Guvernul Romāniei
Ordonanta de
urgenta nr. 150
din 31
octombrie 2002
privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 838 din 20
noiembrie 2002
In temeiul art.
114 alin. (4) din Constituţie,
Guvernul Romāniei adopta prezenta ordonanţa de
urgenţa.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul
sistem de finantare a ocrotirii şi promovarii sanatatii populatiei care
asigura acordarea unui pachet de servicii de baza.
(2) Asigurarile
sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, pe
baza urmatoarelor principii:
a) alegerea
libera a casei de asigurari de sanatate;
b) solidaritate
si subsidiaritate in colectarea si utilizarea fondurilor;
c) alegerea
libera de catre asigurati a medicului de familie, a medicului specialist din
ambulatoriu si a unitatii sanitare;
d) participarea
obligatorie la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru
formarea fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
e) participarea
persoanelor asigurate, a statului si a angajatorilor la managementul fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate;
f) acordarea
unui pachet de servicii medicale de baza, in mod echitabil si nediscriminatoriu,
oricarui asigurat;
g) transparenta
activitatii sistemului de asigurari sociale de sanatate.
(3) Pot
functiona si alte forme de asigurare a sanatatii in diferite situatii speciale.
Aceste asigurari nu sunt obligatorii.
Art. 2. - (1) Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate,
denumit in continuare fondul, este un fond special care se constituie si se
utilizeaza potrivit prezentei ordonante de urgenta.
(2) Constituirea
fondului se face din contributia de asigurari sociale de sanatate, denumita in
continuare contributie, suportata de asigurati, de persoanele fizice si juridice
care angajeaza personal salariat, din subventii de la bugetul de stat, precum si
din alte surse - donatii, sponsorizari, dobanzi, potrivit legii.
(3) Administrarea
fondului se face, in conditiile legii, de catre Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, denumita in continuare CNAS, si, respectiv, prin casele de asigurari
sociale de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, inclusiv prin Casa
Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti, denumite in continuare case
de asigurari.
(4) CNAS
poate propune Ministerului Sanatatii si Familiei proiecte de acte normative care
au incidenta asupra constituirii si utilizarii fondului.
Art. 3. - (1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, urmatorii
termeni se definesc astfel:
a) serviciile
medicale sunt acele servicii si produse furnizate de catre persoane fizice si
juridice, in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
b) furnizorii
sunt persoane fizice sau juridice autorizate oficial si recunoscute de catre
Ministerul Sanatatii si Familiei pentru a furniza servicii sau produse medicale;
c) pachetul
de servicii de baza cuprinde serviciile medicale, serviciile de ingrijire a
sanatatii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si alte
servicii si produse la care au dreptul asiguratii si se suporta din fond, in
conditiile contractului-cadru;
d) autorizarea
reprezinta un control al calificarii si al respectarii legislatiei existente in
domeniu, efectuat pentru toate tipurile de furnizori, necesar pentru a obtine
permisiunea de a furniza servicii medicale in Romania;
e) acreditarea
este un proces de evaluare externa a calitatii serviciilor de sanatate, care
confera dreptul de a putea intra in relatie contractuala cu casele de asigurari
de sanatate, fiind o conditie obligatorie pentru incheierea contractului;
f) contractarea
este procedura care reglementeaza conditiile furnizarii serviciilor de catre
furnizori pentru cei asigurati de casele de asigurari;
g) pret de
referinta este pretul utilizat in sistemul de asigurari sociale de sanatate
pentru plata medicamentelor, materialelor sanitare si a dispozitivelor medicale,
potrivit politicii de preturi a Ministerului Sanatatii si Familiei;
h) dispozitivele
medicale cuprind materialele sanitare pentru corectarea vazului, auzului, pentru
protezarea membrelor, respectiv proteze, orteze, dispozitive de mers si alte
materiale specifice, necesare in scopul recuperarii unor deficiente organice sau
fiziologice.
(2) Definitiile
care pot exista in alte legi si care sunt diferite de cele prevazute la alin.
(1) nu se aplica in cazul prezentei ordonante de urgenta.
CAPITOLUL II
Asiguratii
SECTIUNEA
1
Persoanele
asigurate
Art. 4. - (1) Sunt asigurati, potrivit prezentei ordonante de urgenta,
toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si
apatrizii care au domiciliul sau resedinta in Romania. In aceasta calitate au
obligatia platii contributiei de asigurare potrivit prevederilor prezentei
ordonante de urgenta.
(2) Calitatea
de asigurat si drepturile de asigurare inceteaza o data cu pierderea dreptului
de domiciliu sau de resedinta in Romania.
(3) Documentele
justificative privind dobandirea calitatii de asigurat se stabilesc prin ordin
al ministrului sanatatii si familiei, la propunerea CNAS.
Art. 5. - (1) Calitatea de asigurat se dovedeste cu un document
justificativ - adeverinta sau carnet de asigurat - eliberat prin grija casei la
care este inscris asiguratul. In termen de un an de la aprobarea prezentei
ordonante de urgenta va fi introdus cardul electronic de asigurat, care se
suporta din fond.
(2) Metodologia
si modalitatile de gestionare si de distribuire ale cardului de asigurat se
stabilesc de catre CNAS.
(3) Datele
minime care vor fi inregistrate si accesate pe cardul de asigurat sunt:
a) datele de
identitate si codul numeric personal;
b) dovada
achitarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate;
c) inregistrarea
numarului de solicitari de servicii medicale, prin codul furnizorului;
d) diagnostice
medicale cu risc vital;
e) consimtamantul
referitor la donarea de tesuturi si organe;
f) grupa
sanguina si Rh.
Art. 6. - (1) Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare,
fara plata contributiei:
a) toti
copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de
ani, daca sunt elevi, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din
munca;
b) sotul,
sotia si parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane
asigurate;
c) persoanele
ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice
de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor
deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
de catre regimurile instaurate in Romania cu incepere de la 6 septembrie 1940
pana la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobata prin Legea nr. 189/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale
invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, precum si persoanele prevazute
la art. 2 din Legea nr.
42/1990 pentru cinstirea
eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum
si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat
cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi, precum si cele
provenite din pensii;
d) persoanele
cu handicap care nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse si se
afla in ingrijirea familiei;
e) pensionarii
de asigurari sociale, pensionarii militari, pensionarii I.O.V.R. si alte
categorii de pensionari;
f) bolnavii
cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul
Sanatatii si Familiei, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu
realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte resurse;
g) femeile
insarcinate sau lauzele, daca nu au nici un venit sau au venituri sub salariul
de baza minim brut pe tara;
h) persoanele
care fac parte dintr-o familie care are dreptul la ajutor social, potrivit Legii
nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si
completarile ulterioare;
i) persoanele
care se afla in executarea masurilor prevazute in art. 105,
113 si 114 din Codul penal; persoanele care se afla in perioada de
amanare sau intrerupere a executarii pedepsei privative de libertate, daca nu au
venituri.
(2) Sunt asigurate persoanele aflate in una dintre urmatoarele
situatii, pe durata acesteia, cu plata contributiei din alte surse, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta:
a) satisfac
serviciul militar in termen;
b) se afla
in concediu medical, in concediu medical pentru sarcina si lauzie sau in
concediu medical pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani;
c) executa o
pedeapsa privativa de libertate sau se afla in arest preventiv;
d) persoanele
care beneficiaza de indemnizatie de somaj sau, dupa caz, de alocatie de sprijin.
Art.
7. - (1) Cetatenii
statelor membre ale Uniunii Europene, precum si cetatenii statelor cu care
Romania a incheiat acorduri, intelegeri, conventii sau protocoale internationale
de cooperare in domeniul sanatatii si stiintelor medicale beneficiaza de
acoperirea serviciilor medicale acordate pe teritoriul Romaniei, in conditiile
prevazute de acordurile, intelegerile, conventiile sau protocoalele incheiate
intre Romania si tara respectiva.
(2) Asigurarea
sociala de sanatate este facultativa pentru urmatoarele categorii de persoane
care nu se incadreaza in prevederile alin. (1):
a) membrii
misiunilor diplomatice acreditate in Romania;
b) cetatenii
straini si apatrizii care se afla temporar in tara;
c) cetatenii
romani cu domiciliul in strainatate care se afla temporar in tara.
Art. 8. - (1) Obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale
de sanatate revine persoanei juridice sau fizice care angajeaza persoane cu
contract individual de munca sau conventie civila, precum si persoanelor fizice,
dupa caz.
(2) Persoanele
juridice sau fizice la care isi desfasoara activitatea asiguratii sunt obligate
sa depuna lunar la casele de asigurari declaratii privind obligatiile ce le
revin fata de fond.
(3) Prevederile
alin. (1) si (2) se aplica si persoanelor care exercita profesii liberale sau
celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati
independente.
Art. 9. - In cazul neachitarii in termen a contributiilor datorate fondului, CNAS,
direct sau prin casele de asigurari, procedeaza la aplicarea masurilor de
executare silita pentru incasarea sumelor datorate si a majorarilor de
intarziere, potrivit procedurilor instituite de legislatia privind executarea
creantelor bugetare.
SECTIUNEA
a 2-a
Drepturile si
obligatiile asiguratilor
Art. 10. - (1) Asiguratii au dreptul la un pachet de servicii de baza
care cuprinde servicii medicale, servicii de ingrijire a sanatatii, medicamente,
materiale sanitare si dispozitive medicale.
(2) Drepturile
prevazute la alin. (1) se stabilesc pe baza contractului-cadru care se
elaboreaza de CNAS pe baza consultarii Colegiului Medicilor din Romania, denumit
in continuare CMR, Colegiului Farmacistilor din Romania, denumit in continuare
CFR, si Ordinului Asistentilor Medicali din Romania, denumit in continuare OAMR,
pana la data de 31 octombrie a anului in curs pentru anul urmator. Proiectul se
avizeaza de Ministerul Sanatatii si Familiei, cu consultarea obligatorie a
ministerelor si institutiilor centrale cu retea sanitara proprie, si se aproba
prin hotarare a Guvernului. In cazul nefinalizarii elaborarii contractului-cadru
in termenul prevazut, Ministerul Sanatatii si Familiei elaboreaza si supune spre
aprobare Guvernului proiectul contractului-cadru pana la data de 30 noiembrie.
(3) Contractul-cadru
reglementeaza, in principal, conditiile acordarii asistentei medicale cu privire
la:
a) pachetul
de servicii de baza la care au dreptul persoanele asigurate;
b) lista
serviciilor medicale, a serviciilor de ingrijiri, inclusiv la domiciliu, a
medicamentelor, dispozitivelor medicale si a altor servicii pentru asigurati
aferente pachetului de servicii de baza prevazut la lit. a);
c) criteriile
si standardele calitatii pachetului de servicii;
d) alocarea
resurselor si controlul costurilor sistemului de asigurari sociale de sanatate
in vederea realizarii echilibrului financiar al fondului;
e) tarifele
utilizate in contractarea pachetului de servicii de baza, modul de decontare si
actele necesare in acest scop;
f) internarea
si externarea bolnavilor;
g) criteriile
de internare in spital;
h) asigurarea
tratamentului spitalicesc, masuri de ingrijire la domiciliu sau de recuperare;
i) conditiile
generale de acordare a tratamentului ambulatoriu;
j) prescrierea
si eliberarea medicamentelor, a materialelor sanitare, a procedurilor
terapeutice, a protezelor si a ortezelor, a dispozitivelor de mers si de
autoservire;
k) modul de
informare a asiguratilor;
l) coplata
pentru unele servicii medicale.
(4) Prin
contractul-cadru se stabilesc conditiile organizarii licitatiilor in vederea
contractarii unor servicii din pachetul de servicii de baza.
(5) Prevederile
alin. (3) lit. e) se realizeaza prin consultarea reprezentantilor legali ai
furnizorilor de servicii medicale.
(6) CNAS va
elabora norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, cu consultarea CMR,
CFR si OAMR, pana la 15 decembrie a anului in curs pentru anul urmator, care se
aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei si al presedintelui CNAS.
(7) In cazul
nefinalizarii normelor metodologice, Ministerul Sanatatii si Familiei le va
elabora si le va aproba prin ordin in termen de 5 zile de la data expirarii
termenului prevazut la alin. (6).
(8) Casa
Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor elabora, cu avizul CNAS,
norme proprii de aplicare a contractului-cadru, adaptate la specificul
organizarii asistentei medicale, care se aproba prin ordin comun al ministrului
sanatatii si familiei si al ministrilor si conducatorilor institutiilor centrale
cu retele sanitare proprii.
Art. 11. - (1) Asiguratii beneficiaza de pachetul de servicii de baza in
caz de boala sau de accident, din prima zi de imbolnavire sau de la data
accidentului si pana la vindecare, in conditiile stabilite de prezenta ordonanta
de urgenta.
(2) Asiguratii
au urmatoarele drepturi:
a) sa aleaga
medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu, unitatea spitaliceasca
ce le va acorda servicii medicale, precum si casa de sanatate la care se asigura;
b) sa fie
inscrisi pe lista unui medic de familie pe care il solicita, daca indeplinesc
toate conditiile prezentei ordonante de urgenta, suportand cheltuielile de
transport daca optiunea este pentru un medic din alta localitate;
c) sa isi
schimbe medicul de familie ales numai dupa expirarea a cel putin 3 luni de la
data inscrierii pe listele acestuia;
d) sa
beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare si dispozitive
medicale in mod nediscriminatoriu, in conditiile legii;
e) sa li se
efectueze cel putin un control profilactic in fiecare an, in functie de sex si
de grupa de varsta careia ii apartin;
f) sa
beneficieze de servicii de asistenta medicala preventiva si de promovare a
sanatatii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
g) sa
beneficieze de servicii medicale in ambulatorii si spitale acreditate;
h) sa
beneficieze de servicii medicale de urgenta;
i) sa
beneficieze de unele servicii de asistenta stomatologica;
j) sa
beneficieze de tratament fizioterapeutic si de recuperare;
k) sa
beneficieze de dispozitive medicale si alte materiale specifice;
l) sa
beneficieze de servicii si ingrijiri medicale la domiciliu.
Art. 12. - Obligatiile asiguratilor pentru a putea beneficia de drepturile prevazute la
art. 11 sunt urmatoarele:
a) sa se
inscrie pe lista unui medic de familie acreditat potrivit legii;
b) sa anunte
medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
c) sa se
prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin
contractul-cadru;
d) sa anunte
in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra
modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea
lor intr-o anumita categorie de asigurati;
e) sa
respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
f) sa aiba o
conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
g) sa achite
contributia datorata fondului si suma reprezentand diferenta dintre tarifele
acceptate la plata de sistemul de asigurari sociale de sanatate si cele
practicate pe piata, denumita in continuare coplata, in conditiile stabilite
prin contractul-cadru;
h) sa
prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta
calitatea de asigurat.
Art. 13. - Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii
medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu
potential endemo-epidemic in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale,
stabilit prin contractul-cadru.
Art. 14. - Tarifele serviciilor hoteliere pentru persoana care insoteste copilul
internat in varsta de pana la 3 ani, precum si pentru insotitorul persoanei cu
handicap de gradul I internate se suporta de catre casele de asigurari numai
daca, potrivit criteriilor stabilite de comun acord de catre CNAS si de CMR,
medicul considera necesara prezenta lor pentru o perioada determinata.
Art. 15. - Fiecare asigurat are dreptul de a fi informat cel putin o data pe an, prin
casele de asigurari, asupra serviciilor de care beneficiaza, a nivelului de
contributie si a modalitatii de plata, precum si asupra drepturilor si
obligatiilor sale.
CAPITOLUL III
Servicii
medicale suportate din fondul national unic
de asigurari
sociale de sanatate
SECTIUNEA
1
Servicii
medicale profilactice
Art. 16. - (1) In scopul prevenirii imbolnavirilor, al depistarii precoce
a bolii si al pastrarii sanatatii, asiguratii vor fi informati permanent de
catre casele de asigurari asupra mijloacelor de pastrare a sanatatii, de
reducere si de evitare a cauzelor de imbolnavire si asupra pericolelor la care
se expun in cazul consumului de droguri, alcool si tutun.
(2) Serviciile
medicale profilactice suportate din fond sunt urmatoarele:
a) monitorizarea
evolutiei sarcinii si a lauzei, indiferent de statutul de asigurat al femeii;
b) urmarirea
dezvoltarii fizice si psihomotorii a sugarului si a copilului;
c) controalele
periodice pentru depistarea bolilor ce pot avea consecinte majore in morbiditate
si mortalitate;
d) servicii
medicale din cadrul programului national de imunizari;
e) servicii
de planificare familiala, indiferent de statutul de asigurat al femeii.
(3) Detalierea
serviciilor prevazute la alin. (2) si modalitatile de acordare se stabilesc in
contractul-cadru.
Art. 17. - Serviciile medicale stomatologice preventive se suporta de catre casele de
asigurari, astfel:
a) trimestrial,
pentru copiii pana la varsta de 18 ani, individual sau prin formarea de grupe de
profilaxie, fie la gradinita, fie la institutiile de invatamant preuniversitar;
b) de doua
ori pe an, pentru tinerii in varsta de la 18 ani pana la 26 de ani, daca sunt
elevi, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca.
Art. 18. - (1) Asiguratii in varsta de peste 18 ani au dreptul la un
control medical in fiecare an pentru prevenirea bolilor cu consecinte majore in
morbiditate si mortalitate, stabilite prin contractul-cadru.
(2) Neefectuarea
in mod nejustificat de catre asigurati a controalelor medicale periodice
preventive poate atrage obligatia de a suporta, dupa caz, unele costuri ale
tratamentului curativ si de recuperare pentru afectiunea nedepistata in timp.
Prin contractul-cadru vor fi prevazute situatiile in care aceste costuri se
suporta de asigurati, precum si stimulentele pentru asiguratii care efectueaza
controalele medicale periodice preventive.
SECTIUNEA
a 2-a
Servicii
medicale curative
Art. 19. - (1) Asiguratii au dreptul la servicii medicale pentru
vindecarea bolii, pentru prevenirea complicatiilor ei, pentru recuperarea sau
cel putin pentru ameliorarea suferintei, dupa caz.
(2) Tratamentul
medical se aplica de catre medici sau asistenti medicali si de alt personal
sanitar acreditat, la indicatia si sub supravegherea medicului.
Art. 20. - (1) Serviciile medicale curative ale caror costuri sunt
suportate din fond sunt:
a) serviciile
medicale de urgenta;
b) serviciile
medicale acordate persoanei bolnave pana la diagnosticarea afectiunii: anamneza,
examen clinic, examene paraclinice si de laborator;
c) tratamentul
medical, chirurgical si unele proceduri de recuperare;
d) prescrierea
tratamentului necesar vindecarii, inclusiv indicatiile privind regimul de viata
si munca, precum si igieno-dietetic.
(2) Asiguratii
beneficiaza de activitati de suport constand in acordarea de concediu medical
pentru incapacitate temporara de munca sau ingrijirea copilului bolnav.
(3) Detalierea
serviciilor prevazute la alin. (1) si modalitatile de acordare se stabilesc prin
contractul-cadru.
Art. 21. - (1) Asiguratii au dreptul la asistenta medicala primara si de
specialitate ambulatorie, la indicatia medicului de familie.
(2) Asiguratii
primesc asistenta medicala de specialitate in spitale acreditate.
(3) Serviciile
spitalicesti se acorda prin spitalizare integrala sau partiala si cuprind:
consultatii, investigatii, stabilirea diagnosticului, tratament medical si/sau
tratament chirurgical, ingrijire, recuperare, medicamente si materiale sanitare,
dispozitive medicale, cazare si masa.
(4) Asistenta
medicala de recuperare se acorda pentru o perioada si dupa un ritm stabilite de
medicul curant in unitati sanitare acreditate.
(5) Servicii
si ingrijiri medicale la domiciliu se acorda de personal acreditat.
Art. 22. - Serviciile medicale stomatologice se acorda de catre medicul din cabinetul
stomatologic si din serviciul bucomaxilo-facial.
Art. 23. - (1) Tratamentele stomatologice se suporta din fond in
conditiile stabilite prin contractul-cadru.
(2) In cazul
copiilor in varsta de pana la 18 ani tratamentele stomatologice se suporta din
fond in conditiile stabilite in contractul-cadru.
SECTIUNEA
a 3-a
Medicamente,
materiale sanitare, dispozitive medicale
si alte
mijloace terapeutice
Art. 24. - Asiguratii beneficiaza de medicamente cu sau fara contributie personala, pe
baza de prescriptie medicala. Modalitatile de prescriere si eliberare a
medicamentelor se prevad in contractul-cadru.
Art. 25. - (1) Lista cu medicamente de care beneficiaza asiguratii cu sau
fara contributie personala se elaboreaza anual de catre Ministerul Sanatatii si
Familiei si CNAS, cu consultarea CFR, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) In lista
se pot include numai medicamente prevazute in Nomenclatorul de produse
medicamentoase de uz uman.
Art. 26. - (1) Valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul
afectiunilor persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) lit. a) si g) se suporta
integral din fond.
(2) Valoarea
medicamentelor prevazute la art. 25 alin. (1), prescrise pentru tratamentul
afectiunilor persoanelor care beneficiaza de asistenta medicala gratuita, in
cazul categoriilor de persoane prevazute la art. 6 alin. (1) lit. c) si d), se
suporta din fond.
(3) Asiguratii
au dreptul la materiale sanitare pentru corectarea vazului, auzului, pentru
protezarea membrelor si la alte materiale de specialitate, in scopul protezarii
unor deficiente organice sau fiziologice, pe baza prescriptiilor medicale, cu
sau fara contributie personala, in conditiile prevazute in contractul-cadru.
(4) Asiguratii
beneficiaza de tratamente fizioterapeutice, pe baza prescriptiilor medicale, cu
sau fara contributie personala, in conditiile prevazute in contractul-cadru.
(5) Asiguratii
beneficiaza de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si de alte
mijloace terapeutice la nivelul pretului de referinta prevazut in normele
metodologice de aplicare a contractului-cadru.
SECTIUNEA a 4-a
Servicii
medicale si de ingrijiri la domiciliu
Art. 27. - (1) Asiguratii au dreptul sa primeasca unele servicii medicale
si ingrijiri la domiciliu din partea unui medic si/sau cadru mediu sanitar, daca
este necesar si indicat de medic.
(2) Conditiile
acordarii serviciilor medicale si a ingrijirilor la domiciliu se stabilesc prin
contractul-cadru.
SECTIUNEA a 5-a
Alte servicii
speciale
Art. 28. - Cheltuielile de transport sanitar, necesare pentru realizarea unui serviciu
medical pentru asigurat, se suporta din fond. Asiguratii au dreptul la transport
sanitar in urmatoarele situatii:
a) urgente
medicale;
b) cazurile
prevazute in contractul-cadru.
SECTIUNEA a 6-a
Servicii
medicale care nu sunt suportate din fondul national unic
de asigurari
sociale de sanatate
Art. 29. - (1) Serviciile medicale care nu sunt decontate din fond,
costul acestora fiind suportat de asigurat sau de unitatile care le solicita,
dupa caz, sunt:
a) servicii
de sanatate acordate in caz de boli profesionale, accidente de munca si
sportive, asistenta medicala la locul de munca, asistenta medicala a
sportivilor;
b) unele
servicii medicale de inalta performanta;
c) unele
servicii de asistenta stomatologica;
d) servicii
hoteliere cu grad inalt de confort;
e) corectii
estetice efectuate persoanelor peste 18 ani;
f) unele
medicamente, materiale sanitare si tipuri de transport;
g) eliberarea
actelor medicale solicitate de autoritatile care prin activitatea lor au dreptul
sa cunoasca starea de sanatate a asiguratilor;
h) fertilizare
in vitro;
i) transplantul
de organe si tesuturi, cu exceptia cazurilor prevazute in contractul-cadru;
j) asistenta
medicala la cerere;
k) costul
unor materiale necesare corectarii vazului si auzului: baterii pentru aparatele
auditive, ochelari de vedere;
l) cota-parte
din costul protezelor si ortezelor;
m) serviciile
medicale legate de eliberarea actelor medicale solicitate de asigurat;
n) unele
tratamente de recuperare si de fizioterapie.
(2) Serviciile
prevazute la alin. (1) lit. b), c), f), i) si n) si cota-parte prevazuta la
alin. (1) lit. l) se stabilesc prin contractul-cadru.
SECTIUNEA a 7-a
Asigurarea
calitatii
Art. 30. - Asigurarea calitatii pachetului de servicii de baza pentru asigurati revine
CNAS prin respectarea urmatoarelor masuri:
a) acceptarea
incheierii de contracte numai cu furnizori acreditati conform legii, precum si a
medicilor, asistentilor medicali si altor categorii de personal acreditat;
b) existenta
unui sistem informational corespunzator asigurarii unei evidente primare privind
diagnosticul si terapia aplicata;
c) respectarea
de catre furnizori a criteriilor de calitate a asistentei medicale si
stomatologice, elaborate de catre CMR si OAMR;
d) utilizarea
pentru tratamentul afectiunilor numai a medicamentelor din Nomenclatorul de
produse medicamentoase de uz uman;
e) utilizarea
materialelor sanitare si a dispozitivelor medicale autorizate, conform legii.
Art. 31. - (1) Criteriile privind calitatea asistentei medicale acordate
asiguratilor se elaboreaza de comisiile de specialitate ale CMR, se negociaza cu
CNAS si se refera la:
a) tratamentul
medical;
b) tratamentul
stomatologic;
c) actiunile
de depistare precoce a imbolnavirilor;
d) procedeele
medicale de recuperare eficace;
e) prescrierea
de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale si transportul
bolnavilor;
f) eliberarea
de certificate medicale necesare asiguratilor pentru a beneficia de ajutoare de
boala si de rapoarte necesare caselor de asigurari pentru indeplinirea
atributiilor lor.
(2) Criteriile
sunt obligatorii pentru toti furnizorii de servicii medicale care au incheiat
contracte cu casele de asigurari.
Art. 32. - In vederea respectarii calitatii serviciilor medicale furnizate
asiguratilor, CNAS si casele de asigurari organizeaza controlul activitatii
medicale impreuna cu comisiile de specialitate ale CMR, CFR si ale OAMR.
Controlul are la baza criteriile prevazute la art. 30 si 31.
SECTIUNEA a 8-a
Actiuni
comune pentru sanatate
Art. 33. - (1) Ministerul Sanatatii si Familiei proiecteaza,
implementeaza si coordoneaza programe nationale de sanatate in scopul realizarii
obiectivelor politicii de sanatate publica, cu participarea institutiilor cu
raspundere in domeniul realizarii politicii sanitare a statului.
(2) Obiectivele
se stabilesc in colaborare cu CNAS, CMR, CFR, cu reprezentanti ai asociatiilor
profesionale stiintifice medicale, ai clinicilor universitare, unitatilor de
cercetare, organizatiilor neguvernamentale, sindicatelor, patronatelor, ai
ministerelor si institutiilor centrale cu retea sanitara proprie, precum si cu
reprezentanti ai populatiei.
Art. 34. - Unele activitati de invatamant si cercetare din cadrul spitalelor, din
unitatile ambulatorii de specialitate si din cabinetele medicale sunt suportate
de la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 35. - (1) Ministerul Sanatatii si Familiei organizeaza impreuna cu
CNAS licitatii la nivel national pentru achizitionarea medicamentelor si
materialelor specifice pentru consumul in spitale si in ambulatoriu, in vederea
realizarii programelor de sanatate, cu respectarea dispozitiilor legale in
vigoare privind achizitiile publice, inclusiv a celor referitoare la aplicarea
procedurii de licitatie electronica.
(2) Medicamentele
ce se acorda in ambulatoriu in cadrul programelor de sanatate se asigura prin
farmaciile apartinand unitatilor sanitare prin care acestea se deruleaza sau
prin cabinete medicale acreditate, dupa caz.
(3) CNAS
este autorizata sa incheie si sa deruleze contracte de achizitii publice pentru
medicamentele si materialele specifice necesare realizarii programelor de
sanatate ale caror cheltuieli se cuprind in bugetul acesteia.
SECTIUNEA a 9-a
Atributiile
Colegiului Medicilor din Romania in domeniul
asigurarilor
sociale de sanatate
Art. 36. - CMR are in domeniul asigurarilor sociale de sanatate urmatoarele atributii
si responsabilitati:
a) elaboreaza
criteriile privind calitatea serviciilor medicale acordate asiguratilor si
participa la controlul respectarii acestora;
b) elaboreaza
ghiduri si protocoale de practica medicala;
c) elaboreaza
criteriile privind calitatea asistentei stomatologice acordate asiguratilor si
urmareste respectarea acestora;
d) participa
la acreditarea personalului medical.
SECTIUNEA a 10-a
Acreditarea
furnizorilor de servicii medicale, de dispozitive
medicale, de
medicamente si materiale sanitare
Art. 37. - (1) Pot intra in relatie contractuala cu sistemul de asigurari
sociale de sanatate numai furnizorii de servicii medicale, de dispozitive
medicale si de medicamente acreditati. Medicii, farmacistii, personalul mediu
sanitar si alte categorii de personal se acrediteaza dupa cum urmeaza:
a) medicii
si alte categorii de personal cu studii superioare se acrediteaza de catre
comisiile formate din reprezentanti ai colegiilor judetene ale medicilor,
respectiv al municipiului Bucuresti, ai caselor de asigurari si ai directiilor
de sanatate publica sau ai directiilor medicale ori ai structurilor similare din
ministerele si institutiile centrale cu retele sanitare proprii, dupa caz, in
cadrul acreditarii unitatii sanitare;
b) asistentii
medicali se acrediteaza de catre comisiile formate din reprezentanti ai OAMR, ai
caselor de asigurari si ai directiilor de sanatate publica sau ai directiilor
medicale ori structurilor similare din ministerele si institutiile centrale cu
retele sanitare proprii, dupa caz, in cadrul acreditarii unitatii sanitare;
c) farmacistii
si asistentii de farmacie se acrediteaza de catre comisiile formate din
reprezentanti ai colegiilor judetene ale farmacistilor, respectiv al
municipiului Bucuresti, ai caselor de asigurari si ai directiilor de sanatate
publica sau ai directiilor medicale ori structurilor similare din ministerele si
institutiile centrale cu retele sanitare proprii, dupa caz, in cadrul
acreditarii farmaciei.
(2) Regulamentul
de functionare a comisiilor de acreditare a furnizorilor de servicii medicale
prevazuti la alin. (1) se aproba de catre Consiliul de administratie al CNAS, in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
(3) Metodologia
de acreditare a furnizorilor de servicii medicale prevazuti la alin. (1) se
elaboreaza de catre CNAS si structurile nationale ale CMR, CFR si ale OAMR si se
aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, in termen de 30 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Autorizarea
furnizorilor de aparatura medicala si materiale sanitare se face anual de catre
Ministerul Sanatatii si Familiei. Metodologia de autorizare de aproba prin ordin
al ministrului sanatatii si familiei. Lista furnizorilor de aparatura medicala
si materiale sanitare autorizati este data publicitatii anual.
CAPITOLUL IV
Relatiile
caselor de asigurari sociale de sanatate cu furnizorii de
servicii
medicale, de dispozitive medicale si de medicamente
Art. 38. - Furnizorii de servicii medicale, de dispozitive medicale si de medicamente,
care sunt in relatii contractuale cu casele de asigurari, sunt:
a) cabinetele
medicale, centrele de diagnostic si tratament, spitalele si alte unitati
sanitare, medicii, personalul mediu sanitar si alte categorii de personal,
personalul sanitar din serviciile conexe actului medical;
b) farmaciile,
distribuitorii si producatorii de medicamente si materiale sanitare;
c) persoanele
fizice si juridice autorizate de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 39. - (1) Relatiile dintre furnizorii de servicii medicale si casele
de asigurari sunt de natura civila, se stabilesc si se desfasoara pe baza de
contract care se incheie anual. In situatia in care este necesara modificarea
sau completarea clauzelor, acestea sunt negociate si stipulate in acte
aditionale.
(2) Furnizorii
de servicii medicale sunt obligati sa prezinte, la incheierea contractului cu
casa de asigurari, asigurari de raspundere civila in domeniul medical in
concordanta cu tipul de furnizor. Societatile de asigurari care ofera asigurari
de raspundere civila in domeniul medical trebuie sa fie autorizate de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor si sa posede un contract de reasigurare.
Art. 40. - Furnizorii de servicii medicale incheie cu casele de asigurari contracte
anuale pe baza modelelor de contracte prevazute in normele metodologice de
aplicare a contractului-cadru, in cuprinsul carora pot fi prevazute si alte
clauze suplimentare, negociate.
Art. 41. - Refuzul caselor de asigurari de a incheia contracte cu furnizorii pentru
serviciile medicale din pachetul de baza, denuntarea unilaterala a contractului,
precum si raspunsurile la cererile si la sesizarile furnizorilor se vor face in
scris si motivat, cu indicarea temeiului legal, in termen de 30 de zile.
Art. 42. - (1) Casele de asigurari incheie cu furnizorii de servicii
medicale contracte anuale pentru furnizarea de servicii si pentru plata
acestora, urmarind realizarea echilibrului financiar.
(2) La
incheierea contractelor partile vor avea in vedere interesul asiguratilor si vor
tine seama de economicitatea, eficienta si calitatea serviciilor oferite pe baza
criteriilor elaborate de CNAS, CMR, CFR si OAMR.
Art. 43. - (1) Prevederile contractului-cadru sunt date publicitatii
pentru informarea asiguratilor si a furnizorilor de servicii medicale.
(2) Contractele
de furnizare de servicii medicale cuprind si obligatiile partilor legate de buna
gestionare a fondurilor, precum si clauze care sa reglementeze conditiile de
plata a serviciilor furnizate pana la definitivarea unui nou contract intre
parti, pentru perioada urmatoare celei acoperite prin contract.
(3) Decontarea
serviciilor medicale aferente lunii decembrie a anului in curs se face in luna
ianuarie a anului urmator.
Art. 44. - Casele de asigurari controleaza modul in care furnizorii de servicii
medicale respecta clauzele contractuale privind serviciile furnizate, furnizorii
avand obligatia sa permita accesul la evidentele referitoare la derularea
contractului.
Art. 45. - (1) Plata furnizorilor de servicii medicale poate fi:
a) in
asistenta medicala primara si de specialitate ambulatorie prin tarif pe persoana
asigurata, tarif pe serviciu medical, suma fixa negociata pe pachet de servicii
medicale, dupa caz;
b) in
asistenta medicala din spitale si alte unitati, in afara celor ambulatorii, prin
tarif pe caz rezolvat, tarif pe zi de spitalizare, tarif pe serviciu medical,
dupa caz;
c) prin
tarife pentru anumite servicii, stabilite prin contractul-cadru;
d) prin pret
de referinta prevazut in lista medicamentelor cu sau fara contributie personala;
e) prin pret
de referinta prevazut in lista de materiale sanitare si de dispozitive medicale.
(2) Modalitatea
de decontare a serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare si
dispozitivelor medicale se stabileste prin contractul-cadru.
Art. 46. - Decontarea serviciilor medicale se face in baza contractelor incheiate intre
casele de asigurari si furnizorii de servicii medicale, indiferent de casa de
asigurari la care s-a virat contributia asiguratului, pe baza documentelor
justificative stabilite prin contractul-cadru.
Art. 47. - Asigurarea asistentei medicale si a ingrijirii la domiciliul bolnavului se
contracteaza de casele de asigurari cu unitati specializate, persoane fizice sau
juridice acreditate.
Art. 48. - Asistenta medicala de urgenta prespitaliceasca se acorda prin servicii
medicale specializate, acreditate.
Art. 49. - Serviciile de transport medical se contracteaza cu unitati specializate
acreditate.
CAPITOLUL V
Finantarea
serviciilor medicale
SECTIUNEA 1
Constituirea
fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
Art. 50. - (1) Fondul se formeaza din:
a) contributii
ale persoanelor fizice si juridice;
b) subventii
de la bugetul de stat;
c) dobanzi,
donatii, sponsorizari si alte venituri, in conditiile legii.
(2) Colectarea
contributiilor se face de catre casele de asigurari in contul unic deschis pe
seama CNAS.
(3) In mod
exceptional, in situatii motivate, pentru acoperirea deficitului bugetului
fondului, dupa epuizarea fondului de rezerva veniturile bugetului fondului se
completeaza cu sume care se aloca de la bugetul de stat.
Art. 51. - (1) Persoana asigurata are obligatia platii unei contributii
banesti lunare pentru asigurarile de sanatate, cu exceptia persoanelor prevazute
la art. 6 alin. (1).
(2) Contributia
lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 6,5%, care se
aplica asupra:
a) veniturilor
din salarii care se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activitati desfasurate de persoane care exercita
profesii liberale sau autorizate potrivit legii sa desfasoare activitati
independente;
c) veniturilor
din agricultura si silvicultura, stabilite potrivit normelor de venit pentru
persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit.
b);
d) indemnizatiilor
de somaj si alocatiilor de sprijin;
e) veniturilor
din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi si altor
venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza
venituri de natura celor prevazute la lit. a)-d).
(3) In cazul
persoanelor care realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit.
c) sub nivelul salariului de baza minim brut pe tara si care nu fac parte din
familiile beneficiare de ajutor social, contributia lunara de 6,5% datorata se
calculeaza asupra sumei reprezentand o treime din salariul de baza minim brut pe
tara.
(4) Contributiile
prevazute la alin. (2) si (3) se platesc astfel:
a) lunar,
pentru cele prevazute la alin. (2) lit. a) si d);
b) trimestrial,
pentru cele prevazute la alin. (2) lit. b) si c) si la alin. (3);
c) anual,
pentru cele prevazute la alin. (2) lit. e).
Art. 52. - (1) Persoanele juridice sau fizice la care isi desfasoara
activitatea asiguratii au obligatia sa calculeze si sa vireze casei de asigurari
o contributie de 7% datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din
unitatea respectiva; acestea au obligatia sa anunte casei de asigurari orice
schimbare care are loc in nivelul veniturilor;
(2) Persoanele
juridice sau fizice prevazute la alin. (1) au obligatia platii contributiei de
7% raportat la fondul de salarii realizat.
(3) Nerespectarea
prevederilor art. 51 alin. (1) si ale art. 52 alin. (1) duce la diminuarea
pachetului de servicii de baza, potrivit prevederilor art. 13. Diminuarea
pachetului de servicii de baza are loc dupa 3 luni de la ultima plata a
contributiei si se stabileste pe baza de documente justificative, stabilite prin
contractul-cadru.
Art. 53. - (1) Pentru beneficiarii indemnizatiei de somaj si ai alocatiei
de sprijin contributia se calculeaza si se vireaza, o data cu plata drepturilor
banesti asupra carora se calculeaza, de catre cei care efectueaza plata acestor
drepturi.
(2) Persoanele
care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgenta, sunt obligate sa comunice direct
casei de asigurari in a carei raza teritoriala isi au domiciliul veniturile
impozabile, in vederea stabilirii si achitarii contributiei de 6,5%, potrivit
prezentei ordonante de urgenta.
(3) Pentru
cetatenii straini care se asigura facultativ contributia la fond se calculeaza
prin aplicarea cotei de 13,5% la valoarea a doua salarii de baza minime brute pe
tara pentru un pachet de servicii stabilit prin contractul-cadru.
(4) Persoanele
care au obligatia de a se asigura si nu pot dovedi plata contributiei sunt
obligate, pentru a obtine calitatea de asigurat, sa achite contributia legala pe
ultimii 3 ani, incepand cu data primei solicitari de acordare a serviciilor
medicale, calculata la salariul de baza minim brut pe tara, potrivit normelor
elaborate de CNAS si aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
Art. 54. - (1) Contributia datorata pentru persoanele prevazute la art. 6
se suporta astfel:
a) de catre
bugetul de stat, pentru persoanele prevazute la art. 6 alin. (2) lit. a) si c);
b) de catre
bugetul asigurarilor sociale de stat, pentru persoanele prevazute la art. 6
alin. (2) lit. b);
c) de catre
bugetul asigurarilor de somaj, pentru persoanele prevazute la art. 6 alin. (2)
lit. d).
(2) Contributiile
pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se stabilesc prin
aplicarea cotei de 6,5% asupra sumei reprezentand valoarea a doua salarii de
baza minime brute pe tara.
(3) Contributiile
pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. c) se stabilesc prin aplicarea
cotei de 6,5% asupra indemnizatiei de somaj sau, dupa caz, asupra alocatiei de
sprijin.
Art. 55. - (1) Angajatorii si asiguratii care au obligatia platii
contributiei in conditiile prezentei ordonante de urgenta si care nu o respecta
datoreaza majorari pentru perioada de intarziere, egale cu majorarile aferente
pentru intarzierea achitarii debitelor catre bugetul de stat.
(2) In cazul
neachitarii la termen, potrivit legii, a contributiilor datorate fondului, CNAS,
direct sau prin casele de asigurari, procedeaza la aplicarea masurilor de
executare silita pentru incasarea sumelor cuvenite bugetului fondului si a
majorarilor de intarziere, potrivit legii.
(3) CNAS
aproba norme privind desfasurarea activitatii de executare silita a creantelor
datorate fondului.
(4) Angajatorii,
indiferent de forma de proprietate, vor depune la banca sau la trezorerie, dupa
caz, o data cu documentatia pentru plata salariilor si a altor venituri pentru
salariati, documentele pentru plata contributiilor datorate fondului, platile
efectuandu-se simultan sub control bancar, respectiv trezorerie.
SECTIUNEA a 2-a
Utilizarea si
administrarea fondului national unic de asigurari
sociale de
sanatate
Art. 56. - Veniturile fondului colectate de casele de asigurari se utilizeaza pentru:
a) plata
serviciilor medicale, a medicamentelor, a materialelor sanitare si
dispozitivelor medicale, in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
d) cheltuieli
de administrare, functionare si de capital in limita a maximum 3% din sumele
colectate;
c) fondul de
rezerva in cota de 1% din sumele constituite la nivelul CNAS.
Art. 57. - (1) Veniturile fondului nu pot fi utilizate pentru:
a) investitii
pentru construirea si consolidarea de unitati sanitare;
b) achizitionarea
aparaturii medicale de inalta performanta;
c) persoanele
fara venituri sau cu venituri sub salariul de baza minim brut pe economie, care
necesita activitati de prevenire, de diagnostic, de terapie si de reabilitare in
cazul afectiunilor transmisibile, prevazute in programele nationale elaborate de
Ministerul Sanatatii si Familiei;
d) masuri
profilactice si tratamente instituite obligatoriu prin norme legale.
(2) Cheltuielile
prevazute la alin. (1) se suporta de la bugetul de stat.
Art. 58. - (1) Bugetul fondului se aproba de catre Parlament, la
propunerea Guvernului, ca anexa la legea bugetului de stat.
(2) Repartizarea
pe domenii de asistenta se aproba conform legii.
(3) Bugetele
de venituri si cheltuieli ale caselor de asigurari se aproba de ordonatorul
principal de credite in conditiile legii si, dupa caz, cu avizul ministerelor si
al institutiilor centrale cu retele sanitare proprii.
Art. 59. - (1) Disponibilitatile caselor de asigurari la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vireaza in contul CNAS.
(2) Sumele
ramase neutilizate la nivelul caselor de asigurari la sfarsitul fiecarui an se
vireaza in contul CNAS si se utilizeaza pentru destinatiile prevazute la art.
56.
(3) Sumele
ramase la nivelul CNAS la sfarsitul anului se reporteaza in anul urmator si se
utilizeaza potrivit art. 56.
(4) Fondul
de rezerva ramas neutilizat la finele anului se reporteaza in anul urmator cu
aceeasi destinatie.
(5) Utilizarea
fondului de rezerva se stabileste prin legile bugetare anuale.
CAPITOLUL VI
Organizarea
caselor de asigurari de sanatate
SECTIUNEA 1
Constituirea
caselor de asigurari de sanatate
Art. 60. - (1) CNAS este institutie publica, autonoma, de interes
national, cu personalitate juridica, in coordonarea Ministerului Sanatatii si
Familiei, care administreaza si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de
sanatate in vederea aplicarii politicilor si programelor in domeniul sanitar ale
Ministerului Sanatatii si Familiei si are sediul in municipiul Bucuresti, calea
Calarasi nr. 248, sectorul 2.
(2) CNAS are
ca principal obiect de activitate asigurarea functionarii unitare si coordonate
a sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania si are in subordine
casele de asigurari de sanatate judetene, Casa de Asigurari de Sanatate a
Municipiului Bucuresti, Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, Casa Asigurarilor de Sanatate a Apararii,
Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti.
(3) CNAS
functioneaza pe baza statutului propriu aprobat de consiliul de administratie.
Casele de asigurari functioneaza pe baza statutului propriu, care respecta
prevederile statutului-cadru aprobat de Consiliul de administratie al CNAS.
Pentru anul 2003 statutul se elaboreaza de Consiliul de administratie al CNAS si
se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) Statutele
prevazute la alin. (3) trebuie sa contina prevederi referitoare la:
a) denumirea
si sediul casei de asigurari respective;
b) relatiile
CNAS cu alte case de asigurari si cu oficiile teritoriale, precum si cu
asiguratii;
c) structura,
drepturile si obligatiile organelor de conducere;
d) modul de
adoptare a hotararilor in consiliul de administratie si relatia dintre acesta si
conducerea executiva a casei de asigurari;
e) alte
prevederi.
Art. 61. - (1) Casele de asigurari sunt institutii publice, cu
personalitate juridica, cu bugete proprii, in subordinea CNAS.
(2) Casele
de asigurari colecteaza contributiile si gestioneaza bugetul fondului aprobat,
cu respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, asigurand
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate la nivel local.
Art. 62. - Pe langa CNAS functioneaza consilii de experti pentru elaborarea proiectelor
de acte normative care se aproba de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, cu
consultarea obligatorie a ministerelor si institutiilor centrale cu retele
sanitare proprii.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea
administrativa
Art. 63. - Casele de asigurari pot infiinta oficii de asigurari de sanatate fara
personalitate juridica, la nivelul oraselor, al municipiilor, respectiv al
sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza criteriilor stabilite prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile
caselor de asigurari de sanatate
Art. 64. - (1) Atributiile CNAS sunt urmatoarele:
a) administreaza
fondul prin presedintele CNAS, impreuna cu casele de asigurari, si prezinta
Ministerului Sanatatii si Familiei rapoarte trimestriale si anuale privind
executia bugetara;
b) elaboreaza,
implementeaza si gestioneaza procedurile si formularele unitare, avizate de
Ministerul Sanatatii si Familiei, pentru administrarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate;
c) elaboreaza
si actualizeaza Registrul unic de evidenta a asiguratilor;
d) elaboreaza
si publica raportul anual si planul de activitate pentru anul urmator;
e) indruma
metodologic si controleaza modul de aplicare a dispozitiilor legale de catre
casele de asigurari;
f) raspunde
pentru activitatile proprii sistemului de asigurari sociale de sanatate in fata
Parlamentului, Guvernului, Ministerului Sanatatii si Familiei si fata de
asigurati;
g) elaboreaza
proiectul contractului-cadru, care se prezinta de catre Ministerul Sanatatii si
Familiei spre aprobare Guvernului;
h) negociaza
impreuna cu CMR criteriile privind acordarea asistentei medicale din cadrul
sistemului de asigurari sociale de sanatate;
i) participa
anual la elaborarea listei de medicamente eliberate cu sau fara contributie
personala, pe baza prescriptiilor medicale, pentru persoanele asigurate;
j) administreaza
bunurile mobile si imobile din patrimoniul propriu in conditiile legii;
k) asigura
organizarea sistemului informatic si informational unic integrat pentru
inregistrarea asiguratilor si pentru gestionarea si administrarea fondului.
Indicatorii folositi in raportarea datelor in sistemul de asigurari de sanatate
sunt unitari si se stabilesc de catre Ministerul Sanatatii si Familiei, la
propunerea CNAS si CMR;
l) negociaza
si contracteaza cu institutii abilitate de lege colectarea si prelucrarea
datelor privind unele servicii medicale furnizate asiguratilor, in vederea
contractarii si decontarii acestora de catre casele de asigurari;
m) acorda
gratuit informatii, consultanta si asistenta in domeniul asigurarilor sociale de
sanatate persoanelor asigurate, angajatorilor si furnizorilor de servicii
medicale;
n) participa
la licitatii nationale organizate de Ministerul Sanatatii si Familiei pentru
achizitia de medicamente si materiale specifice pentru realizarea programelor de
sanatate;
o) incheie
si deruleaza contracte de achizitii publice pentru medicamente si materiale
specifice pentru realizarea programelor de sanatate;
p) reglementeaza
in mod unitar sistemul de asigurari de raspundere civila;
r) alte
atributii prevazute de acte normative in domeniul sanatatii.
(2) Realizarea
atributiilor ce revin CNAS, potrivit prezentei ordonante de urgenta, este supusa
controlului Ministerului Sanatatii si Familiei.
Art. 65. - Atributiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa
colecteze contributiile pentru fond;
b) sa
administreze bugetele proprii;
c) sa
inregistreze, sa actualizeze datele referitoare la asigurati si sa le comunice
CNAS;
d) sa
elaboreze si sa publice raportul anual si planul de activitate pentru anul
urmator. Acestea se avizeaza de directiile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti, respectiv de directiile medicale ale ministerelor cu
retele sanitare proprii, dupa caz;
e) sa
utilizeze toate demersurile legale pentru a optimiza colectarea contributiilor
si recuperarea creantelor restante la contributii pentru fond;
f) sa
furnizeze gratuit informatii, consultanta, asistenta in problemele asigurarilor
sociale de sanatate si ale serviciilor medicale persoanelor asigurate,
angajatorilor si furnizorilor de servicii medicale;
g) sa
administreze bunurile casei de asigurari, conform prevederilor legale;
h) sa
negocieze, sa contracteze si sa deconteze serviciile medicale contractate cu
furnizorii de servicii medicale in conditiile contractului-cadru;
i) sa
monitorizeze numarul serviciilor medicale furnizate si nivelul tarifelor
acestora;
j) sa
organizeze licitatii in vederea contractarii unor servicii din pachetul de
servicii, pe baza prevederilor contractului-cadru;
k) alte
atributii prevazute de acte normative in domeniul sanatatii.
SECTIUNEA a 4-a
Organele de
conducere
Art. 66. - (1) CNAS are urmatoarele organe de conducere:
a) adunarea
reprezentantilor;
b) consiliul
de administratie;
c) presedintele;
d) 2
vicepresedinti;
e) directorul
general.
(2) Persoanele
care fac parte din organele de conducere ale CNAS trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa fie
cetateni romani si sa aiba domiciliul pe teritoriul Romaniei;
b) sa aiba
calitatea de asigurat;
c) sa nu
aiba cazier judiciar sau fiscal.
Art. 67. - (1) Adunarea reprezentantilor se constituie pe o perioada de 4
ani si cuprinde:
a) reprezentanti
ai asiguratilor delegati de consiliile judetene si de Consiliul General al
Municipiului Bucuresti in numar de unu pentru fiecare judet si doi pentru
municipiul Bucuresti. Desemnarea acestor reprezentanti se face in termen de 15
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
b) 29 de
membri numiti astfel: 2 de catre Presedintele Romaniei, 3 de catre
primul-ministru, la propunerea ministrului sanatatii si familiei, 3 de catre
Senat, la propunerea comisiei de specialitate, 3 de catre Camera Deputatilor, la
propunerea comisiei de specialitate, 5 de catre asociatiile patronale
reprezentative la nivel national, 5 de catre organizatiile sindicale
reprezentative la nivel national, 7 reprezentanti ai ministerelor si
institutiilor centrale cu retele sanitare proprii, respectiv cate un
reprezentant al Ministerului de Interne, Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului Justitiei, Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe si
Serviciului de Telecomunicatii Speciale, si un reprezentant al Consiliului
National al Persoanelor Varstnice.
(2) Sunt
reprezentative la nivel national asociatiile patronale si organizatiile
sindicale care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata.
(3) Pe
locurile devenite vacante ca urmare a demisiei, revocarii din cauze prevazute de
lege sau a decesului se numesc noi membri, alesi in aceleasi conditii, pana la
expirarea mandatului in curs.
Art. 68. - (1) Adunarea reprezentantilor se intruneste in sedinta o data
pe an, la convocarea consiliului de administratie, sau in sedinte extraordinare,
la convocarea presedintelui CNAS, a consiliului de administratie sau a unui
numar de cel putin 30 de membri ai adunarii reprezentantilor.
(2) Adunarea
reprezentantilor poate adopta hotarari daca sunt prezente doua treimi din
numarul membrilor. Pentru adoptarea hotararilor este necesar votul favorabil al
majoritatii membrilor prezenti.
Art. 69. - Adunarea reprezentantilor are urmatoarele atributii:
a) propune
modificarea Statutului CNAS;
b) ii alege
si ii revoca pe cei doi membri in consiliul de administratie;
c) analizeaza
repartizarea bugetului aprobat de catre cei in drept si recomanda ordonatorului
principal de credite cu delegatie luarea masurilor necesare pentru modificarea
acestuia, in conditiile legii;
d) analizeaza
modul de utilizare a fondului, costurile sistemului, serviciile acordate si
tarifele practicate la contractarea pachetului de servicii de baza si recomanda
masurile legale pentru folosirea cu eficienta a fondurilor si de respectare a
drepturilor asiguratilor.
Art. 70. - (1) Consiliul de administratie al CNAS se constituie din 17
membri, cu un mandat pe 4 ani, dupa cum urmeaza:
a) 5
reprezentanti ai statului, dintre care unul este numit de Presedintele Romaniei
si 4 de primul-ministru, la propunerea ministrului sanatatii si familiei, a
ministrului muncii si solidaritatii sociale, a ministrului finantelor publice si
a ministrului justitiei;
b) 5 membri
numiti prin consens de catre asociatiile patronale reprezentative la nivel
national;
c) 5 membri
numiti prin consens de catre confederatiile sindicale reprezentative la nivel
national;
d) 2 membri
alesi de catre adunarea reprezentantilor din randul membrilor sai.
(2) Prevederile
art. 67 alin. (3) se aplica si in cazul consiliului de administratie.
Art. 71. - (1) Presedintele consiliului de administratie este
presedintele CNAS si indeplineste si functia de secretar de stat in cadrul
Ministerului Sanatatii si Familiei. Presedintele CNAS este numit de
primul-ministru dintre membrii consiliului de administratie, la propunerea
Ministerului Sanatatii si Familiei.
(2) Consiliul
de administratie are 2 vicepresedinti alesi de consiliul de administratie prin
vot secret. Vicepresedintii consiliului de administratie sunt si vicepresedintii
CNAS.
(3) Presedintele,
vicepresedintii si directorul general al CNAS se suspenda de drept din functiile
detinute anterior, pe perioada executarii mandatului, cu exceptia celor
prevazute la art. 75 alin. (1).
Art. 72. - (1) Consiliul de administratie functioneaza in mod legal in
prezenta a cel putin 11 membri.
(2) Hotararile
consiliului de administratie se adopta cu votul a cel putin doua treimi din
numarul membrilor prezenti.
(3) Principalul
rol al consiliului de administratie este de a elabora si a realiza strategia
nationala in domeniul asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 73. - Presedintele CNAS se deleaga in conditiile legii, prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, ca ordonator principal de credite pentru administrarea si
gestionarea fondului si reprezinta CNAS in relatiile cu tertii si pe asigurati
in raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, componente ale sistemului
asigurarilor sociale de sanatate.
Art. 74. - (1) Conducerea executiva a CNAS este asigurata de catre
directorul general.
(2) Ocuparea
postului de director general se face prin concurs, pe o perioada de 4 ani, si se
numeste prin ordin al ministrului sanatatii si familiei.
(3) Organizarea
concursului si criteriile de selectie sunt stabilite de ministrul sanatatii si
familiei si de presedintele CNAS.
Art. 75. - (1) Pe timpul executarii mandatului presedintele si
vicepresedintii sunt numiti pe o perioada de 4 ani. Acestia nu pot exercita pe
durata mandatului nici o alta functie sau demnitate publica, cu exceptia
functiilor didactice din invatamantul superior.
(2) Membrii
Consiliului de administratie al CNAS, pe perioada exercitarii mandatului, nu
sunt salariati ai CNAS, cu exceptia presedintelui si a vicepresedintilor, si nu
pot ocupa functii in structurile executive ale caselor de asigurari. Acestia nu
pot exercita activitati la societati comerciale sau la alte unitati care se afla
in relatii contractuale cu casele de asigurari.
(3) Salarizarea
presedintelui si a vicepresedintilor CNAS se stabileste dupa cum urmeaza:
a) pentru
presedinte, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege pentru functia de
secretar de stat;
b) pentru
vicepresedinti, la nivelul indemnizatiei prevazute de lege pentru functia de
subsecretar de stat.
(4) Indemnizatia
prevazuta la alin. (3) reprezinta unica forma de remunerare a activitatii
corespunzatoare functiei respective si constituie baza de calcul pentru
stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul
salarial.
(5) Salariul
si celelalte drepturi de personal ale directorului general al CNAS se stabilesc
la nivelul corespunzator prevazut de lege pentru functia de secretar general din
minister.
(6) Membrii
Consiliului de administratie al CNAS, cu exceptia presedintelui si
vicepresedintilor, beneficiaza de o indemnizatie lunara de pana la 20% din
indemnizatia presedintelui CNAS, in conditiile prezentei efective la sedintele
consiliului de administratie.
Art. 76. - (1) Consiliul de administratie al CNAS are urmatoarele
atributii:
a) aproba
statutul propriu al CNAS si statutul-cadru al caselor de asigurari;
b) aproba
propriul regulament de organizare si functionare;
c) stabileste
atributiile vicepresedintilor, la propunerea presedintelui;
d) avizeaza
strategia sistemului de asigurari sociale de sanatate cu privire la colectarea
si utilizarea fondului;
e) avizeaza
proiectul bugetului fondului si il supune aprobarii ordonatorului principal de
credite cu delegatie, in conditiile legii;
f) avizeaza,
in conditiile legii, repartizarea pe case de asigurari a bugetului fondului;
g) avizeaza
utilizarea fondului de rezerva;
h) aproba
programul de investitii;
i) aproba
incheierea de conventii de cooperare si finantare de programe cu organisme
internationale;
j) analizeaza
semestrial stadiul derularii contractelor si imprumuturilor;
k) avizeaza
rapoartele de gestiune anuale, prezentate de presedintele CNAS, contul de
incheiere a exercitiului bugetar, precum si raportul anual de activitate;
l) avizeaza
in baza raportului Curtii de Conturi bilantul contabil si descarcarea gestiunii
anului precedent pentru CNAS si pentru casele de asigurari;
m) avizeaza
proiectul contractului-cadru si al normelor metodologice de aplicare a acestuia;
n) avizeaza
lista medicamentelor de care beneficiaza asiguratii cu sau fara contributie
personala;
o) avizeaza
criteriile privind calitatea asistentei medicale acordate asiguratilor;
p) aproba
regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de acreditare si avizeaza
criteriile de acreditare a personalului medical si a furnizorilor de servicii
medicale;
q) aproba
criteriile de recrutare si modalitatile de formare a personalului din sistemul
de asigurari sociale de sanatate;
r) aproba
planul anual de activitate pentru indeplinirea prevederilor programului de
asigurari sociale de sanatate;
s) aproba
programul anual de activitate pentru realizarea programului de asigurari sociale
de sanatate;
t) analizeaza
structura si modul de functionare ale caselor de asigurari;
u) aproba
organigramele CNAS si ale caselor de asigurari teritoriale;
v) alte
atributii acordate prin acte normative in vigoare.
(2) Consiliul
de administratie se intruneste lunar, la convocarea presedintelui CNAS.
Consiliul de administratie se poate intruni si in sedinte extraordinare, la
cererea presedintelui sau a cel putin unei treimi din numarul membrilor sai.
(3) In
exercitarea atributiilor ce ii revin, Consiliul de administratie al CNAS adopta
hotarari, in conditiile prevazute la art. 72 alin. (2).
Art. 77. - (1) Atributiile principale ale presedintelui CNAS sunt
urmatoarele:
a) exercita
atributiile prevazute de lege, in calitate de ordonator principal de credite cu
delegatie, pentru administrarea si gestionarea fondului;
b) organizeaza
si coordoneaza activitatea de audit in sistemul de asigurari sociale de
sanatate, potrivit atributiilor specifice ale CNAS si ale caselor de asigurari;
c) participa
ca invitat la sedintele Guvernului in care sunt dezbatute aspecte referitoare la
sanatatea populatiei;
d) numeste,
sanctioneaza si elibereaza din functie personalul CNAS;
e) prezideaza
sedintele adunarii reprezentantilor;
f) alte
atributii stabilite prin Statutul CNAS.
(2) In
exercitarea atributiilor ce ii revin, precum si pentru punerea in aplicare a
hotararilor consiliului de administratie, presedintele CNAS emite decizii care
devin executorii dupa ce sunt aduse la cunostinta persoanelor interesate.
Deciziile cu caracter normativ emise in aplicarea prezentei ordonante de urgenta
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 78. - (1) Personalul CNAS si al caselor de asigurari este constituit
din functionari publici si personal contractual in conditiile legii.
(2) Salariul
si celelalte drepturi ale personalului prevazut la alin. (1) sunt cele stabilite
de actele normative in vigoare aplicabile institutiilor publice.
Art. 79. - Organele de conducere ale caselor de asigurari sunt consiliul de
administratie si presedintele - director general.
Art. 80. - (1) Consiliul de administratie al caselor de asigurari de
sanatate judetene si a municipiului Bucuresti este alcatuit din 9 membri,
desemnati dupa cum urmeaza:
a) unul de
consiliul judetean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
b) unul de
prefect, la propunerea directiei de sanatate publica judetene, respectiv a
Directiei de Sanatate Publica a Municipiului Bucuresti;
c) 3 de
asociatiile patronale reprezentative la nivel national, desemnati prin consens;
d) 3 de
confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, desemnati prin
consens;
e) presedintele,
care este directorul general al casei de asigurari.
(2) Consiliul
de administratie al Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei este alcatuit din 5 membri, desemnati dupa
cum urmeaza:
a) unul de
catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
b) unul din partea confederatiilor reprezentative ale sindicatelor;
c) unul din
partea asociatiilor reprezentative ale patronatelor;
d) unul din
partea Ministerului Sanatatii si Familiei;
e) presedintele
Casei Asigurarilor de Sanatate a Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(3) Consiliul
de administratie al Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti se constituie potrivit
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
56/1998, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr.
458/2001.
(4) Mandatul
membrilor consiliilor de administratie ale caselor de asigurari este de 4 ani.
Membrii consiliilor de administratie ale caselor de asigurari beneficiaza de o
indemnizatie lunara de pana la 20% din salariul directorului general al casei de
asigurari respective, in conditiile prezentei efective la sedintele consiliului
de administratie.
(5) Pe
perioada mandatului membrii consiliului de administratie pot fi revocati din
functii de catre cei care i-au numit, iar pe functiile ramase vacante sunt
numiti noi membri, pana la expirarea mandatului in curs.
(6) Atributiile
consiliilor de administratie ale caselor de asigurari sunt stabilite de catre
CNAS, in concordanta cu prevederile prezentei ordonante de urgenta.
(7) Consiliul
de administratie ia hotarari prin vot, in prezenta a cel putin doua treimi din
numarul membrilor.
(8) Sedintele
consiliului de administratie sunt publice, cu exceptia cazurilor in care membrii
consiliului decid prin vot ca acestea sa se desfasoare cu usile inchise.
Problemele legate de buget se vor discuta intotdeauna in sedinte publice.
Art. 81. - (1) Directorii generali ai caselor de asigurari sunt numiti pe
baza de concurs, prin decizie a presedintelui CNAS sau, dupa caz, prin ordin al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, respectiv in
conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 56/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 458/2001. Directorul general devine membru de drept al consiliului de administratie
al casei de asigurari si presedintele acestuia.
(2) Directorul
general al casei de asigurari este ordonator de credite, in conditiile legii.
(3) Directorul
general se numeste pentru un mandat de 4 ani, dupa validarea concursului, si se
suspenda de drept din functiile detinute anterior, cu exceptia functiilor
didactice din invatamantul superior. Directorul general este salarizat in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(4) Atributiile
principale ale directorului general sunt:
a) aplica
normele de gestiune, regulamentele de organizare si de functionare si
procedurile administrative unitare;
b) organizeaza
si coordoneaza activitatea de control al executiei contractelor de furnizare de
servicii medicale;
c) organizeaza
si coordoneaza activitatea de urmarire si control al colectarii contributiilor
la fond;
d) propune
programe de actiuni de imbunatatire a disciplinei financiare, inclusiv
executarea silita, potrivit legii;
e) stabileste
modalitatea de contractare, cu respectarea contractului-cadru;
f) organizeaza
impreuna cu alte structuri abilitate controale privind respectarea drepturilor
asiguratilor si propune masuri in caz de nerespectare a acestora;
g) supravegheaza
si controleaza organizarea si functionarea sistemului de asigurari de sanatate
la nivel teritorial si prezinta anual rapoarte, pe care le da publicitatii;
h) numeste,
sanctioneaza si elibereaza din functie personalul casei de asigurari.
SECTIUNEA
a 5-a
Serviciul
medical al casei de asigurari
Art. 82. - (1) In cadrul CNAS functioneaza serviciul medical, care este
condus de un medic-sef.
(2) La
nivelul caselor de asigurari functioneaza un serviciu medical, in raport cu
numarul asiguratilor, care este condus de un medic-sef.
(3) Functia
de medic-sef al CNAS si al caselor de asigurari se ocupa prin concurs organizat
de CNAS, in conditiile legii.
(4) Functia
de medic-sef al CNAS este echivalenta cu cea de director general adjunct.
Functia de medic-sef al CNAS se salarizeaza potrivit legii.
Art. 83. - (1) Serviciul medical al CNAS urmareste interesele
asiguratilor cu privire la calitatea serviciilor acordate de catre furnizorii de
servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii
contractuale cu casele de asigurari.
(2) Criteriile
privind acordarea serviciilor medicale pentru asigurati se elaboreaza de catre
serviciul medical al CNAS impreuna cu CMR, se actualizeaza ori de cate ori este
nevoie si se prevad in clauzele contractelor de furnizare de servicii.
(3) Atributiile
serviciului medical sunt stabilite prin statut.
SECTIUNEA a 6-a
Obligatiile
caselor de asigurari
Art. 84. - Obligatiile CNAS sunt urmatoarele:
a) sa
asigure logistica functionarii unitare si coordonate a sistemului asigurarilor
sociale de sanatate;
b) sa
urmareasca colectarea si folosirea cu eficienta a fondului;
c) sa
foloseasca mijloace adecvate de mediatizare pentru reprezentarea, informarea si
sustinerea intereselor asiguratilor pe care ii reprezinta;
d) sa
acopere potrivit principiilor prezentei ordonante de urgenta nevoile de servicii
de sanatate ale persoanelor, in limita fondurilor disponibile.
Art. 85. - Obligatiile caselor de asigurari sunt urmatoarele:
a) sa
verifice acordarea serviciilor medicale, conform contractelor incheiate cu
furnizorii de servicii medicale;
b) sa
deconteze furnizorilor contravaloarea serviciilor medicale contractate si
prestate asiguratilor, in maximum 30 de zile de la data raportarii, in caz
contrar urmand a suporta penalitatile prevazute in contract;
c) sa acorde
furnizorilor de servicii medicale sume care sa tina seama si de conditiile de
desfasurare a activitatii in zone izolate, in conditii grele si foarte grele,
pentru care sunt stabilite drepturi suplimentare, potrivit legislatiei;
d) sa
informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor de contractare si a
negocierii clauzelor contractuale;
e) sa
informeze furnizorii de servicii medicale asupra conditiilor de furnizare a
serviciilor medicale si despre orice schimbare in modul de functionare si de
acordare a acestora, cu cel putin 30 de zile inainte de aplicarea modificarii;
f) sa
asigure confidentialitatea datelor in conditiile prezentei ordonante de urgenta;
g) sa
verifice prescrierea si eliberarea medicamentelor in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
h) sa
transmita situatiile statistice si alte activitati raportate de furnizorii de
servicii medicale catre institutiile interesate, respectiv directiilor de
sanatate publica si centrelor de statistica, cu respectarea prevederilor art. 64
alin. (1) lit. k);
i) sa
raporteze CNAS, la termenele stabilite, datele solicitate privind serviciile
medicale furnizate, precum si evidenta asiguratilor si a documentelor
justificative utilizate;
j) sa
furnizeze, la solicitarea Ministerului Sanatatii si Familiei, prin directiile de
sanatate publica, datele de identificare a persoanelor asigurate, numai pentru
bolile cu declarare nominala obligatorie, conform legislatiei in vigoare.
CAPITOLUL VII
Controlul
SECTIUNEA 1
Controlul de
gestiune
Art. 86. - Controlul de gestiune al CNAS si al caselor de asigurari se face anual de
catre Curtea de Conturi.
Art. 87. - Auditul intern se va exercita conform legii.
SECTIUNEA a 2-a
Controlul
serviciilor
Art. 88. - CNAS impreuna cu CMR, CFR si OAMR organizeaza controlul serviciilor medicale
care se acorda asiguratilor potrivit prezentei ordonante de urgenta.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul
Ministerului Sanatatii si Familiei
Art. 89. - Ministerul Sanatatii si Familiei, ca autoritate nationala in domeniul
sanatatii publice si ordonator principal de credite, are urmatoarele atributii:
a) asigura,
raspunde, coordoneaza si controleaza, dupa caz, organizarea activitatii de
asistenta medicala - primara, secundara si tertiara -, asistenta de urgenta,
curativa, de recuperare medicala, asistenta medicala la domiciliu care se acorda
prin unitatile sanitare publice si private;
b) stabileste
principalele obiective de etapa pe termen mediu si lung in domeniul sanatatii
populatiei si al reformei in sistemul sanitar;
c) asigura
supravegherea si controlul respectarii legislatiei de catre toate unitatile
publice si private care au responsabilitati in domeniul sanatatii publice, de
personalul din sistemul sanitar, inclusiv de catre sistemele de asigurari
sociale si private, colaborand in acest scop cu CNAS, CMR, CFR si OAMR, cu
autoritatile publice locale si cu alte institutii abilitate;
d) aplica
masurile corespunzatoare in situatiile in care se constata de catre organele
abilitate nerespectarea prevederilor legale.
SECTIUNEA a 4-a
Arbitrajul
Art. 90. - (1) CNAS impreuna cu CMR si OAMR organizeaza Comisia centrala
de arbitraj care solutioneaza litigiile dintre furnizorii de servicii medicale
si casele de asigurari.
(2) Comisia
centrala de arbitraj este formata din 4 arbitri, dintre care 2 delegati numiti
de catre CNAS si cate un delegat numit de CMR si OAMR.
(3) Presedintele
Comisiei centrale de arbitraj va fi un arbitru acceptat de parti.
Art. 91. - (1) Arbitrii pot fi medici, juristi sau economisti, acreditati
si inregistrati de Ministerul Sanatatii si Familiei.
(2) Regulamentul
de activitate al arbitrilor se elaboreaza de catre CNAS, impreuna cu CMR si
OAMR, si se avizeaza de catre Ministerul Justitiei.
Art. 92. - Hotararile Comisiei centrale de arbitraj sunt obligatorii pentru toate
partile ale caror litigii se solutioneaza de catre aceasta si se completeaza in
mod corespunzator cu prevederile Codului de procedura civila.
CAPITOLUL VIII
Raspunderi si
sanctiuni
Art. 93. - Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage raspunderea
materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
SECTIUNEA 1
Infractiuni
Art. 94. - Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri sau nevirarea la
fond a contributiei retinute de la asigurati constituie infractiunea de
deturnare de fonduri si se pedepseste conform prevederilor art. 302 din Codul penal.
Art. 95. - Completarea declaratiei prevazute la art. 8 alin. (2) cu date nereale, avand
ca efect denaturarea evidentelor privind asiguratii, stadiul de cotizare sau
contributiile fata de fond, constituie infractiunea de fals intelectual si se
pedepseste conform prevederilor art.
289 Cod penal.
SECTIUNEA a 2-a
Contraventii
Art. 96. - Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nedepunerea
la termen a declaratiei prevazute la art. 8 alin. (2);
b) nevirarea
contributiei datorate conform art. 52 alin. (1) de catre persoanele fizice si
juridice angajatoare;
c) refuzul
de a pune la dispozitie organelor de control ale caselor de asigurari
documentele justificative si actele de evidenta necesare in vederea stabilirii
obligatiilor la fond;
d) refuzul
de a pune la dispozitie organelor de control ale caselor de asigurari
documentele financiar-contabile justificative si actele de evidenta
financiar-contabila privind modul de utilizare a sumelor decontate din fond.
Art. 97. - Contraventiile prevazute la art. 96 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cele
prevazute la lit. a) si c), cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele
prevazute la lit. b) si d), cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 98. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control ale caselor de asigurari.
Art. 99. - Amenzile contraventionale aplicate conform prezentei ordonante de urgenta
constituie venituri la fond.
Art. 100. - (1) Contraventiilor prevazute la art. 96 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
(2) Contravenientul
poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii
procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din
minimul amenzii prevazute la art. 97, agentul constatator facand mentiune despre
aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(3) Dispozitiile
prezentei ordonante de urgenta referitoare la obligatiile fata de fond se
completeaza cu prevederile Legii nr.
87/1994 pentru combaterea
evaziunii fiscale.
CAPITOLUL IX
Dispozitii
finale
Art. 101. - (1) Organele de conducere ale CNAS si ale caselor de asigurari
se constituie in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2) In
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta vor fi organizate concursurile pentru ocuparea functiei de director
general al CNAS si de presedinte - director general al caselor de asigurari.
(3) Pana la
ocuparea prin concurs a functiilor prevazute la alin. (2) atributiile functiilor
respective vor fi indeplinite de cei aflati in functia de director general al
CNAS, precum si de director general al casei de asigurari respective la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 102. - (1) Membrii Consiliului de administratie al CNAS si ai
consiliilor de administratie ale caselor de asigurari, precum si personalul
angajat al acestor case de asigurari, indiferent de nivel, nu pot detine functii
de conducere in cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei, directiilor de
sanatate publica, unitatilor sanitare, cabinetelor medicale, functii alese sau
numite in cadrul CMR, colegiilor judetene ale medicilor, respectiv al
municipiului Bucuresti, CFR, colegiilor judetene ale farmacistilor, respectiv al
municipiului Bucuresti, organizatiilor centrale si locale ale OAMR sau functii
in cadrul societatilor comerciale cu profil de asigurari, farmaceutic sau de
aparatura medicala.
(2) Membrii
Consiliului de administratie al CNAS si ai consiliilor de administratie ale
caselor de asigurari care, fie personal, fie prin sot, sotie, afini sau rude
pana la gradul al doilea inclusiv, au un interes patrimonial in problema supusa
dezbaterii consiliului de administratie nu pot participa la dezbaterile
consiliului de administratie si nici la adoptarea hotararilor.
(3) Persoanele
care la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se afla in una
dintre incompatibilitatile prevazute la alin. (1) vor opta pentru una dintre
functiile ocupate in termen de 30 de zile.
(4) Consiliile
judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, vor asigura
numirea persoanelor desemnate in adunarea reprezentantilor. La nivel national
intrunirea adunarii reprezentantilor va fi asigurata de catre CNAS.
(5) In cazul
in care consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, nu pot desemna prin vot delegati in adunarea reprezentantilor,
presedintii consiliilor judetene numesc persoanele in cauza in termen de 5 zile
de la data sedintei organizate in acest scop de consiliul judetean.
Art. 103. - (1) CNAS gestioneaza si administreaza bunurile mobile si
imobile dobandite, in conditiile legii, din activitati proprii, subventii,
donatii sau din alte surse.
(2) Autoritatile
publice centrale sau locale pot transmite, in conditiile prevazute de lege,
bunuri mobile si imobile in administrarea CNAS si a caselor de asigurari.
Art. 104. - Structurile actuale de asigurari de sanatate apartinand ministerelor si
institutiilor centrale cu retele sanitare proprii isi adapteaza organizarea si
functionarea la prevederile prezentei ordonante de urgenta, cu pastrarea
specificului activitatii acestor autoritati publice, in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 105. - In teritoriile neacoperite cu medici sau cu personal sanitar, pentru
asigurarea serviciilor medicale consiliile locale pot acorda stimulente in
natura si in bani.
Art. 106. - Persoanele care prin faptele lor aduc prejudicii sau daune sanatatii altei
persoane raspund potrivit legii si sunt obligate sa suporte cheltuielile
ocazionate de asistenta medicala acordata. Sumele reprezentand aceste cheltuieli
vor fi recuperate prin grija caselor de asigurari si constituie venituri ale
fondului.
Art. 107. - Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 6 alin.
(1) lit. e) si h), art. 50 alin. (2) si (3), art. 51 alin. (2) si (3), art. 53
alin. (2) si (3), art. 54 alin. (2) si (3), art. 56 si art. 59 alin. (1),
referitoare la reducerea contributiei de asigurari sociale de sanatate si
scutirea de la obligatia platii acesteia de catre unele categorii de persoane,
care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
Art. 108. - (1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta se abroga Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare.
(2) Pana la
data de 1 ianuarie 2003 raman aplicabile prevederile Legii nr. 145/1997
referitoare la colectarea si utilizarea fondurilor de asigurari sociale de
sanatate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul apararii nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
Traian
Panait,
secretar de stat
p. Ministrul justitiei,
Alexe Ivanov Costache,
secretar
de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Ion
Giurescu,
secretar de stat
Bucuresti, 31 octombrie 2002.
Nr. 150.