Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate
|
Normă metodologică din 13/08/2007 privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea
calităţii de asigurat, respectiv de asigurat fără plata
contribuţiei, precum şi pentru aplicarea măsurilor de
executare silită pentru încasarea sumelor datorate Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 649 din 24/09/2007 Actul a intrat in vigoare la data de 24 septembrie 2007 |
|
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1)
Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
denumit în continuare fondul, se constituie din contribuţii ale
persoanelor fizice şi juridice, subvenţii de la bugetul de stat,
precum şi din donaţii, sponsorizări, dobânzi, venituri
obţinute din exploatarea patrimoniului Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, denumită în continuare CNAS, şi
al caselor de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, precum şi al Casei Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului şi Casei Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti, denumite în continuare CAS,
precum şi din alte venituri, inclusiv sume din veniturile proprii ale
Ministerului Sănătăţii Publice, în condiţiile legii.
(2) Colectarea contribuţiilor
persoanelor juridice sau fizice care au calitatea de angajator se face de
către Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare
ANAF, în contul unic deschis pe seama CNAS, în condiţiile legii, cu
respectarea dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, denumit
în continuare Codul de procedură fiscală.
(3) Colectarea contribuţiilor de la
persoanele fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se
realizează de către ANAF, se face în contul unic deschis pe seama
CNAS, prin CAS.
Art. 2. - (1)
Calitatea de asigurat o au toţi cetăţenii români cu domiciliul
în ţară, precum şi cetăţenii străini şi
apatrizii care au solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de
şedere temporară sau au domiciliul în România şi fac dovada
plăţii contribuţiei la fond, în condiţiile legii şi
ale prezentelor norme metodologice.
(2) Calitatea de asigurat încetează
odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau de şedere în România,
cu decesul sau cu declararea judecătorească a morţii
asiguratului.
(3) Drepturile de asigurare încetează
după 3 luni de la ultima plată a contribuţiei.
(4) Asiguraţii au dreptul la pachetul
de servicii medicale de la data începerii plăţii contribuţiei la
fond, urmând ca sumele restante să fie recuperate de CAS şi ANAF, în
condiţiile legii, inclusiv obligaţiile financiare accesorii aplicate
pentru creanţele bugetare.
(5) Persoanele asigurate din statele cu care
România a încheiat documente internaţionale cu prevederi în domeniul
sănătăţii beneficiază de servicii medicale şi
alte prestaţii acordate pe teritoriul României, în condiţiile
prevăzute de respectivele documente internaţionale.
(6) Asigurarea socială de
sănătate este facultativă pentru următoarele categorii de
persoane care nu se încadrează în prevederile alin. (5):
a) membrii misiunilor diplomatice
acreditate în România;
b) cetăţenii străini şi
apatrizii care se află temporar în ţară, fără a
solicita viză de lungă şedere;
c) cetăţenii români cu domiciliul
în străinătate, care se află temporar în ţară.
(7) Prin sintagma care se află temporar
în ţară se înţelege vizita, turismul, misiunea, transportul,
activităţile sportive, activităţile culturale,
ştiinţifice, umanitare, tratamentul medical de scurtă
durată sau alte situaţii asemănătoare care nu presupun
prelungirea unui drept de şedere temporară, efectuate de către
cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, precum
şi de cetăţenii străini şi apatrizi.
CAPITOLUL II
Contribuţia angajatorului
Art. 3. - (1)
Angajatorii au obligaţia să calculeze, să reţină
şi să vireze lunar în contul deschis la unităţile
teritoriale ale Trezoreriei Statului, în a căror rază sunt luaţi
în evidenţă ca plătitori de impozite şi taxe,
contribuţia datorată pentru asigurarea sănătăţii
personalului din unitatea respectivă, raportat la fondul de salarii
realizat.
(2) Prin fond de salarii realizat, în sensul
prezentelor norme metodologice, se înţelege totalitatea sumelor
constituite şi utilizate de persoanele fizice şi juridice pentru
plata drepturilor salariale sau/şi drepturilor asimilate salariilor,
aşa cum sunt definite în Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Codul fiscal.
(3) Orice schimbare care are loc în nivelul
veniturilor va fi evidenţiată în declaraţia lunară privind obligaţiile
la fond depusă de angajator la organul fiscal teritorial la care este luat
în evidenţă ca plătitor de impozite şi taxe.
Art. 4. - Contribuţia
angajatorilor se calculează asupra tuturor veniturilor din salarii şi
asimilate salariilor.
CAPITOLUL III
Contribuţia asiguraţilor
SECŢIUNEA
1
Asiguraţii care realizează venituri din salarii
sau asimilate salariilor
Art. 5. - (1)
Contribuţia lunară a persoanelor asigurate se stabileşte sub
forma unei cote stabilite de lege, aplicată asupra veniturilor din salarii
sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit.
Angajatorul are obligaţia calculării, reţinerii şi
virării lunare integrale a contribuţiei datorate de către
persoana asigurată în contul deschis pe seama CNAS la unităţile
teritoriale ale Trezoreriei Statului în a căror rază angajatorii sunt
luaţi în evidenţă ca plătitori de impozite şi taxe.
(2) Sunt considerate venituri din salarii
toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o
persoană fizică ce desfăşoară o activitate în baza
unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau a unui
statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se
referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă.
(3) Veniturile asimilate salariilor cuprind
orice alte sume sau avantaje de natură salarială ori asimilate
salariilor care se supun impozitului pe venit, aşa cum sunt definite de
Codul fiscal şi de Normele metodologice de aplicare a acestuia.
(4) Pentru asociatul unic cu
indemnizaţie lunară înscrisă în declaraţia de
asigurări sociale, contribuţia lunară se calculează prin
aplicarea cotei stabilite de lege asupra indemnizaţiei; baza de calcul a
contribuţiei nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim
brut pe ţară, lunar.
(5) Veniturile realizate în baza
funcţiilor de administrator şi director, aşa cum sunt definite
de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
reprezintă venituri asimilate salariilor asupra cărora se
calculează contribuţia lunară a persoanei asigurate.
(6) Persoanele care realizează venituri
din salarii, care, potrivit Codului fiscal, nu sunt impozabile şi care nu
mai realizează alte venituri, au obligaţia plăţii contribuţiei
lunare calculate la un salariu de bază minim brut pe ţară.
Contribuţia se plăteşte în mod direct de aceste persoane la CAS
pentru care au optat. Angajatorii acestor persoane nu calculează şi
nu virează pentru veniturile salariale realizate de aceştia
contribuţia prevăzută de lege pentru angajator.
SECŢIUNEA
a 2-a
Asiguraţii care realizează venituri impozabile
din activităţi independente
Art. 6. - (1)
Veniturile realizate de persoanele care desfăşoară
activităţi independente asupra cărora se calculează
contribuţia sunt veniturile comerciale şi veniturile din profesii
libere realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere
fără personalitate juridică.
(2) Sunt considerate venituri comerciale
veniturile din fapte de comerţ ale asiguraţilor, aşa cum sunt
prevăzute în Codul fiscal şi în Normele metodologice de aplicare a
acestuia.
(3) Constituie venituri din profesii libere
veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar
public, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil
autorizat, consultant de plasament în valori mobiliare, arhitect sau a altor
profesii reglementate, desfăşurate în mod independent, în
condiţiile legii.
Art. 7. - (1)
Persoanele care desfăşoară activităţi independente au
obligaţia de a vira trimestrial contribuţia aplicată asupra:
a) venitului net determinat ca
diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile
aferente realizării venitului, conform prevederilor Codului fiscal,
realizate de persoanele care desfăşoară activităţi
independente ale căror venituri sunt determinate pe baza
contabilităţii în partidă simplă;
b) venitului net determinat ca
diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile
aferente realizării venitului, determinate pe baza normelor de venit
stabilite de Ministerul Economiei şi Finanţelor prin nomenclatorul
activităţilor pentru care venitul se stabileşte pe bază de
norme de venit, în cazul persoanelor ale căror venituri sunt determinate
pe bază de norme de venit.
(2) În cazul persoanelor care obţin
venituri din activităţi independente ale căror venituri sunt
determinate pe bază de normă de venit şi care beneficiază
de o reducere a normelor de venit, cota stabilită de lege se va aplica la
veniturile care se supun impozitului pe venit rezultate din norma redusă,
determinată potrivit reglementărilor în vigoare pentru impunerea
veniturilor respective.
(3) Pentru veniturile realizate din
activităţi independente, contribuţia se plăteşte de
persoana care le realizează.
Art. 8. - (1)
Contribuabilii care realizează venituri din activităţi
independente virează trimestrial contribuţia calculată la
venitul estimat, până la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.
(2) În cazul în care contribuabilii care realizează
venituri din activităţi independente, la finele anului,
înregistrează pierderi sau realizează venituri anuale sub nivelul a
12 salarii minime brute pe ţară, contribuţia se calculează
la nivelul unui salariu de bază minim brut pe ţară pentru fiecare
lună şi se achită în termenul prevăzut la alin. (4).
(3) Prevederile alin. (2) se aplică
numai în situaţia în care venitul din activităţi independente
este singurul venit asupra căruia se calculează contribuţia.
(4) Diferenţele rămase de achitat,
calculate în raport cu decizia de impunere anuală, se plătesc în
termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere,
perioadă pentru care nu se calculează şi nu se datorează
majorări de întârziere.
(5) La expirarea termenului prevăzut la
alin. (4), pentru sumele datorate şi rămase neachitate se vor percepe
majorări de întârziere conform procedurii instituite prin Codul de
procedură fiscală.
SECŢIUNEA
a 3-a
Asiguraţii care realizează venituri din agricultură
şi silvicultură, persoane fizice care nu au calitatea
de angajator şi nu se încadrează la secţiunea a 2-a
Art. 9. - (1)
Persoanele care realizează venituri din agricultură, potrivit Codului
fiscal, cu excepţia persoanelor fizice care au calitatea de angajator sau care
realizează venituri din activităţi independente, au
obligaţia de a plăti contribuţia asupra acestor venituri.
(2) Contribuţia pentru veniturile
prevăzute la alin. (1) se aplică asupra veniturilor care se supun
impozitului pe venit.
(3) Persoanele care realizează venituri
din silvicultură, cu excepţia persoanelor fizice care au calitatea de
angajator sau care realizează venituri din activităţi
independente, au obligaţia de a plăti contribuţia asupra acestor
venituri.
(4) Persoanele care realizează venituri
de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (3) vor plăti
contribuţia anual, până la data de 25 a lunii ianuarie a anului
următor celui pentru care se face plata.
(5) Contribuţia datorată de
persoanele care nu fac parte din familiile beneficiare de ajutor social şi
care realizează venituri din agricultură şi silvicultură
sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară se
stabileşte asupra sumei reprezentând o treime din salariul de bază
minim brut pe ţară, pentru fiecare lună.
(6) Persoanele care realizează venituri
de natura celor prevăzute la alin. (5) vor plăti contribuţia
trimestrial, până la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.
SECŢIUNEA
a 4-a
Asiguraţii beneficiari ai indemnizaţiei de şomaj
Art. 10. - (1)
Beneficiarii indemnizaţiei de şomaj sunt asiguraţi în sistemul
asigurărilor sociale de sănătate, iar contribuţia
bănească lunară se aplică asupra indemnizaţiei de
şomaj şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru
şomaj.
(2) Instituţia care administrează
bugetul asigurărilor pentru şomaj are obligaţia să
calculeze şi să vireze contribuţia unităţilor
teritoriale ale Trezoreriei Statului, în contul deschis pe seama CNAS.
SECŢIUNEA
a 5-a
Asiguraţii care obţin venituri din cedarea folosinţei
bunurilor,
venituri din dividende şi dobânzi, venituri din drepturi
de proprietate intelectuală
Art. 11. - Persoana
asigurată are obligaţia plăţii contribuţiei asupra
veniturilor realizate din cedarea folosinţei bunurilor, veniturilor din
dividende şi dobânzi, veniturilor din drepturi de proprietate
intelectuală realizate în mod individual şi/sau într-o formă de
asociere şi altor venituri care se supun impozitului pe venit numai în
cazul în care nu realizează venituri de natura celor prevăzute la
art. 257 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare lege; baza de calcul
a contribuţiei nu poate fi mai mică decât un salariu de bază
minim brut pe ţară, lunar.
Art. 12. - (1)
Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile, în bani
şi/sau în natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor
mobile şi imobile, obţinute de proprietar, uzufructuar sau alt
deţinător legal, altele decât veniturile din activităţi
independente.
(2) Contribuţia pentru veniturile
prevăzute la alin. (1) se aplică la venitul net din cedarea
folosinţei bunurilor stabilit prin deducerea din venitul brut a
cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut
determinat potrivit Codului fiscal.
(3) Persoanele care realizează venituri
de natura celor prevăzute la alin. (1) şi dacă, până la
data de 31 decembrie a anului în curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul
a 12 salarii minime brute pe ţară, vor plăti contribuţia
anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor,
calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 13. - (1)
Veniturile din dividende şi dobânzi prevăzute la art. 257 alin. (2)
lit. e) din lege reprezintă veniturile din investiţii, aşa cum
sunt definite acestea în Codul fiscal.
(2) Pentru veniturile din dividende care se
supun impozitului pe venit, obligaţia plăţii contribuţiei
revine persoanelor fizice beneficiare ale acestor venituri, care vor achita
contribuţia până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor
celui în care se face plata dividendelor.
(3) Persoanele care realizează venituri
de natura celor prevăzute la alin. (2), dar care până la data de 31
decembrie a anului în curs nu au încasat aceste venituri sau veniturile de
acest fel, încasate anual, sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe
ţară, vor plăti contribuţia anual până la data de 25 a
lunii ianuarie a anului următor, calculată la nivelul a 12 salarii
minime brute pe ţară. Diferenţele rămase de achitat,
calculate în raport cu dividendele care se plătesc după data
prevăzută pentru plata contribuţiei, se achită până la
data de 25 a lunii următoare celei în care s-a făcut plata.
(4) Pentru veniturile realizate din dobânzi,
contribuţia se aplică la veniturile brute şi se virează de
către asiguraţii care realizează astfel de venituri, anual,
până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor celui de
realizare a venitului.
(5) Persoanele care realizează venituri
de natura celor prevăzute la alin. (4) şi dacă, până la
data de 31 decembrie a anului în curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul
a 12 salarii minime brute pe ţară, vor plăti contribuţia
anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor,
calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 14. - (1)
Veniturile din drepturi de proprietate intelectuală sunt veniturile
realizate din valorificarea drepturilor industriale, cum ar fi: invenţii,
mai puţin realizările tehnice, know-how, mărci înregistrate,
franciza şi altele asemenea, recunoscute şi protejate prin înscrisuri
ale instituţiilor specializate, precum şi a drepturilor de autor,
inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor.
(2) Pentru veniturile din drepturi de
proprietate intelectuală (venitul brut din care se scade cheltuiala
deductibilă prevăzută de Codul fiscal), obligaţia
plăţii contribuţiei revine persoanelor fizice beneficiare ale
acestor venituri.
(3) Persoanele care realizează venituri
de natura celor prevăzute la alin. (1) şi dacă, până la
data de 31 decembrie a anului în curs, aceste venituri anuale sunt sub nivelul
a 12 salarii minime brute pe ţară, vor plăti contribuţia
anual până la data de 25 a lunii ianuarie a anului următor,
calculată la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară.
Art. 15. - (1)
Prin sintagma alte venituri care se supun impozitului pe venit,
prevăzută la art. 257 alin. (2) lit. e) din lege, se înţelege
veniturile impozabile prevăzute de Codul fiscal, altele decât cele
prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d) şi f) din lege.
(2) Persoanele care realizează
veniturile prevăzute la alin. (1) şi care până la data de 31
decembrie a anului în curs sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe
ţară vor plăti contribuţia anual până la data de 25 a
lunii ianuarie a anului următor, calculată la nivelul a 12 salarii
minime brute pe ţară.
Art. 16. - (1)
Pentru veniturile prevăzute la art. 12-15, contribuţia se achită
numai în situaţia în care persoana asigurată nu realizează
venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. a)-d) din
lege.
(2) În cazul persoanelor care
realizează în acelaşi timp mai multe tipuri de venituri de natura
celor prevăzute la art. 257 alin. (2) lit. e) din lege, contribuţia
se calculează asupra tuturor acestor venituri.
SECŢIUNEA
a 6-a
Veniturile realizate din pensii
Art. 17. - (1)
Pentru pensionari contribuţia datorată de aceştia se aplică
numai la veniturile din pensiile care depăşesc limita supusă
impozitului pe venit prevăzută de Codul fiscal, se calculează
pentru diferenţa dintre cuantumul pensiei şi această limită
şi se virează odată cu plata drepturilor băneşti
asupra cărora se calculează de către cei care efectuează plata
acestor drepturi.
(2) Contribuţia pentru veniturile din
pensii aflate sub limita sumei neimpozabile din pensii prevăzute de Codul
fiscal se datorează şi se calculează începând cu 1 ianuarie
2008.
(3) Orice plătitor de venituri din
pensii are obligaţia de a calcula lunar contribuţia aferentă
acestui venit şi de a o vira la bugetul fondului, potrivit prevederilor
art. 257 alin. (5) lit. a) din lege.
(4) Persoanele care realizează în
acelaşi timp venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2)
lit. e) şi f) din lege plătesc contribuţia asupra tuturor acestor
venituri.
(5) Persoanele care realizează în
acelaşi timp venituri de natura celor prevăzute la art. 257 alin. (2)
lit. a)-d) şi f) din lege plătesc contribuţia asupra tuturor
acestor venituri.
SECŢIUNEA
a 7-a
Persoanele care beneficiază de asigurare cu plata contribuţiei
din alte surse
Art. 18. - (1)
Contribuţiile pentru persoanele prevăzute la art. 213 alin. (2) lit.
b) şi e) din lege se stabilesc prin aplicarea cotei prevăzute de lege
asupra indemnizaţiei pentru incapacitate de muncă din cauza unui
accident de muncă sau unor boli profesionale, respectiv asupra
indemnizaţiei de şomaj, şi se suportă din bugetul
asigurărilor sociale de stat, respectiv din bugetul asigurărilor de
şomaj.
(2) Pentru perioada în care
indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă din cauza
unui accident de muncă sau unor boli profesionale nu se suportă din
bugetul asigurărilor sociale de stat, angajatorul are obligaţia de a
plăti contribuţia raportat la fondul de salarii pentru
salariaţii aflaţi în această situaţie.
(3) Angajatorii vor reţine din
contribuţia datorată bugetului asigurărilor sociale de stat
sumele calculate potrivit alin. (1).
(4) Contribuţiile pentru persoanele
prevăzute la art. 213 alin. (2) lit. g) din lege se stabilesc asupra
ajutorului social acordat în condiţiile Legii nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare,
şi se suportă de către bugetele locale.
(5) Contribuţiile pentru persoanele
prevăzute la art. 213 alin. (2) lit. a), c), d), f) şi i) din lege se
stabilesc prin aplicarea cotei prevăzute de lege asupra sumei reprezentând
valoarea a două salarii de bază minime brute pe ţară, se
suportă din bugetul de stat şi se calculează după
următoarea formulă:
Salariul de bază minim brut Numărul de zile lucrătoare în pe ţară x 2 x ..........% care s-a aflat în situaţiile ────────────────────────────── x prevăzute la art. 213 alin. (2) Numărul de zile lucrătoare din lit. a), c), d), f) şi i) din luna în care se face calculul luna pentru care se face calculul |
(6) Contribuţia persoanelor aflate în
concediu pentru creşterea copilului până la vârsta de 2 ani şi
în cazul copilului cu handicap până la împlinirea vârstei de 3 ani, care
intră sub incidenţa Legii nr. 138/1999 privind salarizarea
şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de
apărare naţională, ordine publică şi
siguranţă naţională, precum şi acordarea unor drepturi
salariale personalului civil din aceste instituţii, cu modificările
şi completările ulterioare, se calculează asupra valorii a
două salarii minime brute pe ţară, se suportă din
aceeaşi sursă din care se suportă indemnizaţiile şi se
virează de către plătitorii acestor indemnizaţii.
(7) Contribuţia de asigurări
sociale de sănătate nu se datorează asupra indemnizaţiilor
reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările
ulterioare, cu excepţia contribuţiei de asigurări sociale de
sănătate datorată de angajatori pentru indemnizaţiile de
asigurări sociale de sănătate suportate din fondurile proprii
ale acestora.
Art. 19. - (1)
În situaţia în care persoanele prevăzute la art. 213 alin. (1) din
lege realizează şi alte venituri decât cele pentru care sunt
asigurate fără plata contribuţiei, acestea datorează
contribuţia prevăzută de lege pentru aceste venituri.
(2) Persoanele care sunt
instituţionalizate prin legi speciale şi care realizează şi
alte venituri decât cele provenite din drepturile băneşti acordate de
aceste legi, precum şi cele provenite din pensii au obligaţia plăţii
contribuţiei calculate asupra acestor venituri.
SECŢIUNEA
a 8-a
Documentele justificative privind dobândirea calităţii
de asigurat, respectiv de asigurat fără plata contribuţiei
Art. 20. - (1)
Persoanele care beneficiază de asigurările sociale de sănătate
fără plata contribuţiei sau cu plata contribuţiei din alte
surse vor face dovada încadrării în una dintre aceste categorii printr-un
document justificativ - adeverinţă, eliberat de CAS, potrivit
fiecărei categorii, pe baza următoarelor documente:
a) pentru copiii în vârstă de
până la 18 ani, cu act de identitate sau certificat de naştere,
după caz;
b) pentru tinerii cu vârsta cuprinsă
între 18 şi 26 de ani, cu act de identitate şi cu un document
eliberat de organele fiscale teritoriale din care să rezulte că nu
realizează venituri din muncă, un document din care să rezulte
că au calitatea de elev sau student, precum şi cu o declaraţie
pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează
venituri din muncă;
c) pentru tinerii cu vârsta de până la
26 de ani, care provin din sistemul de protecţie a copilului, cu act de
identitate, document care să ateste că au fost incluşi într-un
sistem de protecţie a copilului, un document eliberat de organele fiscale
teritoriale din care să rezulte că nu realizează venituri din
muncă, un document eliberat de primăria din localitatea de domiciliu
prin care să ateste că nu beneficiază de ajutor social, precum
şi cu o declaraţie pe propria răspundere din care să
rezulte că nu realizează venituri din muncă;
d) soţul, soţia şi
părinţii aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate, cu
act de identitate, documente care să ateste relaţia de rudenie sau
căsătoria cu persoana asigurată, documente eliberate de organele
fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează
venituri impozabile, o declaraţie pe propria răspundere din care
să rezulte că nu realizează venituri proprii, precum şi o
declaraţie pe propria răspundere a persoanei asigurate prin care
aceasta declară că are în întreţinere persoana respectivă;
e) beneficiarii Decretului-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum
şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare, ai
Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu
începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, ai
Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele
drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ai
Legii nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor
drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei
Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi persoanele prevăzute
la art. 3 alin. (1) lit. b) din Legea recunoştinţei faţă de
eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria
Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, pe baza actului de
identitate, a documentelor doveditoare că se încadrează în una dintre
categoriile de beneficiari ai acestor legi, a documentului eliberat de organele
fiscale teritoriale din care să rezulte că nu realizează
venituri impozabile, altele decât cele din pensii, precum şi cu o
declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu
realizează alte venituri decât cele prevăzute de legile speciale sau
pensii;
f) pentru persoanele cu handicap, pe baza
actului de identitate, a certificatului de încadrare într-un grad de handicap,
a documentului eliberat de organele fiscale teritoriale din care să
rezulte că nu realizează venituri impozabile, precum şi a
declaraţiei pe propria răspundere din care să rezulte că nu
realizează alte venituri în afara celor prevăzute de legea prin care
li s-a stabilit această calitate;
g) pentru bolnavii cu afecţiuni
incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de
Ministerul Sănătăţii Publice, până la vindecarea
respectivei afecţiuni, pe baza actului de identitate, a adeverinţei
medicale eliberate de medicul curant sau de medicul coordonator al programului
de sănătate, a documentului eliberat de organele fiscale teritoriale
din care să rezulte că nu realizează venituri impozabile, precum
şi a declaraţiei pe propria răspundere din care să rezulte
că nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse;
h) pentru femeile însărcinate sau
lăuze, pe baza actului de identitate, a adeverinţei medicale, a
certificatului de naştere a copilului - pentru lăuze, precum şi
a documentului eliberat de unităţile fiscale teritoriale din care
să rezulte că nu realizează venituri impozabile şi a
declaraţiei pe propria răspundere din care să rezulte că nu
realizează venituri sau pe baza documentelor justificative că
realizează venituri lunare sub salariul de bază minim brut pe
ţară;
i) pentru persoanele care se află în
concediu pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2
ani şi în cazul copilului cu handicap până la împlinirea de
către copil a vârstei de 3 ani, pe baza actului de identitate şi a
deciziei emise de direcţiile judeţene de muncă, familie şi
egalitate de şanse, respectiv de Direcţia de Muncă, Familie
şi Egalitate de Şanse a Municipiului Bucureşti;
j) pentru persoanele care beneficiază
de indemnizaţie de şomaj, pe baza actului de identitate şi a
carnetului şi/sau adeverinţei eliberate de instituţiile care
administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj;
k) pentru persoanele care sunt returnate
sau expulzate ori sunt victime ale traficului de persoane şi se află
în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii, pe baza
adeverinţei eliberate de instituţiile din subordinea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative şi din care să rezulte
că se află în această situaţie;
l) pentru persoanele care fac parte dintr-o
familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii nr. 416/2001,
cu modificările şi completările ulterioare, pe baza actului de
identitate şi a adeverinţei eliberate de către primăria
localităţii de domiciliu, din care să rezulte că acestea se
încadrează în categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social;
m) pentru pensionarii cu venituri din
pensii până la limita supusă impozitului pe venit, pe baza actului de
identitate, a cuponului mandatului poştal de achitare a drepturilor sau a
talonului de plată prin cont curent personal deschis la o unitate
bancară, din luna anterioară. În cazul pierderii acestor documente
sau până la dobândirea lor, calitatea de pensionar poate fi dovedită
cu o adeverinţă eliberată de instituţia plătitoare a
pensiei;
n) pentru persoanele care se află în
executarea măsurilor prevăzute la art. 105, 113 şi
114 din Codul penal şi pentru persoanele care se află în
perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de
libertate, pe baza adeverinţei emise de instituţia respectivă
sau de instituţia în grija căreia se află persoana.
(2) Asiguratul are obligaţia de a
anunţa în termen de 15 zile calendaristice medicul de familie şi CAS
despre orice schimbare care poate conduce la modificarea condiţiilor de
dobândire a calităţii de asigurat fără plata
contribuţiei.
(3) În condiţiile în care persoanele
beneficiare ale documentului prevăzut la alin. (1) nu mai îndeplinesc una
dintre condiţiile în baza cărora au beneficiat de asigurarea
socială de sănătate fără plata contribuţiei sau
cu plata contribuţiei din alte surse, valabilitatea documentului
prevăzut încetează de drept de la acea dată.
Art. 21. - Documentul
prevăzut la art. 20 alin. (1) se eliberează cu respectarea modelului
prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice şi are
următoarea perioadă de valabilitate:
a) pentru persoanele prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. a) adeverinţa este valabilă până la împlinirea
vârstei de 18 ani; persoanele care fac parte din această categorie se pot
prezenta la furnizorii de servicii medicale cu adeverinţa
prevăzută la art. 20 alin. (1) sau cu actul de identitate (certificat
de naştere sau carte de identitate);
b) pentru persoanele prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. b) adeverinţa este valabilă pe durata anului
şcolar sau universitar;
c) pentru persoanele prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. c), e), f), g), h) şi l) adeverinţa este
valabilă un an de la data emiterii;
d) pentru persoanele prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. d), k) şi n) adeverinţa este valabilă 3 luni
de la data emiterii;
e) pentru persoanele prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. i) şi m) adeverinţa este valabilă 2 ani de la
data emiterii;
f) pentru persoanele prevăzute la art.
20 alin. (1) lit. j) adeverinţa este valabilă 6 luni de la data
emiterii.
Art. 22. - (1)
Persoanele care realizează venituri de natura celor prevăzute la art.
257 alin. (2) lit. a) din lege vor face dovada încadrării în categoria de
salariat pe baza adeverinţei eliberate de persoanele fizice şi
juridice la care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Unităţile abilitate să
elibereze documente care fac dovada achitării contribuţiei şi
deţinerii calităţii de asigurat sunt CAS, pe baza listelor depuse
de angajatori, pe baza evidenţelor organizate pentru categoriile de
persoane prevăzute la art. 213 din lege şi pentru categoriile de
persoane care realizează veniturile prevăzute la art. 257 alin. (2)
lit. b)-f) şi art. 259 alin. (9) din lege.
Art. 23. - Persoanele asigurate
obligatoriu în sistemul de asigurări sociale de sănătate cu
vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani, dacă nu realizează
venituri din muncă şi sunt elevi sau studenţi în ţară
ori în străinătate, beneficiază de asigurarea de sănătate
fără plata contribuţiei.
SECŢIUNEA
a 9-a
Alte categorii de persoane asigurate
Art. 24. - (1)
Pentru persoanele prevăzute la art. 214 alin. (2) din lege şi care se
asigură facultativ, contribuţia lunară se calculează prin
aplicarea cotei stabilite de lege la valoarea a două salarii de bază
minime brute pe ţară pentru un pachet de servicii stabilit prin
contractul-cadru, începând cu luna în care s-a făcut solicitarea privind
asigurarea socială de sănătate.
(2) Cetăţenii străini şi
apatrizii care solicită şi obţin prelungirea vizei de lungă
şedere în România în condiţiile legislaţiei care
reglementează regimul străinilor în România au obligaţia
plăţii contribuţiei calculate asupra veniturilor impozabile
realizate pe teritoriul României, conform art. 257 alin. (2) din lege, începând
cu data solicitării.
(3) Cetăţenii străini care au
obţinut permis de şedere în România înainte de intrarea în vigoare a
prezentelor norme metodologice au obligaţia plăţii
contribuţiei asupra veniturilor impozabile realizate pe teritoriul
României de la data obţinerii permisului de şedere, cu respectarea
termenului de prescripţie a contribuţiei.
(4) Persoanele menţionate la alin. (2)
şi (3), care nu realizează venituri impozabile pe teritoriul României
şi care nu fac dovada calităţii de asigurat, vor achita o
contribuţie lunară calculată prin aplicarea cotei stabilite de
lege la valoarea unui salariu de bază minim brut pe ţară în
vigoare la data plăţii, de la data solicitării prelungirii
dreptului de şedere, respectiv de la data obţinerii permisului de
şedere.
Art. 25. - (1)
Străinii cărora li s-a acordat una dintre formele de protecţie
prevăzute la art. 22 lit. a), b) şi c) din Legea nr. 122/2006
privind azilul în România, cu modificările ulterioare, sunt obligaţi,
pentru a obţine calitatea de asigurat, să plătească
contribuţia asupra veniturilor impozabile realizate, începând cu data
obţinerii respectivei forme de protecţie.
(2) Străinii cărora li s-a
acordat, anterior intrării în vigoare a legislaţiei privind
integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de
protecţie în România, una dintre formele de protecţie prevăzute
la art. 22 lit. a), b) şi c) din Legea nr. 122/2006, cu modificările
ulterioare, sunt obligaţi, pentru a obţine calitatea de asigurat,
să plătească contribuţia asupra veniturilor impozabile
realizate, începând cu data intrării în vigoare a legislaţiei privind
integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de
protecţie în România.
(3) În situaţia în care nu realizează
venituri impozabile, persoanele prevăzute la alin. (1) şi (2)
plătesc contribuţia lunară calculată la un salariu minim
brut pe ţară în vigoare la data plăţii.
(4) Contribuţia pentru situaţiile
prevăzute la alin. (1) şi (2) se calculează de la data ultimei
plăţi a contribuţiei, respectiv de la data când plata
contribuţiei era obligatorie, cu respectarea termenului de
prescripţie a contribuţiei, calculându-se majorări de
întârziere.
Art. 26. - (1)
Pentru lucrătorii migranţi care îşi păstrează domiciliul
sau reşedinţa în România, contribuţia lunară la fond se
calculează la veniturile obţinute din contractele încheiate cu un
angajator străin şi care se impozitează în România.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică
în cazul lucrătorilor migranţi care îşi
desfăşoară activitatea în statele membre ale Uniunii Europene
sau în statele cu care România are încheiate acorduri de securitate
socială.
Art. 27. - (1)
Persoanele asigurate în baza art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din lege,
respectiv soţul, soţia şi părinţii fără
venituri proprii, aflate în întreţinerea unei persoane asigurate, denumite
în continuare coasiguraţi, îşi păstrează calitatea de
asigurat şi drepturile care decurg din aceasta numai în perioada în care
persoana în a cărei întreţinere se află are calitatea de
asigurat.
(2) Coasiguraţii nu pot avea la rândul
lor coasiguraţi în baza art. 213 alin. (1) lit. b) teza a doua din lege.
SECŢIUNEA
a 10-a
Persoanele care au obligaţia de a se asigura
şi nu pot dovedi plata contribuţiei
Art. 28. - Persoanele care au
obligaţia de a se asigura şi nu pot dovedi plata contribuţiei
sunt obligate pentru a obţine calitatea de asigurat să achite
contribuţia legală pe ultimele 6 luni, dacă nu au realizat
venituri impozabile pe perioada termenelor de prescripţie privind
obligaţiile fiscale. Contribuţia în acest caz se calculează la
salariul minim brut pe ţară în vigoare la data plăţii,
calculându-se majorări de întârziere. Nivelul majorărilor de
întârziere este cel în vigoare la data plăţii.
Exemplu de calcul
pentru această situaţie: O persoană avea obligaţia să
plătească contribuţia de asigurări sociale de
sănătate, dar nu a realizat venituri impozabile pe perioada
termenului de prescripţie, respectiv pe ultimii 5 ani. La data de 1 august
2007 se adresează casei de asigurări de sănătate pentru a
obţine calitatea de asigurat. În urma verificărilor casa de
asigurări de sănătate constată că, în termenul de
prescripţie, respectiv 1 august 2002-1 august 2007, această
persoană nu a realizat venituri impozabile. Pentru a beneficia de pachetul
de servicii de bază are obligaţia să plătească
contribuţia pe 6 luni (1 februarie 2007-31 iulie 2007), calculată la
nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data
plăţii, precum şi majorări de întârziere la nivelul în
vigoare la data plăţii. Data de la care începe să curgă
perioada de 6 luni începe de la data de 1 august 2007. După efectuarea
acestei plăţi persoana în cauză are obligaţia
plăţii lunare a contribuţiei la fond, calculată la nivelul
salariului de bază minim brut pe ţară, dacă nu
realizează venituri impozabile.
Art. 29. - Persoanele care au
obligaţia de a se asigura şi nu pot dovedi plata contribuţiei
sunt obligate pentru a obţine calitatea de asigurat să achite pe întreaga
perioadă a termenelor de prescripţie privind obligaţiile fiscale
contribuţia legală lunară calculată asupra veniturilor
impozabile realizate şi obligaţiile fiscale accesorii de plată
prevăzute de Codul de procedură fiscală, dacă au realizat
venituri impozabile pe toată această perioadă.
Art. 30. - (1)
Persoanele care au obligaţia de a se asigura şi nu pot dovedi plata
contribuţiei sunt obligate pentru a obţine calitatea de asigurat
să achite atât contribuţia legală lunară şi
obligaţiile fiscale accesorii prevăzute la art. 28 pentru perioada în
care au realizat venituri impozabile, cât şi contribuţia legală
lunară, precum şi majorările de întârziere prevăzute la
art. 28 sau, după caz, obligaţiile fiscale accesorii, pentru perioada
în care nu au fost realizate venituri impozabile pe o perioadă mai mare de
6 luni.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se
aplică situaţiilor în care în cadrul termenelor de prescripţie
există atât perioade în care s-au realizat venituri impozabile, cât
şi perioade în care nu s-au realizat astfel de venituri. În cazul în care
perioada în care nu s-au realizat venituri impozabile este mai mică de 6
luni, se achită contribuţia legală lunară proporţional
cu perioada respectivă, inclusiv majorările de întârziere şi
obligaţiile fiscale accesorii, după caz. Nivelul majorărilor de
întârziere este cel în vigoare la data plăţii.
Exemplu de calcul nr. 1
pentru această situaţie: O persoană avea obligaţia să
plătească contribuţia de asigurări sociale de
sănătate, dar pe perioada termenului de prescripţie, respectiv
pe ultimii 5 ani, a avut perioade în care a realizat venituri impozabile
şi perioade în care nu a realizat venituri impozabile şi nu a achitat
contribuţia la fond pentru niciuna dintre aceste perioade. La data de 1
august 2007 se adresează casei de asigurări de sănătate
pentru a obţine calitatea de asigurat. În urma verificărilor casa de
asigurări de sănătate constată că, în termenul de
prescripţie, respectiv 1 august 2002-1 august 2007, această
persoană a realizat venituri impozabile în anii 2002, 2003, 2004, 2005
şi 2006. În anul 2007 nu a realizat venituri impozabile în perioada 1
ianuarie 2007-1 august 2007. Pe toată perioada termenului de
prescripţie, 1 august 2002-1 august 2007, persoana în cauză nu şi-a
achitat contribuţia la fond. Pentru a obţine calitatea de asigurat la
data care a făcut această cerere, respectiv 1 august 2007, persoana
are următoarele obligaţii:
- pentru perioada în care a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei calculate la
aceste venituri, inclusiv majorări de întârziere şi obligaţii
fiscale accesorii;
- pentru perioada în care nu a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei lunare
calculate la salariul minim brut pe ţară pe o perioadă de 6
luni, cu majorări de întârzieri calculate pe această perioadă
începând cu 1 august 2007.
Exemplu de calcul nr. 2
pentru această situaţie: O persoană avea obligaţia să
plătească contribuţia de asigurări sociale de
sănătate, dar, pe perioada termenului de prescripţie, respectiv
pe ultimii 5 ani, a avut atât perioade în care a realizat venituri impozabile,
cât şi perioade în care nu a realizat venituri impozabile, neachitând
contribuţia la fond pentru niciuna dintre aceste perioade. La data de 1
august 2007 se adresează casei de asigurări de sănătate
pentru a obţine calitatea de asigurat. În urma verificărilor, casa de
asigurări de sănătate constată că, în termenul de
prescripţie, respectiv 1 august 2002-1 august 2007, această
persoană a realizat venituri impozabile în anii 2003, 2004, 2005, 2006,
precum şi în anul 2007, până la 31 martie 2007. În anul 2002, în
perioada 1 august - 31 decembrie 2002 (5 luni), şi în anul 2007, în
perioada 1 aprilie - 1 august 2007 (4 luni), nu a realizat venituri impozabile.
Pe toată perioada termenului de prescripţie, 1 august 2002- 1 august
2007, persoana în cauză nu şi-a achitat contribuţia la fond.
Pentru a obţine calitatea de asigurat la data la care a făcut
această cerere, respectiv 1 august 2007, persoana are următoarele
obligaţii:
- pentru perioada în care a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei calculate la
aceste venituri, inclusiv obligaţii fiscale accesorii;
- pentru perioada în care nu a realizat venituri
impozabile are obligaţia plăţii contribuţiei lunare
calculate la salariul minim brut pe ţară pe o perioadă de 6
luni, inclusiv obligaţii fiscale accesorii, după cum urmează.
Cele 6 luni vor fi compuse din următoarele perioade:
• 4 luni din anul 2007, pentru care se va
plăti contribuţia calculată la nivelul salariului de bază
minim brut pe ţară în vigoare la data plăţii, precum
şi majorări de întârziere la nivelul în vigoare la data
plăţii, calculate până la 1 august 2007;
• 2 luni din anul 2002 (decembrie şi
noiembrie), pentru care se va plăti contribuţia calculată la
nivelul salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data
plăţii, precum şi obligaţii fiscale accesorii calculate în
perioada 1 noiembrie 2002-1 august 2007.
Art. 31. - (1)
Pentru situaţiile prevăzute la art. 28-30, termenele de
prescripţie privind obligaţiile fiscale se calculează începând
cu data primei solicitări de acordare a serviciilor medicale, la
notificarea CAS sau la solicitarea persoanelor în vederea dobândirii
calităţii de asigurat, după caz.
(2) Prevederile art. 28-30 se aplică
corespunzător şi în situaţia în care pentru aceste persoane este
începută executarea silită potrivit Codului de procedură
fiscală.
CAPITOLUL IV
Constituirea fondului
Art. 32. - (1)
Persoanele juridice şi persoanele fizice, în calitate de angajator, care,
potrivit legii, au obligaţia de plată către fond, declară
aceste obligaţii la organele fiscale teritoriale la care sunt luate în
evidenţă ca plătitori de impozite şi taxe. Listele nominale
cu salariaţii se depun lunar, până la data de 25 a lunii curente
pentru luna anterioară, la casele de asigurări de sănătate
la care aceştia au optat, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2
la prezentele norme metodologice.
(2) Listele nominale se depun la casele de
asigurări de sănătate şi de către direcţiile de
asistenţă socială pentru familiile şi persoanele care
beneficiază de ajutor social în baza Legii nr. 416/2001, cu
modificările şi completările ulterioare. Titularii ajutorului
social vor fi înscrişi pe anexa 2a), iar membrii familiei beneficiare de
ajutor social vor fi înscrişi pe anexa 2b).
(3) Listele nominale se depun şi de
către direcţiile judeţene de muncă şi protecţie
socială, respectiv de Direcţia de Muncă şi Protecţie
Socială a Municipiului Bucureşti, pentru persoanele asigurate în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 148/2005 privind
susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 7/2007, în
conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme
metodologice, precum şi de agenţiile judeţene pentru ocuparea
forţei de muncă pentru persoanele beneficiare a indemnizaţiei de
şomaj, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 4 la
prezentele norme metodologice.
(4) Persoanele fizice asigurate pe bază
de contract de asigurare de sănătate, altele decât cele pentru care
colectarea contribuţiei se realizează de ANAF, declară
obligaţiile către fond, potrivit declaraţiilor-model prevăzute
în anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice. Declaraţiile privind
obligaţiile la fond se depun la casele de asigurări de
sănătate cu care persoana fizică asigurată a încheiat
contractul de asigurare.
(5) Persoanele juridice care au în derulare
convenţii de eşalonare la plată a contribuţiilor la asigurările
sociale de sănătate pot depune listele prevăzute la alin. (1)
fără evidenţierea obligaţiilor de plată şi
fără a fi însoţite de dovada plăţii, dacă se
află în perioadele în care efectuează plata obligaţiilor de
plată curente în cel mult 90 de zile de la data scadenţei,
împreună cu majorările de întârziere. Persoanele juridice aflate în
această situaţie vor depune şi un document care să ateste
valabilitatea convenţiei de eşalonare.
(6) Persoanele juridice care au solicitat
compensarea contribuţiilor la asigurările sociale de
sănătate cu sumele negative de taxă pe valoare
adăugată cu opţiune de rambursare vor depune listele
prevăzute la alin. (1), însoţite de decizia de rambursare a taxei pe
valoarea adăugată eliberată de organele fiscale teritoriale.
Art. 33. - (1)
Listele privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a
obligaţiilor de plată către fond, semnate şi stampilate, se
vor depune la casele de asigurări de sănătate pe suport hârtie
şi în format electronic, însoţite de dovada plăţii contribuţiilor.
Raportarea în format electronic, însoţită de o semnătură
electronică agreată de ambele părţi, se poate transmite
on-line, urmată de trimiterea datelor pe suport hârtie semnat şi
ştampilat.
(2) Condiţii tehnice standard pentru
formatul electronic:
a) declaraţiile în format electronic
vor conţine 3 fişiere în structura DBF, care vor avea în mod
obligatoriu următoarele denumiri şi conţinuturi:
- 1a_LLAA_CUI. dbf [anexa nr. 2a) la prezentele
norme metodologice] şi va conţine datele aferente asiguraţilor;
- 1b_LLAA_CUI. dbf [anexa nr. 2b) la prezentele
norme metodologice] şi va conţine datele aferente
coasiguraţilor;
- 1c_LLAA_CUI. dbf [anexa nr. 2c) la prezentele
norme metodologice] şi va conţine datele aferente angajatorului,
unde:
- LL reprezintă luna pentru care se face
raportarea;
- AA reprezintă ultimele două cifre ale
anului pentru care se face raportarea;
- CUI reprezintă codul unic de identificare;
b) denumirea câmpurilor date, tipul şi
ordinea acestora din structurile fişierelor sunt obligatorii;
c) structura DBF a fişierelor de
raportare, aprobată prin ordin al preşedintelui CNAS, precum şi
lista caselor de asigurări de sănătate care pot primi
raportările on-line se publică pe pagina web a CNAS, la adresa
www.cnas.ro.
Art. 34. - (1)
Persoanele juridice sau fizice care au calitatea de angajator au obligaţia
de a calcula şi a reţine contribuţia în conformitate cu
prevederile legii şi ale prezentelor norme metodologice. Contribuţia
se virează până la data de 25 a lunii următoare celei pentru
care se efectuează plata drepturilor salariale.
(2) Prin derogare de la prevederile alin.
(1), contribuţia datorată de următorii angajatori se
plăteşte astfel:
a) trimestrial, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare trimestrului, de către contribuabilii
persoane juridice care au statut de microîntreprindere, în condiţiile
Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi de către persoanele
fizice care desfăşoară activităţi independente;
b) anual, până la data de 25 inclusiv
a lunii ianuarie a anului următor, de către asociaţii,
fundaţii sau alte entităţi fără scop patrimonial, cu
excepţia instituţiilor publice.
(3) Angajatorii prevăzuţi la alin.
(2) păstrează obligaţia de a depune lunar listele nominale
prevăzute la alin. (1) al art. 32.
CAPITOLUL V
Executarea silită a creanţelor datorate fondului
de către persoanele fizice, altele decât cele pentru
care colectarea veniturilor se face de ANAF
Art. 35. - (1)
În conformitate cu art. 215 alin. (3) din lege şi art. 79
din Codul de procedură fiscală, pentru obligaţiile de plată
faţă de fond ale persoanelor fizice care se asigură pe bază
de contract de asigurare, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor
se face de ANAF, titlul de creanţă îl constituie, după caz,
declaraţia prevăzută la art. 32 alin. (4) sau decizia de
impunere emisă de organul competent al casei de asigurări de
sănătate, precum şi hotărârile judecătoreşti
privind debite datorate fondului.
(2) Titlul de creanţă
prevăzut la alin. (1) devine titlu executoriu la data la care creanţa
bugetară este scadentă prin expirarea termenului de plată
prevăzut de lege.
Art. 36. - CNAS, prin CAS sau
persoane fizice ori juridice specializate, procedează la aplicarea
măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor cuvenite
bugetului fondului şi a majorărilor de întârziere datorate de
persoanele fizice, altele decât cele pentru care colectarea se realizează
de către ANAF, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscală
şi ale prezentelor norme metodologice.
Art. 37. - La nivelul caselor de
asigurări de sănătate se constituie compartimente organizate
distinct, în cadrul cărora se organizează şi
funcţionează activitatea de executare silită a creanţelor
prevăzute la art. 36.
Art. 38. - (1)
Personalul compartimentelor constituite conform art. 37, abilitate să
ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii şi să efectueze
procedura de executare silită, împuternicit prin decizie a
preşedintelui-director general, îndeplineşte o funcţie ce
implică exerciţiul autorităţii de stat, primind în acest
sens o legitimaţie specială.
(2) Executorul este împuternicit în
faţa debitorului şi a terţilor prin legitimaţia de
executor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme
metodologice, şi delegaţia emisă de CAS.
Art. 39. - (1)
Personalul împuternicit, abilitat să ducă la îndeplinire
măsurile asigurătorii şi să efectueze procedura de
executare silită, are următoarele atribuţii principale:
a) identifică, în baza evidenţei
pe plătitori, persoanele fizice, şi/sau declaraţiile
făcute, precum şi alte documente întocmite de organele de
specialitate, debitorii fondului;
b) întocmeşte şi comunică
debitorului somaţia de plată şi titlul executoriu ca prim act de
executare silită;
c) ţine evidenţa titlurilor
executorii în Registrul de evidenţă a debitorilor supuşi
executării silite;
d) înscrie debitul în evidenţa
nominală proprie, în temeiul titlului executoriu;
e) întocmeşte dosarul debitorului care
urmează să fie executat silit;
f) solicită compartimentelor de
evidenţă a populaţiei, organelor de poliţie şi altor
instituţii care deţin astfel de informaţii elementele necesare
în vederea identificării debitorului;
g) face cercetări, prin mijloace
proprii, pentru identificarea domiciliului sau a veniturilor şi bunurilor
urmăribile ale debitorului;
h) aplică măsuri de executare
silită asupra tuturor bunurilor urmăribile, mobile şi imobile,
proprietate a debitorului, precum şi asupra veniturilor şi
disponibilităţilor băneşti ale acestuia, în limita valorii
necesare realizării creanţei la fond, a accesoriilor aferente şi
cheltuielilor de executare silită;
i) solicită informaţii de la
organele administraţiei publice centrale ori locale sau de la orice
persoane juridice ori fizice pentru derularea eficientă a procedurii de
executare silită;
j) sesizează organul de executare
silită al altei CAS, dacă bunurile urmăribile se află în
afara razei sale de competenţă;
k) aplică modalităţile de
executare silită, potrivit legii, în baza titlurilor executorii transmise
de alte case de asigurări de sănătate;
l) aplică, după caz, succesiv sau
concomitent, toate modalităţile de executare silită (poprire,
executare silită mobiliară, executare silită imobiliară)
până la realizarea creanţei;
m) solicită unităţilor
bancare, respectând normele privind secretul bancar, informaţiile necesare
în vederea urmăririi debitelor prin luarea de măsuri de
indisponibilizare a sumelor aflate în contul debitorului, în cuantumul necesar
pentru achitarea sumelor datorate pentru care s-a înfiinţat poprirea;
n) întocmeşte adresa de
înfiinţare a popririi şi o comunică băncii/băncilor la
care debitorul are deschise conturi;
o) desfăşoară, dacă
este necesar pentru recuperarea la timp a creanţei, executarea silită
prin poprire concomitent asupra tuturor conturilor debitorului;
p) ia măsuri de valorificare a bunurilor
mobile şi a bunurilor imobile supuse executării silite, potrivit
prevederilor art. 155 din Codul de procedură fiscală;
r) urmăreşte situaţia
debitorilor declaraţi în stare de insolvabilitate pe toată durata
prescripţiei dreptului de a cere executarea silită, inclusiv în cazul
în care cursul acesteia este suspendat sau întrerupt, procedând potrivit
prevederilor Codului de procedură fiscală, referitoare la
compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate
a obligaţiilor bugetare;
s) procedează la încetarea procedurii
de executare silită, potrivit prevederilor art. 144 alin. (4) din
Codul de procedură fiscală.
(2) Pentru activitatea de colectare a
contribuţiilor realizată de CAS, acestea vor utiliza formularele
utilizate în domeniul colectării creanţelor fiscale adaptate la
situaţia proprie.
Art. 40. - În exercitarea
atribuţiilor ce le revin, pentru aplicarea procedurilor de executare
silită, executorii procedează potrivit prevederilor art. 136
alin. (3) din Codul de procedură fiscală.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 41. - (1)
În cazul plăţilor în numerar efectuate de persoanele fizice,
obligaţia la fond se consideră plătită la data
înscrisă în documentul de plată eliberat de organele sau persoanele
abilitate ale caselor de asigurări.
(2) Pentru neachitarea la termenul de
scadenţă de către angajatorii şi asiguraţii care au
obligaţia plăţii contribuţiei, aceştia datorează
după acest termen majorări de întârziere, potrivit prevederilor
legale în materie de colectare a creanţelor fiscale.
(3) Termenul de prescripţie a dreptului
de stabilire, a dreptului de a cere executarea silită şi a dreptului
de a cere compensarea sau restituirea contribuţiei se stabileşte în
acelaşi mod cu cel prevăzut pentru obligaţiile fiscale.
(4) Persoanele care înregistrează
restanţe la plata contribuţiei lunare, trimestriale sau anuale de
asigurări sociale de sănătate, în termenul de prescripţie
prevăzut la alin. (3), beneficiază numai de pachetul minimal de
servicii până la plata contribuţiei în condiţiile art. 28-31.
Diminuarea are loc după 3 luni de la ultima plată a contribuţiei
datorată fondului.
(5) În situaţia în care persoanele care
sunt asigurate fără plata contribuţiei sau cu plata
contribuţiei din alte surse nu mai îndeplinesc condiţiile pentru a fi
încadrate în una dintre aceste categorii, documentul prevăzut la art. 20
îşi încetează de drept valabilitatea, iar aceste persoane
beneficiază numai de pachetul minimal de servicii până la plata
contribuţiei în condiţiile art. 28-31. Diminuarea are loc după 3
luni de la pierderea calităţii de asigurat fără plata
contribuţiei sau cu plata contribuţiei din alte surse.
Art. 42. - (1)
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
prevăzute la art. 305 şi 306 din lege, precum şi constatarea,
controlul, colectarea şi soluţionarea contestaţiilor pentru
contribuţiile datorate de persoanele juridice şi persoanele fizice
care au calitatea de angajator se realizează de Ministerul Economiei
şi Finanţelor şi de unităţile sale subordonate, care
au şi calitatea de creditor bugetar.
(2) Controlul, colectarea şi
soluţionarea contestaţiilor, precum şi constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art.
305 şi 306 din lege, pentru persoanele fizice, altele decât cele pentru
care colectarea contribuţiei se realizează de către ANAF, se
efectuează de către CAS prin compartimentele prevăzute la art.
37.
Art. 43. - În aplicarea
prevederilor art. 306-309 din lege, se va utiliza formularul-model prevăzut
în Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 328/2006 privind desfăşurarea
activităţilor de monitorizare şi control în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi
completările ulterioare.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
CASA DE ASIGURĂRI
DE SĂNĂTATE
.
............................
Nr. de înregistrare
.........
ADEVERINŢĂ DE
ASIGURAT
Prin prezenta se
certifică că domnul/doamna ................................, CNP
.................., act de identitate ....... seria ........ nr. ..........,
eliberat de ............... la data de .........., cu domiciliul în
..........., str. ........... nr. ....., bl. ..., ap. ..., sector/judeţ
...................., are calitatea de asigurat în sistemul de asigurări
sociale de sănătate din România.
Prezenta
adeverinţă are o perioadă de valabilitate de ..................
luni/ani de la data emiterii.
Valabilitatea prezentei
adeverinţe*) încetează de drept de la data la care persoana mai sus
menţionată nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile în
baza cărora beneficia de asigurarea de sănătate fără
plata contribuţiei sau cu plata contribuţiei din alte surse.
Preşedinte -
director general,
___________
*) Menţiune valabilă numai pentru
adeverinţele emise pentru categoriile de persoane prevăzute la art.
213 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare.
ANEXA Nr. 2a)
la normele metodologice
Denumirea angajatorului ..................................................... |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Cod fiscal (CUI/ CNP angajator/persoană fizică) ............................. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Nr. de înregistrare la registrul comerţului ................................. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| LISTĂ*) nominală cuprinzând persoanele asigurate pentru care se plăteşte contribuţia de asigurări sociale de sănătate |_|_|_| ZZLLAA ┌───────────┬──────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬──────────────────┬─────────┬────────┐ │ CNP │ Numele │ Prenumele │ Categoria │Suma datorată│Suma totală virată│ Data │ Data │ │ │ │ │de asigurat**)│ - lei - │ - lei - │angajării│plecării│ ├───────────┼──────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────┼────────┤ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ├───────────┼──────────┼─────────────┼──────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────┼────────┤ │TOTAL: │ │ │ │ │ │ │ │ └───────────┴──────────┴─────────────┴──────────────┴─────────────┴──────────────────┴─────────┴────────┘ Reprezentant legal, .............................. ___________ *) Se depune lunar la casele de asigurări de sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru care se datorează contribuţiile. **) Se va menţiona categoria de salariat: S - salariat, CM - concedii medicale în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările ulterioare, AM - accident de muncă, CT - cenzori, membri în consiliul de administraţie, alte categorii de persoane care realizează venituri asimilate salariilor. |
ANEXA Nr. 2b)
la normele metodologice
Denumirea angajatorului ..................................................... |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Cod fiscal (CUI/ CNP angajator/persoană fizică) ............................. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Nr. de înregistrare la registrul comerţului ................................. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| LISTĂ*) nominală cuprinzând persoanele aflate în întreţinerea asiguraţilor pentru care se plăteşte contribuţia de asigurări sociale de sănătate |_|_|_| ZZLLAA ┌──────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ │ Persoane coasigurate │ │ CNP angajat ├────────────────────┬──────────────────────────────┬─────────────────────┬──────────┤ │ │ CNP │ Numele │ Prenumele │ Tipul**) │ ├──────────────────┼────────────────────┼──────────────────────────────┼─────────────────────┼──────────┤ │ │ │ │ │ │ └──────────────────┴────────────────────┴──────────────────────────────┴─────────────────────┴──────────┘ Reprezentant legal, ............................... ___________ *) Se depune lunar la casele de asigurări de sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru care se datorează contribuţiile. **) Se va menţiona categoria de coasigurat (S - soţ/soţie, P - părinţi). |
ANEXA Nr. 2c)
la normele metodologice
Denumirea angajatorului ..................................................... |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Cod fiscal (CUI/ CNP angajator/persoană fizică) ............................. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Nr. de înregistrare la registrul comerţului ................................. |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| CENTRALIZATOR*) referitor la obligaţiile de plată ale angajatorului la F.N.U.A.S.S. |_|_|_| ZZLLAA ┌────────────────────┬───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────┐ │ │ Contribuţia angajatorului │ Contribuţia asiguraţilor │ │ Casa de Asigurări ├─────────────────┬─────────────────────┼──────────────────┬───────────────────────┤ │ de Sănătate**) │ Suma datorată │ Suma totală virată │ Suma datorată │ Suma totală virată │ │ │ - lei - │ - lei - │ - lei - │ - lei - │ ├────────────────────┼─────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼───────────────────────┤ ├────────────────────┼─────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼───────────────────────┤ ├────────────────────┼─────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼───────────────────────┤ ├────────────────────┼─────────────────┼─────────────────────┼──────────────────┼───────────────────────┤ │TOTAL: │ │ │ │ │ └────────────────────┴─────────────────┴─────────────────────┴──────────────────┴───────────────────────┘ Reprezentant legal, ................................ ___________ *) Se depune lunar la casele de asigurări de sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru care se datorează contribuţii. **) Se vor înscrie toate casele de asigurări de sănătate alese în mod liber de salariaţi. |
ANEXA Nr. 3
la normele metodologice
DIRECŢIA DE
MUNCĂ, FAMILIE ŞI EGALITATE DE ŞANSE
A
........................................................
Cod fiscal:
..........................................
LISTA*)
nominală cuprinzând persoanele asigurate în baza Ordonanţei de
urgenţă a
Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea
creşterii
copilului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
7/2007,
pentru care se plăteşte contribuţia de asigurări sociale de
sănătate
|_|_|_|
ZZLLAA
┌───────────┬───────────┬──────────────┬────────────────┬───────────────────────────┐ │ │ │ │ Suma │ Data │ │ C.N.P. │ Numele │ Prenumele ├────────┬───────┼─────────────┬─────────────┤ │ │ │ │datorată│ virată│ acordării │ încetării │ │ │ │ │- lei - │- lei -│indemnizaţiei│indemnizaţiei│ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ │TOTAL: │ │ │ │ │ │ │ └───────────┴───────────┴──────────────┴────────┴───────┴─────────────┴─────────────┘ |
Director executiv,
...................................
Numele şi prenume ..................
Semnătura ..........................
L.S.
___________
*) Se depune lunar la casele de asigurări de
sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru
care se datorează contribuţiile.
ANEXA Nr. 4
la normele metodologice
AGENŢIA
JUDEŢEANĂ DE OCUPARE A FORŢEI DE MUNCĂ
. .............................................
Codul fiscal:
...............................
LISTA*)
nominală cuprinzând persoanele asigurate în baza Legii nr. 76/2002
privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea
ocupării
forţei de muncă, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru
care se plăteşte contribuţia de asigurări sociale de
sănătate
|_|_|_|
ZZLLAA
┌───────────┬───────────┬──────────────┬────────────────┬───────────────────────────┐ │ │ │ │ Suma │ Data │ │ C.N.P. │ Numele │ Prenumele ├────────┬───────┼─────────────┬─────────────┤ │ │ │ │datorată│ virată│ acordării │ încetării │ │ │ │ │- lei - │- lei -│indemnizaţiei│indemnizaţiei│ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ ├───────────┼───────────┼──────────────┼────────┼───────┼─────────────┼─────────────┤ │TOTAL: │ │ │ │ │ │ │ └───────────┴───────────┴──────────────┴────────┴───────┴─────────────┴─────────────┘ |
Director executiv,
.............................
Numele şi prenume ......................
Semnătura ..............................
L.S.
___________
*) Se depune lunar la casele de asigurări de
sănătate, în termen de 25 de zile de la expirarea perioadei pentru
care se datorează contribuţiile.
ANEXA Nr. 51)
___________
1) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
DECLARAŢIE*)
Privind obligaţiile de constituire şi plata la Fondul Naţional
Unic
de Asigurări Sociale de Sănătate datorate de alte persoane
decât cele care desfăşoară activitate
în baza unui contract individual de muncă
Nr. |_|_|_|_|_|_|_| Din ziua |_|_|, Luna |_|_|, Anul |_|_|_|_|
Perioada/an ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ DECLARAŢIE iniţială [] rectificativă []**) Nume Prenume ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ B.I./C.I. Seria ┌──┬──┬──┬──┐ Nr. ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Eliberat de ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ La data ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Z Z L L A A C.N.P. ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Adresa: Localitate Str. ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Nr. Bloc. Sc. Ap. Sector ┌──┬──┬──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┘ Telefon ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Conturi bancare: ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Bănci: ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Contribuţia la F.N.U.A.S.S. potrivit Legii nr. 95/2006 A. [] Persoane ale căror venituri sunt impuse pe baza venitului efectiv realizat B. [] Persoane care realizează venituri din agricultură şi silvicultură sub nivelul salariului de bază minim brut pe ţară C. [] Persoane ale căror venituri sunt impuse pe bază de norme anuale de venit a. Venit anual/estimat ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ Din care │Venit - bază de calcul │ │ b. Contribuţie │ │ Termen de plată │ ├──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┤ ├──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┤ ├──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┤ Trim. I │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │1 │5 │0 │3 │ │ │ │ │ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ Trim. II │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │1 │5 │0 │6 │ │ │ │ │ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ Trim. III │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │1 │5 │0 │9 │ │ │ │ │ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ Trim. IV │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │1 │5 │1 │2 │ │ │ │ │ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ ├──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┼──┤ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Total │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ Z Z L L A A A A └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Diferenţă de venit faţă de venitul estimat, conform deciziei de impunere anuală: ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ │Venit - bază de calcul │ │ b. Contribuţie │ │ Termen de plată │ ├──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┤ ├──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┤ ├──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┤ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ c. Sume restante ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ d. Majorări de întârziere ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ e. Total contribuţii de achitat (b + c + d) ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ D. Contribuţia persoanelor care realizează venituri din agricultură şi silvicultură peste nivelul salariului de bază minim brut pe ţară. a. Venitul - bază de calcul ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ b. Contribuţie datorată ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ c. Sume restante ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ d. Majorări de întârziere ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ e. Total contribuţii de achitat (b+c+d) ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ E. Contribuţia persoanelor care realizează venituri astfel: 1. [] Venituri din cedarea folosinţei bunurilor 2. [] Venituri din dividende 3. [] Venituri din dobânzi 4. [] Venituri din drepturi de proprietate intelectuală 5. [] Alte venituri conform art. 257 alin. (2) lit. e) 6. [] Venituri din contracte de administrare sau management 7. [] Asociatul unic cu asigurare la CJPAS (la nivelul valorii înscrise în declaraţia de asigurări sociale) Venit - bază de calcul ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ b. Contribuţie datorată ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ c. Sume restante ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ d. Majorări de întârziere ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ e. Total contribuţii de achitat (b + c + d) ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ F. Contribuţia persoanelor fizice care se asigură facultativ (art. 214, alin. (2) din Legea nr. 95/2006) a. Venit - bază de calcul ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ b. Contribuţia datorată ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ G. Contribuţia persoanelor fără venituri Venit - bază de calcul ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ b. Contribuţie datorată ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ c. Sume restante ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ d. Majorări de întârziere ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ e. Total contribuţii de achitat (b + c + d) ┌──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┬──┐ └──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┴──┘ Declaraţia asiguratului: - sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele din declaraţie sunt corecte şi complete; - cunosc obligativitatea virării contribuţiei la F.N.U.A.S.S. lunar până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata - în situaţiile prevăzute la punctele E7, G, anual până la data de 25 ianuarie a anului următor celui pentru care se datorează plata - în situaţiile prevăzute la punctele D, E1-E6, respectiv până la termenul de plată completat pentru situaţiile de la punctele A, B, C; - cunosc obligativitatea depunerii la închiderea exerciţiului financiar anual a documentelor justificative privind veniturile efectiv realizate în vederea regularizării obligaţiilor de plată, cu excepţia situaţiilor de la punctul E6, E7, F şi G; - menţionez că nu/realizez şi alte venituri din: salarii/pensii Data Semnătura asiguratului, ┌──┬──┐ ┌──┬──┐ ┌──┬──┬──┬──┐ └──┴──┘ └──┴──┘ └──┴──┴──┴──┘ ________________________________ |
___________
*) Se depune anual la casa de asigurări de
sănătate aleasă în mod liber, până la primul termen de
plată, pentru anul fiscal în curs.
**) Se depune rectificativa în 15 zile de la
modificările survenite asupra elementelor din declaraţia
iniţială.
ANEXA Nr. 6
la normele metodologice
┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE │ │ │ │Casa de Asigurări de Sănătate ................................................ │ │ │ │ LEGITIMAŢIE DE EXECUTOR │ │ Seria ........... nr. ........... │ │ ┌──────────┐ │ │ Numele ................................. │ │ │ │ Prenumele .............................. │ Foto │ │ │ Funcţia ................................ │ │ │ │ Data eliberării: └──────────┘ │ │ │ │ Director general, │ │ L.S. │ │ │ │ LEGITIMAŢIA NU ESTE TRANSMISIBILĂ. │ │ Legitimaţia este valabilă numai însoţită de delegaţia semnată de către preşedintele-director general al casei de │ │asigurări de sănătate al cărui angajat este titularul acesteia. │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ Titularul legitimaţiei are acces la persoanele fizice şi are dreptul să ducă la îndeplinire măsurile asiguratorii şi │ │să efectueze procedura de executare silită pentru creanţele Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, să │ │intre în orice incintă sau încăpere a debitorului, să cerceteze toate locurile în care acesta îşi păstrează bunurile sau│ │valorile, să solicite şi să cerceteze orice document ori element material pentru determinarea bunurilor proprietate a │ │debitorului, să primească concursul organelor de poliţie, jandarmerie şi altor agenţi ai forţei publice, precum şi să │ │obţină relaţiile solicitate de la persoane fizice sau juridice ori de la alte organe competente, conform Ordonanţei │ │Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată. │ │ De asemenea, titularul legitimaţiei are dreptul să constate şi să aplice sancţiuni potrivit prevederilor legale. │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ VIZE │ ├─────────────────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ Sem. ........../anul ........... │ Sem. ........../anul ........... │ ├─────────────────────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ Sem. ........../anul ........... │ Sem. ........../anul ........... │ └─────────────────────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────┘ |