Guvernul României
|
Ordonanță de urgență nr. 28/2009 din 18/03/2009 privind reglementarea unor măsuri de protecție socială Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 186 din 25/03/2009 Actul a intrat in vigoare la data de 25 martie 2009 |
|
Luându-se în considerare presiunile și
riscurile determinate de evoluțiile economice interne și externe, necesitatea
susținerii creșterii economice și a reducerii inflației, se impune adoptarea de
măsuri imediate care să asigure un climat de protecție socială bazat pe
principiul contribuției și al solidarității în promovarea progresului social.
Ținând cont că acțiunile prevăzute în
Pachetul de măsuri al Guvernului României pentru stimularea creșterii economice
și protejarea intereselor economice ale populației trebuie realizate cu
celeritate, astfel încât să fie atinse dezideratele propuse, iar măsurile
preconizate se adresează unui grup-țintă format din persoanele cele mai
afectate de consecințele imediate ale crizei economice, persoane care și-au
pierdut deja locul de muncă sau care sunt supuse riscului de a și-l pierde,
având în vedere urgența și necesitatea
adaptării cadrului instituțional în sistem tripartit necesar dezvoltării unui
cadru european al calificărilor deschis și flexibil, bazat pe transparență și
încredere reciprocă, cât și urgența și necesitatea asigurării legislației care
să permită dezvoltarea formării inițiale și continue în funcție de cerințele
pieței muncii,
ținând cont de necesitatea îndeplinirii
angajamentului referitor la acordarea statutului de utilitate publică pentru
comitetele sectoriale, prevăzut a se realiza în luna martie în Pachetul de
măsuri al Guvernului României pentru stimularea creșterii economice și
protejarea intereselor economice ale populației,
întrucât aceste împrejurări vizează
interesul public și constituie elementele unei situații extraordinare, ce nu
suferă amânare, se impune adoptarea de măsuri imediate pentru reglementarea
unor măsuri de protecție socială.
În temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanță de urgență.
Art. 1. - (1) Prin derogare de la dispozițiile
art. 39 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și
completările ulterioare, pentru persoanele care se încadrează în una dintre
situațiile prevăzute la art. 17 din Legea nr. 76/2002, cu modificările și
completările ulterioare, până la data de 31 decembrie 2009, perioada de acordare
a indemnizației de șomaj, stabilită în condițiile legii, se prelungește cu 3
luni. (2) Pentru șomerii care beneficiază de indemnizație de șomaj la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, perioada de
acordare se prelungește cu 3 luni de la data până la care a fost stabilit
dreptul respectiv. |
|
|
|
A se vedea |
articolul 39 din Lege nr. 76/2002 in data de 25 martie 2009 |
|
|
||
|
Art. 2. - (1)
Pe durata întreruperii temporare a activității angajatorului prevăzută la art.
53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările
și completările ulterioare, dar nu mai mult de 3 luni, angajatorul și
salariații sunt scutiți de la plata contribuțiilor de asigurări sociale
datorate atât de angajatori, cât și de salariații care beneficiază de
indemnizația de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă
ocupat.
(2) Indemnizațiile de care beneficiază
salariații, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă
ocupat, plătite din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a
activității angajatorului prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt incluse în
veniturile salariale și nu sunt impozabile, pentru o perioadă de cel mult 3
luni în anul 2009, în înțelesul impozitului pe venit prevăzut de Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările
ulterioare.
(3) Prin sintagma contribuții de asigurări
sociale se înțelege contribuția de asigurări sociale, contribuția de asigurări
pentru șomaj, contribuția de asigurări pentru accidente de muncă și boli
profesionale, contribuția la fondul de garantare pentru plata creanțelor
salariale, contribuția pentru asigurări sociale de sănătate, inclusiv
contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate
datorate atât de angajatori, cât și de salariații care beneficiază de
indemnizația de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă
ocupat.
(4) Pentru perioada prevăzută la alin. (1)
salariații își păstrează calitatea de asigurat.
(5) Pentru stabilirea și calculul
drepturilor prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările
ulterioare, și de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și
alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare,
se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată.
Art. 3. - După articolul 4 din
Legea nr. 132/1999 privind înființarea, organizarea și funcționarea
Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 27 ianuarie 2004, cu
modificările și completările ulterioare, se introduc 13 noi articole,
articolele 41-413, cu următorul cuprins:
"Art. 41.
- Comitetele sectoriale sunt instituții de dialog social de utilitate publică,
cu personalitate juridică, organizate în baza prezentei legi la nivelul
ramurilor de activitate definite prin Contractul colectiv de muncă unic la
nivel național în vigoare. La nivelul unei ramuri de activitate se poate
constitui un singur comitet sectorial.
Art. 42. -
(1) Pentru înființarea unui comitet sectorial este necesar acordul de asociere
a cel puțin două organizații, una patronală și una sindicală, de tip federativ
și reprezentative la nivelul aceleiași ramuri, potrivit legii, pentru care se
înființează respectivul comitet.
(2) Confederațiile
sindicale și patronale reprezentative la nivel național pot desemna o singură
federație nereprezentativă membră, semnatară a contractului colectiv de muncă
la nivel de ramură, pentru a participa la înființarea comitetului sectorial al
ramurii respective.
(3) Din componența
comitetelor sectoriale fac parte reprezentanți ai ministerelor și ai autorităților
de reglementare. De asemenea, mai pot face parte și reprezentanți ai
asociațiilor profesionale din ramura de activitate a comitetului sectorial
respectiv.
(4) Pentru dobândirea
personalității juridice potrivit prezentei legi, persoana împuternicită în
acest scop de către comitetele sectoriale va depune la Tribunalul București
următoarele acte:
a) cerere de înscriere
a comitetului sectorial;
b) copie de pe sentința
civilă de înființare a federației patronale la nivel de ramură, respectiv a
federației sindicale;
c) copie de pe sentința
civilă de reprezentativitate valabilă a acelorași organizații prevăzute la lit.
b) care și-au dobândit reprezentativitatea la nivelul ramurii pentru care se
constituie comitetul sectorial sau dovada afilierii la o confederație
sindicală/patronală reprezentativă la nivel național, pentru situația prevăzută
la alin. (2);
d) acordul de asociere
pentru constituirea comitetului sectorial, în original;
e) statutul comitetului
sectorial, semnat de către constituenții acestuia, care trebuie să conțină cel
puțin următoarele: datele de identificare ale constituenților, denumirea,
sediul, acordul de asociere pentru constituire, durata de funcționare,
structura și atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale
comitetului sectorial - modalități de alegere și revocare, scopul și
obiectivele, drepturile și obligațiile membrilor comitetului sectorial, precum
și dispoziții legate de divizare, comasare sau lichidare.
Art. 43. -
(1) Tribunalul București, la primirea cererii de înscriere, este obligat ca în
termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea acesteia să examineze și să se
asigure:
a) dacă s-au depus
actele prevăzute la art. 42 alin. (4);
b) dacă acordul de
asociere pentru constituire și statutul comitetului sectorial sunt conforme
prevederilor legale în vigoare;
c) să nu existe o
înregistrare în registrul special prevăzut la art. 45 a unui alt
comitet sectorial în aceeași ramură de activitate.
(2) În cazul în care
constată că cerințele legale pentru constituirea comitetului sectorial nu sunt
îndeplinite, președintele completului de judecată o citează în camera de
consiliu pe persoana împuternicită, prevăzută la art. 42 alin. (4),
căreia îi solicită, în scris, remedierea neregulilor constatate, în termen de
cel mult 7 zile.
(3) În cazul în care
sunt întrunite cerințele prevăzute la alin. (1), instanța va proceda la
soluționarea cererii în termen de 10 zile, cu citarea persoanei împuternicite.
(4) Instanța pronunță o
hotărâre motivată de admitere sau de respingere a cererii.
(5) Hotărârea
tribunalului se comunică semnatarului cererii de înscriere, în termen de cel
mult 5 zile de la pronunțare.
Art. 44. -
(1) Hotărârea tribunalului este supusă numai recursului.
(2) Termenul de recurs
este de 15 zile și curge de la comunicarea hotărârii.
(3) Recursul se judecă
cu citarea persoanei împuternicite a comitetului sectorial, în termen de 45 de
zile. Instanța de recurs redactează decizia și restituie dosarul tribunalului
în termen de 5 zile de la pronunțare.
Art. 45. -
(1) Tribunalul este obligat să țină un registru special, în care se înscriu:
denumirea și sediul comitetului sectorial, data înscrierii, precum și numărul
și data hotărârii judecătorești definitive de admitere a cererii de înscriere.
(2) Înscrierea în
registrul special prevăzut la alin. (1) se face din oficiu, în termen de 7 zile
de la data rămânerii definitive a hotărârii pronunțate de judecătorie.
Art. 46. -
Comitetul sectorial dobândește personalitate juridică de la data înscrierii în
registrul special prevăzut la art. 45 a hotărârii judecătorești
definitive de admitere a cererii.
Art. 47. -
Originalul procesului-verbal de constituire și al statutului, pe care tribunalul
certifică înscrierea, împreună cu câte un exemplar al celorlalte acte depuse,
se restituie comitetului sectorial, iar al doilea exemplar al tuturor actelor
prevăzute la art. 42 alin. (4), în copii certificate de persoana
împuternicită și vizate de tribunal, se va păstra în arhiva acestuia.
Art. 48. -
(1) Comitetul sectorial este obligat să aducă la cunoștința tribunalului unde
s-a înregistrat, în termen de 30 de zile, orice modificare ulterioară a
statutului, precum și orice schimbare în compunerea organului de conducere.
(2) Pentru aprobarea
modificării statutului sunt aplicabile în mod corespunzător dispozițiile art. 42-47.
(3) Tribunalul este
obligat să menționeze în registrul special prevăzut la art. 45
modificările din statut, precum și schimbările din compunerea organului de
conducere al organizației sindicale.
Art. 49. -
Acțiunea în instanță în vederea dobândirii personalității juridice de către
comitetele sectoriale, precum și actele ulterioare sunt scutite de taxa
judiciară de timbru.
Art. 410. -
Orice altă federație patronală sau orice altă federație sindicală
reprezentativă la nivel de ramură, înființată conform legii, care își exprimă
dorința în acest sens, poate deveni membră de drept a comitetului sectorial
deja înființat, în măsura în care face dovada reprezentativității valabile în
ramura în care este înființat comitetul și pentru care solicită afilierea. De
același drept beneficiază și federațiile sindicale/patronale nereprezentative,
cu condiția respectării prevederilor art. 44 alin. (2).
Art. 411. -
Principalele atribuții ale comitetelor sectoriale sunt:
a) participă la
elaborarea strategiilor naționale și sectoriale în domeniul formării
profesionale;
b) participă la
dezvoltarea cadrului normativ privind formarea, evaluarea și certificarea
competențelor;
c) susțin promovarea
sistemului de formare și evaluare pe bază de competențe;
d) participă la
dezvoltarea și actualizarea, sub coordonarea Consiliului Național de Formare
Profesională a Adulților, a calificărilor aferente sectoarelor din care fac
parte;
e) validează
calificările și standardele asociate calificărilor, cu excepția celor dobândite
prin învățământul superior;
f) recomandă
specialiști pe domenii ocupaționale pentru realizarea analizei ocupaționale,
pentru definirea competențelor și calificărilor și pentru elaborarea și
validarea standardelor ocupaționale, pentru verificarea și validarea
standardelor de pregătire profesională, precum și pentru evaluarea și
certificarea pe bază de standarde și avizează lucrările efectuate de aceștia;
g) încurajează și
stimulează participarea organizațiilor și persoanelor la formarea profesională
continuă și la învățământul profesional și tehnic;
h) colaborează, în
scopul realizării obiectului său de activitate, cu ministere și alte organe de
specialitate ale administrației publice centrale, cu autorități administrative
autonome, cu organizații neguvernamentale naționale și internaționale, cu
furnizorii de formare profesională și cu alte instituții publice;
i) oferă partenerilor
sociali consultanță în domeniul ocupării și formării profesionale a forței de
muncă;
j) realizează analize
ocupaționale și studii cu privire la cererea de forță de muncă pentru ramura
reprezentată;
k) acordă aviz
consultativ solicitanților în vederea actualizării Clasificării ocupațiilor din
România;
l) propun furnizorilor
de formare profesională calificările și competențele asociate acestora, precum
și corelarea calificărilor cu ocupațiile care pot fi practicate;
m) stabilesc prin
statutul propriu alte activități în interesul ramurii de activitate pe care o
reprezintă.
Art. 412. -
Finanțarea comitetelor sectoriale se asigură:
a) de la bugetul de
stat, pentru acoperirea cheltuielilor legate de funcționarea secretariatului
tehnic, din bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, prin
bugetul Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților ca autoritate
finanțatoare în urma semnării unui contract de finanțare; numărul de posturi
aferent secretariatelor tehnice ale comitetelor sectoriale este de două
persoane;
b) din venituri
realizate prin prestarea serviciilor de validare a standardelor ocupaționale și
a calificărilor asociate, activități finanțate de Ministerul Muncii, Familiei
și Protecției Sociale, pe bază de tarife stabilite de Consiliul Național de
Formare Profesională a Adulților;
c) din venituri
realizate prin prestarea serviciilor de validare a calificărilor și
standardelor de pregătire profesională, activități finanțate de Ministerul
Educației, Cercetării și Inovării, pe bază de tarife stabilite de Consiliul
Național de Formare Profesională a Adulților;
d) din venituri proprii
care se pot constitui din veniturile realizate prin prestațiile efectuate
terților;
e) din alte venituri
realizate prin programe;
f) din donații și/sau
sponsorizări.
Art. 413. -
Statutul de utilitate publică conferă comitetelor sectoriale următoarele
drepturi și obligații:
a) dreptul de a li se
atribui în folosință gratuită bunuri proprietate publică;
b) dreptul de a
menționa în toate documentele pe care le întocmesc calitatea de utilitate
publică;
c) obligația de a
transmite Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților rapoartele
de activitate și situațiile financiare anuale;
d) obligația de a
comunica, în extras, Ministerului Justiției și Libertăților Cetățenești, în
termen de 3 luni de la încheierea anului calendaristic, copii ale rapoartelor
de activitate și ale situațiilor financiare anuale, însoțite de dovada
eliberată de Regia Autonomă «Monitorul Oficial» de solicitare a publicării
acestora și în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a;
e) obligația de a
înregistra în evidențele contabile ale comitetelor sectoriale, separat,
bunurile achiziționate sau construite din bani publici. În cazul dizolvării
unui comitet sectorial, bunurile provenite din resurse bugetare și rămase în
urma lichidării se vor repartiza, prin hotărâre a Guvernului, către alte comitete
sectoriale sau către instituții publice cu același obiect de activitate."
Art. 4. - (1)
Structurile care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență,
sunt organizate ca comitete sectoriale, cu sau fără personalitate juridică, sau
au în denumire sintagma "comitet sectorial" pot deveni instituții de
dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică, organizate în
baza prezentei ordonanțe de urgență, dacă depun în instanță, în termen de 120
de zile de la data intrării în vigoare a acestui act normativ, documentația
prevăzută la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 132/1999,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu
completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, necesară obținerii
personalității juridice.
(2) În cadrul termenului prevăzut la alin.
(1) nu se pot depune cereri de înființare a comitetelor sectoriale ca
instituții de dialog social de utilitate publică, cu personalitate juridică,
organizate în baza prezentei ordonanțe de urgență, cu excepția situațiilor
prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul comitetelor sectoriale
organizate în baza prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin
Legea nr. 246/2005, cu modificările ulterioare, care nu se înființează,
în vederea continuării activității acestora, ca instituții de dialog social de
utilitate publică, cu personalitate juridică, conform prevederilor prezentei
ordonanțe de urgență, bunurile provenite din fonduri publice vor fi repartizate
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5. - Funcționarea
persoanelor juridice de drept privat care au în denumire sintagma "comitet
sectorial" sau alte sintagme asemănătoare, în alte condiții decât cele
prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, constituie infracțiune și se
sancționează cu amendă în cuantum de 5.000 lei și dizolvarea persoanei
juridice.
Art. 6. - În termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență,
Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale și Ministerul Educației,
Cercetării și Inovării vor aproba prin ordin comun al ministrului muncii,
familiei și protecției sociale și al ministrului educației, cercetării și
inovării modificarea Ordinului ministrului muncii, familiei și egalității de
șanse și al ministrului educației, cercetării și tineretului nr. 307/4.275/2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a
Consiliului Național de Formare Profesională a Adulților, cu modificările
ulterioare.
Art. 7. - Legea nr. 132/1999
privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național de
Formare Profesională a Adulților, republicată, cu modificările și completările
ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență,
va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea
acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Marian Sârbu Ministrul educației, cercetării și inovării, Ecaterina Andronescu Ministrul sănătății, Ion Bazac Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea |
București, 18 martie
2009.
Nr. 28.