Guvernul
României
Ordonanţă de urgenţă nr. 148/2005
din 03/11/2005
privind susţinerea familiei în vederea creşterii
copilului
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1008 din 14/11/2005
Actul va intra in vigoare la data de 01 ianuarie 2006
În vederea realizării obiectivelor
înscrise în Programul de guvernare, cu privire la îmbunătăţirea
standardului de viaţă al persoanelor vârstnice, pentru aceasta fiind
necesară consolidarea financiară a sistemului public de pensii, prin
externalizarea din bugetul asigurărilor sociale de stat a
prestaţiilor care nu au natură contributivă sau nu au
legătură cu riscurile sociale asigurate,
din necesitatea
îmbunătăţirii echilibrului social-economic al familiei, prin
susţinerea acesteia în vederea creşterii copilului, în scopul
stimulării creşterii natalităţii şi diminuării
fenomenului de abandon al copiilor,
pentru asigurarea cadrului legal necesar
aplicării acestor măsuri care presupun modificări, pentru anul
2006, în structura bugetului asigurărilor sociale de stat şi în aceea
a bugetului de stat, fapt ce impune reflectarea în bugetele anului 2006 a
sumelor necesare,
având în vedere că măsura de
susţinere, din surse exterioare bugetului asigurărilor sociale de
stat, a finanţării unor drepturi de asigurări sociale care nu au
o legătură directă cu drepturile de pensie a fost inclusă
în aprilie 2004 în Planul de acţiune PAL, ca una dintre acţiunile
prevăzute pentru realizarea condiţionalităţilor pentru
"PAL 2", corespunzător obiectivului specific "Îmbunătăţirea
sustenabilităţii financiare a sistemului de pensii", elemente
care vizează interesul public şi constituie situaţii de
urgenţă,
ţinând seama de faptul că
neadoptarea de măsuri imediate, prin utilizarea de proceduri de legiferare
pe calea ordonanţei de urgenţă a Guvernului, ar conduce la
grevarea în continuare a bugetului asigurărilor sociale de stat, în
detrimentul pensiilor, afectând astfel interesele persoanelor vârstnice, cu
plata unei prestaţii care nu constituie un risc social, aşa cum este
definit de instrumentele juridice internaţionale, la imposibilitatea
respectării angajamentelor privind politica de protecţie socială
asumate în Programul de guvernare 2005-2008 şi în documentele de
poziţie întocmite în urma negocierilor de aderare la Uniunea
Europeană, precum şi la imposibilitatea elaborării procedurilor
de implementare necesare aplicării acestui act normativ,
în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2006, persoanele care, în ultimul an anterior
datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri
profesionale supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, beneficiază de concediu pentru
creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul
copilului cu handicap, de până la 3 ani, precum şi de o
indemnizaţie lunară în cuantum de 800 lei (RON).
(2) În calculul celor 12 luni prevăzute
la alin. (1) se includ şi perioadele în care persoanele s-au aflat în una
sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) şi-au însoţit
soţul/soţia trimis/trimisă în misiune permanentă în
străinătate;
b) au beneficiat de indemnizaţie de
şomaj, stabilită conform legii;
c) au beneficiat de concedii şi
indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, potrivit
legii;
d) au realizat perioade asimilate stagiului
de cotizare în sistemul public de pensii în condiţiile prevăzute la
art. 38 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările
şi completările ulterioare;
e) au realizat perioade de stagiu de
cotizare în sistemul public de pensii, în condiţiile prevăzute de
actele normative cu caracter special care reglementează concedierile
colective;
f) au realizat în sistemul public de
pensii, anterior datei intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, perioade de stagiu de cotizare pe bază de contract de
asigurare socială;
g) au beneficiat de indemnizaţia
lunară prevăzută la alin. (1).
(3) Prin venituri profesionale supuse
impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, se înţelege:
venituri din salarii, venituri din activităţi independente, venituri
din activităţi agricole, aşa cum sunt definite de această
lege.
Art. 2. - Începând cu data de 1
ianuarie 2007, cuantumul indemnizaţiei prevăzute la art. 1 alin. (1)
este de 600 lei (RON).
Art. 3. - (1)
În perioadele în care beneficiarii drepturilor prevăzute la art. 1 alin.
(1) realizează venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit
prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, se acordă un stimulent în cuantum lunar de 300 lei (RON),
situaţie în care plata indemnizaţiei de 800 lei (RON) se
suspendă.
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2007,
cuantumul stimulentului lunar prevăzut la alin. (1) este de 100 lei (RON).
Art. 4. - (1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2007, cuantumul alocaţiei de stat pentru
copii prevăzute de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru
copii, republicată, este următorul:
a) 200 lei (RON) lunar, în situaţia
copiilor în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul
copiilor cu handicap;
b) cel acordat conform art. 3 alin. (1) din
Legea nr. 61/1993, republicată, în situaţia copiilor în
vârstă de peste 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu handicap.
(2) Indemnizaţia sau stimulentul
prevăzute la art. 2, respectiv la art. 3 alin. (2) din prezenta
ordonanţă de urgenţă, se cumulează cu alocaţia de
stat pentru copii prevăzută la alin. (1) lit. a).
Art. 5. - (1)
De indemnizaţia şi stimulentul prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă beneficiază, opţional,
oricare dintre părinţii fireşti ai copilului.
(2) Beneficiază de aceleaşi
drepturi şi una dintre persoanele care au adoptat copilul, cărora li
s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care au copilul în
plasament ori în plasament în regim de urgenţă, precum şi
persoana care a fost numită tutore.
(3) În situaţia persoanelor
prevăzute la alin. (2), acordarea drepturilor prevăzute la art. 1,
respectiv la art. 2, se face ţinându-se seama de 12 luni anterioare datei
de la care, după caz, s-a aprobat adopţia, a fost făcută
încredinţarea, s-a instituit plasamentul sau tutela.
Art. 6. - (1)
Concediul şi indemnizaţia lunară prevăzute la art. 1,
respectiv la art. 2, se cuvin pentru fiecare dintre primele 3 naşteri sau,
după caz, pentru primii 3 copii ai persoanelor aflate în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (2).
(2) Drepturile prevăzute la art. 4
alin. (1) lit. a) se cuvin pentru fiecare dintre copiii rezultaţi în urma
primelor 3 naşteri sau, după caz, pentru primii 3 copii ai
persoanelor aflate în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin.
(2).
(3) Durata de acordare a concediului
prevăzut la art. 1 se prelungeşte corespunzător, în cazul
suprapunerii a două sau trei situaţii de natură a genera acest
drept, în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4) În cazurile prevăzute la alin. (3)
se acordă o singură indemnizaţie, în cuantumul prevăzut de
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 7. - Drepturile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se
acordă în situaţia în care solicitantul îndeplineşte cumulativ
următoarele condiţii:
a) este cetăţean român,
cetăţean străin sau apatrid;
b) are, conform legii, domiciliul sau
reşedinţa pe teritoriul României;
c) locuieşte împreună cu
copilul/copiii pentru care solicită drepturile şi se ocupă de
creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora.
Art. 8. - (1)
Drepturile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă,
reprezentând indemnizaţie, stimulent sau alocaţie de stat pentru
copii, se acordă, la cerere, în baza următoarelor documente,
după caz:
a) actul de identitate al solicitantului;
b) certificatul de naştere al
copilului şi, după caz, livretul de familie;
c) certificatul de persoană cu
handicap al copilului, după caz;
d) adeverinţă eliberată de
autorităţile competente sau de către angajator, după caz,
din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art.
1;
e) adeverinţă eliberată de
plătitorul indemnizaţiei de maternitate sau, după caz, alte
dovezi, din care să reiasă ultima zi de concediu de maternitate, în
situaţia prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. a);
f) declaraţie pe propria
răspundere din care să reiasă că solicitantul nu
beneficiază în acelaşi timp de indemnizaţie de maternitate, în
situaţia prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. b);
g) declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte că celălalt părinte
natural sau, după caz, o altă persoană dintre cele
prevăzute la art. 5 alin. (2) nu beneficiază de drepturile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
h) declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte că solicitantul se ocupă de
creşterea şi îngrijirea copilului şi că acesta nu este
încredinţat sau dat în plasament nici unui organism privat autorizat sau
serviciu public autorizat ori unei persoane fizice;
i) dovada eliberată de
autorităţile competente, de angajatori sau, după caz,
declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că
solicitantul se află în concediu pentru creşterea copilului - pentru
acordarea drepturilor prevăzute la art. 1, respectiv art. 2;
j) dovada eliberată de
autorităţile competente sau, după caz, declaraţie pe
propria răspundere, din care să rezulte că solicitantul
realizează venituri profesionale supuse impozitului pe venit potrivit
prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 3;
k) dovada eliberată de
autorităţile competente sau de către angajator, după caz,
din care să rezulte încadrarea în situaţiile prevăzute la art. 1
alin. (2);
l) alte acte necesare, după caz,
stabilirii dreptului, prevăzute în normele metodologice pentru aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Concediul pentru creşterea
copilului se acordă, la cerere, de către persoanele juridice sau
fizice, denumite angajatori, la care îşi desfăşoară activitatea
persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2).
Art. 9. - (1)
Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă, reprezentând indemnizaţie,
stimulent sau alocaţie de stat pentru copii, şi documentele din care
rezultă îndeplinirea condiţiilor legale de acordare a acestora se
depun, după caz, la primăria comunei, oraşului, municipiului,
respectiv sectoarelor municipiului Bucureşti, pe raza
căreia/căruia solicitantul îşi are domiciliul sau
reşedinţa.
(2) Până la data de 10 a fiecărei
luni, primăriile au obligaţia de a transmite pe bază de borderou
cererile înregistrate în luna anterioară, însoţite de documentele
justificative, la direcţiile judeţene de muncă, solidaritate
socială şi familie, respectiv la direcţia de muncă,
solidaritate socială şi familie a municipiului Bucureşti,
denumite în continuare direcţii teritoriale.
(3) Cererile prevăzute la alin. (1) se
soluţionează în termen de 15 zile lucrătoare de la data
înregistrării la direcţia teritorială, prin decizie de admitere
sau, după caz, de respingere, emisă de directorul executiv.
(4) Decizia prevăzută la alin. (3)
se comunică solicitantului în termen de 5 zile lucrătoare de la data
emiterii.
(5) Contestaţiile formulate împotriva
deciziei prevăzute la alin. (3) se soluţionează potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Art. 10. - (1)
Drepturile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă,
reprezentând indemnizaţie şi stimulent, se cuvin şi se
plătesc după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare celei în
care încetează, conform legii, concediul de maternitate şi plata
indemnizaţiei aferente, dacă cererea este depusă în termen de 60
de zile lucrătoare de la acea dată;
b) începând cu data naşterii
copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile
lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc
condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate
şi a indemnizaţiei aferente;
c) începând cu data adopţiei, a
instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţării, dacă
cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la
care s-au aprobat ori, după caz, s-au instituit măsurile de
protecţie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru
toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost
depusă peste termenele prevăzute la lit. a), b) şi c).
(2) Plata alocaţiei de stat pentru
copii prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. a) se face începând cu luna
următoare celei în care s-a născut copilul.
(3) Pentru fracţiunile de lună,
cuantumul drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă se stabileşte proporţional, în funcţie de
numărul zilelor calendaristice din luna respectivă pentru care
acestea se cuvin şi se acordă.
Art. 11. - Plata drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă
încetează cu ziua următoare celei în care:
a) copilul a împlinit vârsta de 2 ani,
respectiv de 3 ani, în cazul copilului cu handicap;
b) a avut loc decesul copilului.
Art. 12. - (1)
Plata drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă se suspendă începând cu luna următoare celei în
care:
a) beneficiarul este decăzut din
drepturile părinteşti;
b) beneficiarul este îndepărtat,
conform legii, de la exercitarea tutelei;
c) beneficiarul nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege în vederea încredinţării
copilului spre adopţie;
d) beneficiarul nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute de lege în vederea menţinerii măsurii
de plasament;
e) beneficiarul execută o
pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv
pe o perioadă mai mare de 30 de zile;
f) copilul este abandonat ori este internat
într-o instituţie de ocrotire publică sau privată;
g) beneficiarul a decedat.
(2) Plata indemnizaţiei prevăzute
la art. 1 alin. (1), respectiv la art. 2, se suspendă începând cu ziua
următoare celei în care beneficiarul realizează venituri profesionale
supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Plata stimulentului prevăzut la
art. 3 se suspendă începând cu ziua următoare celei în care
beneficiarul nu mai realizează venituri profesionale supuse impozitului pe
venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificările
şi completările ulterioare.
(4) În situaţia în care beneficiarul nu
mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 7, plata
drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă
se suspendă începând cu ziua următoare celei în care condiţiile respective
nu mai sunt îndeplinite.
(5) Reluarea plăţii drepturilor
suspendate în situaţiile prevăzute la alin. (1) se face la cerere,
începând cu luna următoare celei în care se depune cererea.
(6) Reluarea plăţii drepturilor
suspendate în situaţiile prevăzute la alin. (2)-(4) se face începând
cu data depunerii cererii.
Art. 13. - (1)
În situaţiile de suspendare a drepturilor prevăzute de art. 12,
acestea pot fi solicitate şi de către o altă persoană
îndreptăţită, dacă îndeplineşte cerinţele prevăzute
în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se cuvin şi se acordă noului
beneficiar de la data suspendării, dacă cererea a fost depusă în
termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care a operat suspendarea,
respectiv de la data cererii, dacă cererea a fost depusă după
acest termen.
Art. 14. - (1)
Beneficiarul drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă este obligat să comunice în scris primăriei orice
modificare intervenită în situaţia sa, de natură să
determine încetarea sau suspendarea plăţii drepturilor, în termen de
5 zile lucrătoare de la apariţia acesteia.
(2) Comunicarea prevăzută la alin.
(1) se transmite de către primărie direcţiei teritoriale în
termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării.
Art. 15. - Drepturile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă nu pot fi
urmărite silit decât în vederea recuperării, conform legii, a sumelor
încasate necuvenit cu acest titlu.
Art. 16. - (1)
Pe perioada în care se beneficiază de indemnizaţia
prevăzută la art. 1, respectiv la art. 2, contribuţia
individuală de asigurări sociale de sănătate se
calculează prin aplicarea cotei prevăzute de lege asupra sumei reprezentând
valoarea a de două ori salariul de bază minim brut pe ţară,
garantat în plată, şi se suportă de la bugetul de stat.
(2) Asupra drepturilor prevăzute de
prezenta ordonanţă de urgenţă nu se datorează
celelalte contribuţii sociale obligatorii stabilite de lege.
Art. 17. - Cuantumul drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se poate
actualiza în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Art. 18. - (1)
Perioada în care o persoană beneficiază de drepturile prevăzute
la art. 1, respectiv la art. 2, constituie perioadă asimilată stagiului
de cotizare în vederea stabilirii drepturilor prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) În vederea determinării punctajului
anual necesar stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public, pentru
perioadele asimilate stagiului de cotizare în condiţiile prevăzute la
alin. (1) se aplică prevederile art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr.
19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică
şi persoanelor care beneficiază de perioadele asimilate
prevăzute la alin. (1) şi care, în acelaşi timp, se află în
situaţiile prevăzute la art. 38 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) În situaţia persoanelor care, în
perioada 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie 2006, au beneficiat de concediu şi de
indemnizaţie pentru creşterea copilului în condiţiile
reglementate de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, la determinarea punctajului anual se utilizează cuantumul
indemnizaţiei acordate în perioadele respective.
Art. 19. - Fondurile necesare
plăţii drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, cheltuielile administrative, precum şi cele de transmitere
a drepturilor se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 20. - (1)
Calculul şi plata drepturilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se fac de către direcţiile
teritoriale.
(2) Drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se achită lunar beneficiarului,
reprezentantului legal ori mandatarului acestora, împuternicit prin
procură, pe bază de mandat poştal sau, după caz, în cont
curent personal.
(3) Calculul şi plata contribuţiei
individuale de asigurări sociale de sănătate, datorată
pentru drepturile prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, se fac de către direcţiile teritoriale.
(4) Modalităţile de plată a
drepturilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă
se stabilesc prin norme, aprobate prin ordin al ministrului muncii,
solidarităţii sociale şi familiei.
Art. 21. - (1)
Sumele încasate necuvenit se recuperează de la beneficiarii acestora, pe
baza deciziei emise de directorul executiv al direcţiei teritoriale, cu
respectarea termenului general de prescripţie.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1)
constituie titlu executoriu şi poate fi contestată conform
prevederilor Legii nr. 544/2004.
(3) Sumele încasate necuvenit ca urmare a
unei infracţiuni săvârşite de beneficiar se recuperează de
la acesta, în condiţiile legii.
(4) Sumele rămase nerecuperate de pe
urma beneficiarilor decedaţi nu se mai urmăresc.
Art. 22. - (1)
Constituie contravenţie nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2), ale
art. 14 şi 25 şi se sancţionează cu amendă de la 300
lei (RON) la 600 lei (RON).
(2) Constatarea contravenţiei
prevăzute la alin. (1) şi aplicarea amenzii corespunzătoare se
fac de către organele cu atribuţii de control ale Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Art. 23. - Prevederile art. 22
se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 24. - (1)
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică
şi persoanelor care, la data de 31 decembrie 2005, se află în plata
indemnizaţiei pentru creşterea copilului, reglementată de Legea
nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
situaţie în care condiţia prevăzută la art. 1 alin. (1) se
consideră a fi îndeplinită.
(2) Cererile privind acordarea
indemnizaţiei pentru creşterea copilului, reglementată de Legea nr. 19/2000, cu modificările
şi completările ulterioare, nesoluţionate până la data de
31 decembrie 2005 inclusiv, se soluţionează avându-se în vedere
condiţiile de stagiu de cotizare prevăzute de această lege.
(3) În situaţia persoanelor
prevăzute la alin. (1) şi (2) drepturile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se cuvin şi se acordă de la
data de 1 ianuarie 2006, dacă cererea a fost depusă în termen de 90
de zile lucrătoare de la acea dată, respectiv de la data cererii,
dacă cererea a fost depusă după acest termen.
Art. 25. - (1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2006 încetează plata indemnizaţiei
pentru creşterea copilului, efectuată în condiţiile prevăzute
de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Plata indemnizaţiilor pentru
creşterea copilului restante, aferente perioadelor anterioare datei de 1
ianuarie 2006, se efectuează de către direcţiile teritoriale, în
condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de
urgenţă, cu respectarea termenului general de prescripţie.
Art. 26. - În termen de 60 de
zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă,
Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei va elabora
norme metodologice în aplicarea acesteia, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 27. - Prezenta
ordonanţă de urgenţă transpune prevederile Clauzei 2 -
Concediul pentru creşterea copilului, pct. 1, 2, pct. 3 lit. a)-c), precum
şi ale pct. 8 din anexa la Directiva 96/34/CE din 3 iunie 1996 referitoare
la Acordul-cadru privind concediul pentru creşterea copilului, încheiat
între UNICE, CEIP şi CES, publicată în Jurnalul Oficial nr. L 145 din
19 iunie 1996.
Art. 28. - (1)
Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la data
de 1 ianuarie 2006.
(2) Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă prevederile
referitoare la concediul şi indemnizaţia pentru creşterea
copilului, cuprinse la art. 98, 99, 121, 122, 123, 125, 1251, 129
şi 138 din Legea nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi
completările ulterioare, şi cele ale art. 79 alin. (4) din Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13
septembrie 2005, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art. 29. - (1)
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile
şi tuturor categoriilor de personal care îşi
desfăşoară activitatea în ministerele şi instituţiile
din sectorul de apărare, ordine publică şi siguranţă
naţională.
(2) În situaţia persoanelor
prevăzute la alin. (1), fondurile necesare plăţii drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă şi
cheltuielile administrative se asigură din bugetul de stat, prin bugetele
ministerelor şi instituţiilor din sectorul de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională.
(3) Pentru perioada cât o persoană
dintre cele prevăzute la alin. (1) beneficiază de concediu pentru
creşterea copilului, la stabilirea drepturilor de pensie şi a altor
drepturi acordate potrivit legii se are în vedere solda brută lunară,
respectiv salariul de bază al funcţionarilor publici cu statut
special, actualizate.
(4) Modalităţile de depunere
şi de soluţionare a cererilor de acordare a drepturilor, în
situaţia persoanelor prevăzute la alin. (1), se stabilesc prin norme
interne, aprobate de conducătorii autorităţilor şi
instituţiilor publice prevăzute la alin. (1).
Art. 30. - Se autorizează
Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite, să introducă modificările ce decurg din aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă în volumul şi în
structura bugetului de stat, respectiv ale bugetului asigurărilor sociale
de stat pentru anul 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Ministrul administraţiei şi internelor, Vasile Blaga Ministrul apărării naţionale, Teodor Atanasiu p. Ministrul justiţiei, Maria Cristina Manda, secretar de stat Ministrul finanţelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu |
Bucureşti, 3
noiembrie 2005.
Nr. 148.