Parlamentul României
|
Lege nr. 388/2007 din 31/12/2007 bugetului de stat pe anul 2008 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 902 din 31/12/2007 Actul a intrat in vigoare la data de 03 ianuarie 2008 |
|
Parlamentul României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Obiectul prezentei
legi îl constituie stabilirea volumului veniturilor şi a structurii
acestora, pe capitole şi subcapitole, al cheltuielilor pe destinaţii
şi pe ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile, precum şi pentru
sumele alocate din venituri proprii, pentru anul 2008.
Art. 2. - (1)
Sinteza bugetului de stat pe anul 2008, detaliată la venituri pe capitole
şi subcapitole, iar la cheltuieli, pe părţi, capitole,
subcapitole, paragrafe şi titluri, articole şi alineate, după
caz, este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Bugetul de stat pe anul 2008 se
stabileşte la venituri în sumă de 67.004,7 milioane lei, iar la
cheltuieli în sumă de 78.867,9 milioane lei, cu un deficit de 11.863,2
milioane lei.
(3) Sinteza cheltuielilor bugetare pe anul
2008, pe surse de finanţare, cu detalierea pe capitole, subcapitole,
paragrafe, titluri, articole şi alineate, după caz, este
prevăzută în anexa nr. 2.
(4) Bugetele ordonatorilor principali de
credite şi anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(5) Se interzic reţinerea şi
utilizarea de către ordonatorii de credite finanţaţi integral
din bugetul de stat a oricăror venituri proprii care nu sunt
prevăzute în anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite.
CAPITOLUL II
Structura veniturilor bugetului de stat
Art. 3. - Veniturile bugetului
de stat pe anul 2008 sunt în sumă de 67.004,7 milioane lei şi se
prezintă astfel:
- milioane lei - ──────────────── VENITURI - TOTAL 67.004,7 din care: 1. Venituri curente 66.888,5 din acestea: a) Venituri fiscale: 60.175,5 din care: a1) Impozit pe venit, profit şi câştiguri din capital de la persoane juridice 14.477,3 din care: - impozit pe profit 12.821,3 - alte impozite pe venit, profit şi câştiguri din capital de la persoane juridice 1.656,0 a2) Impozit pe venit, profit şi câştiguri de la persoane fizice 4.177,3 din care: - impozit pe venit şi salarii 17.543,2 - cote defalcate din impozitul pe venit (se scad) -13.366,4 a3) Impozite şi taxe pe bunuri şi servicii 40.397,1 din care: - taxa pe valoarea adăugată 41.000,0 - sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (se scad) -15.063,8 - alte impozite şi taxe generale pe bunuri şi servicii 91,4 - accize 13.201,2 - taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi 1.168,3 a4) Impozit pe comerţul exterior şi tranzacţiile internaţionale 1.123,8 b) Contribuţii de asigurări 355,5 c) Venituri nefiscale 6.357,5 2. Venituri din capital 112,0 3. Încasări din rambursarea împrumuturilor acordate 4,2 |
CAPITOLUL III
Regimul şi destinaţiile cheltuielilor bugetului de stat
Art. 4. - (1)
Cheltuielile bugetului de stat pe anul 2008 sunt în sumă de 78.867,9
milioane lei.
(2) Cheltuielile bugetului de stat pe anul
2008, în structură economică, se prezintă astfel:
- milioane lei - ──────────────── CHELTUIELI - TOTAL 78.867,9 din care: 1. Cheltuieli curente 67.943,6 din acestea: a) Cheltuieli de personal 13.482,1 b) Bunuri şi servicii 5.869,1 c) Dobânzi 3.137,0 d) Subvenţii 5.350,2 e) Fonduri de rezervă 13,0 f) Transferuri între unităţi ale administraţiei publice 12.656,3 g) Alte transferuri 12.616,9 h) Asistenţă socială 13.505,7 i) Alte cheltuieli 1.313,3 2. Cheltuieli de capital 8.302,5 3. Împrumuturi 6,3 4. Rambursări de credite 2.615,5 |
(3) Cheltuielile bugetului de stat pe anul
2008, în structură funcţională, pe capitole, se prezintă
astfel:
- milioane lei - ──────────────── CHELTUIELI - TOTAL 78.867,9 din care: 1) Autorităţi publice şi acţiuni externe 8.064,6 2) Cercetare fundamentală şi cercetare-dezvoltare 2.521,9 3) Alte servicii publice generale 1.198,4 4) Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi 2.686,6 5) Transferuri cu caracter general între 1.366,3 diferite nivele ale administraţiei 6) Apărare 5.737,6 7) Ordine publică şi siguranţă naţională 9.259,8 8) Învăţământ 9.688,9 9) Sănătate 2.909,5 10) Cultură, recreere şi religie 1.776,8 11) Asigurări şi asistenţă socială 15.265,4 12) Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică 1.683,1 13) Protecţia mediului 457,8 14) Acţiuni generale economice, comerciale 1.429,3 şi de muncă 15) Combustibili şi energie 806,4 16) Industria extractivă, prelucrătoare şi construcţii 475,0 17) Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare 6.331,9 18) Transporturi 7.011,2 19) Comunicaţii 27,3 20) Cercetare şi dezvoltare în domeniul economic 117,6 21) Alte acţiuni economice 52,5 |
Art. 5. - Cheltuielile bugetare
sunt detaliate în bugetele ordonatorilor principali de credite pe surse de
finanţare, iar în cadrul acestora, pe capitole, subcapitole, titluri,
paragrafe, articole şi alineate de cheltuieli.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii referitoare la bugetele locale
Art. 6. - Din taxa pe valoarea
adăugată se alocă 15.063,8 milioane lei sume defalcate pentru
bugetele locale, din care:
a) 1.702,9 milioane lei pentru
finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor,
potrivit anexei nr. 4;
b) 9.621,4 milioane lei pentru finanţarea
cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor,
municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, potrivit anexei
nr. 5;
c) 527,0 milioane lei destinate
finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi
comunale, prevăzute în anexa nr. 6, a căror repartizare, pe
unităţi administrativ-teritoriale, se face în funcţie de
lungimea şi starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de
către consiliul judeţean, după consultarea primarilor;
d) 2.402,5 milioane lei pentru echilibrarea
bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi
judeţelor, prevăzute în anexa nr. 7, care se repartizează pe
unităţi administrativ-teritoriale prin hotărâre a consiliului
judeţean, prin derogare de la prevederile Legii nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare;
e) 810,0 milioane lei pentru
finanţarea Programului de dezvoltare a infrastructurii şi a unor baze
sportive din spaţiul rural, care se vor repartiza pe judeţe şi
proiecte eligibile prin hotărâre a Guvernului, potrivit Ordonanţei
Guvernului nr. 7/2006 privind instituirea Programului de dezvoltare a
infrastructurii şi a unor baze sportive din spaţiul rural,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
71/2007.
Art. 7. - (1)
Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, prevăzute la
art. 6 lit. a), sunt destinate finanţării:
a) sistemului de protecţie a copilului
şi centrelor de asistenţă socială a persoanelor cu
handicap;
b) drepturilor privind acordarea de produse
lactate şi de panificaţie pentru elevii din clasele I-VIII din
învăţământul de stat şi pentru copiii preşcolari din
grădiniţele de stat cu program normal de 4 ore;
c) cheltuielilor aferente
învăţământului special şi centrelor judeţene de
resurse şi asistenţă educaţională;
d) instituţiilor de cultură
descentralizate începând cu anul 2002;
e) plăţii contribuţiilor
pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult din
ţară;
f) serviciilor publice comunitare de
evidenţă a persoanelor de sub autoritatea consiliilor judeţene;
g) ajutoarelor de stat regionale acordate
în temeiul Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru
administraţiile zonelor libere aflate sub autoritatea consiliilor judeţene.
(2) În anul 2008 se vor acorda gratuit
produse lactate şi de panificaţie şi pentru elevii din clasele
V-VIII din învăţământul preuniversitar de stat, în
condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 96/2002 privind acordarea de produse lactate şi de
panificaţie pentru elevii din clasele I-IV din învăţământul
de stat, precum şi pentru copiii preşcolari din grădiniţele
de stat cu program normal de 4 ore, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 16/2003, cu modificările ulterioare.
(3) În situaţiile în care contractarea
produselor lactate şi de panificaţie se face şi de către
consiliile locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor, consiliul
judeţean va repartiza sume cu această destinaţie
unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea
adăugată, prevăzute la art. 6 lit. b), sunt destinate
finanţării:
a) cheltuielilor de personal, burselor
şi obiectelor de inventar ale instituţiilor sau ale
unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat;
b) drepturilor asistenţilor personali
ai persoanelor cu handicap grav;
c) ajutorului social şi a ajutorului
pentru încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni şi
combustibili petrolieri;
d) serviciilor publice comunitare de evidenţă
a persoanelor de sub autoritatea consiliilor locale ale comunelor,
oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi Consiliului General al
Municipiului Bucureşti;
e) ajutoarelor de stat regionale acordate
în temeiul Legii nr. 84/1992, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru administraţiile zonelor libere aflate sub autoritatea
consiliilor locale;
f) cheltuielilor creşelor;
g) cheltuielilor descentralizate la nivelul
sectoarelor şi municipiului Bucureşti, respectiv pentru: sistemul de
protecţie a copilului, centrele de asistenţă socială a
persoanelor cu handicap, drepturile privind acordarea de produse lactate
şi de panificaţie pentru elevii din clasele I-VIII din
învăţământul de stat şi pentru copiii preşcolari din
grădiniţele de stat cu program normal de 4 ore,
învăţământul special şi centrele de resurse şi
asistenţă educaţională, instituţiile de cultură
descentralizate, începând cu anul 2002, şi plata contribuţiilor pentru
personalul neclerical angajat în unităţile de cult.
(5) Repartizarea sumelor defalcate din taxa
pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (4) pe comune,
oraşe, municipii, sectoare şi municipiul Bucureşti, după
caz, se face prin decizie a directorului direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, după
consultarea consiliului judeţean şi a primarilor, şi cu
asistenţa tehnică de specialitate a inspectoratului şcolar sau a
direcţiei de muncă, solidaritate socială şi familie,
după caz, în funcţie de numărul de beneficiari ai serviciilor
respective şi de alte criterii specifice.
(6) Pentru finanţarea cheltuielilor
prevăzute la art. 6, pe lângă sumele defalcate din taxa pe valoarea
adăugată, autorităţile administraţiei publice locale
vor aloca şi sume din bugetele locale ale acestora.
(7) Numărul maxim de posturi
finanţate pentru personalul neclerical din unităţile de cult
este prevăzut în anexa nr. 8.
Art. 8. - Categoriile de
venituri şi cheltuieli aferente bugetelor locale pe anul 2008 sunt
prevăzute în anexa nr. 9.
CAPITOLUL V
Dispoziţii referitoare la bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate
Art. 9. - (1)
Veniturile şi cheltuielile bugetului Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate pe anul 2008, constituit în baza
prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare, sunt prevăzute în anexa nr. 10.
(2) Prevederile art. 28 se aplică
şi bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(3) Pentru anul 2008 cotele de
contribuţii pentru asigurările de sănătate, prevăzute
de Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, se stabilesc astfel:
a) 5,5% începând cu 1 ianuarie 2008 şi
5,2% începând cu 1 decembrie 2008, pentru cota prevăzută la art. 258
din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) 5,5% începând cu 1 iulie 2008 pentru
cota prevăzută la art. 257 din Legea nr. 95/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Cotele prevăzute la alin. (3) se
aplică începând cu drepturile salariale aferente lunilor ianuarie, iulie,
respectiv decembrie 2008.
(5) Cheltuielile de administrare,
funcţionare şi de capital ale bugetului Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate sunt de maximum 5,4% din sumele
colectate.
CAPITOLUL VI
Responsabilităţi în aplicarea legii
Art. 10. - Guvernul poate aproba
prin hotărâre modificări în structură şi între ordonatorii
principali de credite, cu încadrarea în nivelul total al cheltuielilor din
credite externe prevăzute în anexa nr. 2, în funcţie de derularea
programelor de împrumut extern, aprobate potrivit legii.
Art. 11. - Se interzice
ordonatorilor principali de credite redistribuirea creditelor bugetare de la
obiectivele de investiţii în continuare, respectiv de la obiectivele de
investiţii noi la poziţia "Alte cheltuieli de
investiţii", cuprinse în programele de investiţii publice,
anexă la bugetele acestora.
Art. 12. - (1)
În bugetele ordonatorilor principali de credite sunt prevăzute, după
caz, şi sumele reprezentând contribuţia Guvernului României la
realizarea programelor şi proiectelor cu finanţare
internaţională.
(2) Ordonatorii principali de credite au
obligaţia ca, în cadrul creditelor bugetare aprobate pe anul 2008, să
asigure integral şi cu prioritate fondurile necesare reprezentând
componenta locală aferentă derulării programelor şi
proiectelor cu finanţare internaţională, precum şi
fondurile necesare finanţării angajamentelor asumate prin documentele
privind aderarea României la Uniunea Europeană.
(3) Se interzice ordonatorilor principali de
credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul
"Transferuri între unităţi ale administraţiei
publice", alineatele "Transferuri privind contribuţii de sănătate
pentru persoanele care execută pedepse privative de libertate sau arest
preventiv" şi "Transferuri privind contribuţii de
sănătate pentru persoanele aflate în concediu pentru creşterea
copilului" la celelalte alineate şi articole de cheltuieli ale
aceluiaşi capitol sau la alte capitole bugetare.
(4) Se interzice ordonatorilor principali de
credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul
"Bunuri şi servicii", articolul "Asistenţă
tehnică în cadrul programelor operaţionale", precum şi de
la titlul "Alte transferuri", alineatele "Programe cu
finanţare rambursabilă", "Programe comunitare",
"Programe PHARE şi alte programe cu finanţare
nerambursabilă", "Programe ISPA", "Programe
SAPARD", "Programe FEDR", "Programe FSE",
"Programe FC", "Programe FEADR", "Programe FEGA",
"Programe FEP", "Programe IPA" şi "Programe
ENPI" la celelalte alineate şi articole de cheltuieli ale
aceluiaşi capitol sau la alte capitole bugetare, cu excepţia realocărilor
între aceste poziţii.
(5) Din sumele prevăzute în bugetele
ordonatorilor principali de credite la titlul "Bunuri şi
servicii", articolul "Asistenţă tehnică în cadrul
programelor operaţionale", precum şi la alineatele
"Programe comunitare", "Programe PHARE şi alte programe cu
finanţare nerambursabilă", "Programe ISPA",
"Programe SAPARD", "Programe FEDR", "Programe
FSE", "Programe FC", "Programe FEADR", "Programe
FEGA", "Programe FEP", "Programe IPA" şi
"Programe ENPI" se pot efectua cheltuieli curente şi de capital
pentru derularea corespunzătoare a obiectivelor cuprinse în aceste
programe.
(6) Sumele reprezentând contribuţia
Guvernului la realizarea obiectivelor de investiţii cu finanţare
externă de la titlul "Alte transferuri", alineatul
"Investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat"
şi de la titlul "Active nefinanciare" nu pot fi redistribuite la
alte obiective sau categorii de investiţii.
(7) În condiţiile prevederilor Legii nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare,
în cursul întregului an, ordonatorii principali de credite pot efectua
virări de credite bugetare între titlurile şi articolele de
cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol sau de la alte capitole pentru
asigurarea:
a) plăţii la scadenţă a
contribuţiei României la bugetul Uniunii Europene, a cotizaţiilor
şi contribuţiilor la organisme internaţionale, la organisme
financiar-bancare internaţionale, a rambursărilor de credite externe,
a dobânzilor şi a altor costuri aferente creditelor externe, precum
şi derulării corespunzătoare a programelor finanţate din fonduri
comunitare, pre- şi post aderare şi a programelor cu finanţare
rambursabilă;
b) sumelor necesare achitării
debitelor datorate bugetului Comunităţii Europene, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 63/1999
cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de
către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000,
cu modificările şi completările ulterioare, şi cele
reprezentând majorările de întârziere.
(8) Ministerul Economiei şi
Finanţelor poate efectua în cursul întregului an virări de credite
bugetare între alineatele articolului bugetar "Contribuţia României
la bugetul Uniunii Europene".
(9) Se interzice ordonatorilor principali de
credite să efectueze virări de credite bugetare de la titlul
"Rambursări de credite" la celelalte titluri de cheltuieli din
cadrul aceluiaşi capitol sau la alte capitole bugetare.
Art. 13. - (1)
Pentru anul 2008, numărul de posturi aferent Curţii de Conturi se
suplimentează cu 7 posturi destinate Autorităţii de Audit de pe
lângă aceasta.
(2) În bugetul pe anul 2008, fondurile
destinate Autorităţii de Audit se evidenţiază distinct în
bugetul Curţii de Conturi.
(3) În termen de 30 de zile de la publicarea
prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Curtea de Conturi va
comunica Ministerului Economiei şi Finanţelor modul de
evidenţiere distinctă a cheltuielilor destinate Autorităţii
de Audit.
Art. 14. - Sumele pentru proiectele
de comunicare, informare publică şi promovarea intereselor
româneşti peste hotare, precum şi pentru finanţarea unor
acţiuni cu caracter social-cultural sunt prevăzute în anexa nr.
3/12/02a la bugetul Cancelariei Primului-Ministru, iar modul de repartizare
şi utilizare a acestora se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 15. - Sumele pentru
sprijinirea organizaţiilor cetăţenilor aparţinând
minorităţilor naţionale, precum şi pentru finanţarea
de proiecte şi programe interetnice şi de combatere a intoleranţei
sunt prevăzute în anexa nr. 3/13/02a la bugetul Secretariatului General al
Guvernului, iar modul de repartizare şi utilizare a acestora se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 16. - În anul 2008, prin
derogare de la prevederile art. 190 alin. (21) lit. a) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, bugetul Academiei
Române, la capitolul 66.01 "Sănătate", cuprinde şi
suma de 10 milioane lei, ce se utilizează pentru achiziţionarea de
echipamente medicale, în condiţiile legii.
Art. 17. - În bugetul Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului la capitolul
"Învăţământ" sunt prevăzute, pentru
unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, sume
pentru: obiective de investiţii, consolidări, reabilitări,
achiziţii de imobile, reparaţii capitale, achiziţionarea de
mijloace pentru transportul elevilor, edificarea şi construirea de
campusuri şcolare, dotarea cu mobilier şcolar, înfiinţarea
şi modernizarea unor şcoli de arte şi meserii, continuarea
procesului de informatizare, asigurarea utilităţilor de natura
investiţiilor, dotarea bibliotecilor şcolare cu cărţi
şi material didactic, dotarea laboratoarelor şcolare, dotarea
şcolilor cu echipament sportiv, dotarea unităţilor conexe, alte
dotări specifice învăţământului, reforma educaţiei
timpurii, precum şi granturi pentru educaţie.
Art. 18. - (1)
În anul 2008 se acordă transferuri din bugetul de stat către bugetele
locale, prin bugetul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, în sumă de 900,0 milioane lei, pentru finanţarea unor
cheltuieli de capital ale unităţilor de învăţământ
preuniversitar de stat, repartizate pe judeţe şi pe municipiul
Bucureşti, conform anexei nr. 3/25/02b.
(2) Repartizarea pe comune, oraşe,
municipii, judeţe şi sectoarele municipiului Bucureşti şi,
în cadrul acestora, pe unităţi de învăţământ
preuniversitar de stat a transferurilor de la bugetul de stat către
bugetele locale prevăzute la alin. (1) se face prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului.
Art. 19. - În anul 2008,
obiectivul de investiţii "Spital Municipal Bacău" se
finanţează şi de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice, în limita sumei de 16 milioane lei.
Art. 20. - În anul 2008 se
alocă din bugetul de stat 4,55 milioane lei la Societatea Română de
Radiodifuziune, pentru conservarea şi păstrarea Fonotecii de aur a
Radioului.
Art. 21. - Se interzice
ordonatorilor principali de credite să suplimenteze creditele bugetare
aprobate la titlul II "Bunuri şi servicii", la articolul 20.01
"Bunuri şi servicii", alineatul 20.01.08 "Poştă,
telecomunicaţii, radio, tv, internet" şi la articolul 20.13
"Pregătire profesională", prin virări de credite de la
alte articole/alineate de cheltuieli.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 22. - (1)
Cheltuielile privind despăgubirile, inclusiv cele provenite din aplicarea
legislaţiei privind creanţele fiscale administrate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, alte daune stabilite ca fiind datorate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor şi de Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală, în nume propriu sau în reprezentarea interesului
statului, pe baza hotărârilor definitive ale instanţelor
judecătoreşti, precum şi obligaţiile băneşti ale
statului român, născute din aplicarea Convenţiei europene a
drepturilor omului şi constatate prin acorduri de soluţionare
amiabilă, prin decizii ale Comitetului Miniştrilor Consiliului
Europei şi hotărâri ale Curţii Europene a Drepturilor Omului, se
acoperă de către Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe
bază de documente legale, din sumele prevăzute cu această
destinaţie în bugetul de stat pe anul 2008.
(2) Din sumele prevăzute în bugetul
Ministerului Economiei şi Finanţelor pentru despăgubiri civile,
precum şi pentru cheltuieli judiciare şi extrajudiciare derivate din
acţiuni în reprezentarea intereselor statului, potrivit dispoziţiilor
legale, se asigură şi fondurile necesare pentru:
a) aplicarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor
preţioase şi pietrelor preţioase în România, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) suportarea despăgubirilor, a
cheltuielilor judiciare şi extrajudiciare derivate din acţiuni în
care Guvernul României este parte;
c) aplicarea prevederilor art. 141
alin. (4) din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele
măsuri adiacente, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Pe măsura necesităţilor
de finanţare prevăzute la alin. (2) lit. b), se autorizează
Ministerul Economiei şi Finanţelor, la solicitarea Secretariatului
General al Guvernului, să introducă modificările
corespunzătoare în bugetul de stat şi în bugetele celor 2 ordonatori
principali de credite, în scopul asigurării creditelor bugetare în limita
cărora vor fi efectuate plăţile.
(4) În vederea asigurării fondurilor
prevăzute la alin. (2) lit. c), se autorizează Ministerul Economiei
şi Finanţelor să introducă modificările
corespunzătoare în volumul şi în structura veniturilor şi
cheltuielilor bugetului de stat, precum şi în volumul şi în structura
bugetului Ministerului Economiei şi Finanţelor, în funcţie de
încasarea dividendelor aferente acţiunilor deţinute de stat la Fondul
"Proprietatea".
Art. 23. - (1)
În anul 2008, Ministerul Apărării poate încheia angajamente legale
peste limita creditelor bugetare aprobate prin buget, până la nivelul
maxim al creditelor de angajament pe acest an, reprezentând 2,38% din Produsul
Intern Brut.
(2) Angajamentele legale prevăzute la
alin. (1) sunt destinate finanţării proiectelor de investiţii
prioritare, în condiţiile dispoziţiilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 111/2006 privind finanţarea unor
proiecte de investiţii care necesită o perioadă mai lungă
de un an până la finalizare, aprobată prin Legea nr. 126/2007,
cu completările ulterioare.
(3) În anul 2008, cheltuielile pentru
transmiterea şi plata pensiilor militare şi a altor drepturi de
asigurări sociale cuvenite personalului din sistemul naţional de
apărare, ordine publică şi siguranţă
naţională se stabilesc prin aplicarea coeficientului de până la
1,3% asupra sumelor virate şi se suportă din bugetele din care se finanţează
drepturile respective.
(4) Plata pensiilor pentru pensionarii din
sistemul naţional de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională, cu domiciliul în municipii şi
oraşe, se efectuează prin intermediul conturilor şi cardurilor,
urmând ca trecerea la acest sistem de plată să se facă până
la data de 31 martie 2008.
(5) Categoriile de pensionari exceptate de
la prevederile alin. (4) sunt stabilite prin ordin al ministrului economiei
şi finanţelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
Art. 24. - (1)
Instituţiile şi autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale care au în administrare hoteluri, case de odihnă
şi de oaspeţi, baze de odihnă, tratament şi alte asemenea
unităţi asigură finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital pentru respectivele unităţi exclusiv din veniturile proprii
ale acestor unităţi.
(2) Ordonatorii de credite nu vor putea
finanţa nicio activitate legată de administrarea unităţilor
prevăzute la alin. (1) din sume alocate de la bugetul de stat, bugetele
locale şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
Art. 25. - Ministerul Economiei
şi Finanţelor va exercita controlul financiar preventiv delegat
şi după data de 1 ianuarie 2008 la entităţile publice la
care, în urma procesului de evaluare efectuat în condiţiile prevăzute
de Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern
şi controlul financiar preventiv, republicată, se constată
menţinerea unor deficienţe ale mediului de control intern şi se
manifestă un risc semnificativ privind buna gestiune a fondurilor
şi/sau patrimoniului public.
Art. 26. - (1)
Pentru orele prestate peste durata normală a timpului de lucru de
către funcţionarii publici numiţi în funcţii de
execuţie, aceştia au dreptul la compensarea cu timp liber
corespunzător.
(2) Prin excepţie, munca prestată,
conform alin. (1), poate fi plătită, dacă nu a putut fi
recuperată cu timp liber corespunzător, pentru nu mai mult de 30% din
personalul de execuţie, prin acordarea unui spor din salariul de
bază, în condiţiile legii.
(3) Munca peste durata normală a
timpului de lucru poate fi prestată, iar sporul prevăzut la alin. (2)
se poate plăti, numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost
dispusă şi aprobată, după caz, de superiorul ierarhic,
fără însă a depăşi 360 de ore anual.
Art. 27. - Prin excepţie de
la prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.209/2003 privind
organizarea şi dezvoltarea carierei funcţionarilor publici, cu
modificările ulterioare, în anul 2008, pentru participarea la lucrările
comisiilor de concurs, precum şi la cele ale comisiilor de
soluţionare a contestaţiilor, membrii acestora au dreptul la o
indemnizaţie care nu poate depăşi, cumulat, limita lunară a
unui salariu de bază al acestora, indiferent de numărul de comisii la
care se participă.
Art. 28. - (1)
Plata premiului anual aferent anului 2008 pentru personalul din
instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de
subordonare, inclusiv pentru personalul aferent activităţilor de pe
lângă unele instituţii publice finanţate integral din venituri
proprii, se efectuează din prevederile bugetare pe anul 2009, începând cu
luna ianuarie 2009.
(2) Din prevederile bugetare aprobate pentru
anul 2008, instituţiile publice prevăzute la alin. (1) asigură
plata premiului anual aferent anului 2007.
Art.
29. - (1) Începând
cu 1 martie 2008, cuantumul alocaţiei de stat pentru copii, prevăzut
de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
se stabileşte la 40 lei. (2) Cuantumul ajutorului lunar acordat soţului supravieţuitor
în baza Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru
soţul supravieţuitor, cu modificările şi completările
ulterioare, se majorează cu 25%. |
|
|
|
A se vedea |
|
|
|
||
|
||
A se vedea |
|
|
|
||
|
Art. 30. - În anul 2008, beneficiari
ai Programului naţional de protecţie socială "Bani de
liceu" sunt elevii care urmează, la cursuri de zi, liceu sau
învăţământ profesional, şcoala de arte şi meserii
şi anul de completare, aflaţi în întreţinerea familiilor al
căror venit brut lunar pe membru de familie, realizat în ultimele 3 luni
anterioare depunerii cererii, este de maximum 200 lei, precum şi elevii
care beneficiază de o măsură de protecţie ori aflaţi
sub tutelă sau curatelă, în cazul respectării condiţiei de
venit.
Art. 31. - Anexele nr. 1-10*)
fac parte integrantă din prezenta lege.
___________
*) Anexele nr. 1-10 se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 902 bis în afara abonamentului,
care se poate achiziţiona de la Centrul pentru vânzări şi
relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial",
Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
65 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia
României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR p. PREŞEDINTELE SENATULUI, BOGDAN OLTEANU DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucureşti, 31
decembrie 2007.
Nr. 388.