Guvernul Romāniei
|
Ordonanţă de urgenţă nr. 102/1999 din 29/06/1999 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 310 din 30/06/1999 privind protecţia specială şi īncadrarea īn muncă
a persoanelor cu handicap |
|
Īn temeiul art. 114 alin. (4) din
Constituţia Romāniei,
Guvernul Romāniei emite următoarea
ordonanţă de urgenţă:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Persoanele cu handicap, īn īnţelesul
prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt acele persoane care au un
dezavantaj datorat unor deficienţe fizice, senzoriale, psihice sau mentale,
care le īmpiedică sau le limitează accesul normal şi īn condiţii
de egalitate la viaţa socială, potrivit vārstei, sexului,
factorilor sociali, materiali şi culturali, necesitānd măsuri de
protecţie specială īn vederea integrării lor sociale. (2) Protecţia specială cuprinde măsurile ce urmează
a fi luate īn temeiul acestei ordonanţe de urgenţă, pentru
exercitarea dreptului persoanelor cu handicap la un regim special de
prevenire, de tratament, de readaptare, de īnvăţămānt, de
instruire şi de integrare socială a acestei categorii de persoane. (3) Măsurile de protecţie specială se aplică pe
baza īncadrării īn categorii de persoane cu handicap, īn raport cu
gradul de handicap stabilit īn urma evaluării efectuate de către comisiile
de expertiză medicală a persoanelor cu handicap, potrivit
criteriilor prevăzute īn normele metodologice de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, aprobate prin hotărāre a
Guvernului. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 2. - (1) Īncadrarea īntr-o categorie
de persoane cu handicap care necesită protecţie specială īn
raport cu gradul de handicap se atestă, atāt pentru adulţi, cāt şi
pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic clinic, diagnostic funcţional
şi de evaluare a capacităţii de muncă, care stabilesc
gradul de handicap - uşor, mediu, accentuat şi grav -, prin
certificat emis de comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu
handicap pentru adulţi şi, respectiv, pentru copii, prevăzute
la cap. V. (2) Īn sensul prezentei ordonanţe de urgenţă prin
copil se īnţelege persoana care nu a īmplinit vārsta de 18 ani şi
care nu are capacitate deplină de exerciţiu. (3) O dată cu eliberarea certificatelor de īncadrare īn grade de
handicap, comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap
au obligaţia de a elabora un program individual de recuperare şi
integrare socială, care prevede acţiunile medicale, educative,
profesionale şi sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea,
instruirea şi integrarea sau reintegrarea socială a persoanei cu
handicap. (4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare şi
integrare socială comisiile de expertiză medicală a
persoanelor cu handicap se vor consulta īn mod obligatoriu cu persoana cu
handicap şi, după caz, cu reprezentanţii legali ai acesteia,
precum şi cu specialişti din diferite domenii, īn funcţie de
specificul fiecărui caz. (5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autorităţile
administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei
publice locale au obligaţia de a asigura, pe baza dispoziţiilor
legale īn vigoare şi īn limita resurselor pe care le au la dispoziţie,
condiţiile necesare pentru realizarea programului individual de recuperare
şi integrare socială pentru fiecare persoană cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 3. - (1) Realizarea măsurilor de
protecţie specială a persoanelor cu handicap, prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă, este organizată, coordonată
şi controlată de către Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap, organ al administraţiei publice centrale de specialitate
din subordinea Guvernului Romāniei. (2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap colaborează
cu ministere şi cu alte organe ale administraţiei publice centrale
de specialitate, cu autorităţile administraţiei publice locale
şi cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap
sau care desfăşoară activităţi īn domeniul protecţiei
persoanelor cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 4. - Protecţia specială a persoanelor cu handicap se
realizează prin acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă
de urgenţă la domiciliu sau, după caz, īn instituţii de
protecţie specială a persoanelor cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL II
Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu
handicap
Art. 5. - Protecţia specială a persoanelor cu handicap, īn
formă instituţionalizată, se realizează prin acordarea de
servicii de asistenţă, īngrijire, tratament, recuperare,
reabilitare, orientare şi formare profesională, precum şi de
alte tipuri de servicii īn cadrul instituţiilor de protecţie
specială a persoanelor cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 6. - (1) Instituţiile de protecţie
specială a persoanelor cu handicap pot fi īnfiinţate şi
organizate ca instituţii de interes public, sub formă de
centre-pilot, centre de īngrijire şi asistenţă, centre de
recuperare şi reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupaţională,
prevăzute īn anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă,
precum şi sub alte forme specifice, cu avizul Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap. (2) Actualele instituţii pentru asistenţă specială
a persoanelor cu handicap, prevăzute, īn anexa nr. 2 la Hotărārea
Guvernului nr. 939/1997
privind reorganizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat
pentru Handicapaţi, se reorganizează ca instituţii de protecţie
specială a persoanelor cu handicap, potrivit anexei la prezenta ordonanţă
de urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 7. - (1) Instituţiile de protecţie
specială a persoanelor cu handicap, prevăzute la art. 6, au
personalitate juridică şi se află īn coordonarea
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (2) Finanţarea instituţiilor de protecţie specială
a persoanelor cu handicap, prevăzute īn anexă, se asigură din:
contribuţiile proprii ale beneficiarilor de asistenţă socială
sau ale īntreţinătorilor acestora, sume alocate de la bugetele
autorităţilor administraţiei publice locale şi din alte
venituri realizate īn condiţiile legii. (3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aloca
sume din Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu
handicap instituţiilor prevăzute īn anexă, pe bază de
convenţii īncheiate cu autorităţile administraţiei
publice locale. (4) Reorganizarea instituţiilor actuale prevăzute īn anexă,
precum şi regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare
pentru fiecare tip de instituţie de protecţie specială a
persoanelor cu handicap se aprobă prin hotărāre a Guvernului, īn
termen de 60 de zile de la intrarea īn vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă. (5) Predarea-preluarea patrimoniului şi a personalului īntre
instituţiile actuale şi cele īnfiinţate prin reorganizarea
acestora se efectuează pe bază de protocol, īn condiţiile prevăzute
prin hotărārea Guvernului menţionată la alin. (4). Salarizarea
personalului instituţiilor īnfiinţate prin reorganizare se stabileşte
potrivit Legii nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază īn sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor
pentru persoane care ocupă funcţii de demnitate publică. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 8. - Instituţiile de protecţie specială a persoanelor
cu handicap pot fi īnfiinţate prin: a) hotărāre a Guvernului; b) hotărāre a consiliului judeţean sau a consiliului
local, după caz; c) hotărāri ale unor organizaţii neguvernamentale sau
care au ca obiect de activitate şi protecţia specială a
persoanelor cu handicap; d) hotărāri ale cultelor recunoscute, potrivit legii, īn Romānia.
|
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 9. - (1) Instituţiile prevăzute
la art. 6 pot fi īnfiinţate şi īn comun de mai multe instituţii
şi persoane juridice dintre cele menţionate la art. 8, prin
contract de asociere. (2) Contractul de asociere se īncheie īntre ordonatorii principali
de credite, īn cazul consiliilor judeţene, consiliilor locale,
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al altor organe
ale administraţiei publice centrale de specialitate, şi reprezentanţii
legali ai persoanelor juridice. (3) Contractul de asociere trebuie să prevadă resursele
financiare reprezentānd contribuţia fiecărei părţi la susţinerea
cheltuielilor de investiţii şi de funcţionare ale instituţiei
de protecţie specială care se īnfiinţează prin asociere, durata
asocierii, modul de administrare a patrimoniului instituţiei, precum şi
alte clauze prevăzute īn contractul de asociere. Contractul-cadru de
asociere se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei
ordonanţe de urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
10. - (1)
Instituţiile de protecţie specială a persoanelor cu handicap, īnfiinţate
cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, se află
īn coordonarea metodologică a acestuia. (2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap īşi
exercită atribuţia de coordonare metodologică prin: elaborarea
de norme şi metodologii privind organizarea şi funcţionarea
instituţiilor de protecţie specială a persoanelor cu handicap;
asigurarea instruirii şi perfecţionării profesionale a
personalului de specialitate; verificarea respectării dispoziţiilor
prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale altor acte
normative referitoare la activitatea acestora; sprijinirea dezvoltării acestor
instituţii īn conformitate cu strategia şi cu programele naţionale
de protecţie specială a persoanelor cu handicap. (3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap este
autorizat să controleze activitatea tuturor instituţiilor de protecţie
specială a persoanelor cu handicap, să informeze Guvernul şi,
după caz, Curtea de Conturi asupra aspectelor negative constatate. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL III
Accesibilităţi pentru persoanele cu handicap
Art.
11. - (1) Clădirile
instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a
timpului liber, locuinţele construite din fonduri publice, mijloacele de
transport īn comun, telefoanele publice, precum şi căile de acces
vor fi amenajate astfel īncāt să permită accesul neīngrădit al
persoanelor cu handicap. (2) Lucrările de amenajare a acestora se vor face īn etape, īn
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă,
iar costurile lucrărilor vor fi suportate, după caz, din bugetele
proprii ale ministerelor, ale celorlalte autorităţi ale administraţiei
publice centrale de specialitate, precum şi din bugetele autorităţilor
publice locale. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
12. - Autorităţile prevăzute
de lege vor elibera autorizaţia de construcţie pentru clădirile
publice ce urmează a se construi, numai īn condiţiile respectării
prevederilor normativului īn domeniu, care va fi aprobat prin ordin al
ministrului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului şi
va fi publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei. Fac excepţie de la
această prevedere construcţiile personale şi anexele acestora.
|
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
13. - (1)
Toate lucrările de refacere, reparaţii, reconstrucţie sau
consolidare a drumurilor publice, a instituţiilor publice, a celor
culturale, sportive şi de petrecere a timpului liber, a magazinelor şi
restaurantelor, a sediilor prestatorilor de servicii către populaţie
vor fi proiectate şi executate astfel īncāt să respecte prevederile
normativului menţionat la art. 12. (2) Pānă la data de 31 decembrie 2003 vor fi adaptate pentru a
permite accesul neīngrădit al persoanelor cu handicap toate clădirile
instituţiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a
timpului liber, magazinele şi restaurantele, sediile prestatorilor de
servicii către populaţie, precum şi căile publice de
acces. |
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
Art.
14. - Montarea telefoanelor publice se
va face numai cu respectarea prevederilor normativului prevăzut la art.
12. Pānă la data de 31 decembrie 2001 toate telefoanele publice vor fi amenajate,
cu respectarea prevederilor acestui normativ. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
15. - (1) De
la data intrării īn vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
limbajul mimico-gestual se bucură de recunoaştere oficială din
partea statului. (2) Pānă la data de 31 decembrie 2002 toate instituţiile
publice vor īncadra, pentru relaţiile directe cu persoanele surde sau
surdo-mute, traducători ai limbajului mimico-gestual, autorizaţi
potrivit legii. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
16. - (1) Īn
termen de 180 de zile de la intrarea īn vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, īn spaţiile de parcare de pe lāngă instituţiile
de interes public vor fi rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional
minimum 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin
de două locuri pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport
ale persoanelor cu handicap. (2) Pānă la data de 31 decembrie 2002 toate spaţiile de
parcare organizate vor avea rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional
minimum 4% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puţin
de două locuri pentru parcarea gratuită a mijloacelor de transport
ale persoanelor cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
17. - (1)
Toate societăţile sau regiile de transport īn comun, urban sau
interurban, au obligaţia de a achiziţiona mijloace de transport
special adaptate pentru accesul neīngrădit al persoanelor cu handicap. (2) Īn termen de maximum 2 ani de la intrarea īn vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă producătorii de mijloace
de transport īn comun au obligaţia de a introduce īn fabricaţie
mijloace de transport īn comun, special adaptate accesului neīngrădit al
persoanelor cu handicap. (3) Pānă la data de 31 decembrie 2010 toate mijloacele de
transport īn comun aflate īn circulaţie vor fi adaptate accesului neīngrădit
al persoanelor cu handicap. (4) Pānă la data de 31 decembrie 2005 autorităţile
administraţiei publice locale au obligaţia de a monta sisteme de
semnalizare sonoră şi vizuală pentru persoanele cu handicap,
la trecerile de pietoni, precum şi panouri de afişaj īn mijloacele
de transport şi pe drumurile publice. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile persoanelor cu handicap
Secţiunea
I
Drepturi de care beneficiază copiii cu handicap
Art.
18. - (1) Īn
vederea asigurării integrării cu şanse egale īn viaţa
socială, copiii cu handicap beneficiază de următoarele
drepturi: a) acces liber şi egal īn orice instituţie de īnvăţămānt
obişnuit, īn raport cu restantul funcţional şi potenţialul
recuperator, cu respectarea prevederilor legislaţiei din domeniul īnvăţămāntului;
b) pregătire şcolară la domiciliu a copiilor cu
handicap, nedeplasabili, pe durata īnvăţămāntului obligatoriu
prevăzut de lege. Pregătirea şcolară la domiciliul
copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor ce vor
fi aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, cu
avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al
Ministerului Finanţelor, ce va fi publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei;
c) alocaţie de stat pentru copiii cu handicap, īn condiţiile
şi īn cuantumul prevăzute de lege, majorat cu 100%; d) alocaţie de īntreţinere pentru copiii cu handicap,
aflaţi īn plasament familial sau īncredinţaţi, potrivit legii,
unei familii ori persoane sau unui organism privat autorizat potrivit legii, īn
cuantumul prevăzut de lege, majorat cu 50%; e) locuri de odihnă gratuite īn tabere, atāt pentru copiii cu
handicap, cāt şi pentru copiii preşcolari, elevi sau studenţi
ai persoanelor cu handicap, o dată pe an, conform convenţiilor īncheiate
īntre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi Ministerul
Educaţiei Naţionale; f) un asistent personal pentru copiii cu handicap grav, ale cărui
drepturi se stabilesc potrivit art. 32. (2) Persoana care are īn īngrijire, supraveghere şi īntreţinere
un copil cu handicap beneficiază de următoarele drepturi: a) concediu plătit pentru īngrijirea copilului cu handicap, pānă
la īmplinirea de către acesta a vārstei de 3 ani; b) concedii medicale pentru īngrijirea copiilor cu handicap
accentuat sau grav, care necesită tratament pentru afecţiuni
intercurente, pānă la īmplinirea de către copii a vārstei de 18
ani; c) gratuitatea serviciilor hoteliere, īn cazul īnsoţirii īn
spital a copiilor cu handicap, pentru membrul familiei care īl īnsoţeşte.
|
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Secţiunea
a II-a
Drepturi de care beneficiază adulţii cu handicap
Art.
19. - Īn vederea asigurării
dreptului la securitate socială, precum şi a dreptului la ocrotirea
sănătăţii şi la instruire, adulţii cu handicap beneficiază
de următoarele drepturi: a) adulţii inapţi de muncă din cauza handicapului,
dacă nu au alte venituri cu excepţia pensiei de urmaş,
beneficiază de ajutor special lunar īn valoare de 195.270 lei pe toată
durata handicapului; cei cu venituri pānă la acest cuantum primesc
diferenţa pānă la nivelul ajutorului special lunar; pentru afecţiuni
care creează handicap ireversibil, ajutorul special lunar se stabileşte
pe toată durata vieţii; b) nevăzătorii beneficiază de venit lunar sub forma
unei pensii sociale īn valoare de 359.980 lei, indiferent de vārstă şi
de veniturile realizate din salarii, pe toată durata handicapului grav;
cei cu handicap accentuat beneficiază de un venit lunar īn cuantum de
50% din venitul stabilit pentru cei cu handicap grav, pe toată durata
handicapului; persoanele nevăzătoare, care cumulează salariul
cu pensia pentru limită de vārstă, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensia
pentru pierderea capacităţii de muncă, vor opta pentru una
dintre acestea sau pentru pensia socială. Nevăzătorii care nu
desfăşoară activitate salarizată cumulează pensia
socială cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit legii; c) un asistent personal pentru adulţii cu handicap grav, ale
cărui drepturi se stabilesc potrivit art. 32; d) scutirea de la plata taxelor vamale pentru introducerea īn ţară,
o dată la 8 ani, la alegere, pentru motociclete, motorete sau
autoturisme, adaptate special pentru transportul persoanelor cu handicap,
pentru folosinţă proprie; e) scutirea de la plata taxelor de abonament pentru adulţii
cu handicap grav, deţinători de aparate radio şi de
televizoare; de această facilitate beneficiază şi persoanele
care au īn īntreţinere persoane cu handicap; f) prioritate la instalarea postului telefonic şi scutirea de
la plata taxelor de instalare şi de transfer al abonamentului telefonic,
precum şi de la costul a 50 de impulsuri pentru abonamentul comun la 2
abonaţi, 100 de impulsuri pentru abonament - linie individuală şi
400 de impulsuri pentru nevăzători, atāt pentru adulţii cu
handicap, cāt şi pentru familiile acestora, dacă au domiciliul
comun; potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale pentru Comunicaţii şi Informatică,
care va fi publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei; g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport īn
comun pentru adulţii cu handicap accentuat şi grav şi pentru
asistenţii personali sau pentru īnsoţitorii acestora; h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane
clasa a II-a, cu autobuzele sau navele pentru transportul fluvial, īn limita
a 12 călătorii dus-īntors pe an pentru adulţii cu handicap
grav şi pentru asistenţii personali sau pentru īnsoţitorii
acestora şi īn limita a 6 călătorii dus-īntors pe an pentru
adulţii cu handicap accentuat şi pentru īnsoţitorii acestora, īn
condiţiile stabilite de normele metodologice prevăzute la art. 1
alin. (3); adulţii cu afecţiuni renale, care necesită
hemodializă īn alte localităţi decāt cele de domiciliu, precum
şi asistenţii personali ai acestora beneficiază de gratuitate şi
peste limita menţionată, īn funcţie de recomandarea centrului
de hemodializă; i) pregătirea şcolară la domiciliu, la cerere, a
adulţilor cu handicap, nedeplasabili, potrivit normelor ce vor fi
aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, cu avizul
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi al Ministerului
Finanţelor; j) acordarea asistenţei medicale īn conformitate cu
prevederile Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale reglementărilor emise de
Ministerul Sănătăţii, cu avizul Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap; k) acordarea unei camere īn plus, īn condiţiile legii, pe
baza contractelor de īnchiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţia
de locuinţe, deţinute de stat sau de unităţile
administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor cu handicap grav,
precum şi a familiilor care au īn īntreţinere un copil cu handicap
grav; l) stabilirea chiriei, īn condiţiile legii, pe baza
contractelor de īnchiriere pentru suprafeţele locative cu destinaţia
de locuinţe, deţinute de stat sau de unităţile
administrative ale acestuia, la tariful minim prevăzut de lege, iar
pentru nevăzători, redus cu 50%. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Atacat prin |
|
|
|
||
|
Art.
20. - (1)
Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. c) şi e), art. 18
alin. (2) lit. c) şi art. 19 lit. a), b), e), f) şi h) se suportă
din bugetul Fondului special de solidaritate socială pentru persoanele cu
handicap. (2) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. f) şi
art. 19 lit. c) şi g) se suportă din bugetele locale. (3) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. d) se suportă
de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei
Sociale. (4) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (2) lit. a) şi
b) se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat. (5) Drepturile prevăzute la art. 19 lit. a) şi b) se indexează
sau se corectează la aceeaşi dată şi īn aceleaşi
condiţii ca şi pensiile de asigurări sociale de stat pentru
limită de vārstă. (6) Autorităţile administraţiei publice locale care
nu dispun de resurse financiare necesare pentru plata drepturilor prevăzute
la alin. (2) vor primi, prin transfer de la Fondul special de solidaritate
socială pentru persoanele cu handicap, sumele necesare pentru
completarea veniturilor proprii, astfel īncāt să poată asigura
plata integrală a acestor drepturi. Aceste transferuri se stabilesc pe
bază de convenţie īncheiată īntre Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap şi autorităţile administraţiei
publice locale. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Secţiunea
a III-a
Obligaţiile persoanelor cu handicap
Art.
21. - Persoanele cu handicap au următoarele
obligaţii: a) să se prezinte la comisiile de expertiză medicală
a persoanelor cu handicap, care funcţionează pe lāngă
inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prevăzute
la cap. V, aflate īn subordinea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, pentru īncadrarea īntr-o categorie de persoane cu handicap care
necesită protecţie specială īn raport cu gradul de handicap,
precum şi la reevaluarea periodică, potrivit, normelor metodologice
prevăzute la art. 1 alin. (3); b) să urmeze programul individual de recuperare şi
integrare socială, stabilit de comisiile de expertiză medicală
a persoanelor cu handicap, sub supravegherea asistenţilor sociali din
cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap sau
ai organizaţiilor neguvernamentale autorizate, potrivit legii, să
desfăşoare activităţi de protecţie specială a
persoanelor cu handicap, care colaborează cu aceste inspectorate; c) să se īncadreze īn muncă, īn condiţiile legii, īn
raport cu pregătirea şi posibilităţile fizice şi
psihice ale acestora şi pe baza recomandărilor medicale; d) să colaboreze cu asistenţii sociali şi cu
inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi ai
unităţilor prevăzute la art. 6. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL V
Organizarea şi funcţionarea comisiilor de expertiză
medicală a persoanelor cu handicap
Art.
22. - (1)
Pentru īncadrarea adulţilor īntr-o categorie de persoane cu handicap
care necesită protecţie specială, īn raport cu gradul de
handicap, se īnfiinţează, la nivel judeţean şi al
sectoarelor municipiului Bucureşti, comisii de expertiză medicală
a adulţilor cu handicap. (2) Comisiile prevăzute la alin. (1) au următoarea
componenţă: - un preşedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap din rāndul specialiştilor inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap; - 2 membri, dintre care un specialist īn expertiză medicală
şi recuperare a capacităţii de muncă, din cadrul
cabinetelor de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii
de muncă judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti,
desemnat de şeful oficiului de expertiză medicală şi
recuperare a capacităţii de muncă judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti, şi un membru desemnat de conducerile
inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de
profesie medic; - un membru cu statut de observator, desemnat de organizaţiile
neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfăşoară
activităţi de protecţie specială a persoanelor cu
handicap īn judeţul sau īn sectoarele municipiului Bucureşti; - un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap, care poate fi şi cadru mediu.
|
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
23. - (1)
Pentru īncadrarea copiilor īntr-o categorie de persoane cu handicap care
necesită protecţie specială, īn raport cu gradul de handicap,
se īnfiinţează comisii de expertiză medicală a copiilor
cu handicap judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
(2) Comisiile prevăzute la alin. (1) au īn componenţa
lor: - un preşedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap din rāndul specialiştilor inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap; - 3 membri, dintre care un medic specialist pediatru, un medic
specialist psihiatru şi un psiholog, desemnaţi de conducerile direcţiilor
de sănătate publică judeţene şi a municipiului
Bucureşti; - un membru psihopedagog, desemnat de inspectoratele şcolare
judeţene şi al municipiului Bucureşti; - un membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap, de profesie medic; - un membru cu statut de observator, desemnat de organismele
neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfăşoară
activităţi de protecţie specială a persoanelor cu handicap
īn judeţul sau īn sectoarele municipiului Bucureşti; - un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap, care poate fi şi cadru mediu.
|
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
Art.
24. - Preşedintele şi membrii
comisiilor prevăzute la art. 22 şi 23 au dreptul la o indemnizaţie
de şedinţă. Cuantumul lunar al indemnizaţiilor de şedinţă
nu poate depăşi cuantumul cāştigului salarial mediu net pe
economie, comunicat de Comisia Naţională pentru Statistică, la
data stabilirii dreptului. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
25. - Comisiile de expertiză
medicală prezentate la art. 22 şi 23 funcţionează pe lāngă
inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
26. - (1)
Comisiile de expertiză medicală a persoanelor cu handicap se află
īn coordonarea Comisiei superioare de expertiză medicală a
persoanelor cu handicap, care va funcţiona pe lāngă Secretariatul
de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (2) Comisia superioară de expertiză medicală a
persoanelor cu handicap are īn componenţa sa două secţiuni:
secţiunea pentru adulţi şi secţiunea pentru copii. Secţiunea
pentru adulţi este formată dintr-un preşedinte, desemnat de
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, din cāte un reprezentant
al Ministerului Sănătăţii, Ministerului Muncii şi
Protecţiei Sociale, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, Institutului Naţional de Expertiză şi de Recuperare
a Capacităţii de Muncă, Institutului Naţional de Studii şi
Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap şi Institutului de
Medicină Legală, membri, şi un secretar, desemnat de
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Secţiunea pentru
copii are īn componenţa sa un preşedinte, desemnat de Secretariatul
de Stat pentru Persoanele cu Handicap, cāte un reprezentant al Ministerului Sănătăţii,
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Departamentului pentru
Protecţia Copilului şi Institutului Naţional de Studii şi
Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap, membri, şi un
secretar desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. (3) Preşedintele şi membrii comisiei prevăzute la
alin. (1) beneficiază de o indemnizaţie de şedinţă īn
condiţiile art. 24. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
27. - (1) Īncadrarea
sau respingerea īncadrării īntr-o categorie de persoane cu handicap,
adulţi şi copii, care necesită protecţie specială īn
raport cu gradul de handicap, se atestă prin certificat emis de
comisiile prevăzute la art. 22 şi 23. Eliberarea certificatului
este scutită de taxa de timbru. (2) Certificatele emise potrivit alin. (1) pot fi contestate, īn
termen de 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioară de expertiză
medicală a persoanelor cu handicap, secţiunea pentru adulţi
sau, după caz, secţiunea pentru copii. Contestaţia va fi soluţionată
prin decizie, īn termen de 45 de zile lucrătoare de la data īnregistrării.
(3) Deciziile emise de către Comisia superioară de
expertiză medicală a persoanelor cu handicap pot fi atacate
potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare,
cererile adresate instanţei fiind scutite de taxa judiciară de
timbru. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
28. - Indemnizaţiile de şedinţă
prevăzute la art. 24 şi la art. 26 alin. (3) se suportă din
bugetul Fondului special de solidaritate socială pentru persoanele cu
handicap. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
29. - Regulamentul de organizare şi
funcţionare a comisiilor prevăzute la art. 22, 23 şi 26 se
aprobă prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap, īn termen de 90 de zile de la data publicării
prezentei ordonanţe de urgenţă īn Monitorul Oficial al Romāniei.
|
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
30. - Īn cazul eliberării de
certificate de īncadrare īntr-o categorie de persoane cu handicap care
necesită protecţie specială īn raport cu gradul de handicap, fără
respectarea criteriilor stabilite prin normele metodologice prevăzute la
art. 1 alin. (3), membrii comisiilor de expertiză medicală a
persoanelor cu handicap, prevăzute la art. 22 şi 23, vor fi obligaţi,
īn condiţiile legii, la: restituirea indemnizaţiilor de şedinţă
īncasate pentru participare la activitatea comisiilor, excluderea definitivă
din cadrul acestor comisii; suportarea sumelor reprezentānd drepturile īncasate
necuvenit de către beneficiari, ca urmare a īncadrării acestora cu
nerespectarea dispoziţiilor legale. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL VI
Drepturile şi obligaţiile asistentului personal
Art.
31. - (1) Asistentul
personal al persoanei cu handicap este persoana care supraveghează,
acordă asistenţă şi īngrijire permanentă copilului
sau adultului cu handicap grav. (2) Īn cazul copilului sau adultului cu handicap, fără
discernămānt, asistentul personal nu poate fi angajat decāt cu acordul
familiei sau al susţinătorilor legali ai persoanei cu handicap. (3) Asistentul personal īşi desfăşoară
activitatea pe baza contractului individual de muncă sau, după caz,
a convenţiei civile īncheiate cu autorităţile administraţiei
publice locale īn a căror rază teritorială domiciliază
persoana cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
32. - (1)
Asistentul personal al persoanei cu handicap este salarizat sau, după
caz, remunerat īn raport cu dispoziţiile legale privind salarizarea
asistentului social debutant din unităţile bugetare. (2) Condiţiile de īncadrare, drepturile şi obligaţiile
asistentului personal al persoanei cu handicap se stabilesc, īn condiţiile
legii, prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de
urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
33. - Asistentul personal are, īn raport
cu persoana cu handicap căreia īi acordă supraveghere, asistenţă
şi īngrijire permanentă, următoarele obligaţii: a) de a presta persoanei cu handicap toate activităţile şi
serviciile prevăzute īn contractul individual de muncă sau īn
convenţia civilă īncheiată cu autorităţile publice
prevăzute la art. 31 alin. (3); b) de a trata cu respect, bună-credinţă şi īnţelegere
persoana cu handicap şi de a nu abuza fizic sau moral de starea de
incapacitate īn care se găseşte aceasta; c) de a sesiza autorităţile publice locale şi
inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap despre orice
modificare survenită īn starea fizică, psihică sau socială
a persoanei cu handicap, de natură să modifice acordarea
drepturilor sau a accesibilităţilor prevăzute īn prezenta
ordonanţă de urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
34. - Īncălcarea oricăreia
dintre obligaţiile prevăzute la art. 33 şi a celor prevăzute
īn contractul individual de muncă sau īn convenţia civilă
atrage răspunderea juridică a asistentului personal, īn condiţiile
legii. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL VII
Īncadrarea īn muncă a persoanelor cu handicap
Art. 35. - Īncadrarea īn
muncă a persoanelor cu handicap şi realizarea de venituri de
către acestea se fac īn conformitate cu legislaţia generală a
muncii, cu celelalte reglementări īn vigoare, precum şi cu
dispoziţiile speciale din prezenta ordonanţă de
urgenţă, īn scopul integrării socioprofesionale a acestor
persoane.
Art.
36. - (1)
Persoanele cu handicap pot fi īncadrate īn muncă īn condiţiile
legii, de către persoane fizice sau juridice care angajează
personal salariat, conform pregătirii lor profesionale şi capacităţii
fizice şi intelectuale de care dispun, pe baza unui contract individual
de muncă. (2) Īncadrarea īn muncă a persoanelor cu handicap se poate face
prin crearea de locuri de muncă protejate, special organizate, īn scopul
eliminării impedimentelor de orice fel, prin asigurarea īnlesnirilor şi
adaptărilor corespunzătoare. (3) Persoanele cu handicap pot fi angajate şi cu munca la
domiciliu, caz īn care persoana fizică sau juridică care le
angajează are obligaţia de a asigura transportul la şi de la
domiciliu al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează
īn activitate şi al produselor finite pe care le realizează. |
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Completat de |
|
|
|
||
|
Art.
37. - Persoanele fizice sau juridice
care angajează persoane cu handicap pot īnfiinţa unităţi protejate,
autorizate de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap. Modul de
autorizare a acestor unităţi se stabileşte īn normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă. |
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
38. - (1)
Unităţile protejate sunt unităţi special organizate şi
amenajate potrivit cerinţelor persoanelor cu handicap, īn vederea desfăşurării
activităţii acestor persoane, cu eliminarea oricărui
impediment. (2) Unităţile protejate vor fi sprijinite, atāt la īnfiinţare,
cāt şi pe parcursul desfăşurării activităţilor
lor, de autorităţile administraţiei publice locale, de
inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap şi de
organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au
activităţi de protecţie specială a persoanelor cu
handicap. |
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
39. - Unităţile protejate pot
fi: a) agenţi economici cu personalitate juridică,
indiferent de forma de organizare şi de proprietate, care au cel puţin
50% din numărul de angajaţi persoane cu handicap īncadrate cu
contract individual de muncă; b) secţii, ateliere sau alte structuri fără
personalitate juridică din cadrul agenţilor economici sau din
cadrul organizaţiilor neguvernamentale, care au contabilitate proprie şi
cel puţin 50% din numărul total de angajaţi persoane cu
handicap īncadrate cu contract individual de muncă; c) asociaţii familiale, asociaţii sau fundaţii fără
scop lucrativ, constituite de cel puţin o persoană cu handicap,
precum şi persoana cu handicap care este autorizată, potrivit
legii, să desfăşoare activităţi economice independente,
cu condiţia achitării contribuţiilor de asigurări sociale
prevăzute de lege. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
Art.
40. - La īnceputul fiecărui an
calendaristic unităţile protejate au obligaţia să prezinte
inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap o informare
care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea dispoziţiilor
legale referitoare la funcţionarea unităţilor protejate şi
măsurile īntreprinse pentru realizarea adaptărilor şi īnlesnirilor
necesare pentru desfăşurarea activităţii persoanelor cu
handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
41. - Unităţile protejate pot
organiza cursuri de calificare la locul de muncă pentru persoanele cu
handicap adulte, cu avizul Ministerului Muncii şi Protecţiei
Sociale, al Ministerului Educaţiei Naţionale şi al Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
42. - (1)
Societăţile comerciale, regiile autonome, societăţile şi
companiile naţionale şi alţi agenţi economici, care au un
număr de cel puţin 100 de angajaţi, au obligaţia de a
angaja persoane cu handicap cu contract individual de muncă īntr-un
procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi. (2) Persoanelor cu handicap angajate cu contract individual de muncă
li se asigură toate adaptările şi īnlesnirile necesare pentru īnlăturarea
oricăror impedimente īn activitatea pe care o desfăşoară.
|
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
43. - Societăţile comerciale,
regiile autonome, societăţile şi companiile naţionale şi
alţi agenţi economici, care nu angajează persoane cu handicap īn
condiţiile prevăzute la art. 42, au obligaţia de a plăti
lunar la Fondul de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap o
sumă egală cu salariul minim brut pe economie īnmulţit cu numărul
locurilor de muncă īn care nu au īncadrat persoane cu handicap, potrivit
dispoziţiilor ordonanţei de urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
44. - Persoanele cu handicap grav,
accentuat sau mediu, īncadrate cu contract individual de muncă,
beneficiază de următoarele drepturi de protecţie specială:
a) pot ocupa, īn condiţiile legii, conform pregătirii şi
capacităţii fizice şi intelectuale, orice funcţie īn
cadrul organigramei angajatorilor. Angajatorii au obligaţia de a amenaja
locul de muncă, astfel īncāt să fie eliminat orice impediment īn
desfăşurarea activităţii; b) scutire de impozit pe salariu, atāt īn cazul īn care sunt angajate
cu contract individual de muncă, cāt şi īn cazul īn care sunt
angajate cu convenţie de prestări de servicii; c) o perioadă de probă la angajare, plătită,
de cel puţin 45 de zile lucrătoare; d) un preaviz plătit, de minimum 30 de zile lucrătoare,
acordat la desfacerea contractului individual de muncă din iniţiativa
angajatorului, pentru motive neimputabile acestora; e) posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi, īn
condiţiile legii, īn cazul īn care beneficiază de o recomandare medicală
īn acest sens; f) pensionarea la cerere pentru limită de vārstă pentru:
1. persoanele cu handicap grav, la o vechime īn muncă
realizată de la data dobāndirii handicapului de minimum 15 ani bărbaţii
şi de minimum 10 ani femeile; 2. persoanele cu handicap accentuat, la o vechime īn muncă
realizată de la data dobāndirii handicapului de minimum 20 de ani bărbaţii
şi minimum 15 ani femeile; 3. persoanele cu handicap mediu, la o vechime īn muncă
realizată de la data dobāndirii handicapului de minimum 25 de ani bărbaţii
şi minimum 20 de ani femeile. Pentru vechimea īn muncă care depăşeşte
vechimea prevăzută la pct. 1, 2 şi 3 se acordă un spor la
pensie de 1% pentru fiecare an īn plus. |
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
45. - (1) Īn
termen de 30 de zile de la intrarea īn vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă se constituie, la nivel central, pe lāngă
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, şi la nivel judeţean
şi al municipiului Bucureşti, pe lāngă inspectoratele de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap, comisii de integrare
socioprofesională a persoanelor cu handicap. (2) Comisiile de integrare socioprofesională a persoanelor cu
handicap coordonează activităţile de pregătire, formare,
orientare profesională şi de īncadrare īn muncă a persoanelor
cu handicap. (3) Activităţile de pregătire, formare şi
orientare profesională şi de īncadrare īn muncă a persoanelor
cu handicap se finanţează din bugetul Fondului special de
solidaritate socială pentru persoanele cu handicap, īn limita sumelor colectate
īn baza art. 43. (4) Componenţa comisiilor de integrare socioprofesională
a persoanelor cu handicap şi regulamentul lor de organizare şi funcţionare
se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe
de urgenţă. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL VIII
Parteneriatul cu organizaţiile neguvernamentale ale
persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de
activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap
Art.
46. - Īn activitatea de protecţie
specială a persoanelor cu handicap Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap īntreţine relaţii de dialog şi
parteneriat cu organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap sau care au ca obiect de activitate protecţia specială a
persoanelor cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
47. - (1) La
nivel naţional se constituie, pe lāngă Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, Consiliul Naţional Consultativ de Dialog Social
pentru Problemele Persoanelor cu Handicap, denumit īn continuare Consiliul naţional.
(2) Īn componenţa Consiliului naţional intră
reprezentanţi desemnaţi de Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap, de organizaţiile neguvernamentale autorizate, care au ca
obiect de activitate protecţia specială, persoanelor cu handicap,
de ministere şi de alte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale, precum şi ai unor organizaţii patronale,
caritabile sau profesionale, care sprijină financiar activitatea de
protecţie specială a persoanelor cu handicap. (3) Consiliul naţional se īntruneşte trimestrial sau ori
de cāte ori este necesar, la convocarea Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap. (4) Numărul reprezentanţilor īn Consiliul naţional şi
regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă prin ordin
al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
48. - Consiliul naţional are următoarele
atribuţii: a) elaborează strategia naţională de protecţie
specială şi integrare socială a persoanelor cu handicap,
aprobată de Guvern; b) emite avize consultative asupra proiectelor de acte normative īn,
domeniul protecţiei speciale a persoanelor cu handicap; c) participă, īmpreună cu Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, la elaborarea politicilor şi a programelor care
urmăresc īndeplinirea obiectivelor strategice din domeniul protecţiei
speciale a persoanelor cu handicap; d) evaluează periodic rezultatele activităţii de
protecţie specială a persoanelor cu handicap şi formulează
propuneri Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap privind
reactualizarea cadrului legislativ; e) analizează neregulile şi disfuncţionalităţile
apărute īn activitatea instituţiilor de protecţie specială
a persoanelor cu handicap, care au atribuţii īn domeniul protecţiei
speciale a persoanelor cu handicap, şi propune Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap soluţii de īnlăturare a acestora. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
49. - (1) La
nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti se constituie, pe
lāngă inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap,
consilii consultative de dialog social judeţene şi al municipiului
Bucureşti pentru persoanele cu handicap, denumite īn continuare
consilii. (2) Consiliile sunt formate din reprezentanţi desemnaţi
de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de
organizaţiile neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de
activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap, de
prefecturi, de consilii judeţene, de Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, precum şi de serviciile descentralizate ale ministerelor
sau ale altor autorităţi ale administraţiei publice locale
care au legătură cu activitatea de protecţie specială a
persoanelor cu handicap. (3) Dispoziţiile art. 47 alin. (4) sunt aplicabile şi
consiliilor. (4) Consiliile se īntrunesc trimestrial sau ori de cāte ori este
necesar, la convocarea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele
cu handicap. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 50. - Consiliile dezbat
şi urmăresc realizarea politicilor şi a programelor de
protecţie specială a persoanelor cu handicap, intervenind pentru
īmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale acestora.
Art.
51. - Organizaţiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de
activitate protecţia specială a persoanelor cu handicap au dreptul,
cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de a primi
subvenţii de la bugetul de stat sau, după caz, de la bugetele
locale, īn cazul īn care īnfiinţează şi administrează
unităţi de asistenţă, īngrijire sau recuperare a
persoanelor cu handicap, īn condiţiile prevăzute de Legea nr. 34/1998 privind acordarea unor
subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor romāne cu personalitate
juridică, care īnfiinţează şi administrează unităţi
de asistenţă socială. |
|
|
|
Completat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
52. - (1) Secretariatul
de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate participa, īn parteneriat cu
organizaţiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au
ca obiect de activitate protecţia specială a persoanelor cu
handicap, la finanţarea unor proiecte comune privind realizarea
strategiei şi a programelor de protecţie specială şi
integrare socioprofesională a persoanelor cu handicap. (2) Participarea la finanţarea acestor proiecte se face cu
acordul părţilor. (3) Administrarea unităţilor finanţate īn comun se
face de către consiliile de administraţie, īn care finanţatorii
vor fi reprezentaţi proporţional cu participarea la proiect. (4) Modul de finanţare a proiectelor şi de administrare a
unităţilor finanţate īn comun se stabileşte prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL IX
Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu
handicap
Art.
53. - (1) La
data intrării īn vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
se constituie Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele
cu handicap din următoarele surse: a) o cotă de 3% aplicată asupra fondului de salarii
realizat lunar, inclusiv asupra cāştigurilor realizate lunar de
colaboratori persoane fizice, de către agenţii economici, organizaţiile
cooperatiste, organizaţiile economice străine cu sediul īn Romānia,
de reprezentanţele autorizate īn Romānia, potrivit legii, ale
persoanelor juridice străine care angajează personal romān şi
de persoanele fizice care utilizează muncă salariată, cu excepţia
unităţilor protejate prevăzute la art. 37; b) penalităţi şi majorări datorate, potrivit
legii, pentru neplata la termen a obligaţiilor la Fondul special de
solidaritate socială pentru persoanele cu handicap; c) donaţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţară
şi din străinătate, īn condiţiile legii, cu respectarea
destinaţiilor stabilite de donatori; d) sumele datorate de societăţile comerciale, regiile
autonome, societăţi şi companii naţionale, de alţi
agenţi economici, conform art. 43; e) o subvenţie de la bugetul de stat pentru completarea
fondului, īn situaţia īn care, prin sursele prevăzute la lit. a),
b), c) şi d), acesta nu este acoperitor. (2) Pentru urmărirea achitării obligaţiilor către
Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap,
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap organizează şi
efectuează, prin personal īmputernicit din cadrul inspectoratelor de
stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, prin ordin al secretarului de
stat, controlul specializat al persoanelor juridice şi fizice prevăzute
la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d). (3) Pentru nevărsarea la termen a sumelor prevăzute la
art. 43 şi la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d) se percep penalităţi
şi majorări de īntārziere, prevăzute de dispoziţiile
legale īn vigoare pentru neplata impozitelor şi a taxelor cuvenite
bugetului de stat. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
54. - (1)
Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvārşite
īn astfel de condiţii īncāt, potrivit legii penale, să fie
considerate infracţiuni: a) refuzul nejustificat de a pune la dispoziţie organelor de
control prevăzute la art. 53 alin. (2) documentaţia şi datele
necesare pentru verificarea achitării obligaţiilor către
Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap se
sancţionează cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de īncadrare īntr-o categorie de
persoane cu handicap care necesită protecţie specială īn
raport cu gradul de handicap, cu īncălcarea criteriilor stabilite prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă,
se sancţionează cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000
lei. (2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1) se aplică
persoanelor fizice sau juridice vinovate. (3) Constatarea contravenţiei prevăzute la alin. (1) lit.
a) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de personalul prevăzut
la art. 53 alin. (2). Constatarea contravenţiei prevăzute la alin.
(1) lit. b) şi aplicarea amenzii contravenţionale se fac de către
personalul din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, īmputernicit
prin ordin al secretarului de stat. (4) Sumele obţinute din aplicarea amenzilor se fac venit la
bugetul statului. (5) Prevederile prezentului articol se completează cu dispoziţiile
Legii nr. 32/1968
privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificările
şi completările ulterioare. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
||
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art.
55. - (1)
Fondul special de solidaritate socială pentru persoanele cu handicap,
constituit şi utilizat pentru plata drepturilor prevăzute īn
prezenta ordonanţă de urgenţă şi pentru finanţarea
programelor de protecţie specială a persoanelor cu handicap, este
gestionat şi administrat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap şi se aprobă anual prin legea bugetului de stat. (2) Disponibilul Fondului special de solidaritate socială
pentru persoanele cu handicap, īnregistrat la finele anului, se varsă la
bugetul de stat īn limita subvenţiei acordate. Sumele rămase după
efectuarea acestei operaţiuni se reportează īn anul următor,
cu aceeaşi destinaţie. Disponibilităţile din resursele proprii
ale acestui fond sunt purtătoare de dobāndă. (3) Īn cazul neachitării la termen a cotei de 3%, precum şi
a penalităţilor de īntārziere potrivit legii, Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap şi inspectoratele de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap pot dispune poprirea sumelor respective din conturile
unităţilor prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. a) şi d),
prin introducerea de dispoziţii de īncasare, care constituie titluri
executorii, pe care organele bancare sunt obligate să le execute fără
acordul debitorilor. Īn cazul lipsei disponibilităţilor băneşti
īn conturile bancare, se aplică procedura executării silite a
debitorilor, potrivit legii. (4) Cheltuielile de gestionare şi administrare, precum şi
cele ocazionate de plata drepturilor din acest fond se suportă din
bugetul Fondului special de solidaritate pentru persoanele cu handicap. |
|
|
|
Abrogat de |
|
|
|
||
|
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 56. - (1)
Prezenta ordonanţă de urgenţă intră īn vigoare
īncepānd cu data de 1 iulie 1999, cu excepţia art. 20 alin. (2) şi a
art. 22-30, care vor intra īn vigoare īncepānd cu data de 1 ianuarie 2000.
(2) Pānă la sfārşitul anului 1999
cheltuielile reprezentānd drepturile acordate, prevăzute la art. 20 alin.
(2), se finanţează din Fondul special de solidaritate socială
pentru persoanele cu handicap.
(3) Pānă la sfārşitul anului 1999
actualele comisii de expertiză medicală şi recuperare a
capacităţii de muncă de pe lāngă cabinetele de
expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de
muncă ce funcţionează īn cadrul policlinicilor teritoriale,
pentru adulţi, şi comisiile de diagnostic şi triaj judeţene
şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pentru copii, vor continua
să elibereze certificate de īncadrare īntr-o categorie de persoane cu
handicap.
Art. 57. - (1)
La data intrării īn vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă se abrogă Legea nr. 53/1992 privind protecţia
specială a persoanelor handicapate, publicată īn Monitorul Oficial
al Romāniei, Partea I, nr. 119 din 4 iunie 1992, modificată prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 47/1997
privind modificarea şi completarea unor acte normative īn vederea
stabilirii nivelului şi a bazei de calcul al unor drepturi salariale, de
asigurări sau de asistenţă socială, publicată īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 231 din 4 septembrie 1997,
aprobată şi modificată prin Legea nr. 126/1998, publicată īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 229 din 24 iunie 1998, Legea nr. 57/1992 privind īncadrarea īn
muncă a persoanelor handicapate, publicată īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I, nr. 131 din 12 iunie 1992, precum şi orice alte
dispoziţii contrare prezentei ordonanţe de urgenţă.
|
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
Art. 58. - Normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe
de urgenţă se aprobă prin hotărāre a Guvernului, īn
termen de 30 de zile de la intrarea īn vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă. |
|
|
|
Modificat de |
|
|
|
||
|
RADU VASILE
Contrasemnează:
───────────────
Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap
Gabriela Popescu,
secretar de stat
Ministrul muncii şi protecţiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finanţelor,
Decebal Traian Remeş
Ministrul sănătăţii,
Hajdu Gabor
Ministrul lucrărilor publice
şi amenajării teritoriului,
Nicolae Noica
p. Ministrul educaţiei naţionale,
Mircea Fronescu,
secretar de stat
cuprinzānd instituţiile de interes public
pentru protecţia specială a persoanelor cu handicap, aflate
īn coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap,
care se īnfiinţează prin reorganizare, potrivit art. 6
din prezenta ordonanţă de urgenţă
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Denumirea instituţiei care se īnfiinţează Denumirea instituţiei
prin reorganizare care se reorganizează
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Judeţul Alba
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Sebeş
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Blaj
Centru de recuperare şi Cămin-spital neuropsihici - localitatea
reabilitare neuropsihiatrică Galda de Jos
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Gārbova
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru persoane cu handicap
neuropsihiatrică psihic sever Betesda - localitatea Alba
Iulia
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Abrud
2. Judeţul Arad
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni Tămand - localitatea Ineu
- Tămand
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici nerecuperabili
- localitatea Arad
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Lipova
3. Judeţul Argeş
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier - localitatea Tigveni
ocupaţională
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici adulţi -
localitatea Piteşti
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici adulţi -
localitatea Bascovele-Cotmeana
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea Vultureşti
4. Judeţul Bacău
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni cu secţie de bolnavi
cronici - localitatea Bacău
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Răchitoasa
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici - localitatea
Comăneşti
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital de neuropsihiatrie -
neuropsihiatrică localitatea Tārgu Ocna
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital de neuropsihiatrie -
neuropsihiatrică localitatea Răcăciuni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Ungureni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Ghimeş-Făget
5. Judeţul Bihor
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni cu secţie de spital -
localitatea Ciutelec
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea Cighid
Ciutelec
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier - localitatea Cadea
ocupaţională
6. Judeţul Bistriţa-Năsăud
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici cu
secţie de neuropsihiatrie infantilă -
localitatea Beclean
7. Judeţul Botoşani
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni cu secţie de boli
cronice - localitatea Dorohoi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Agafton
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
nerecuperabili - localitatea Adăşeni
Centru de recuperare şi Centru-cămin-spital de recuperare,
reabilitare minori cu handicap pregătire socioprofesională - localitatea
Ionăşeni
8. Judeţul Braşov
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Braşov
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Timişu de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap "Barza Mică" - localitatea Timişu de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital Canaan - localitatea Şercaia
pentru minori cu handicap
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de zi "Casa Soarelui" - localitatea
pentru minori cu handicap Stupini
9. Judeţul Brăila
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Brăila
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bolnavi cronici
neurolocomotori adulţi "Sfānta Maria" -
localitatea Baldovineşti
10. Judeţul Buzău
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
somatici "Alecu Bagdat" - localitatea
Rāmnicu Sărat
11. Judeţul Caraş-Severin
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin pentru bătrāni - localitatea Sacu
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Reşiţa
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru copii deficienţi
pentru minori cu handicap neuropsihici - localitatea Oraviţa
12. Judeţul Călăraşi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni cu secţie de bolnavi
cronici - localitatea Ciocăneşti
13. Judeţul Cluj
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Cluj-Napoca
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Luna de Jos
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Citcău
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru minori - localitatea
Recea-Cristur
14. Judeţul Constanţa
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Poarta Albă
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital de boli neuropsihice -
neuropsihiatrică localitatea Techirghiol
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Negru Vodă
15. Judeţul Dāmboviţa
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Pucioasa
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital bolnavi cronici neuropsihici -
neuropsihiatrică localitatea Gura Ocniţei-Ochiuri
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Săcuieni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Moreni-Tuicani
16. Judeţul Dolj
Centru de recuperare şi Cămin-spital pentru bolnavi cronici cu
reabilitare neuropsihiatrică handicap sever - localitatea Craiova
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital minori deficienţi -
pentru minori cu handicap localitatea Craiova
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier - localitatea Corlate
ocupaţională
17. Judeţul Galaţi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Galaţi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici
adulţi - localitatea Galaţi
18. Judeţul Giurgiu
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de recuperare, pregătire şi
neuropsihiatrică integrare socioprofesională de bolnavi
cronici adulţi - localitatea Cărpeniş
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital adulţi deficienţi Tāntava -
localitatea Grădinari
Centru de recuperare şi reabilitare Centru-cămin-spital de recuperare,
pentru minori cu handicap pregătire şi integrare socioprofesională
pentru minori deficienţi - localitatea
Grădinari
Centru de īngrijire şi asistenţă Centru de recuperare pentru adulţi cu
handicap sever Bolintin-Vale - localitatea
Giurgiu
19. Judeţul Gorj
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni Dobriţa - localitatea
Runcu
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
adulţi - localitatea Suseni
Centru-pilot de recuperare şi Centru-pilot de recuperare, pregătire şi
reabilitare pentru minori cu integrare socioprofesională pentru minori
handicap cu handicap sever - localitatea Bālteni
20. Judeţul Harghita
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Frumoasa
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Gheorgheni
21. Judeţul Hunedoara
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Brad
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Geoagiu
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Petrila
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital - localitatea Branişca
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Hunedoara
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Baia de Criş
22. Judeţul Ialomiţa
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici adulţi -
localitatea Slobozia
23. Judeţul Iaşi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Iaşi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru recuperarea şi
pregătirea, integrarea socioprofesională
pentru minori şi adulţi - localitatea
Hārlău
24. Judeţul Maramureş
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Poienile de
sub Munte
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
adulţi - localitatea Sighetu Marmaţiei
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori deficienţi -
pentru minori cu handicap localitatea Sighetu Marmaţiei
25. Judeţul Mehedinţi
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de recuperare şi integrare
pentru minori cu handicap socioprofesională a tinerilor cu handicap -
localitatea Burila Mare
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Ilovăţ
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici - localitatea
Strehaia
26. Judeţul Mureş
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Sighişoara
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Reghin
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Lunca
Mureşului
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici cu secţie
bătrāni - localitatea Tārgu Mureş
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de infirmi motori şi
senzoriali - localitatea Glodeni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru bolnavi neuropsihici
neuropsihiatrică adulţi bărbaţi - localitatea Călugăreni
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bolnavi cronici adulţi -
localitatea Căpuşu de Cāmpie
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital minori neuropsihici -
pentru minori cu handicap localitatea Brāncovineşti
27. Judeţul Neamţ
Centru de īngrijire şi asistenţă Centru de recuperare şi geriatrie -
localitatea Oşlobeni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital boli neuropsihice cronice -
neuropsihiatrică localitatea Războieni
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Roman
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Tārgu-Neamţ
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Bozienii de Sus
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital de copii cu handicap sever -
pentru minori cu handicap localitatea Păstrăveni
Centru-pilot de recuperare şi Centru-pilot de asistenţă specială minori -
reabilitare pentru minori cu localitatea Piatra-Neamţ
handicap
28. Judeţul Olt
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Slatina
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bolnavi cronici Şopārliţa -
localitatea Pārscoveni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap -
pentru minori cu handicap localitatea Cezieni
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bolnavi cronici - localitatea
Fălcoiu
Centru-pilot de recuperare şi Centru-pilot de asistenţă specială minori -
reabilitare pentru minori cu localitatea Caracal
handicap
29. Judeţul Prahova
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Mislea
Centru de recuperare şi Cămin-spital adulţi cronici neuropsihici -
reabilitare neuropsihiatrică localitatea Călineşti
Centru de recuperare şi Cămin-spital neuropsihici - localitatea
reabilitare neuropsihiatrică Urlaţi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Lilieşti - Băicoi
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru deficienţi minori -
pentru minori cu handicap localitatea Tătărăi
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier pentru deficienţi adulţi -
ocupaţională localitatea Urlaţi
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier nr. 2 - localitatea Urlaţi
ocupaţională
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru bolnavii cu sindrom
pentru minori cu handicap Down - localitatea Cāmpina
30. Judeţul Satu Mare
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Carei
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
adulţi - localitatea Satu Mare
31. Judeţul Sălaj
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Boghiş
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Crasna
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital bolnavi cronici neuropsihici -
neuropsihiatrică localitatea Jibou
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru copii cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Bădăcin-Pericei
32. Judeţul Sibiu
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Biertani
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bolnavi cronici -
localitatea Sibiu
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Sălişte
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Rāu Vadului
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier - localitatea Dumbrăveni
ocupaţională
33. Judeţul Suceava
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Pojorāta
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrică neuropsihici - localitatea Costina
Centru de īngrijire şi asistenţă Centru de recuperare, pregătire şi
integrare socioprofesională a bolnavilor
cronici - localitatea Sasca Mică
34. Judeţul Teleorman
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bolnavi cronici adulţi -
localitatea Olteni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital minori cu handicap sever -
pentru minori cu handicap localitatea Videle
35. Judeţul Timiş
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin pentru deficienţi "Podul cel Lung" -
pentru minori cu handicap localitatea Timişoara
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni - localitatea Variaş
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrică neuropsihici - localitatea Gavojdia
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital bătrāni bolnavi cronici
somatici - localitatea Ciacova
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu deficienţe -
pentru minori cu handicap localitatea Lugoj
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de zi "Īngerii Speranţei" -
neuropsihiatrică localitatea Lugoj
Centru de recuperare şi reabilitare Centru de recuperare şi integrare
neuropsihiatrică socioprofesională a persoanelor adulte cu
handicap "Pentru Voi" - localitatea
Timişoara
36. Judeţul Tulcea
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Babadag
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital de bolnavi neuropsihici -
neuropsihiatrică localitatea Babadag
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru deficienţi
neuropsihiatrică neuropsihici - localitatea Horia
37. Judeţul Vaslui
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bătrāni - localitatea
Huşi
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori şi adulţi cu
neuropsihiatrică handicap sever - localitatea Huşi
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru adulţi cu handicap
neuropsihiatrică sever - localitatea Schinetea
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Giurcani
38. Judeţul Vālcea
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Păuşeşti-Măglaşi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital pentru bolnavi cronici
adulţi - localitatea Zătreni
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrică neuropsihici - localitatea Măciuca
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bătrāni bolnavi cronici -
localitatea Lungeşti
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Băbeni
39. Judeţul Vrancea
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de bolnavi cronici -
localitatea Măicăneşti
Centru de integrare prin terapie Cămin-atelier - localitatea Odobeşti
ocupaţională
40. Municipiul Bucureşti
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni nr. 5 - Bucureşti
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin de bătrāni nr. 6 "Floarea Roşie" -
Bucureşti
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital nr. 4 Plătăreşti - localitatea
neuropsihiatrică Plătăreşti, judeţul Călăraşi
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital adulţi nr. 1 Radu Vodă -
Bucureşti
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital nr. 2 Episcop Radu - Bucureşti
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital de geriatrie şi gerontologie
nr. 1 - Bucureşti
Centru de recuperare şi reabilitare Cămin-spital nr. 8 Balotului - Bucureşti
pentru minori cu handicap
41. Judeţul Ilfov
Centru de recuperare şi Cămin-spital nr. 7 Bălăceanca - localitatea
reabilitare neuropsihiatrică Bălăceanca
Centru de īngrijire şi asistenţă Cămin-spital nr. 6 Ciolpani - localitatea
Ciolpani
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────