Ministerul Sănătății
|
Normă de aplicare a prevederilor art. 51 alin. (31)
din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și
indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate din 11/05/2010 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 327 din
18/05/2010 Actul a intrat in vigoare la data de 18 mai 2010 |
|
Art. 1. - (1)
Verificarea prezenței asiguraților aflați în incapacitate temporară de muncă la
adresa de domiciliu sau la reședința indicată se efectuează de către plătitorii
de indemnizații, însoțiți, dacă este cazul, de un reprezentant al poliției,
avându-se în vedere programul individual de recuperare recomandat de către
medicul specialist și numai în intervalul menționat în declarația prevăzută în
anexa nr. 1, ce face parte integrantă din prezentele norme.
(2) Adresa de domiciliu sau
reședința la care urmează a se efectua verificarea este cea menționată de
asigurat prin declarația prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Plătitorii de
indemnizații pot solicita prezența reprezentantului poliției cu ocazia
verificării prezenței asiguraților la adresa de domiciliu sau la reședința
indicată, în vederea desfășurării în condiții corespunzătoare a acestei
activități, pentru preîntâmpinarea unor situații de risc ce ar putea aduce
atingere ordinii și liniștii publice.
Art. 3. - Prezența reprezentantului
poliției poate fi solicitată astfel:
a) în scris, anterior
deplasării reprezentanților plătitorului de indemnizații la adresa de domiciliu
sau la reședința indicată de asigurați;
b) prin apelarea numărului
unic de urgență 112, în timpul procedurii de verificare a prezenței
asiguraților la adresa de domiciliu sau la reședința indicată, de către
reprezentanții plătitorului de indemnizații.
Art. 4. - (1)
Solicitarea prezenței reprezentantului poliției în situația prevăzută la art. 3
lit. a) se face astfel:
a) în scris, cu minimum 24
de ore înainte de efectuarea verificării. Unitatea teritorială de poliție
competentă să răspundă solicitării este cea de pe raza teritorială unde își are
adresa de reședință asiguratul, adresă consemnată prin declarația prevăzută în
anexa nr. 1;
b) plătitorii de
indemnizații au obligația de a comunica unității teritoriale de poliție
competente, în copie conformă cu originalul, actul intern de desemnare a
reprezentanților săi care efectuează verificarea, modalitățile de contact a
acestora (număr de telefon, fax etc.), data și intervalul orar la care urmează
a se efectua verificarea.
(2) Unitatea teritorială de
poliție competentă are obligația de a comunica plătitorilor de indemnizații în
maximum 24 de ore de la data primirii solicitării fie datele de contact ale
reprezentantului său, fie motivul refuzului sau al imposibilității de a desemna
un reprezentant.
(3) În situația în care
unitatea teritorială de poliție competentă este în imposibilitate de a desemna
un reprezentant pentru data și intervalul orar stabilite de plătitorii de
indemnizații, aceasta poate propune o altă dată și/sau un alt interval orar,
dintre cele menționate în declarația prevăzută în anexa nr. 1, pentru care
poate desemna un reprezentant.
(4) Șeful structurilor de
poliție competente poate desemna reprezentantul său pentru activitatea de
verificare, în principal, din cadrul formațiunilor de ordine publică, cu
posibilitatea de a decide inclusiv asupra prezenței și a unor polițiști din
cadrul altor formațiuni.
Art. 5. - (1)
În cadrul acțiunii de verificare reprezentantul unității teritoriale de poliție
competente are obligația de a acționa conform reglementărilor legale cu privire
la exercitarea profesiei de polițist.
(2) Persoanele desemnate să
efectueze verificarea au obligația de a asigura pe parcursul verificării
respectarea garanțiilor constituționale privind inviolabilitatea domiciliului,
respectarea dreptului la viață intimă, familială și privată.
Art. 6. - (1)
În cadrul acțiunii de verificare a prezenței asiguraților aflați în
incapacitate temporară de muncă la adresa de reședință indicată este interzisă
pătrunderea reprezentanților plătitorilor de indemnizații sau a
reprezentantului unității teritoriale de poliție competente în locuință sau în
locul împrejmuit ținând de aceasta.
(2) Prin excepție de la
prevederile alin. (1) pot pătrunde în locuință sau în locul împrejmuit ținând
de aceasta numai reprezentanții plătitorului de indemnizații având
consimțământul expres al persoanei care le folosește. Consimțământul se obține,
în scris, sub semnătură, anterior pătrunderii în locuință sau în locul
împrejmuit, prin procesul-verbal de constatare prevăzut în anexa nr. 2, care
face parte integrantă din prezentele norme.
(3) Dispozițiile alin. (2)
sunt aplicabile numai în situația în care asiguratul, din cauza stării sale de
sănătate, nu se poate deplasa în exteriorul locuinței sau al locului împrejmuit
ținând de aceasta.
Art. 7. - În cazul în care la
activitatea de verificare participă și un reprezentant al poliției, acesta
semnează procesul-verbal de constatare prevăzut în anexa nr. 2.
ANEXA
Nr. 1
la norme
DECLARAȚIE
Subsemnatul/a, .........................................................
angajat(ă) al/a ..................................., cu sediul
.............................., (se va specifica adresa angajatorului) cetățean
............., născut(ă) la data de ............................., în
localitatea ................................., domiciliat(ă) în
......................., str.
.................................................................. nr.
........, bl. ........, sc. ........, et. ......, ap. ......., sectorul/județul
.........................., posesor(oare) al/a ..............., seria ........
nr. ...................., eliberat(ă) de
........................................................... la data de
.............................., cod numeric personal
......................................................., cunoscând dispozițiile
art. 292 din Codul penal cu privire la falsul în declarații, declar pe
propria răspundere următoarele:
Pe perioada
valabilității concediului medical seria ...........................................
nr. ........................................., acordat în data de
..............................................., voi locui la adresa de
reședință din:
Str.
........................ nr. ........, bl. ........, sc. ........, et. ......,
ap. ......., sectorul/județul ......................
Prin
prezenta declar că sunt de acord cu următoarele condiții de eliberare a
concediului medical:
- să anunț
angajatorul/plătitorul de indemnizații de asigurări sociale de sănătate cu
privire la incapacitatea temporară de muncă, precum și datele medicului care a
eliberat certificatul de concediu medical, în primele 24 de ore de la obținerea
acestuia, sau, în situația în care apariția stării de incapacitate temporară de
muncă a intervenit în zilele declarate nelucrătoare, să anunț
angajatorul/plătitorul de indemnizații de asigurări sociale de sănătate în
prima zi lucrătoare;
- să menționez adresa de
reședință pentru perioada concediului medical;
- să fiu prezent la
adresa de reședință indicată pe toată perioada concediului medical, cu excepția
situațiilor justificate cu documente medicale pentru efectuarea de tratamente
de specialitate, analize paraclinice sau alte proceduri medicale;
- pe durata valabilității
concediului medical pot fi vizitat la adresa indicată, în intervalele orare
08,00-11,00; 12,00-17,00 și 18,00-20,00, de persoanele abilitate, desemnate în
conformitate cu legislația în vigoare, obligându-mă să mă legitimez.
În cazul
nerespectării acestor condiții, voi suporta rigorile legislației în vigoare.
┌─────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐ │ OBSERVAȚIILE │ │ │MEDICULUI PRESCRIPTOR│ │ └─────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────┘ Declarant Data ............................................ ......................... (numele, prenumele și semnătura) |
ANEXA
Nr. 2
la norme
- model -
PROCES-VERBAL
de constatare
Nr. ............ din .............
Subsemnații
(numele și prenumele) ................................., din cadrul
..................................., (instituția) și
................................................, din cadrul
................................., (instituția)
în baza
(temeiul legal) .................................................. și
împuterniciți prin (act administrativ nr.)
........................................................,
am constatat
ca asiguratul (numele și prenumele) ..............................., domiciliat
în ..................................................................................................................
............................................................................,
posesor al ............ seria ............ nr. ...................., CNP
....................., a fost/nu a fost prezent în ziua de ..................,
ora ..............., la adresa indicată în declarația dată la data de
......................................, odată cu eliberarea Certificatului de
concediu medical seria .................... nr. ................ .
Prezentul
proces-verbal de constatare a fost întocmit în două exemplare, dintre care unul
rămâne la ........................................ și unul la
..................................................
Prezentul
proces-verbal poate fi contestat în termen de 30 de zile de la data
comunicării, la sediul plătitorului de indemnizație.
Mențiuni
speciale - consimțământul expres al persoanei care folosește locuința sau locul
împrejmuit ...........................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................
Întocmit (numele, prenumele și semnătura): Asigurat (numele, prenumele și semnătura): 1. ............................................... .................................................. 2. ............................................... |