Parlamentul României
|
Lege nr. 346/2002 (r1) din 05/06/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli
profesionale*) Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 772 din 12/11/2009 Actul a intrat in vigoare la data de 15 noiembrie 2009 |
|
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. - Asigurarea pentru
accidente de muncă și boli profesionale reprezintă o asigurare de persoane,
face parte din sistemul de asigurări sociale, este garantată de stat și
cuprinde raporturi specifice prin care se asigură protecția socială a
salariaților împotriva diminuării sau pierderii capacității de muncă și
decesului acestora ca urmare a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale.
Art. 2. - Asigurarea pentru
accidente de muncă și boli profesionale garantează un ansamblu de servicii și
prestații în beneficiul persoanelor asigurate, în vederea:
a) promovării sănătății și a securității în
muncă și prevenirii accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
b) diminuării și compensării consecințelor
accidentelor de muncă și ale bolilor profesionale.
Art. 3. - Asigurarea pentru
accidente de muncă și boli profesionale se fundamentează pe următoarele
principii:
a) asigurarea este obligatorie pentru toți
cei ce utilizează forță de muncă angajată cu contract individual de muncă;
b) riscul profesional este asumat de cei ce
beneficiază de rezultatul muncii prestate;
c) constituirea resurselor de asigurare
pentru accidente de muncă și boli profesionale din contribuții diferențiate în
funcție de risc, suportate de angajatori sau de persoanele fizice care încheie
asigurare, potrivit prevederilor prezentei legi;
d) creșterea rolului activității de
prevenire în vederea reducerii numărului accidentelor de muncă și al bolilor
profesionale;
e) solidaritatea socială, prin care
participanții la sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale își asumă reciproc obligații și beneficiază de drepturi pentru
prevenirea, diminuarea sau eliminarea riscurilor prevăzute de lege;
f) asigurarea unui tratament
nediscriminatoriu pentru beneficiarii drepturilor prevăzute de lege;
g) asigurarea transparenței în utilizarea
fondurilor;
h) repartiția fondurilor în conformitate cu
obligațiile ce revin sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale prin prezenta lege.
Art. 4. - (1)
Prin asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale răspunderea
civilă a persoanei fizice sau juridice pentru prestațiile prevăzute în prezenta
lege și pentru care s-a plătit contribuția de asigurare este preluată de
asigurător.
(2) În situația în care se face dovada unor
prejudicii care nu sunt acoperite prin prevederile prezentei legi, în mod
subsidiar și complementar, intră în funcțiune răspunderea civilă, potrivit
dreptului comun.
CAPITOLUL II
Raporturile de asigurare și riscurile asigurate
Art. 5. - (1)
Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfășoară activități pe
baza unui contract individual de muncă, indiferent de durata acestuia, precum
și funcționarii publici;
b) persoanele care își desfășoară
activitatea în funcții elective sau care sunt numite în cadrul autorității
executive, legislative ori judecătorești, pe durata mandatului, precum și
membrii cooperatori dintr-o organizație a cooperației meșteșugărești, ale căror
drepturi și obligații sunt asimilate, în condițiile prezentei legi, cu ale
persoanelor prevăzute la lit. a);
c) șomerii, pe toată durata efectuării
practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii, elevii și studenții, pe toată
durata efectuării practicii profesionale.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplică
personalului militar și civil angajat pe bază de contract și personalului asigurat
în sistemul propriu al Ministerului Apărării Naționale, Ministerului
Administrației și Internelor, Serviciului Român de Informații, Serviciului de
Informații Externe, Serviciului de Protecție și Pază, Serviciului de
Telecomunicații Speciale, precum și în cel al Ministerului Justiției și
Libertăților Cetățenești - Administrația Națională a Penitenciarelor și
Direcția Generală de Protecție și Anticorupție*).
___________
*) Direcția Generală de Protecție și Anticorupție
a fost desființată prin Hotărârea Guvernului nr. 127/2006 privind
desființarea Direcției Generale de Protecție și Anticorupție din subordinea
Ministerului Justiției, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 125 din 9 februarie 2006, cu modificările ulterioare.
Art. 6. - (1)
Se pot asigura în condițiile prezentei legi, pe bază de contract individual de
asigurare, persoanele care se află în una sau mai multe dintre următoarele
situații:
a) asociat unic, asociați, comanditari sau
acționari;
b) comanditați, administratori sau
manageri;
c) membri ai asociației familiale;
d) persoane autorizate să desfășoare
activități independente;
e) persoane angajate în instituții
internaționale;
f) proprietari de bunuri și/sau arendași de
suprafețe agricole și forestiere;
g) persoane care desfășoară activități
agricole în cadrul gospodăriilor individuale sau activități private în domeniul
forestier;
h) membri ai societăților agricole sau ai
altor forme de asociere din agricultură;
i) alte persoane interesate, care își
desfășoară activitatea pe baza altor raporturi juridice decât cele menționate
anterior.
(2) Conținutul contractului individual de
asigurare se stabilește în normele metodologice**) de aplicare a prezentei
legi.
___________
**) Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale,
cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului
muncii, solidarității sociale și familiei și al ministrului sănătății publice nr.
450/825/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 708 din 17 august 2006, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 7. - (1)
Prevederile art. 5 sunt aplicabile și angajaților români care prestează muncă
în străinătate din dispoziția angajatorilor români, în condițiile legii.
(2) Au calitatea de asigurat și cetățenii
străini sau apatrizii care prestează muncă pentru angajatori români, pe
perioada în care au, potrivit legii, domiciliul sau reședința în România.
Art. 8. - (1)
Are calitatea de asigurător, potrivit prezentei legi, Casa Națională de Pensii
și Alte Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNPAS.
(2) Atribuțiile specifice de asigurare
pentru accidente de muncă și boli profesionale se exercită de casele
teritoriale de pensii.
(3) Atribuțiile specifice de asigurare
pentru accidente de muncă și boli profesionale, în calitate de prestatori de
servicii, pot fi realizate, în condițiile prezentei legi, și de asociații
profesionale de asigurare, constituite în acest scop pe sectoare de activitate
ale economiei naționale.
(4) Asociațiile profesionale de asigurare
funcționează pe bază de statut propriu, cu respectarea prevederilor prezentei
legi și ale Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și
fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005,
cu modificările ulterioare.
Art. 9. - (1)
Raporturile de asigurare, rezultate în temeiul prezentei legi și din
contractele de asigurare, se stabilesc între:
a) angajatori și asigurător, pentru
persoanele asigurate prevăzute la art. 5 și 7;
b) asigurați și asigurător, pentru
persoanele asigurate prevăzute la art. 6.
(2) Calitatea de asigurat se dobândește, iar
raporturile de asigurare se stabilesc la data: încheierii contractului
individual de muncă, stabilirii raporturilor de serviciu în cazul
funcționarilor publici, validării mandatului pentru persoanele care desfășoară
activități în funcții elective, numirii în cadrul autorității executive,
legislative ori judecătorești, depunerii adeziunii în cazul membrilor
cooperatori, începerii practicii profesionale pentru șomeri, ucenici, elevi și
studenți sau încheierii contractului individual de asigurare, după caz.
Art. 10. - (1)
În vederea încheierii asigurării pentru accidente de muncă și boli profesionale
și a stabilirii cotei contribuției datorate, angajatorul are obligația de a
comunica asigurătorului, printr-o declarație pe propria răspundere, domeniul de
activitate conform Clasificării Activităților din Economia Națională - CAEN,
numărul de angajați, fondul de salarii, precum și orice alte informații
solicitate în acest scop.
(2) Modelul și conținutul declarației
prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi***).
(3) Declarația se depune la sediul
asigurătorului, în termen de 30 de zile de la data dobândirii personalității
juridice sau a începerii raporturilor de muncă ori de serviciu între părți,
după caz.
(4) În cazul modificării uneia sau mai
multor informații din declarația prevăzută la alin. (1), angajatorul are
obligația să anunțe asigurătorul în termen de 15 zile.
___________
***) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 11. - Persoana asigurată
potrivit art. 6, o dată cu încheierea contractului individual de asigurare, are
obligația de a depune o declarație de venituri și de a comunica, în termen de
15 zile, asigurătorului orice modificare intervenită cu privire la situația și
statutul ei.
Art. 12. - Dreptul la
prestațiile și serviciile de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale se naște de la data stabilirii raporturilor de asigurare și
încetează odată cu aceste raporturi.
Art. 13. - (1)
În cazul în care din culpa angajatorului sau a persoanei asigurate pe bază de
contract individual de asigurare nu s-a plătit contribuția de asigurare pentru
accidente de muncă și boli profesionale, costul prestațiilor și al serviciilor
de asigurare prevăzute de prezenta lege și efectuate de către asigurător se
recuperează de la angajator sau de la persoana asigurată pe bază de contract
individual de asigurare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în
cazurile prevăzute la art. 22 alin. (2) și la art. 23 alin. (2), dar se aplică
în cazurile confirmate după data de 1 ianuarie 2003.
Art. 14. - (1)
În cazul bolilor profesionale, declarate în condițiile legii, în timpul
activității profesionale, dreptul la prestațiile și serviciile de asigurare se
menține și ulterior încetării raporturilor de muncă/serviciu și a contractelor
individuale de asigurare.
(2) În cazul bolilor profesionale, declarate
în condițiile legii, ulterior încetării raporturilor de muncă și a contractelor
de asigurare, dreptul la prestațiile și serviciile de asigurare se acordă dacă
fostul asigurat face dovada, cu acte medicale eliberate conform legii, că boala
a fost cauzată de factori profesionali specifici locului de muncă.
Art. 15. - Riscurile asigurate
în condițiile prezentei legi sunt accidentele de muncă și bolile profesionale
definite în conformitate cu prevederile Legii securității și sănătății în muncă
nr. 319/2006.
CAPITOLUL III
Obiectivele asigurării
Art. 16. - Asigurarea pentru
accidente de muncă și boli profesionale are următoarele obiective:
a) prevenirea accidentelor de muncă și a
bolilor profesionale;
b) reabilitarea medicală și
socioprofesională a asiguraților, victime ale accidentelor de muncă și ale
bolilor profesionale, precum și recuperarea capacității de muncă a acestora;
c) acordarea de prestații în bani pe termen
lung și scurt, sub formă de indemnizații și alte ajutoare, în condițiile
prevăzute de prezenta lege.
Art. 17. - Asigurătorul are
obligația de a-și organiza activitatea pentru realizarea obiectivelor prevăzute
la art. 16, precum și de a păstra confidențialitatea tuturor informațiilor la
care are acces în scopul realizării acestor obiective.
CAPITOLUL IV
Prestații și servicii de asigurare pentru accidente de
muncă și boli profesionale
Art. 18. - Asigurații sistemului
de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale au dreptul la
următoarele prestații și servicii:
a) reabilitare medicală și recuperarea
capacității de muncă;
b) reabilitare și reconversie profesională;
c) indemnizație pentru incapacitate
temporară de muncă;
d) indemnizație pentru trecerea temporară
în alt loc de muncă și indemnizație pentru reducerea timpului de muncă;
e) compensații pentru atingerea integrității;
f) despăgubiri în caz de deces;
g) rambursări de cheltuieli.
Art. 19. - (1)
Baza de calcul a indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă, pentru
reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea temporară în alt loc de muncă
se calculează ca medie a veniturilor brute realizate lunar de către salariat în
ultimele 6 luni anterioare manifestării riscului, respectiv a veniturilor
stipulate în contractele individuale de asigurare, pe baza cărora s-a stabilit
contribuția de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale.
(2) În cazul în care stagiul de cotizare
este mai mic de 6 luni, baza de calcul a indemnizațiilor pentru incapacitate
temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru trecerea
temporară în alt loc de muncă o constituie media veniturilor brute realizate
lunar, respectiv a veniturilor stipulate în contractul individual de asigurare,
pe baza cărora s-a stabilit contribuția de asigurare pentru accidente de muncă
și boli profesionale.
(3) În cazul în care stagiul de cotizare
este mai mic de o lună, baza de calcul a indemnizațiilor o constituie venitul
lunar brut din prima lună de activitate pentru care s-a stabilit să se
plătească contribuția.
(4) Pentru calculul indemnizațiilor pentru
incapacitate temporară de muncă, pentru reducerea timpului de muncă sau pentru
trecerea temporară în alt loc de muncă se utilizează numărul de zile lucrătoare
din luna în care se acordă concediul medical sau, după caz, se solicită alte
drepturi de asigurări sociale.
(5) La stabilirea numărului de zile
lucrătoare din luna în care se acordă dreptul de asigurări pentru accidente de
muncă și boli profesionale se vor avea în vedere prevederile legale cu privire
la zilele de sărbători legale în care nu se lucrează.
SECȚIUNEA
1
Prestații și servicii pentru investigare, diagnosticare medicală,
reabilitare medicală și recuperarea capacității de muncă
Art. 20. - Asigurații au dreptul
la prestații medicale pentru investigarea, diagnosticarea, reabilitarea stării
de sănătate, precum și recuperarea capacității de muncă, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
Art. 21. - (1)
Asigurătorul are obligația de a achita contravaloarea serviciilor medicale
acordate până când se realizează:
a) restabilirea stării de sănătate sau
ameliorarea deficiențelor de sănătate survenite în urma unui risc asigurat;
b) prevenirea diminuării ori a pierderii
capacității de muncă și a necesității de îngrijire permanentă.
(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament
balnear prescris de medicul asigurătorului celor care se află în incapacitate
temporară de muncă, ca urmare în exclusivitate a unui accident de muncă sau a
unei boli profesionale, se suportă integral din contribuțiile de asigurare
pentru accidente de muncă și boli profesionale.
Art. 22. - (1)
Asigurații au dreptul la servicii medicale corespunzătoare leziunilor și
afecțiunilor cauzate prin accidente de muncă sau boli profesionale, după cum
urmează:
a) asistență medicală de urgență la locul
accidentului, în mijloacele de transport specializate și în unitățile
spitalicești;
b) tratament medical ambulatoriu, analize
medicale și medicamente, prescrise de medic;
c) servicii medicale în spitale sau în
clinici specializate pentru boli profesionale;
d) tratament de recuperare a capacității de
muncă în unități de specialitate;
e) servicii de chirurgie reparatorie;
f) cure balneoclimaterice;
g) investigații de specialitate și analize
de laborator, necesare în vederea stabilirii caracterului de profesionalitate
al bolilor.
(2) Pentru bolile profesionale confirmate
anterior datei de 1 ianuarie 2005 și pentru care se continuă reabilitarea
medicală ulterior acestei date ca urmare exclusivă a cauzei profesionale, se
decontează următoarele prestații și servicii:
a) tratament medical ambulatoriu, analize
medicale și medicamente;
b) servicii medicale în spitale, în secții
sau unități sanitare cu personalitate juridică, specializate pentru boli
profesionale;
c) tratament de recuperare a capacității de
muncă în unități de specialitate;
d) servicii de chirurgie reparatorie;
e) cure balneoclimaterice;
f) dispozitive medicale în vederea
corectării și recuperării deficiențelor organice, funcționale sau fizice.
(3) Fondurile necesare decontării
prestațiilor și serviciilor prevăzute la alin. (2) se suportă de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.
Art. 23. - (1)
În vederea corectării și recuperării deficiențelor organice, funcționale sau
fizice cauzate de accidente de muncă și boli profesionale, asigurații au
dreptul la dispozitive medicale, care se stabilesc prin normele metodologice de
aplicare a prezentei legi*).
(2) Pentru cazurile de accident de muncă
confirmate anterior datei de 1 ianuarie 2005 și care necesită dispozitive
medicale în vederea corectării și recuperării deficiențelor organice,
funcționale sau fizice, costurile acestora se suportă din fondurile bugetului
de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale.
___________
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 24. - (1)
Pentru reabilitarea medicală și recuperarea capacității de muncă asigurații
beneficiază de programe individuale de recuperare, stabilite de medicul
specialist al asigurătorului, în funcție de natura și de diagnosticul bolii.
(2) Programul individual de recuperare poate
include tratament balnear, în funcție de tipul bolii.
(3) Durata tratamentului balnear este de
15-21 de zile și se stabilește de medicul asigurătorului, în funcție de tipul
afecțiunii și de natura tratamentului.
(4) Criteriile pe baza cărora se acordă
biletele pentru tratament balnear se aprobă anual de CNPAS.
Art. 25. - (1)
Asigurații au obligația să urmeze și să respecte programele individuale de
recuperare stabilite de medicul specialist al asigurătorului.
(2) Dreptul la prestații și servicii pentru
reabilitarea medicală și recuperarea capacității de muncă se suspendă în cazul
în care asigurații nu urmează sau nu respectă programul individual de
recuperare.
Art. 26. - Tratamentul medical
în perioada programului individual de recuperare, precum și cazarea și masa în
unitățile medicale se suportă de către asigurător cu respectarea tarifelor și
criteriilor stabilite prin contractul-cadru privind condițiile acordării
asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate,
aprobat anual prin hotărâre a Guvernului, și prin normele metodologice de aplicare
a acestui contract.
Art. 27. - (1)
Unitățile care efectuează prestații și servicii medicale se stabilesc de
asigurător în vederea reabilitării medicale și recuperării capacității de muncă
a asiguraților care au suferit accidente de muncă și boli profesionale.
(2) Tarifele pentru prestațiile și
serviciile medicale aferente reabilitării medicale și recuperării capacității
de muncă se stabilesc pe baza prevederilor existente în contractul-cadru al
sistemului asigurărilor sociale de sănătate.
SECȚIUNEA
a 2-a
Prestații și servicii pentru reabilitare și reconversie profesională
Art. 28. - Prestațiile și
serviciile pentru reabilitare și reconversie profesională se acordă de către
asigurător la solicitarea asiguraților care, deși nu și-au pierdut complet
capacitatea de muncă, nu mai pot desfășura activitatea pentru care s-au
calificat, ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale.
Art. 29. - Asigurătorul preia în
sarcina sa cheltuielile pentru următoarele prestații și servicii de reabilitare
și reconversie profesională:
a) cheltuielile privind serviciile medicale
și psihologice pentru aprecierea stării fizice, mentale și aptitudinale în
vederea reconversiei profesionale;
b) costul cursurilor de calificare sau de
reconversie;
c) plata unei indemnizații pe durata
cursurilor de calificare și de reconversie.
Art. 30. - (1)
Indemnizația pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie se acordă
lunar și reprezintă 70% din salariul de bază brut al persoanei asigurate, avut
la data survenirii accidentului de muncă sau a bolii profesionale.
(2) Indemnizația se acordă numai dacă
persoana asigurată nu beneficiază, pe durata cursurilor de calificare sau de
reconversie, de indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă sau de
pensie de invaliditate gradul III, acordată potrivit legii.
Art. 31. - Indemnizația pe
durata cursurilor de calificare sau de reconversie se acordă numai dacă
persoana asigurată respectă dispozițiile asigurătorului cu privire la:
a) instituția la care urmează să se
desfășoare cursul;
b) programul de instruire;
c) modalitatea de absolvire.
SECȚIUNEA
a 3-a
Indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă
Art. 32. - (1)
Asigurații beneficiază de o indemnizație pe perioada în care se află în
incapacitate temporară de muncă în urma unui accident de muncă sau a unei boli
profesionale.
(2) În cazul bolilor profesionale sau al
accidentelor de muncă, certificatul medical se vizează în mod obligatoriu, prin
grija angajatorului, de direcțiile de sănătate publică județene și a
municipiului București, respectiv de casa teritorială de pensii în a cărei rază
se află sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului.
Art. 33. - (1)
Cuantumul indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă reprezintă 80%
din media veniturilor salariale brute realizate în ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului.
(2) În cazul asiguraților prevăzuți la art.
6, cuantumul indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă reprezintă
80% din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului.
(3) Cuantumul indemnizației pentru
incapacitate temporară de muncă în cazul urgențelor medico-chirurgicale este de
100% din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare
manifestării riscului.
Art. 34. - Indemnizația pentru
incapacitate temporară de muncă în cazul accidentului de muncă sau al bolii
profesionale se suportă în primele 3 zile de incapacitate de către angajator,
iar din a 4-a zi de incapacitate, din contribuția de asigurare pentru accidente
de muncă și boli profesionale.
Art. 35. - Durata de acordare a
indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă este de 180 de zile în
intervalul de un an, socotită din prima zi de concediu medical.
Art. 36. - (1)
În situații temeinic motivate de posibilitatea recuperării medicale și
profesionale a asiguratului medicul curant poate propune prelungirea
concediului medical peste 180 de zile.
(2) Medicul asigurătorului poate decide,
după caz, prelungirea concediului medical pentru continuarea programului
recuperator, reluarea activității în același loc de muncă sau în alt loc de
muncă ori poate propune pensionarea de invaliditate.
(3) Prelungirea concediului medical peste
180 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, în funcție de evoluția cazului
și de rezultatele acțiunilor de recuperare, conform procedurilor stabilite de
CNPAS.
Art. 37. - Indemnizația pentru
incapacitate temporară de muncă datorată accidentelor de muncă și bolilor
profesionale se acordă pe baza certificatului medical eliberat conform
dispozițiilor legale.
Art. 38. - În situația în care
medicul expert al asigurărilor sociale din sistemul public de pensii decide
încadrarea într-un grad de invaliditate, indemnizația se va acorda până la
sfârșitul lunii următoare celei în care s-a dat avizul de pensionare, fără a se
depăși durata maximă de acordare a concediului medical, prevăzută la art. 36.
SECȚIUNEA
a 4-a
Indemnizația pentru trecerea temporară în alt loc de muncă
și indemnizația pentru reducerea timpului de muncă
Art. 39. - (1)
Asigurații care, datorită unei boli profesionale sau unui accident de muncă, nu
își mai pot desfășura activitatea la locul de muncă anterior manifestării riscului
asigurat pot trece temporar în alt loc de muncă.
(2) Indemnizația pentru trecerea temporară
în alt loc de muncă se acordă în condițiile în care venitul salarial brut lunar
realizat de asigurat la noul loc de muncă este inferior mediei veniturilor sale
lunare din ultimele 6 luni, calculate de la momentul depistării afecțiunii.
Art. 40. - Indemnizația pentru
reducerea timpului de lucru cu o pătrime din durata normală, ca urmare a unor
afecțiuni cauzate de accidente de muncă sau boli profesionale, se acordă
asiguraților care, în aceste condiții, nu mai pot realiza durata normală de
muncă.
Art. 41. - (1)
Indemnizațiile prevăzute la art. 39 alin. (2) și la art. 40 se acordă la
propunerea medicului curant, cu avizul medicului asigurătorului, pentru cel
mult 90 de zile într-un an calendaristic, în una sau mai multe etape.
(2) Cuantumul lunar al indemnizațiilor
prevăzute la alin. (1) este egal cu diferența dintre media veniturilor
salariale din ultimele 6 luni și venitul salarial brut realizat de asigurat la
noul loc de muncă sau prin reducerea timpului normal de muncă, fără a se depăși
25% din baza de calcul.
SECȚIUNEA
a 5-a
Compensații pentru atingerea integrității
Art. 42. - Au dreptul la o
compensație pentru atingerea integrității asigurații care, în urma accidentelor
de muncă sau a bolilor profesionale, rămân cu leziuni permanente care produc
deficiențe și reduc capacitatea de muncă între 20-50%.
Art. 43. - Compensația se acordă
la solicitarea persoanei îndreptățite, pe baza deciziei medicului
asigurătorului, cu îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 42.
Art. 44. - (1)
Compensația pentru atingerea integrității reprezintă o sumă fixă în bani și se
acordă integral, o singură dată, fără a afecta celelalte drepturi sau indemnizații
la care este îndreptățit asiguratul, și nu este luată în baza de calcul pentru
determinarea acestor drepturi.
(2) Cuantumul compensației pentru atingerea
integrității se stabilește în funcție de gravitatea leziunii, în limita unui
plafon maxim de 12 salarii medii brute, comunicate de Institutul Național de
Statistică.
(3) Criteriile și grilele pe baza cărora se
acordă compensația pentru atingerea integrității se stabilesc prin decizie a
președintelui CNPAS.
SECȚIUNEA
a 6-a
Despăgubiri în caz de deces
Art. 45. - (1)
În cazul decesului asiguratului, ca urmare a unui accident de muncă sau a unei
boli profesionale, beneficiază de despăgubire în caz de deces o singură
persoană, care poate fi, după caz: soțul supraviețuitor, copilul, părintele,
tutorele, curatorul, moștenitorul, în condițiile dreptului comun, sau, în lipsa
acesteia, persoana care dovedește că a suportat cheltuielile ocazionate de
deces.
(2) Cuantumul despăgubirii în caz de deces
este de 4 salarii medii brute, comunicate de Institutul Național de Statistică.
Art. 46. - Cererea pentru
obținerea despăgubirii în caz de deces se depune la sediul asigurătorului,
însoțită de actele din care rezultă dreptul solicitantului, potrivit prezentei
legi.
Art. 47. - (1)
Admiterea sau respingerea cererii se face prin decizie emisă de asigurător în
termen de 20 de zile de la data depunerii cererii.
(2) Decizia se comunică în scris
solicitantului în termen de 5 zile de la data emiterii ei.
Art. 48. - Plata despăgubirii în
caz de deces se face în termen de 15 zile de la data comunicării deciziei
prevăzute la art. 47.
SECȚIUNEA
a 7-a
Rambursări de cheltuieli
Art. 49. - (1)
Asigurătorul acordă rambursări de cheltuieli în următoarele situații:
a) transportul de urgență, în cazuri
temeinic justificate, când salvarea victimei impune utilizarea altor mijloace
decât cele uzuale;
b) confecționarea ochelarilor, a aparatelor
acustice, a protezelor oculare, în situația în care acestea au fost deteriorate
în urma unui accident de muncă soldat cu vătămări corporale;
c) în cazul aplicării dispozitivelor
medicale implantabile prin intervenție chirurgicală în vederea recuperării
deficiențelor organice, funcționale sau fizice cauzate de accidente de muncă și
boli profesionale.
(2) Costurile suportate de asigurător sunt
destinate să asigure recuperarea funcționalității organismului celui asigurat,
iar cuantumul acestora se va stabili anual prin decizie a președintelui CNPAS.
CAPITOLUL V
Comunicarea și constatarea accidentelor de muncă
și a bolilor profesionale
Art. 50. - (1)
Angajatorii au obligația de a comunica asigurătorului accidentele soldate cu
incapacitate de muncă sau cu decesul asiguraților.
(2) Comunicarea trebuie realizată de îndată
ce angajatorul a luat cunoștință despre accident.
(3) Obligația privind comunicarea revine și
persoanelor asigurate conform art. 6 sau urmașilor acestora, în cazul în care
accidentul de muncă s-a soldat cu decesul asiguratului.
Art. 51. - (1)
Dacă în urma controalelor medicale periodice personalul din structurile de
medicina muncii, care asigură servicii medicale angajatorului, constată că
există riscul unei îmbolnăviri profesionale, acesta are obligația de a semnala
de îndată cazul asigurătorului.
(2) Declararea bolilor profesionale se
realizează conform prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr.
319/2006, iar un exemplar din formularul de declarare a bolii respective va fi
înaintat CNPAS de către autoritatea competentă.
Art. 52. - (1)
Pentru constatarea cazului asigurat și stabilirea drepturilor de asigurare,
asigurătorul are acces și recurge la procesul-verbal de cercetare, întocmit,
potrivit legii, de autoritatea competentă care efectuează cercetarea
accidentelor soldate cu incapacitate temporară de muncă, invaliditate și deces.
(2) Asigurătorul verifică modalitatea în
care a fost efectuată cercetarea și decide asupra caracterului de muncă al
accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă.
(3) În scopul stabilirii caracterului
profesional al accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă,
asigurătorul poate coordona direct cercetarea accidentului, poate efectua o
anchetă proprie sau poate evalua dosarul de cercetare întocmit de comisia
angajatorului, după caz.
Art. 53. - Drepturile de
asigurare prevăzute de prezenta lege se acordă astfel:
a) pentru accidente de muncă, în baza
procesului-verbal de cercetare a accidentului de muncă, întocmit, potrivit
legii, de autoritatea competentă;
b) pentru boli profesionale, în baza
formularului de declarare finală a bolii profesionale, întocmit, potrivit
legii, de autoritatea competentă.
Art. 54. - Până la stabilirea
caracterului de muncă al accidentului sau caracterului profesional al bolii,
conform documentelor prevăzute la art. 53, contravaloarea serviciilor medicale
acordate va fi suportată din bugetul Fondului național unic de asigurări
sociale de sănătate, urmând ca decontarea să se realizeze ulterior din
contribuțiile de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, după
caz.
CAPITOLUL VI
Prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale
Art. 55. - Răspunderea pentru
asigurarea condițiilor de securitate și sănătate la locurile de muncă revine
angajatorilor sau, după caz, persoanelor asigurate conform art. 6.
Art. 56. - (1)
Angajatorii au obligația de a asigura informarea, participarea și colaborarea
angajaților pentru adoptarea și aplicarea măsurilor de prevenire a accidentelor
de muncă și a bolilor profesionale.
(2) Angajații au obligația de a participa la
acțiuni privind adoptarea unor măsuri de securitate și sănătate în muncă,
atunci când sunt solicitați în acest scop de către angajatori.
Art. 57. - Angajații nu suportă
în nicio situație costul măsurilor de prevenire aplicate în condițiile art. 56.
Art. 58. - Angajatorii au
obligația de a furniza toate informațiile solicitate de asigurător în legătură
cu riscurile de la locurile de muncă.
Art. 59. - Angajații sunt
obligați să cunoască și să respecte măsurile tehnice și organizatorice luate de
angajatori pentru prevenirea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale,
aduse la cunoștință în cadrul instructajului de protecție a muncii.
Art. 60. - Angajații au dreptul,
fără ca acest lucru să atragă consecințe asupra lor, de a sesiza Inspecția
Muncii, asigurătorul sau comitetele de sănătate și securitate în muncă asupra
neluării de către angajator a unor măsuri de prevenire a accidentelor de muncă
și a bolilor profesionale.
Art. 61. - Asigurătorul are
obligația de a promova și de a stimula activitatea de prevenire a accidentelor
de muncă și a bolilor profesionale, în scopul:
a) menținerii integrității fizice și
psihice a persoanelor asigurate;
b) îmbunătățirii condițiilor de muncă;
c) eliminării sau reducerii riscurilor de
accidente de muncă și boli profesionale.
Art. 62. - (1)
Asigurătorul coordonează activitatea de prevenire a accidentelor de muncă și a
bolilor profesionale la nivel național.
(2) Activitățile de prevenire se realizează
de către CNPAS, în conformitate cu atribuțiile stabilite prin lege.
(3) Pentru activitățile de prevenire care nu
se suportă de către sistemul de asigurări pentru accidente de muncă și boli
profesionale, CNPAS abilitează persoane juridice în calitate de prestatori de
servicii externe de prevenire.
(4) Criteriile privind abilitarea
persoanelor juridice care au calitatea de prestatori de servicii externe de
prevenire se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului
muncii, familiei și protecției sociale, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(5) Pentru coordonarea activității legate de
prevenirea bolilor profesionale, precum și de verificare, în vederea
decontării, a documentelor prin care s-a confirmat caracterul profesional al
bolii, CNPAS organizează un compartiment de medicina muncii în cadrul
Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de
Muncă.
Art. 63. - (1)
Personalul tehnic al asigurătorului, care desfășoară activități de prevenire a
accidentelor de muncă și a bolilor profesionale, precum și personalul medical
specializat în medicina muncii au următoarele atribuții:
a) participă la stabilirea de programe de
prevenire prioritare la nivel național, prin identificarea situațiilor cu
riscuri mari de accidente de muncă și boli profesionale;
b) acordă consultanță cu privire la
măsurile și mijloacele de prevenire a accidentelor de muncă și bolilor
profesionale;
c) propun efectuarea și finanțarea de
studii și analize institutelor de cercetare de specialitate, în vederea
fundamentării măsurilor de prevenire prioritare la nivel național;
d) acordă asistență tehnică angajatorilor
pentru elaborarea instrucțiunilor de prevenire;
e) cercetează accidentele cu incapacitate
temporară de muncă și stabilesc caracterul de muncă al acestora în conformitate
cu prevederile prezentei legi;
f) țin evidența accidentelor de muncă și a
bolilor profesionale;
g) recomandă măsuri de prevenire și
controlează aplicarea lor;
h) propun asigurătorului majorări sau
reduceri ale contribuției pentru stimularea activității de prevenire;
i) stabilesc programe de prevenire în baza
situațiilor concrete identificate la locurile de muncă;
j) consiliază angajatorii cu privire la securitatea
și sănătatea în muncă.
(2) Personalul medical specializat în
medicina muncii are și atribuții legate de depistarea, investigarea și
stabilirea caracterului profesional al bolii.
Art. 64. - În exercitarea
atribuțiilor sale personalul tehnic și medical specializat este autorizat:
a) să dispună de acces liber în sediile
angajatorilor sau la locurile de muncă organizate de aceștia și să fie însoțit
de persoanele desemnate de angajator;
b) să beneficieze de concluziile cercetării
accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale, efectuată de autoritățile de
stat competente;
c) să sesizeze autoritățile de stat când
constată încălcări ale legislației în vigoare privind protecția muncii;
d) să propună angajatorilor dimensionarea
compartimentelor de protecție a muncii în funcție de riscurile de la locurile
de muncă;
e) să consulte rezultatele examenelor
medicale la angajare și ale examenelor medicale periodice ale persoanelor
asigurate;
f) să solicite orice informații și documente
necesare realizării sarcinilor de prevenire a accidentelor de muncă și a
bolilor profesionale;
g) să recomande angajatorului măsuri de
prevenire a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale.
Art. 65. - În activitatea
exercitată personalul de prevenire a accidentelor de muncă și a bolilor
profesionale este obligat să păstreze confidențialitatea datelor primite de la
angajator cu privire la aspectele organizatorice, tehnologice și de fabricație
din unitatea controlată, precum și a celorlalte date furnizate de autoritățile
de stat competente sau de orice alt organism ori persoană interesată în
activitatea de prevenire, precum și confidențialitatea datelor medicale ale
angajaților.
Art. 66. - (1)
Cheltuielile asigurătorului pentru activitatea de prevenire a accidentelor de
muncă și a bolilor profesionale se evidențiază într-un cont analitic separat.
(2) Cuantumul maxim alocat în acest scop nu
poate depăși 10% din sumele încasate cu titlu de contribuție pe parcursul unui
an calendaristic.
CAPITOLUL VII
Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente de
muncă și boli profesionale
Art. 67. - CNPAS administrează,
gestionează, coordonează și controlează întreaga activitate de asigurare pentru
accidente de muncă și boli profesionale.
Art. 68. - În vederea realizării
activității de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, CNPAS
are, în principal, următoarele atribuții:
a) coordonează și controlează activitatea
în acest domeniu, desfășurată de casele teritoriale de pensii;
b) poate cofinanța programe în proiecte de
prevenire a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
c) aplică măsuri pentru îmbunătățirea
serviciilor și prestațiilor de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale;
d) elaborează criteriile și metodologia
care stau la baza calculului contribuției de asigurare pentru accidente de
muncă și boli profesionale;
e) îndrumă și controlează activitatea de
prevenire a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
f) controlează modul de acordare a
prestațiilor și serviciilor de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale, prevăzute de prezenta lege;
g) controlează modul de acordare a
majorărilor sau reducerilor contribuției pentru stimularea activității de
prevenire;
h) poate organiza la nivel național, la
propunerea caselor teritoriale de pensii, activitatea de recuperare
funcțională, protezare, reorientare și reconversie, în vederea reintegrării
profesionale pentru persoanele care au suferit accidente de muncă și boli
profesionale;
i) organizează evidența cazurilor
asigurate, precum și a costurilor de asigurare la nivel național;
j) emite și retrage autorizația de
funcționare a asociațiilor profesionale de asigurare;
k) poate finanța la nivel național studii
de cercetare aplicativă în vederea elaborării de soluții, dispozitive și metode
de prevenire a accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
l) poate organiza instruirea, formarea și
perfecționarea personalului din domeniul asigurării pentru accidente de muncă
și boli profesionale;
m) face propuneri privind cheltuielile ce
se finanțează din veniturile provenite din contribuțiile de asigurări pentru
accidente de muncă și boli profesionale;
n) urmărește execuția veniturilor și
cheltuielilor activității de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale și prezintă ministrului muncii, familiei și protecției sociale
rapoarte trimestriale și anuale privind execuția bugetară;
o) coordonează activitatea de management al
securității și sănătății în muncă;
p) verifică modalitatea de efectuare a
cercetării accidentelor de muncă urmate de incapacitate temporară de muncă,
prin participarea directă la investigație sau prin analiza documentelor
justificative, după caz;
r) stabilește caracterul profesional al
accidentului cu incapacitate temporară de muncă.
Art. 69. - Conducerea
activității de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale este
asigurată de președintele CNPAS și de un consiliu tripartit.
Art. 70. - (1)
Activitatea de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale este
organizată la nivel de direcție generală în cadrul CNPAS.
(2) Conducerea executivă a activității de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale este asigurată de un
director general cu rang de înalt funcționar public, numit în condițiile legii
de către președintele CNPAS.
(3) Ocuparea funcției de director general se
face în condițiile legii.
(4) Salarizarea directorului general se face
la nivelul salariului stabilit de lege pentru funcția de secretar general din
ministere.
Art. 71. - (1)
Consiliul tripartit este format din 9 membri:
a) 3 reprezentanți ai Guvernului, dintre
care președintele CNPAS și directorul general prevăzut la art. 70 alin. (2) -
membri de drept, iar al treilea, un reprezentant al Agenției Naționale de
Administrare Fiscală, desemnat de Ministerul Finanțelor Publice;
b) 3 reprezentanți ai salariaților,
desemnați prin consens de confederațiile sindicale reprezentative la nivel
național, conform Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de
muncă, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) 3 reprezentanți ai patronilor, desemnați
prin consens de confederațiile patronale reprezentative la nivel național,
conform Legii nr. 130/1996, republicată, cu modificările și completările
ulterioare.
(2) Membrii consiliului tripartit își
desfășoară activitatea în baza unui mandat pe o durată de 4 ani.
(3) Președintele CNPAS este și președintele
consiliului tripartit.
(4) Indemnizația de ședință pentru membrii
consiliului tripartit, cu excepția președintelui CNPAS și a directorului
general, este egală cu 10% din indemnizația lunară a unui secretar de stat.
(5) Totalul sumelor cuvenite unui membru al
consiliului tripartit ca urmare a participării la ședințe nu poate depăși,
într-o lună, 20% din indemnizația lunară a unui secretar de stat.
Art. 72. - (1)
În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 68, în structura organizatorică
a CNPAS se înființează structuri specializate pentru urmărirea și asigurarea:
a) activității de prevenire a accidentelor
de muncă și a bolilor profesionale;
b) activității de reabilitare medicală,
reabilitare socioprofesională și tratament medical;
c) evidenței contribuțiilor, prestațiilor
și serviciilor acordate și a costurilor de asigurare.
(2) Organizarea structurilor prevăzute la
alin. (1) se aprobă prin hotărâre a Guvernului de modificare a Statutului
CNPAS*).
___________
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 227/2009
pentru modificarea și completarea Statutului Casei Naționale de Pensii
și Alte Drepturi de Asigurări Sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
13/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din
13 martie 2009.
Art. 73. - Prin Statutul CNPAS
se stabilesc atribuțiile, organizarea și funcționarea la nivel central și
teritorial a structurilor care asigură desfășurarea activității de asigurare
pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și atribuțiile
consiliului tripartit.
Art. 74. - (1)
La nivelul caselor teritoriale de pensii, pentru activitatea de asigurare
pentru accidente de muncă și boli profesionale se constituie consilii
tripartite consultative.
(2) Componența, atribuțiile, organizarea și
funcționarea consiliilor tripartite consultative se stabilesc prin Statutul
CNPAS**).
(3) Membrii desemnați în consiliile
tripartite consultative nu beneficiază de indemnizație de ședință.
___________
**) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 13/2004
privind aprobarea Statutului Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de
Asigurări Sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56
din 23 ianuarie 2004, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 75. - (1)
Persoanele care datorează contribuții de asigurare pentru accidente de muncă și
boli profesionale pot constitui asociații la nivelul sectoarelor de activitate
ale economiei naționale.
(2) Asociațiile profesionale de asigurare
sunt organisme paritare, care se constituie și funcționează ca persoane
juridice în condițiile prezentei legi și ale Ordonanței Guvernului nr.
26/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005,
cu modificările ulterioare.
(3) Asociațiile profesionale de asigurare
își pot elabora regulamente și instrucțiuni proprii.
(4) În vederea funcționării asociațiile
profesionale de asigurare sunt obligate să solicite autorizarea de către CNPAS.
Art. 76. - Solicitarea în
vederea obținerii autorizației de funcționare se depune la sediul CNPAS,
însoțită de următoarele documente:
a) actul constitutiv, un memoriu de
fundamentare cuprinzând obiectul, scopul activității, precum și orice alte
elemente necesare, potrivit cerințelor prevăzute de normele metodologice de
aplicare a prezentei legi***);
b) statutul asociației profesionale de
asigurare.
___________
***) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 77. - CNPAS analizează
solicitarea, luând în considerare criteriile de oportunitate, urmând ca în
termen de 30 de zile de la data depunerii cererii să emită autorizația sau să
respingă, prin decizie motivată, solicitarea de autorizare.
Art. 78. - Asociațiile
profesionale de asigurare exercită următoarele atribuții:
a) prestează servicii în scopul prevenirii
accidentelor de muncă și a bolilor profesionale;
b) acordă prestațiile de asigurare
prevăzute în prezenta lege și întocmesc documentația necesară în vederea
acordării acestora;
c) elaborează studii și evaluări privind
riscul de accidentare și îmbolnăvire profesională;
d) țin evidența accidentelor de muncă și a
bolilor profesionale, a prestațiilor acordate și a costurilor aferente;
e) asigură acordarea de prestații medicale
prin servicii proprii sau pe bază de contract încheiat cu furnizorii de
servicii medicale, potrivit legii;
f) verifică modul în care sunt utilizate
prestațiile bănești acordate pentru serviciile de reabilitare medicală și
socioprofesională.
Art. 79. - Asociațiile
profesionale de asigurare au obligația de a supune anual aprobării CNPAS
situația financiară și bugetul de venituri și cheltuieli.
CAPITOLUL VIII
Contribuțiile de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale
Art. 80. - (1)
Datorează contribuții de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale următorii:
a) angajatorii, pentru asigurații prevăzuți
la art. 5 și 7;
b) asigurații prevăzuți la art. 6.
(2) Contribuția de asigurări pentru
accidente de muncă și boli profesionale, în cazul șomerilor, se suportă
integral din bugetul asigurărilor pentru șomaj, se datorează pe toată durata
efectuării practicii profesionale în cadrul cursurilor organizate potrivit
legii și se stabilește în cotă de 1% aplicată asupra cuantumului drepturilor
acordate pe perioada respectivă.
(3) Prin excepție de la prevederile alin.
(1) lit. a), angajatorii nu datorează contribuții pentru persoanele prevăzute
la art. 5 alin. (1) lit. d).
Art. 81. - Contribuția se
stabilește astfel încât să acopere costul prestațiilor și serviciilor pentru
cazurile asigurate, cheltuielile pentru prevenirea accidentelor de muncă și a
bolilor profesionale, precum și cheltuielile administrative.
Art. 82. - (1)
Contribuțiile se stabilesc în funcție de tarife și clase de risc.
(2) Tariful de risc se determină pentru
fiecare sector de activitate în funcție de riscul de accidentare și de
îmbolnăvire profesională din cadrul sectorului respectiv.
(3) În cadrul tarifelor de risc
diferențierea pe categorii de activități se realizează prin clase de risc.
Art. 83. - (1)
Tarifele și clasele de risc se stabilesc potrivit normelor metodologice de
calcul al contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale, elaborate de CNPAS și aprobate prin hotărâre a Guvernului*).
(2) Tarifele și clasele de risc se
revizuiesc o dată la 4 ani.
(3) Pentru prima perioadă de funcționare a
sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale,
tarifele și clasele de risc se pot modifica și la un interval de timp mai scurt
de 4 ani, dar numai o singură dată.
___________
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 144/2008
privind aprobarea Normelor metodologice de calcul al contribuției de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 124 din 18 februarie 2008, cu
modificările ulterioare.
Art. 84. - (1)
Încadrarea în clasele de risc se face de către asigurător, corespunzător activității
principale desfășurate în fiecare unitate.
(2) În sensul prezentei legi se va considera
activitate principală activitatea cu numărul cel mai mare de angajați.
Art. 85. - (1)
Baza lunară de calcul la care angajatorul datorează contribuția de asigurări
pentru accidente de muncă și boli profesionale pentru persoanele prevăzute la
art. 5 și 7 o constituie:
a) suma veniturilor brute realizate lunar;
b) salariul de bază minim brut pe țară
garantat în plată, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din concediul
medical, cu excepția cazurilor de accident de muncă sau boală profesională.
(2) Cotele de contribuție**) datorate de
angajatori în funcție de clasa de risc se stabilesc prin Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat și se aplică asupra bazei lunare de calcul
prevăzute la alin. (1).
(3) Contribuția de asigurări pentru
accidente de muncă și boli profesionale nu se aplică asupra sumelor
reprezentând:
a) prestații suportate din bugetul
asigurărilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de muncă
și boli profesionale;
b) diurnele de deplasare și de delegare,
indemnizațiile de delegare, detașare și transfer, drepturile de autor, precum
și veniturile primite în baza unor convenții civile sau contracte de
colaborare;
c) participarea salariaților la profit.
(4) Sumele asupra cărora nu se datorează
contribuția de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale,
prevăzute la alin. (3) lit. b) și c), nu se iau în considerare la stabilirea prestațiilor
din sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale.
___________
**) A se vedea Legea bugetului asigurărilor sociale
de stat pe anul 2009 nr. 19/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 122 din 27 februarie 2009, cu modificările ulterioare.
Art. 86. - (1)
Contribuția datorată de persoanele fizice prevăzute la art. 6 este unică, în
valoare de 1%, aplicată asupra venitului lunar asigurat, indiferent de
activitatea prestată.
(2) Baza lunară de calcul pentru aceste
contribuții o reprezintă venitul lunar prevăzut în contractul individual de
asigurare, care nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe țară.
Art. 87. - Clasa de risc și cota
de contribuție datorată se comunică de către asigurător angajatorului anual sau
ori de câte ori este nevoie.
Art. 88. - Asigurătorul are
dreptul de a verifica, prin serviciile proprii de control, datele comunicate de
angajator pentru încadrarea în clasele de risc.
Art. 89. - Contribuțiile de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, după calculare și
reținere, se virează până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru
care se datorează drepturile salariale.
Art. 90. - În cazul
reorganizării judiciare sau al falimentului angajatorului, sumele datorate de
acesta pentru asigurare vor fi recuperate potrivit legii.
Art. 91. - (1)
Neplata contribuției de asigurare de către asigurații prevăzuți la art. 6 la
termenul stabilit atrage neacordarea drepturilor la prestații și servicii de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale.
(2) Neplata contribuției de asigurare de
către asigurații prevăzuți la art. 6 pe o perioadă de 3 luni consecutive
constituie pentru asigurător motiv de reziliere de drept a contractului
individual de asigurare.
Art. 92. - (1)
Asigurătorul poate să aprobe anual majorări sau reduceri ale cotelor
contribuțiilor de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale.
(2) Nivelul majorării sau al reducerii
cotelor se stabilește în principal după următoarele criterii:
a) numărul accidentelor de muncă și al
bolilor profesionale pe o perioadă de referință;
b) gravitatea consecințelor accidentelor de
muncă și a bolilor profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestații
și servicii de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale;
d) existența locurilor de muncă încadrate
în condiții deosebite sau speciale.
CAPITOLUL IX
Veniturile și cheltuielile asigurărilor pentru accidente
de muncă și boli profesionale
Art. 93. - Veniturile pentru
asigurările de accidente de muncă și boli profesionale se constituie din:
a) contribuții de asigurare pentru
accidente de muncă și boli profesionale datorate de persoanele juridice, precum
și de persoanele fizice care încheie asigurare;
b) majorări de întârziere;
c) alte venituri, potrivit legii.
Art. 94. - (1)
Veniturile din contribuțiile de asigurări pentru accidente de muncă și boli
profesionale datorate de persoanele fizice și juridice, în condițiile prezentei
legi, se prevăd distinct la partea de venituri a bugetului asigurărilor sociale
de stat.
(2) Veniturile prevăzute la art. 93 sunt
destinate în exclusivitate pentru finanțarea prestațiilor și serviciilor de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale prevăzute de prezenta
lege, precum și pentru finanțarea organizării și funcționării sistemului de
asigurare reglementat de prezenta lege.
Art. 95. - (1)
Cheltuielile pentru prestațiile și serviciile de asigurări pentru accidente de
muncă și boli profesionale și cheltuielile pentru organizarea și funcționarea
acestui sistem se prevăd distinct la partea de cheltuieli a bugetului
asigurărilor sociale de stat.
(2) Cheltuielile pentru prestații și
servicii de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale se
efectuează pentru:
a) reabilitarea medicală și recuperarea
capacității de muncă;
b) reabilitarea și reconversia
profesională;
c) investigații de specialitate și analize
de laborator, necesare stabilirii caracterului de profesionalitate al bolilor;
d) indemnizația pentru incapacitate
temporară de muncă;
e) indemnizația pentru trecerea temporară
în alt loc de muncă și indemnizația pentru reducerea timpului de muncă;
f) compensațiile pentru atingerea
integrității;
g) despăgubirile în caz de deces;
h) rambursările de cheltuieli;
i) activitatea de prevenire a accidentelor
de muncă și bolilor profesionale;
j) servicii medicale acordate în unități
sanitare cu personalitate juridică și secții de boli profesionale sau în sistem
ambulatoriu prin cabinetele de medicina muncii aflate în structura spitalelor,
inclusiv la Sanatoriul de boli profesionale Avrig, județul Sibiu*), persoanelor
care suferă de boli profesionale.
(3) Cheltuielile pentru organizarea și
funcționarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli
profesionale se asigură în limita sumelor aprobate cu această destinație în
bugetul asigurărilor sociale de stat.
(4) Lista serviciilor medicale acordate în
unități sanitare cu personalitate juridică și secții de boli profesionale sau
în sistem ambulatoriu prin cabinetele de medicina muncii aflate în structura
spitalelor, inclusiv la Sanatoriul de boli profesionale Avrig, se stabilește
prin norme metodologice**) aprobate prin ordin comun al ministrului sănătății
și al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.
___________
*) Sanatoriul de boli profesionale Avrig, județul
Sibiu, a fost desființat, activitatea sa fiind preluată de Spitalul Clinic
Județean Sibiu, prin Hotărârea Guvernului nr. 418/2006 pentru
desființarea Sanatoriului de boli profesionale Avrig și reorganizarea
Spitalului Clinic Județean Sibiu, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 321 din 10 aprilie 2006.
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
Art. 96. - (1)
Excedentele anuale rezultate în cazul în care veniturile depășesc cheltuielile
sistemului de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale se
reportează în anul următor, utilizându-se pentru finanțarea cheltuielilor
prevăzute la art. 95 alin. (2).
(2) Eventualele deficite înregistrate pe
parcursul execuției și deficitul anual rezultat în cazul în care veniturile
sunt depășite de cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente de muncă
și boli profesionale se acoperă din disponibilitățile înregistrate în anul
precedent de sistem.
Art. 97. - (1)
Execuția de casă a fondurilor aferente sistemului de asigurări pentru accidente
de muncă și boli profesionale se realizează prin Trezoreria Statului.
(2) Disponibilitățile sistemului de
asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale se păstrează în
Trezoreria Statului și sunt purtătoare de dobânzi.
Art. 98. - Disponibilitățile
fondului inițial pentru funcționarea sistemului de asigurare înregistrate la
data de 31 decembrie 2003, așa cum au fost constituite conform Legii bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, cu modificările
ulterioare, se preiau de către CNPAS spre administrare.
CAPITOLUL X
Răspunderea juridică
Art. 99. - Încălcarea
dispozițiilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, materială,
civilă, contravențională sau penală, după caz, potrivit legii.
Art. 100. - Fapta persoanei care
utilizează sumele destinate asigurării pentru accidente de muncă și boli
profesionale în alte scopuri decât cele prevăzute de lege constituie
infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
Art. 101. - Furnizarea de
informații false la stabilirea contribuțiilor datorate sau a prestațiilor
cuvenite potrivit prezentei legi constituie infracțiunea de fals intelectual și
se pedepsește potrivit dispozițiilor Codului penal.
Art. 102. - (1)
Constituie contravenții următoarele fapte și se sancționează cu amendă de la
200 lei la 500 lei:
a) nedepunerea la termen a declarației
prevăzute la art. 10 și 11;
b) nerespectarea obligației de comunicare
prevăzute la art. 10, 11 și 50;
c) refuzul de a pune la dispoziție
informațiile solicitate potrivit art. 58;
d) nerespectarea metodologiei de încadrare
în clasele de risc prevăzute la art. 83 și 84;
e) nerespectarea prevederilor art. 85 alin.
(1) și ale art. 86 alin. (2) privind baza de calcul a contribuțiilor;
f) nerespectarea prevederilor art. 82, art.
85 alin. (2) și ale art. 86 alin. (1) privind stabilirea contribuției de
asigurare și a cotelor acestei contribuții;
g) furnizarea de informații eronate la
stabilirea contribuțiilor datorate sau a prestațiilor cuvenite, dacă fapta nu
este săvârșită cu intenție;
h) nerespectarea obligației de plată
prevăzute la art. 13.
(2) Cuantumul amenzilor prevăzute la alin.
(1) se actualizează în raport cu rata inflației, prin hotărâre a Guvernului.
Art. 103. - (1)
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac prin proces-verbal
de către personalul împuternicit din cadrul CNPAS sau de către autoritățile
publice abilitate potrivit legii.
(2) În caz de constatare a unei situații
care se încadrează la art. 100 și 101, persoanele abilitate prevăzute la alin.
(1) vor sesiza de îndată organele de urmărire penală competente, potrivit
legii.
(3) Dispozițiile prezentei legi se
completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 104. - (1)
Procesul-verbal de constatare a contravențiilor și de aplicare a sancțiunii se
comunică contravenientului în termen de 15 zile de la întocmire și constituie
titlu executoriu de la data comunicării.
(2) Împotriva procesului-verbal se poate
face plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la instanța
judecătorească în a cărei rază teritorială a fost săvârșită contravenția.
Art. 105. - Sumele încasate din
amenzile contravenționale, aplicate conform prezentei legi, se fac venit la
bugetul de stat.
CAPITOLUL XI
Jurisdicția asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale
Art. 106. - Jurisdicția
asigurărilor pentru accidente de muncă și boli profesionale se realizează prin
secțiile de asigurări sociale sau, după caz, prin completele specializate
pentru asigurări sociale, constituite la nivelul tribunalelor și curților de
apel, cu respectarea condițiilor prevăzute de Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările și completările
ulterioare.
Art. 107. - În primă instanță
tribunalele soluționează litigii privind:
a) modul de calcul al contribuției de
asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și majorarea
sau micșorarea cotei de contribuție;
b) înregistrarea și evidența contribuției
de accidente de muncă și boli profesionale;
c) încadrarea într-o clasă de risc a
angajatorului;
d) refuzul nejustificat de rezolvare a unei
cereri privind drepturile la asigurări pentru accidente de muncă și boli
profesionale;
e) modul de stabilire și de plată a
prestațiilor și serviciilor cuvenite beneficiarilor de asigurare pentru
accidente de muncă și boli profesionale;
f) plângerile împotriva proceselor-verbale
de constatare a contravențiilor, încheiate conform prezentei legi;
g) orice alte decizii ale asigurătorului,
în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 108. - (1)
Sunt competente teritorial tribunalele în a căror rază se află domiciliul
pârâtului.
(2) În cazul în care, prin excepții,
obiectul litigiului îl formează o contestație împotriva CNPAS sau caselor
teritoriale de pensii, competența teritorială revine tribunalului în a cărui
rază se află domiciliul sau sediul reclamantului.
Art. 109. - Împotriva hotărârii
tribunalului se poate face recurs la curtea de apel competentă.
Art. 110. - Prevederile prezentei
legi referitoare la jurisdicția asigurărilor pentru accidente de muncă și boli
profesionale se completează cu dispozițiile Codului de procedură civilă,
republicat, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 92/1992,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu orice
alte dispoziții în materie.
Art. 111. - Acțiunile în instanță
și toate actele procedurale în legătură cu litigiile având ca obiect drepturi
sau obligații de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale sunt
scutite de taxa judiciară de timbru.
Art. 112. - (1)
Sumele încasate necuvenit cu titlu de prestații și servicii pentru accidente de
muncă și boli profesionale se recuperează de la beneficiari în termenul general
de prescripție de 3 ani.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se
recuperează de la beneficiari în baza deciziei organului competent, care
constituie titlu executoriu. Sumele rămase nerecuperate de pe urma
beneficiarilor decedați nu se mai urmăresc.
CAPITOLUL XII
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 113. - (1)
Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu excepția
prevederilor referitoare la constituirea fondului inițial de asigurare pentru
accidente de muncă și boli profesionale, care intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2003, a serviciilor medicale din unitățile sanitare cu personalitate
juridică și secțiile de boli profesionale și a cabinetelor de medicina muncii
aflate în subordinea spitalelor, inclusiv la Sanatoriul de boli profesionale Avrig*),
care se suportă, conform prevederilor prezentei legi, din fondurile sistemului
de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale, de la data de 1
ianuarie 2006.
___________
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 95 alin. (2) lit. j).
(2) În anul 2005 finanțarea cheltuielilor
unităților sanitare cu personalitate juridică și secțiilor de boli
profesionale, precum și cabinetelor de medicina muncii se suportă de la bugetul
de stat.
(3) În baza documentelor prevăzute la art.
53, contravaloarea serviciilor medicale acordate în caz de accident de muncă și
boală profesională de către furnizorii de servicii medicale aflați în relație
contractuală cu casele de asigurări de sănătate, servicii care fac obiectul
contractelor încheiate între aceștia, se suportă din bugetul Fondului național
unic de asigurări sociale de sănătate, iar ulterior contravaloarea acestora se
recuperează din sumele prevăzute cu această destinație în bugetul asigurărilor
sociale de stat, în conformitate cu termenele și condițiile prevăzute în
cuprinsul normelor metodologice**) de aplicare a prezentei legi.
(4) Contravaloarea serviciilor medicale
prestate în unitățile sanitare cu personalitate juridică și secțiile de boli
profesionale, precum și în cadrul cabinetelor de medicina muncii aflate în
structura spitalelor se suportă din sumele prevăzute cu această destinație în
bugetul asigurărilor sociale de stat, pe baza contractelor încheiate de spitale
cu casele teritoriale de pensii, în conformitate cu procedura de contractare și
plată a prestațiilor medicale, stabilită prin normele metodologice**) de
aplicare a prezentei legi.
___________
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
(5) În situația persoanelor internate în
unități sanitare cu personalitate juridică și secții de boli profesionale în
cursul anului 2006, pentru care se infirmă caracterul profesional al bolii,
contravaloarea serviciilor medicale acordate acestora și validate de casele de
asigurări de sănătate se suportă din sumele prevăzute cu această destinație în
bugetul asigurărilor sociale de stat, contravaloarea acestora urmând a se
recupera, prin decontare în baza actelor justificative, din bugetul Fondului național
unic de asigurări sociale de sănătate, în conformitate cu prevederile normelor
metodologice*) de aplicare a prezentei legi.
___________
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
(6) Prevederile alin. (5) se aplică în mod
corespunzător și pentru perioadele ulterioare anului 2006.
(7) Decontarea contravalorii serviciilor
medicale confirmate în condițiile alin. (5), între casele de asigurări de
sănătate și casele teritoriale de pensii, se efectuează din bugetul Fondului
național unic de asigurări sociale de sănătate, în limita indicatorilor
cuprinși în contractele de furnizare de servicii pentru boli profesionale, în
conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
(8) Cheltuielile reprezentând contravaloarea
serviciilor medicale prevăzute la alin. (4) și (5) efectuate în primul
trimestru al anului 2006 se decontează după încheierea acestuia, în
conformitate cu prevederile contractelor încheiate potrivit prevederilor alin.
(4).
(9) Cheltuielile efectuate în primul
trimestru al anului 2006 de către unitățile sanitare cu personalitate juridică
finanțate integral din bugetul de stat, respectiv de Sanatoriul de boli
profesionale Avrig**), se suportă de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Sănătății.
___________
**) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 95 alin. (2) lit. j).
(10) Tratamentul prescris de medicul de
medicina muncii se comunică medicului de familie prin scrisoare medicală,
conform prevederilor legale în vigoare, decontarea prestațiilor urmând a se
realiza conform prevederilor alin. (3).
(11) Rambursarea serviciilor medicale
acordate lucrătorilor asigurați conform prevederilor legislației române se va
realiza în conformitate cu facturile și documentele justificative trimise de
instituțiile competente ale țărilor membre Uniunii Europene sau ale țărilor
prevăzute în acordurile bilaterale.
(12) Cheltuielile de transport necesare
pentru repatriere în cazul decesului unui lucrător asigurat conform
prevederilor legale române în vigoare, ca urmare a unui accident de muncă sau
boală profesională, se suportă din sumele prevăzute cu această destinație
pentru accidente de muncă și boli profesionale din bugetul asigurărilor sociale
de stat.
(13) Contravaloarea serviciilor medicale
prestate în unitățile sanitare cu personalitate juridică și secțiile de boli
profesionale, precum și în cadrul cabinetelor de medicina muncii aflate în
structura spitalelor, în scopul investigării și stabilirii caracterului
profesional al bolii, se suportă din sumele prevăzute cu această destinație în
bugetul asigurărilor sociale de stat, pe baza contractelor încheiate de spitale
cu casele teritoriale de pensii, indiferent dacă se confirmă sau se infirmă
caracterul de muncă.
(14) Procedura de contractare și plată a
prestațiilor medicale prevăzute la alin. (13) se stabilește prin normele
metodologice*) de aplicare a prezentei legi.
___________
*) A se vedea nota de subsol corespunzătoare
asteriscului marcat la art. 6 alin. (2).
(15) Procedura privind investigarea și
diagnosticarea bolilor profesionale, precum și lista prestațiilor medicale
aferente se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătății publice și al
ministrului muncii, familiei și egalității de șanse.
Art. 114. - (1)
În perioada 1 ianuarie 2003-31 decembrie 2004 contribuțiile de asigurări pentru
accidente de muncă și boli profesionale sunt destinate exclusiv constituirii
fondului inițial necesar pentru funcționarea sistemului de asigurare pentru
accidente de muncă și boli profesionale.
(2) Cota de contribuție datorată de
angajatori și de persoanele fizice care încheie contracte individuale de
asigurare este de 0,5%, indiferent de clasa de risc.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2004,
CNPAS va administra fondurile sistemului de asigurări pentru accidente de muncă
și boli profesionale prin structurile înființate pentru acest scop.
Art. 115. - Perioada de
suspendare a contractului individual de muncă în cazul concediului pentru
incapacitate temporară de muncă datorată producerii unui accident de muncă sau
boală profesională se consideră vechime în muncă.
Art. 116. - Direcțiile de
sănătate publică efectuează selectarea cazurilor de boală profesională
prevăzute la art. 22 alin. (2) și trimit caselor teritoriale de pensii fișele
de declarare BP2, completate în conformitate cu prevederile Legii securității
și sănătății în muncă nr. 319/2006.
Art. 117. - Până la data de 31
decembrie 2004 Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei și
Ministerul Sănătății vor elabora și vor aproba normele metodologice*) de
aplicare a prezentei legi, care se vor publica în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 118. - Prezenta lege se
completează cu dispozițiile Legii securității și sănătății în muncă nr.
319/2006, ale Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea
evaziunii fiscale, ale legislației privitoare la regimul contravențiilor,
precum și cu dispozițiile legislației de asigurări sociale.
Art. 119. - (1)
Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă art. 100 alin. (2) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice
alte dispoziții contrare prezentei legi.
(2) Dispozițiile art. 98 alin. (1) lit. a)
și b) și alin. (3), art. 102, 104, art. 108 alin. (2), art. 109 alin. (1) lit.
a), b), d), e) și f) și alin. (2), art. 111, 112, 114 și 115 din Legea nr.
19/2000, cu modificările și completările ulterioare, își vor menține
aplicabilitatea pentru toate situațiile prevăzute în legea sus-menționată, cu
excepția celor generate de accidente de muncă și boli profesionale, asigurate
în conformitate cu prevederile prezentei legi.
NOTĂ:
Reproducem mai jos
prevederile care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 346/2002
și care se aplică, în continuare, ca dispoziții proprii ale actelor
modificatoare:
- art. IV și V din Ordonanța de urgență a
Guvernului nr. 107/2003 pentru modificarea și completarea Legii nr. 346/2002
privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale:
"Art. IV. - În
cuprinsul Legii nr. 346/2002, cu modificările ulterioare, sintagmele «Fondul
Național de Asigurare pentru Accidente de Muncă și Boli Profesionale»,
respectiv «Fondul Național», precum și «fondurile teritoriale de asigurare
pentru accidentele de muncă și boli profesionale» și «fondurile teritoriale» se
înlocuiesc corespunzător cu sintagmele «Casa Națională de Pensii și Alte
Drepturi de Asigurări Sociale», respectiv «CNPAS» și «casele teritoriale de
pensii și alte drepturi de asigurări sociale», respectiv «casele teritoriale de
pensii».
Art. V. - Pe data de 1
ianuarie 2005 se abrogă prevederile referitoare la accidente de muncă și boli
profesionale din cap. V «Alte drepturi de asigurări sociale» din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările și completările ulterioare.";
- art. II din Legea nr. 186/2006 privind
aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 171/2005 pentru
modificarea și completarea Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de muncă și boli profesionale:
"Art. II. - În tot
cuprinsul Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și
boli profesionale, cu modificările și completările ulterioare, se înlocuiește
termenul «clinici» cu sintagma «unități sanitare cu personalitate
juridică»."