
a) 2.022,2 milioane lei pentru finanțarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, potrivit anexei nr. 4;
b) 12.136,6 milioane lei pentru finanțarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor,
sectoarelor și municipiului București, potrivit anexei nr. 5;
c) 551,8 milioane lei destinate finanțării
cheltuielilor privind drumurile județene și comunale, prevăzute în anexa nr. 6,
a căror repartizare pe unități administrativ-teritoriale se face în funcție de
lungimea și starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul
județean, după consultarea primarilor;
d) 1.999,7 milioane lei pentru echilibrarea
bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și județelor, prevăzute
în anexa nr. 7, care se repartizează pe unități administrativteritoriale
potrivit prevederilor art. 33 alin. (3)-(7) din Legea nr. 273/2006
privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
e) 914,2 milioane lei pentru finanțarea
Programului de dezvoltare a infrastructurii și a unor baze sportive din spațiul
rural, care se vor repartiza pe județe și proiecte eligibile prin hotărâre a
Guvernului, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 7/2006 privind
instituirea Programului de dezvoltare a infrastructurii și a unor baze sportive
din spațiul rural, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
71/2007.
Art. 5. - (1)
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la art. 4 lit. a) sunt
destinate finanțării:
a) sistemului de protecție a copilului și
centrelor de asistență socială a persoanelor cu handicap;
b) drepturilor privind acordarea de produse
lactate și de panificație pentru elevii din clasele I-VIII din învățământul de
stat și pentru copiii preșcolari din grădinițele de stat cu program normal de 4
ore;
c) cheltuielilor privind acordarea de miere
de albine ca supliment nutritiv pentru preșcolari și elevii din clasele I-IV
din învățământul de stat și confesional;
d) cheltuielilor aferente învățământului
special și centrelor județene de resurse și asistență educațională;
e) instituțiilor de cultură descentralizate
începând cu anul 2002;
f) plății contribuțiilor pentru personalul
neclerical angajat în unitățile de cult din țară;
g) serviciilor publice comunitare de
evidență a persoanelor de sub autoritatea consiliilor județene.
(2) În situațiile în care produsele lactate
și de panificație, precum și mierea se contractează și de către consiliile
locale ale comunelor, orașelor și municipiilor, consiliul județean va repartiza
sume cu această destinație unităților administrativteritoriale respective.
(3) Sumele defalcate din taxa pe valoarea
adăugată prevăzute la art. 4 lit. b) sunt destinate finanțării:
a) cheltuielilor de personal, burselor și
obiectelor de inventar ale instituțiilor sau ale unităților de învățământ
preuniversitar de stat;
b) drepturilor asistenților personali ai
persoanelor cu handicap grav;
c) ajutorului social și ajutorului pentru
încălzirea locuinței cu lemne, cărbuni și combustibili petrolieri;
d) serviciilor publice comunitare de
evidență a persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor,
orașelor, municipiilor, sectoarelor și Consiliului General al Municipiului
București;
e) ajutoarelor de stat regionale, acordate
în temeiul Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu
modificările și completările ulterioare, pentru administrațiile zonelor libere aflate
sub autoritatea consiliilor locale;
f) cheltuielilor creșelor;
g) cheltuielilor descentralizate la nivelul
sectoarelor și al municipiului București, respectiv pentru: sistemul de
protecție a copilului, centrele de asistență socială a persoanelor cu handicap,
drepturile privind acordarea de produse lactate și de panificație pentru elevii
din clasele I-VIII din învățământul de stat și pentru copiii preșcolari din
grădinițele de stat cu program normal de 4 ore, acordarea de miere de albine ca
supliment nutritiv pentru preșcolari și elevii din clasele I-IV din
învățământul de stat și confesional, învățământul special și centrele de
resurse și asistență educațională, instituțiile de cultură descentralizate,
începând cu anul 2002, și plata contribuțiilor pentru personalul neclerical
angajat în unitățile de cult.
(4) Repartizarea sumelor defalcate din taxa
pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (3) pe comune, orașe, municipii,
sectoare și municipiul București, după caz, se face prin decizie a directorului
direcției generale a finanțelor publice județene, respectiv a municipiului
București, după consultarea consiliului județean și a primarilor, și cu
asistența tehnică de specialitate a inspectoratului școlar sau a direcției de
muncă și incluziune socială, după caz, în funcție de numărul de beneficiari ai
serviciilor respective.
(5) Pentru finanțarea cheltuielilor
prevăzute la art. 4, pe lângă sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată,
autoritățile administrației publice locale vor aloca și sume din bugetele
locale ale acestora.
(6) Numărul maxim de posturi finanțate
pentru personalul neclerical din unitățile de cult este prevăzut în anexa nr.
8.
Art. 6. - Categoriile de
venituri și cheltuieli aferente bugetelor locale pe anul 2009 sunt prevăzute în
anexa nr. 9.
SECȚIUNEA
a 3-a
Dispoziții referitoare la bugetul Fondului național unic
de asigurări sociale de sănătate pe anul 2009
Art. 7. - Veniturile și
cheltuielile bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate,
constituit în baza prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătătii, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute în anexa
nr. 10.
SECȚIUNEA
a 4-a
Dispoziții referitoare la proiecte cu finanțare din fonduri externe
nerambursabile postaderare pe anul 2009
Art. 8. - (1)
Pentru anul 2009, finanțarea cheltuielilor aferente proiectelor/propunerilor de
proiecte care întrunesc criteriile de eligibilitate pentru finanțare în cadrul
programelor aferente Politicii de coeziune a Uniunii Europene, politicilor
comune agricole și de pescuit, altor facilități și instrumente postaderare,
care funcționează pe principiul rambursării integrale sau parțiale a
cheltuielilor către beneficiari, se asigură de la bugetul de stat, prin
bugetele ordonatorilor principali de credite beneficiari ai unor astfel de
proiecte, de la bugetele unităților administrativ-teritoriale, respectiv de la
bugetele instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri
proprii.
(2) Fondurile aferente cheltuielilor
prevăzute la alin. (1) sunt cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite
beneficiari de proiecte la titlul "Proiecte cu finanțare din fonduri
externe nerambursabile postaderare", respectiv la capitolele și subcapitolele
corespunzătoare de cheltuieli potrivit destinației acestora și au avizul de
principiu al autorității de management/gestiune a
programului/instrumentului/facilității asupra eligibilității activităților din
cadrul proiectelor propuse la finanțare.
(3) Fac excepție de la prevederile alin. (2)
privind obținerea avizului de principiu al autorității de management/gestiune a
programului/instrumentului/facilității acele proiecte/propuneri de proiecte
care îndeplinesc criteriile de eligibilitate pentru finanțarea în cadrul
programelor/instrumentelor/facilităților care nu sunt gestionate de către
autorități ale administrației publice din România.
(4) Se autorizează ordonatorii principali de
credite prevăzuți la alin. (1) să efectueze pe parcursul exercițiului bugetar,
fără a depăși însă data de 31 octombrie, redistribuiri de fonduri între
proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile, astfel încât să asigure
implementarea corespunzătoare a acestora, precum și să introducă anexe la
bugetul lor cu proiecte noi, respectând condițiile prevăzute la alin. (2), cu
încadrarea în nivelul total al fondurilor aprobate la titlul "Proiecte cu
finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare". Aceste
modificări vor fi comunicate lunar Ministerului Finanțelor Publice.
(5) Pe parcursul execuției bugetare, pentru
asigurarea resurselor de finanțare a proiectelor prevăzute la alin. (1),
unitățile administrativ-teritoriale pot contracta finanțări rambursabile sau
pot utiliza disponibilitățile fondului de rulment.
(6) În bugetele ordonatorilor principali de
credite cu rol de autoritate de management/gestiune a programelor/
instrumentelor/facilităților sunt cuprinse, după caz, sumele reprezentând
"Transferuri de fonduri din bugetul de stat către bugetele locale necesare
susținerii derulării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile
postaderare", precum și/sau "Transferuri de fonduri din bugetul de
stat către ONG-uri, societăți comerciale și alți beneficiari de drept privat
sau public, necesare susținerii derulării proiectelor finanțate din fonduri
externe nerambursabile postaderare".
Art. 9. - (1)
Pentru plățile efectuate din cheltuielile prevăzute la art. 8, eligibile a fi
acoperite din fonduri externe nerambursabile, ordonatorul de credite care are
calitatea de beneficiar va solicita autorității de management/gestiune a
programului/instrumentului/facilității rambursarea cheltuielilor efectuate
conform prevederilor art. 8 alin. (1), în conformitate cu regulile specifice de
eligibilitate a cheltuielilor, precum și cu prevederile
contractului/deciziei/ordinului de finanțare.
(2) Autoritățile de management/gestiune, pe
baza solicitărilor ordonatorilor de credite, vor efectua cereri lunare de
rambursare a cheltuielilor și de alimentare a conturilor lor de disponibil
către Autoritatea de Certificare și Plată și Agenția de Plăți și Intervenție
pentru Agricultură și/sau către alte autorități abilitate cu certificarea și
plata în cadrul unor programe/facilități sau instrumente postaderare.
(3) Sumele aferente rambursărilor de la
Comisia Europeană și de la alți donatori de fonduri externe nerambursabile
postaderare, reprezentând contribuția acestora la proiectele prevăzute la art.
8 alin. (1), se fac venit la bugetele din care au fost finanțate proiectele
respective și se virează de către autoritățile de management/gestiune a
fondurilor/ instrumentelor/facilităților și de Autoritatea de Certificare și
Plată la aceste bugete, după certificarea cheltuielilor conform prevederilor
legale comunitare și naționale care reglementează fiecare domeniu care intră în
sfera de cuprindere a fondurilor externe nerambursabile postaderare.
(4) Sumele alocate bugetelor locale
reprezentând contribuția Uniunii Europene la proiectele prevăzute la art. 8
alin. (1) rămase neutilizate la finele exercițiului bugetar se reflectă în
excedentul bugetului local și, respectiv, în fondul de rulment și vor fi
utilizate în anul 2010 cu aceeași destinație pentru care acestea au fost
acordate, până la finalizarea proiectelor respective.
(5) Operațiunile privind înregistrarea în
contabilitate a drepturilor și obligațiilor în relația cu Comisia Europeană,
provenite din fonduri externe nerambursabile postaderare, se stabilesc prin
norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice.
SECȚIUNEA
a 5-a
Dispoziții referitoare la proiecte cu finanțare din
fonduri rambursabile pe anul 2009
Art. 10. - (1)
Pentru anul 2009 cheltuielile echivalente sumelor rămase de utilizat și de tras
din împrumuturile preluate spre administrare de Ministerul Finanțelor Publice
și sumelor aferente contribuției Guvernului României la finanțarea proiectelor
respective sunt cuprinse cumulat în bugetele ordonatorilor principali de
credite, în cadrul sumelor alocate cu această destinație de la bugetul de stat,
conform prevederilor art. 19 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
157/2008 pentru reglementarea unor măsuri privind datoria publică în scopul
aplicării art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007
privind datoria publică.
(2) Fondurile aferente cheltuielilor
prevăzute la alin. (1) sunt cuprinse în bugetele ordonatorilor principali de
credite la titlul "Cheltuieli aferente programelor cu finanțare
rambursabilă", respectiv la capitolele și subcapitolele corespunzătoare de
cheltuieli, potrivit destinației acestora.
Art. 11. - Fac excepție de la
prevederile art. 10 cheltuielile aferente acreditivelor deschise și
operaționale și după data de 1 ianuarie 2009 din cadrul proiectelor prevăzute
la art. 10 alin. (1) și cheltuielile în cadrul proiectelor finanțate din
împrumuturile care nu sunt preluate spre administrare de către Ministerul
Finanțelor Publice, potrivit art. 14 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.
64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, care sunt cuprinse în
bugetele ordonatorilor principali de credite ca sume alocate din bugetul
fondurilor provenite din credite externe și, respectiv, ca sume alocate din
bugetul de stat în bugetul propriu, în funcție de sursa de finanțare a
cheltuielilor respective.
Art. 12. - (1)
Guvernul poate aproba prin hotărâre virări de credite bugetare între
ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, cu încadrarea în nivelul
total al cheltuielilor prevăzute la titlul "Cheltuieli aferente
programelor cu finanțare rambursabilă" și, respectiv, în nivelul total al
cheltuielilor din bugetul fondurilor provenite din credite externe, în funcție
de derularea programelor respective.
(2) În cursul întregului an ordonatorii
principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între capitole și
între proiectele/programele cu finanțare rambursabilă, pentru asigurarea
sumelor necesare derulării corespunzătoare a acestora, cu încadrarea în nivelul
total al cheltuielilor prevăzute la titlul "Cheltuieli aferente
programelor cu finanțare rambursabilă" și, respectiv, în nivelul total al
cheltuielilor din credite externe.
Art. 13. - În condițiile
prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu
modificările ulterioare, în cursul întregului an ordonatorii principali de
credite pot efectua virări de credite bugetare între titlurile, articolele și
alineatele de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole,
pentru asigurarea fondurilor necesare la titlul "Cheltuieli aferente
programelor cu finanțare rambursabilă".
CAPITOLUL II
Responsabilități în aplicarea prezentei legi
Art. 14. - (1)
Se interzice ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat să
efectueze virări de credite de la titlul "Proiecte cu finanțare din
fonduri externe nerambursabile postaderare" la celelalte titluri de
cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau la alte capitole bugetare.
(2) Sumele prevăzute la titlul
"Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile
postaderare" nu pot fi redistribuite la alte naturi de cheltuieli cu
ocazia rectificărilor bugetare pe parcursul anului 2009 și nu pot fi cedate la
Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului prevăzut în bugetul de stat
în baza prevederilor art. 54 din Legea nr. 500/2002, cu modificările
ulterioare.
(3) În condițiile prevederilor Legii nr.
500/2002, cu modificările ulterioare, în cursul întregului an ordonatorii
principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între titlurile,
articolele și alineatele de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la
alte capitole pentru asigurarea fondurilor necesare la titlul "Proiecte cu
finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare".
(4) Din sumele prevăzute la titlul
"Proiecte cu finanțare din fondurile externe nerambursabile
postaderare" se pot efectua cheltuieli curente și de capital pentru
derularea corespunzătoare a proiectelor finanțate de la acest titlu.
(5) Se autorizează Ministerul Finanțelor
Publice să efectueze redistribuiri de credite bugetare între ordonatorii
principali de credite ai bugetului de stat, cu încadrarea în nivelul total al
cheltuielilor prevăzute la titlul "Proiecte cu finanțare din fonduri
externe nerambursabile postaderare", în funcție de implementarea și
derularea proiectelor aprobate.
(6) Virările de credite bugetare prevăzute
la alin. (3) se pot efectua și de la capitolele care au fost majorate din
Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului și din Fondul de
intervenție la dispoziția Guvernului, cu excepția sumelor alocate din aceste
fonduri.
Art. 15. - (1)
Se interzice ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat,
bugetelor locale și bugetelor fondurilor speciale să efectueze și să aprobe
redistribuiri de credite bugetare de la obiectivele de investiții în
continuare, respectiv de la obiectivele de investiții noi, la poziția
"Alte cheltuieli de investiții", cuprinse în programele de investiții
publice, anexe la bugetele acestora.
(2) Reparațiile capitale aferente activelor
fixe sunt incluse în Fișa obiectivului/proiectului/categoriei de investiții, la
poziția C "Alte cheltuieli de investiții", categoria e "Alte
cheltuieli asimilate investițiilor", anexă la bugetele ordonatorilor
principali de credite, și reprezintă acele lucrări care se execută în scopul
asigurării menținerii funcționării fondului fix existent pe toată durata
normală de utilizare, în condițiile legii, constând în înlocuirea totală sau
parțială a elementelor de construcții sau a părților componente ale acestor
elemente, deteriorate ca urmare a uzurii fizice, precum și repararea
concomitentă a elementelor și părților de elemente de construcții uzate fizic,
în scopul aducerii lor cât mai aproape de starea inițială.
Art. 16. - (1)
În bugetele ordonatorilor principali de credite sunt prevăzute, după caz, și
sumele reprezentând contribuția Guvernului României la realizarea programelor
și proiectelor cu finanțare internațională.
(2) Ordonatorii principali de credite au
obligația ca, în cadrul creditelor bugetare aprobate, să asigure integral și cu
prioritate fondurile necesare reprezentând componenta locală aferentă derulării
programelor și proiectelor cu finanțare internațională, precum și fondurile
necesare finanțării angajamentelor asumate prin documentele privind aderarea
României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de
credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul "Transferuri
între unități ale administrației publice", alineatele "Transferuri
privind contribuții de sănătate pentru persoanele care execută pedepse
privative de libertate sau arest preventiv" și "Transferuri privind
contribuții de sănătate pentru persoanele aflate în concediu pentru creșterea
copilului" la celelalte alineate și articole de cheltuieli ale aceluiași
capitol sau la alte capitole bugetare.
(4) Se interzice ordonatorilor principali de
credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul "Alte
transferuri", alineatele "Programe cu finanțare rambursabilă",
"Programe comunitare", "Programe PHARE și alte programe cu
finanțare nerambursabilă", "Programe ISPA", "Programe
SAPARD", la celelalte alineate și articole de cheltuieli ale aceluiași
capitol sau la alte capitole bugetare, cu excepția realocărilor între aceste
poziții.
(5) Din sumele prevăzute în bugetele
ordonatorilor principali de credite la titlul "Alte transferuri",
alineatele "Programe PHARE și alte programe cu finanțare
nerambursabilă", "Programe ISPA", "Programe SAPARD",
se pot efectua cheltuieli curente și de capital pentru derularea
corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în aceste programe.
(6) Sumele reprezentând contribuția
Guvernului la realizarea obiectivelor de investiții cu finanțare externă de la
titlul "Alte transferuri", alineatul "Investiții ale agenților
economici cu capital de stat", și de la titlul "Active
nefinanciare" nu pot fi redistribuite la alte obiective sau categorii de
investiții.
(7) În condițiile prevederilor Legii nr.
500/2002, cu modificările ulterioare, în cursul întregului an ordonatorii
principali de credite pot efectua virări de credite bugetare între titlurile și
articolele de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole
pentru asigurarea:
a) plății la scadență a contribuției
României la bugetul Uniunii Europene, a cotizațiilor și contribuțiilor la
organisme internaționale, la organisme financiar-bancare internaționale, a
rambursărilor de credite externe, a dobânzilor și a altor costuri aferente
creditelor externe, precum și a derulării corespunzătoare a programelor
finanțate din fonduri comunitare, pre și postaderare și a programelor cu
finanțare rambursabilă;
b) sumelor necesare achitării debitelor
datorate bugetului Comunității Europene, în conformitate cu prevederile
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea
fondurilor nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană,
precum și a fondurilor de cofinanțare aferente acestora, aprobată prin Legea nr.
22/2000, cu modificările și completările ulterioare, și celor reprezentând
majorările de întârziere.
(8) Ministerul Finanțelor Publice poate
efectua în cursul întregului an virări de credite bugetare între alineatele
articolului bugetar "Contribuția României la bugetul Uniunii
Europene".
(9) Se interzice ordonatorilor principali de
credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul "Rambursări
de credite" la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiași
capitol sau la alte capitole bugetare.
Art. 17. - Sumele pentru
proiectele de comunicare, informare publică și promovarea intereselor românești
peste hotare, precum și pentru finanțarea unor acțiuni cu caracter
social-cultural sunt prevăzute în anexa nr. 3/12/02a la bugetul Cancelariei
Primului Ministru, iar modul de repartizare și utilizare a acestora se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 18. - Sumele pentru
sprijinirea organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale,
precum și pentru finanțarea de proiecte și programe interetnice și de combatere
a intoleranței sunt prevăzute în anexa nr. 3/13/02a la bugetul Secretariatului
General al Guvernului, iar modul de repartizare și utilizare a acestora se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 19. - În bugetul
Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, la capitolul
"Învățământ" sunt prevăzute, pentru unitățile de învățământ
preuniversitar de stat, sume pentru: obiective de investiții, consolidări,
reabilitări, achiziții de imobile, reparații capitale, achiziționarea de
mijloace de transport pentru transportul elevilor din mediul rural, edificarea
și construirea de campusuri școlare, dotarea cu mobilier școlar, înființarea și
modernizarea unor școli de arte și meserii, continuarea procesului de informatizare,
asigurarea utilităților de natura investițiilor, dotarea bibliotecilor școlare
cu cărți și material didactic, dotarea laboratoarelor școlare, reforma
educației timpurii, precum și alte dotări specifice învățământului.
Art. 20. - (1)
În anul 2009 se acordă transferuri din bugetul de stat către bugetele locale,
prin bugetul Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, în sumă de 191,6
milioane lei pentru finanțarea unor cheltuieli de capital ale unităților de
învățământ preuniversitar de stat.
(2) Repartizarea pe comune, orașe,
municipii, județe și sectoarele municipiului București și, în cadrul acestora,
pe unități de învățământ preuniversitar de stat a transferurilor de la bugetul
de stat către bugetele locale, prevăzute la alin. (1), se face prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Educației, Cercetării și Inovării.
CAPITOLUL III
Dispoziții finale
Art. 21. - Termenul de aplicare
a Programului de dezvoltare a infrastructurii unor baze sportive din spațiul
rural, aprobat prin Ordonanța Guvernului nr. 7/2006, aprobată cu
modificări și completări prin Legea nr. 71/2007, se prelungește până la
31 decembrie 2009.
Art. 22. - În anul 2009,
cheltuielile pentru transmiterea și plata pensiilor militare și a altor
drepturi de asigurări sociale, cuvenite personalului din sistemul național de
apărare, ordine publică și siguranță națională, se stabilesc prin aplicarea
coeficientului de 1,03% asupra sumelor virate.
Art. 23. - (1)
Instituțiile și autoritățile administrației publice centrale și locale care au
în administrare hoteluri, case de odihnă și de oaspeți, baze de odihnă,
tratament și alte asemenea unități asigură finanțarea cheltuielilor curente și
de capital pentru respectivele unități exclusiv din veniturile proprii ale
acestor unități.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea
finanța nicio activitate legată de administrarea unităților prevăzute la alin.
(1) din sume alocate de la bugetul de stat, bugetele locale și bugetul Fondului
național unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 24. - Fondurile alocate de
la bugetul de stat și bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru stimularea
înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii și înființarea de
noi locuri de muncă se vor monitoriza de către Ministerul Întreprinderilor Mici
și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri.
Art. 25. - (1)
Resursele financiare aferente proiectelor privind infrastructura în domeniul
educației, derulate de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, se pot
asigura prin contractarea de împrumuturi, în condițiile Ordonanței de urgență a
Guvernului nr. 64/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
109/2008, cu modificările ulterioare.
(2) Pentru proiectele derulate de către
instituțiile de învățământ superior de stat din coordonarea Ministerului
Educației, Cercetării și Inovării, resursele financiare pot fi asigurate prin
împrumuturi contractate de către acestea în conformitate cu legislația în
vigoare, în condițiile rambursării din surse proprii, și doar cu avizarea în
prealabil a contractării de către Ministerul Finanțelor Publice.
Art. 26. - În bugetul
Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din suma de 22.540 mii lei
prevăzută la titlul "Active nefinanciare", suma de 2.832 mii lei este
utilizată pentru dotarea Școlii Superioare de Aviație Civilă cu un simulator
necesar instruirii practice a cursanților, suma de 1.500 mii lei pentru
"Obiect nr. 2 Pavilion pregătire și cazare Strejnic", suma de 2.271
mii lei pentru "Obiect nr. 3 Hangar întreținere și reparații
Strejnic", suma de 433 mii lei pentru majorarea puterii electrice aferente
echipamentului de balizaj al pistei 08-26 Strejnic și al căii de rulare
aferente, suma de 690 mii lei pentru modernizarea infrastructurii depozitului
de carburanți Strejnic ("Obiect nr. 4"), suma de 1.106 mii lei pentru
drumuri, platforme, împrejmuire și porți ("Obiect nr. 5") -
realizarea drumului tehnologic perimetral pe o lungime de 4.100 m, iar suma de
800 mii lei pentru înlocuirea portierelor și a pardoselii hangarului Strejnic.
Art. 27. - Anexele nr. 1-10*)
fac parte integrantă din prezenta lege.
___________
*) Anexele nr. 1, 2 și 4-10 sunt reproduse în
facsimil.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 65
alin. (2) și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României,
republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR p. PREȘEDINTELE SENATULUI IOAN OLTEAN ALEXANDRU PEREȘ |
București, 26 februarie
2009.
Nr. 18.