Guvernul Romāniei
|
Ordonanţă de urgenţă nr. 93/2008 din 24/06/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind
reforma īn domeniul sănătăţii Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 484 din 30/06/2008 Actul a intrat in vigoare la data de 30 iunie 2008 |
|
Avānd īn vedere necesitatea
accelerării procesului de reformă a sistemului de sănătate
pentru a oferi cetăţenilor servicii medicale de calitate,
luānd īn considerare oportunitatea
eliminării unor disfuncţionalităţi apărute īn
practică prin aplicarea Legii nr. 95/2006 privind reforma īn
domeniul sănătăţii, cu modificările şi
completările ulterioare,
ţinānd cont de faptul că se
impune crearea cadrului legal pentru reorganizarea instituţională a
Ministerului Sănătăţii Publice, īn vederea gestionării
eficiente a resurselor umane şi financiare din domeniul
sănătăţii publice, şi pentru a surprinde īndeaproape
şi cu promptitudine nevoile reale de sănătate ale
populaţiei din comunităţi,
avānd īn vedere urgenţa privind
crearea cadrului legal pentru aplicarea Regulamentului CE nr. 1.901/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului privind medicamentele de uz
pediatric, cu modificările şi completările ulterioare, şi a
Regulamentului CE nr. 1.394/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului
privind medicamentele pentru terapie avansată, care aduc modificări
Directivei 2001/83/CE de instituire a unui cod comunitar,
luānd īn considerare faptul că
reţeaua sanitară proprie a Ministerului Transporturilor este singura
reţea sanitară unde managerii-medici nu pot desfăşura
şi activitate medicală īn spitalele care au sub 400 de paturi,
apreciem că neadoptarea prezentei
ordonanţe de urgenţă ar conduce la apariţia unor
disfuncţionalităţi grave īn derularea programelor naţionale
de sănătate, īn acoperirea cu personal calificat a zonelor
defavorizate, īn administrarea şi funcţionarea unităţilor
sanitare din reţeaua proprie a Ministerului Transporturilor care sunt
dispersate pe mai multe judeţe administrative ale ţării,
alcătuind o reţea naţională a tuturor modurilor de
transport (feroviare, rutiere, aeriene, navale) şi care au o specificitate
deosebită īn sensul asigurării strategice la nivel naţional a
siguranţei circulaţiei călătorilor şi bunurilor
materiale, fapt care ar putea afecta eficienţa activităţii de
control specific pentru persoanele cu atribuţii īn siguranţa
circulaţiei şi navigaţiei etc.
Īn temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia Romāniei, republicată,
Guvernul Romāniei adoptă prezenta
ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Legea nr. 95/2006
privind reforma īn domeniul sănătăţii, publicată īn Monitorul
Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (1), litera e) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"e) controlul īn
sănătate publică - exercitarea activităţilor de
control privind aplicarea prevederilor legale de sănătate
publică;".
2. La articolul 8, litera b) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"b) activitatea de
control īn sănătate publică;".
3. Articolul 11 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 11. - Īn
sensul prezentei legi, prin autorităţi ale sistemului de
sănătate publică se īnţelege:
a) Ministerul
Sănătăţii Publice, organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, īn
subordinea Guvernului;
b) alte instituţii
care desfăşoară activităţi īn domeniul
sănătăţii publice la nivel naţional, regional,
judeţean sau local."
4. Articolul 15 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 15. -
Instituţiile care desfăşoară activităţi īn
domeniul sănătăţii publice la nivel naţional,
regional, judeţean şi local, cu personalitate juridică, aflate
īn subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Ministerului
Sănătăţii Publice, se īnfiinţează,
reorganizează şi se desfiinţează prin hotărāre a
Guvernului."
5. Articolul 16 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 16. - (1)
Ministerul Sănătăţii Publice, ca autoritate centrală
īn domeniul asistenţei de sănătate publică, are īn
principal următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) stabileşte
priorităţile naţionale de sănătate publică,
elaborează şi implementează programele naţionale de
sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din venituri
proprii ale Ministerului Sănătăţii Publice, precum şi
din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, prin instituţiile din subordine;
b) elaborează
şi avizează reglementări īn domeniul sanitar;
c) evaluează
periodic indicatorii stării de sănătate a populaţiei,
indicatorii programelor naţionale de sănătate, precum şi
indicatorii de performanţă ai managementului spitalelor publice
şi prezintă informări periodice Guvernului;
d) asigură
activitatea de control īn sănătate publică;
e) coordonează,
implementează şi monitorizează proiectele finanţate īn
cadrul fondurilor comunitare, precum şi acorduri bilaterale, Pactul de
stabilitate īn domeniul sănătăţii şi alte acorduri
internaţionale īn domeniul de competenţă;
f) coordonează din
punct de vedere ştiinţific şi metodologic, prin comisiile de
specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice,
reţeaua de asistenţă medicală.
(2) Membrii comisiilor
de specialitate prevăzuţi la alin. (1) lit. f) beneficiază de o
indemnizaţie lunară de 10% din indemnizaţia secretarului de
stat, care se acordă proporţional cu numărul de participări
efective la şedinţe. Cheltuielile de deplasare ocazionate de
participarea īn comisiile de specialitate sunt suportate de instituţiile
publice īn care persoanele sunt īncadrate sau unde acestea
desfăşoară activitate prin integrare clinică. Cheltuielile
de deplasare din alte localităţi, ocazionate de participarea īn
comisia de specialitate de medicină de familie, sunt suportate de Ministerul
Sănătăţii Publice. Regulamentul de organizare şi
funcţionare şi atribuţiile comisiilor de specialitate se
stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii
publice."
6. Denumirea capitolului IV "Inspecţia
sanitară de stat" din titlul I "Sănătatea
publică" se modifică şi va avea următorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Controlul īn sănătatea publică"
7. Īn tot cuprinsul legii expresia
"inspecţie sanitară de stat" se īnlocuieşte cu
sintagma "control īn sănătatea publică".
8. Articolul 25 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 25. - (1)
Activitatea de control īn sănătatea publică se organizează
pe domenii specifice de activitate, coordonate de instituţii cu
atribuţii īn domeniul controlului la nivel naţional şi regional,
conform competenţelor.
(2) Activitatea de control
īn sănătatea publică se realizează pe următoarele
domenii:
a) calitatea
serviciilor de asistenţă medicală;
b) sănătate
publică;
c) farmaceutic;
d) dispozitive
medicale."
9. Articolul 26 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 26. - (1)
Activitatea de control īn sănătatea publică se exercită de
către personalul de specialitate īmputernicit de instituţiile cu
atribuţii īn domeniul controlului īn sănătatea publică, conform
normelor generale şi specifice elaborate de către acestea şi
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
(2) Pentru exercitarea
activităţii de control īn sănătatea publică,
personalul īmputernicit are drept de:
a) acces īn orice tip
de unităţi, la documente, informaţii, conform competenţelor;
b) recoltare a
produselor care pot constitui un risc pentru sănătatea publică;
c) a constata şi a
sancţiona contravenţiile prevăzute de legislaţia din
domeniul sănătăţii publice.
(3) Īn situaţii de
risc pentru sănătatea publică, personalul īmputernicit poate
interzice punerea īn consum, poate decide retragerea produselor, suspendarea
temporară sau definitivă a activităţilor, retragerea sau
anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare, a avizului sanitar, a
notificărilor pentru activităţi şi produse şi poate
dispune orice alte măsuri pe care situaţia le impune.
(4) Īn situaţii de
risc epidemiologic, personalul īmputernicit poate dispune măsuri speciale
pentru bolnavii, suspecţii şi contacţii de boli transmisibile
sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi alte măsuri de
limitare a circulaţiei persoanelor.
(5) Concluziile
activităţilor de control, abaterile de la normele legale,
recomandările şi termenele de remediere a deficienţelor, precum
şi alte măsuri legale aplicate se consemnează īn procese-verbale
de constatare a condiţiilor igienico-sanitare, rapoarte de inspecţie
şi procese-verbale de constatare a contravenţiilor, dacă este
cazul.
(6) Īn exercitarea
activităţii, personalul īmputernicit asigură păstrarea confidenţialităţii
datelor, cu excepţia situaţiilor care constituie un risc pentru
sănătatea publică, caz īn care comunicarea se va face prin
reprezentantul legal."
10. La articolul 45, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 45. - (1)
Programele naţionale de sănătate reprezintă un ansamblu de
acţiuni multianuale, organizate īn scopul evaluării, prevenirii,
tratamentului şi controlului bolilor cu impact major asupra stării de
sănătate a populaţiei.
(2) Ministerul Sănătăţii
Publice asigură elaborarea şi coordonarea realizării programelor
naţionale de sănătate, īn acord cu politicile şi
strategiile naţionale de sănătate, precum şi
finanţarea unor programe de sănătate."
11. La articolul 48, alineatele (11)
şi (12) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
"(11)
Se autorizează Ministerul Economiei şi Finanţelor să
introducă, la propunerea ordonatorilor principali de credite,
modificările corespunzătoare īn structura bugetului de stat, a
bugetului Ministerului Sănătăţii Publice şi a
bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii
anexat la acesta şi īn volumul şi structura bugetului Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, aprobate pe
anul 2008, fără afectarea deficitului bugetului de stat şi a
deficitului bugetului general consolidat pe anul 2008.
(12) Se
autorizează ordonatorii principali de credite să introducă
modificările corespunzătoare īn anexele la bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice şi la bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate aprobate pe anul
2008."
12. La articolul 48, după alineatul (4) se
introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul
cuprins:
"(5)
Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele
asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care se acordă
bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi īn cadrul programelor
naţionale de sănătate nominalizate prin hotărāre a
Guvernului, se suportă la nivelul preţului de decontare.
(6) Medicamentele,
materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea, utilizate
īn unităţile sanitare cu paturi, pe perioada spitalizării pentru
tratamentul specific al bolnavilor, precum şi pentru pacienţii cuprinşi
īn programele naţionale de sănătate nominalizate prin
hotărāre a Guvernului se achiziţionează de către acestea la
un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat
prin ordin al ministrului sănătăţii publice, īn
condiţiile legii."
13. Articolul 49 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 49. - (1)
Programele naţionale de sănătate se pot derula prin
unităţi de specialitate, selectate pe baza criteriilor aprobate prin
ordin al ministrului sănătăţii publice, la propunerea CNAS
pentru furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive
medicale aflaţi īn relaţii contractuale cu CNAS şi cu avizul
consultativ al comisiilor de specialitate ale Ministerului
Sănătăţii Publice pentru alte instituţii şi
organizaţii.
(2) Īn īnţelesul
prezentei legi, unităţile de specialitate sunt: unităţi
sanitare publice şi private, instituţii publice, furnizori de
servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale autorizaţi
şi evaluaţi, aflaţi īn relaţie contractuală cu casele
de asigurări de sănătate, precum şi alte instituţii
şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale.
(3) Unităţile
de specialitate prevăzute la alin. (2) pot angaja personal pentru
derularea programelor naţionale de sănătate ca acţiuni
multianuale pe toată perioada de derulare a acestora."
14. La articolul 50, litera d) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"d) propune
Guvernului spre aprobare programele naţionale de sănătate."
15. La articolul 54, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"Art. 54. - (1)
Finanţarea programelor naţionale de sănătate se
realizează de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii Publice, bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, din transferuri de la bugetul de
stat şi din veniturile proprii, prin bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice, către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum
şi din alte surse, inclusiv din donaţii şi sponsorizări, īn
condiţiile legii."
16. La articolul 54, alineatul (11) se abrogă.
17. La articolul 60, literele d) şi f) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"d) medic de
medicină generală - titularul diplomei de medic, obţinută
anterior promoţiei 2005, care nu a urmat pregătirea īntr-o
specialitate şi care a dobāndit drept de liberă practică īn baza
prevederilor anterioare prezentei legi;
...............................................................................................................................
f) cabinet de
medicină de familie - unitatea sanitară privată
specializată īn furnizarea de servicii medicale īn asistenţa
medicală primară, organizată īn condiţiile legii. Prin
excepţie, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară
proprie īşi pot īnfiinţa īn structură cabinete de medicină
de familie, ca unităţi sanitare publice."
18. La articolul 60, după litera l) se
introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
"m) medic titular
al cabinetului de medicină de familie - medicul deţinător al
patrimoniului de afectaţiune profesională sau al unei părţi
a acestuia."
19. Articolul 69 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 69. - (1)
Īnfiinţarea unui nou cabinet de medicină de familie īntr-o localitate
se realizează īn conformitate cu prevederile legale. Metodologia se
stabileşte prin norme aprobate prin ordin al ministrului
sănătăţii publice.
(2) Contractarea
şi decontarea serviciilor de medicină de familie de către casele
de asigurări de sănătate judeţene şi a municipiului
Bucureşti, Casa Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti, precum şi Casa
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului pānă la reorganizarea acesteia, se
face pentru medicii prevăzuţi la art. 60 lit. d) aflaţi la data
de 1 ianuarie 2007 īn relaţie contractuală cu acestea, precum şi
pentru medicii specialişti de medicină de familie. De aceste
prevederi beneficiază şi medicii specialişti de medicină de
familie, precum şi titularii certificatului de drept cāştigat de
medic generalist, eliberat de un stat membru, īn cazul cărora s-au aplicat
prevederile art. 388-390 sau care se află īn situaţia
prevăzută la art. 397.
(3) Preluarea
activităţii unui praxis existent de către un alt medic de familie,
īn condiţiile īncetării activităţii medicului titular, se
face prin transmiterea patrimoniului de afectaţiune profesională
deţinut către medicul care preia praxisul. Noul deţinător
va aduce la cunoştinţă autorităţilor de
sănătate publică teritoriale, caselor de asigurări de
sănătate, respectiv pacienţilor, preluarea praxisului.
Criteriile şi metodologia de preluare se stabilesc prin norme aprobate
prin ordin al ministrului sănătăţii publice."
20. După articolul 69 se introduce un nou
articol, articolul 691, cu următorul cuprins:
"Art. 691.
- (1) Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda
facilităţi si stimulente aferente instalării unui medic,
īnfiinţării şi funcţionării cabinetului de
medicină de familie, īn conformitate cu dispoziţiile legale īn
vigoare.
(2) Īn baza
dispoziţiilor alin. (1), autorităţile administraţiei
publice locale pot īncheia cu reprezentantul legal al cabinetului de
medicină de familie un contract civil īn care să se consemneze
drepturile şi obligaţiile părţilor."
21. După articolul 81 se introduce un nou
articol, articolul 811, cu următorul cuprins:
"Art. 811.
- (1) Din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice, se pot finanţa cheltuieli pentru
investiţii īn infrastructură, īn localităţile rurale, īn
vederea construcţiei, reabilitării, dotării minime standard a
spaţiilor medicale şi nemedicale īn care se desfăşoară
activităţi de īngrijire medicală primară, precum şi
pentru desfăşurarea unor programe naţionale de
sănătate.
(2) Ministerul
Sănătăţii Publice alocă sumele prevăzute la alin.
(1) sub formă de transferuri prin autorităţile de
sănătate publică judeţene către autorităţile
administraţiei publice locale."
22. La articolul 86, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3)
Funcţiile de medic-şef UPU, medic-şef UPU - SMURD sau medic
şef CPU pot fi ocupate de medici cu o vechime de cel puţin 5 ani īn
specialitate. Prin excepţie, īn perioada 2008-2010 aceste funcţii pot
fi ocupate şi de medici cu o vechime de cel puţin 3 ani īn
specialitate."
23. La articolul 93, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11)
Din bugetul Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv din
fondurile alocate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii, se
asigură serviciilor publice de ambulanţă cheltuielile aferente
medicamentelor şi materialelor sanitare necesare intervenţiilor de
urgenţă, precum şi cheltuielile aferente asigurării
mijloacelor de intervenţie operaţionale din dotare."
24. La articolul 93, alineatul (5) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"(5)
Unităţile şi compartimentele de primire a urgenţelor din
cadrul spitalelor cu structuri de urgenţă aprobate potrivit dispoziţiilor
legale sunt finanţate din bugetul de stat şi din veniturile proprii
ale Ministerului Sănătăţii Publice cu sumele aferente
cheltuielilor de personal, cheltuielilor cu medicamentele, reactivi şi
materiale sanitare, cheltuielilor ocazionate de investigaţiile paraclinice
pentru cazurile rezolvate īn aceste structuri, fără a fi
necesară internarea lor īn unitatea sanitară din care face parte
respectivul UPU sau CPU şi cheltuielilor aferente altor bunuri şi
servicii pentru īntreţinerea şi funcţionarea acestor
structuri."
25. La articolul 93, după alineatul (5) se
introduc două noi alineate, alineatele (51) şi (52),
cu următorul cuprins:
"(51)
Pentru unităţile de primire a urgenţelor care au īn
structură şi SMURD, pe lāngă sumele prevăzute la alin. (5)
de la bugetul de stat şi din veniturile proprii ale Ministerului
Sănătăţii Publice se alocă şi sume pentru
următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli de
personal propriu unităţii de primire a urgenţelor care
participă la intervenţii SMURD;
b) cheltuieli cu
medicamente şi materiale sanitare pentru echipajele de terapie
intensivă mobilă şi de prim ajutor calificat;
c) cheltuieli de
transmisii date pentru echipajele de terapie intensivă mobilă şi
de prim ajutor calificat;
d) cheltuieli de
īntreţinere şi verificare a echipamentelor medicale pentru echipajele
de terapie intensivă mobilă şi de prim ajutor calificat;
e) cheltuieli de
asigurare a mijloacelor de intervenţie necesare echipajelor de terapie
intensivă mobilă şi de prim ajutor calificat;
f) cheltuieli de
funcţionare şi īntreţinere a mijloacelor de intervenţie a
echipajelor de prim ajutor calificat care funcţionează īn sistemul
SMURD, īn structura serviciilor publice voluntare pentru situaţii de urgenţă,
cu excepţia cheltuielilor de personal paramedical care deserveşte
aceste echipaje. Aceste cheltuieli pot fi cofinanţate şi din bugetul
local, īn baza unor protocoale de colaborare īncheiate īntre spitalul īn
structura căruia se află respectiva unitate de primire a
urgenţelor care coordonează activitatea medicală din cadrul
SMURD, primăria sau consiliul judeţean implicat şi Inspectoratul
pentru Situaţii de Urgenţă din judeţul respectiv sau al
municipiului Bucureşti;
g) cheltuieli cu
medicamente şi materiale sanitare, precum şi cheltuieli de
īntreţinere şi verificare a echipamentelor medicale pentru
autospecialele de intervenţie la accidente colective şi
calamităţi, acolo unde este cazul;
h) cheltuieli de
funcţionare şi īntreţinere ale autospecialei/autospecialelor
utilizate īn cadrul structurii de coordonare şi intervenţie
medicală regională a SMURD, dacă astfel de autospecială sau
autospeciale există īn dotare.
(52)
Detalierea cheltuielilor prevăzute la alin. (51) şi
modalităţile de decontare a acestora se stabilesc prin norme aprobate
prin ordin comun al ministrului sănătăţii publice şi
al ministrului internelor şi reformei administrative."
26. La articolul 136, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Categoriile
profesionale prevăzute la alin. (1) lit. b) şi d) se īncadrează
cu contract individual de muncă pe īntreaga perioadă de derulare a
programului, ca acţiune multianuală, la unităţile sanitare
desemnate, iar cheltuielile de personal se suportă īn cadrul programelor
naţionale de sănătate."
27. La articolul 174, alineatul (31) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(31)
Structura organizatorică a unităţilor sanitare publice cu paturi
din subordinea Ministerului Sănătăţii Publice se
aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii publice, la
propunerea managerului sau la iniţiativa Ministerului
Sănătăţii Publice, cu respectarea prevederilor legale īn
vigoare."
28. La articolul 174, după alineatul (31)
se introduce un nou alineat, alineatul (32), cu următorul
cuprins:
"(32)
Structura organizatorică, reorganizarea, restructurarea, schimbarea
sediului şi a denumirilor unităţilor sanitare din subordinea
ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie se
stabilesc prin ordin al ministrului, respectiv prin decizie a conducătorului
instituţiei, cu avizul Ministerului Sănătăţii
Publice."
29. La articolul 178, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Managerul,
persoană fizică sau juridică, īncheie contract de management cu
Ministerul Sănătăţii Publice sau cu ministerele, respectiv
instituţiile cu reţea sanitară proprie, după caz, pe o
perioadă de maximum 3 ani. Contractul de management poate īnceta īnainte
de termen, īn urma evaluării anuale efectuate pe baza criteriilor de
performanţă stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii publice. La īncetarea mandatului, contractul de
management poate fi prelungit pe o perioadă de 3 luni, maximum de
două ori, perioadă īn care se organizează concursul de ocupare a
postului. Ministrul sănătăţii publice numeşte prin
ordin un manager interimar pānă la ocuparea prin concurs a postului de
manager."
30. La articolul 180, alineatul (5) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Persoanele
care īndeplinesc funcţia de manager la spitalele şi celelalte
unităţi sanitare care au sub 400 de paturi pot desfăşura
activitate medicală īn instituţia respectivă."
31. La articolul 182, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
"(2) Concursul
pentru ocuparea posturilor vacante se organizează la nivelul spitalului,
iar repartizarea personalului pe locuri de muncă este de competenţa
managerului."
32. La articolul 183, alineatul (5) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(5) Membrii
comitetului director care au ocupat postul prin concurs vor īncheia cu
managerul spitalului public un contract de administrare pe o perioadă de
maximum 3 ani, īn cuprinsul căruia sunt prevăzuţi atāt
indicatorii specifici de performanţă, cāt şi normele legale care
reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor.
Contractul de administrare poate fi prelungit la īncetarea mandatului pe o
perioadă de 3 luni, maximum de două ori, perioadă īn care se
organizează concursul de ocupare a funcţiei. Contractul de
administrare poate īnceta īnainte de termen īn cazul neīndeplinirii
obligaţiilor prevăzute īn acesta."
33. La articolul 183, după alineatul (8) se
introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul cuprins:
"(9)
Dispoziţiile art. 180 alin. (1) lit. b)-d) referitoare la
incompatibilităţi şi ale art. 180 alin. (2) referitoare la
conflictul de interese se aplică şi persoanelor care ocupă
funcţii specifice comitetului director."
34. La articolul 1833, după litera
b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul
cuprins:
"b1) la
revocarea din funcţie a persoanelor care ocupă funcţii specifice
comitetului director īn cazul nerealizării indicatorilor specifici de
performanţă prevăzuţi īn contractul de administrare, timp
de minimum un an, din motive imputabile acestora, şi/sau īn situaţia
existenţei unei culpe grave ca urmare a neīndeplinirii obligaţiilor
acestora;".
35. La articolul 1833, după litera
l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins:
"m) nerespectarea
măsurilor dispuse de ministrul sănătăţii publice īn
domeniul politicii de personal şi al structurii organizatorice sau,
după caz, a măsurilor dispuse de ministrul/conducătorul
instituţiei pentru spitalele din subordinea ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie."
36. La articolul 184, alineatele (4), (5), (6),
(8), (9) şi (12) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) La numirea īn
funcţie, şefii de secţie, de laborator sau de serviciu medical
vor īncheia cu spitalul public, reprezentat de managerul acestuia, un contract
de administrare cu o durată de 3 ani, īn cuprinsul căruia sunt
prevăzuţi indicatorii specifici de performanţă. Contractul
de administrare poate fi prelungit şi poate īnceta īnainte de termen, īn
principal, īn cazul neīndeplinirii indicatorilor specifici de
performanţă. Pe perioada existenţei contractului de
administrare, eventualul contract individual de muncă se suspendă.
Conţinutul contractului şi metodologia de īncheiere a acestuia se vor
stabili prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
Dacă şeful de secţie, de laborator ori de serviciu medical
selectat prin concurs se află īn stare de incompatibilitate sau conflict
de interese, acesta este obligat să le īnlăture īn termen de maximum
30 de zile, sub sancţiunea rezilierii unilaterale a contractului de
administrare.
(5) Calitatea de
şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu
medical este compatibilă cu funcţia de cadru didactic universitar.
(6) Īn secţiile,
laboratoarele sau serviciile medicale clinice funcţia de şef de
secţie, şef de laborator sau şef de serviciu medical se
ocupă de cadrul didactic cu gradul cel mai mare de predare, la
recomandarea senatului instituţiei de īnvăţămānt medical
superior īn cauză, cu avizul managerului spitalului şi cu aprobarea
Ministerului Sănătăţii Publice.
...............................................................................................................................
(8) Pentru
secţiile, laboratoarele şi serviciile medicale clinice, īn care nu
există cadru didactic cu grad de predare, precum şi pentru
secţiile, laboratoarele şi serviciile medicale neclinice
condiţiile de participare la concurs vor fi stabilite prin ordin al
ministrului sănătăţii publice, iar īn cazul spitalelor
aparţinānd ministerelor sau instituţiilor cu reţea sanitară
proprie condiţiile de participare la concurs vor fi stabilite prin ordin
al ministrului, respectiv prin decizie a conducătorului instituţiei,
cu avizul Ministerului Sănătăţii Publice. Īn cazul īn care
la concurs nu se prezintă niciun candidat īn termenul legal, managerul
spitalului public va delega o altă persoană īn funcţia de
şef de secţie, şef de laborator sau şef de serviciu
medical, pe o perioadă de pānă la 6 luni, interval īn care se vor
repeta procedurile prevăzute la alin. (1).
(9) Şeful de
secţie, şeful de laborator şi şeful serviciului medical vor
face publice, prin declaraţie pe propria răspundere,
afişată pe site-ul spitalului şi al autorităţii de
sănătate publică sau pe site-ul Ministerului
Sănătăţii Publice ori, după caz, al Ministerului
Transportului pentru unităţile sanitare subordonate acestuia,
legăturile de rudenie pānă la gradul al IV-lea inclusiv cu personalul
angajat īn secţia, laboratorul sau serviciul medical pe care īl conduc.
...............................................................................................................................
(12) Dispoziţiile
art. 180 alin. (1) lit. b), c) şi d) referitoare la
incompatibilităţi şi ale art. 180 alin. (2) referitoare la
conflictul de interese, sub sancţiunea rezilierii contractului de
administrare, se aplică şi şefilor de secţie, de laborator
şi de serviciu medical din spitalele publice."
37. La articolul 186, alineatul (7) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7) Dispoziţiile
art. 180 alin. (2) referitoare la conflictul de interese se aplică şi
membrilor consiliului consultativ."
38. La articolul 190 alineatul (21),
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) de la bugetul
de stat pentru activităţile prevăzute la alin. (2) lit. a)
şi b), prin bugetul Academiei Romāne;".
39. La articolul 200, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Pentru
analiza şi evaluarea spitalelor din reţelele sanitare ale
ministerelor sau instituţiilor, altele decāt cele ale Ministerului
Sănătăţii Publice, comisia prevăzută la alin. (1)
va fi constituită prin ordin al ministrului sau conducătorului
instituţiei care are īn subordine spitalul.
(3) La propunerea
comisiei prevăzute la alin. (1) şi (2), managerul şi consiliile
consultative sau comandantul/directorul general, după caz, pot fi
revocaţi prin ordin al ministrului sănătăţii publice
sau, după caz, prin ordin ori decizie a miniştrilor şi
conducătorilor instituţiilor cu reţele sanitare proprii."
40. La articolul 200, alineatul (4) se abrogă.
41. La articolul 209, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Gestionarea
fondului se face, īn condiţiile legii, prin Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, denumită īn continuare CNAS, prin
casele de asigurări sociale de sănătate judeţene şi a
municipiului Bucureşti, prin Casa Asigurărilor de Sănătate
a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti, denumite īn continuare case de
asigurări. Gestionarea fondului se realizează şi prin Casa
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului pānă la reorganizarea
acesteia."
42. La articolul 210 alineatul (1), litera k) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"k) preţul de
decontare - preţul suportat din Fondul naţional unic de
asigurări sociale de sănătate pentru medicamentele, materialele
sanitare, dispozitivele medicale şi altele asemenea care se acordă
bolnavilor īn cadrul programelor naţionale de sănătate. Lista
acestora şi preţul de decontare se aprobă prin ordin al
ministrului sănătăţii publice;".
43. La articolul 213 alineatul (2), litera a) se
abrogă.
44. La articolul 227, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4) Serviciile
medicale de consultaţii şi diagnostic ce pot fi furnizate la
distanţă şi modalităţile de acordare se stabilesc prin
contractul-cadru."
45. La articolul 233, alineatul (6) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6)
Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele
asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care se acordă
bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi īn cadrul programelor
naţionale de sănătate nominalizate prin hotărāre a
Guvernului, se suportă la nivelul preţului de decontare."
46. La articolul 233, după alineatul (6) se
introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7)
Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele
asemenea, utilizate īn unităţile sanitare cu paturi, pe perioada
spitalizării pentru tratamentul specific al bolnavilor, precum şi
pentru pacienţii cuprinşi īn programele naţionale de sănătate
nominalizate prin hotărāre a Guvernului, se achiziţionează de
către acestea la un preţ care nu poate depăşi preţul
de decontare aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii
publice, īn condiţiile legii."
47. La articolul 244, după alineatul (6) se
introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:
"(61)
Pentru realizarea procesului de evaluare furnizorii de servicii medicale, de
dispozitive medicale şi medicamente au obligaţia plăţii
unei taxe de evaluare al cărei cuantum se aprobă prin metodologia
prevăzută la alin. (6). Veniturile obţinute īn urma
activităţii de evaluare se constituie venituri proprii la fond."
48. La articolul 244, alineatul (7) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(7)
Finanţarea activităţii desfăşurate īn vederea
evaluării se suportă din veniturile obţinute potrivit alin. (61)."
49. La articolul 246, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 246. - (1)
Relaţiile dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi
dispozitive medicale şi casele de asigurări sunt de natură
civilă, reprezintă acţiuni multianuale şi se stabilesc
şi se desfăşoară pe bază de contract. Īn situaţia
īn care este necesară modificarea sau completarea clauzelor, acestea sunt
negociate şi stipulate īn acte adiţionale."
50. Articolul 247 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 247. -
Furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitivele medicale
īncheie cu casele de asigurări contracte pe baza modelelor de contracte
prevăzute īn normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, īn
cuprinsul cărora pot fi prevăzute şi alte clauze suplimentare,
negociate, īn limita prevederilor legale īn vigoare."
51. La articolul 249, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 249. - (1)
Casele de asigurări īncheie cu furnizorii de servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale contracte pentru furnizarea de
servicii şi pentru plata acestora, urmărind realizarea echilibrului
financiar."
52. La articolul 252, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 252. - (1)
Plata furnizorilor de servicii medicale poate fi:
a) īn asistenţa
medicală primară şi de specialitate ambulatorie, prin tarif pe
persoana asigurată, tarif pe serviciu medical;
b) īn asistenţa
medicală din spitale şi alte unităţi sanitare publice sau
private, īn afara celor ambulatorii, prin tarif pe caz rezolvat, tarif pe zi de
spitalizare, tarif pe serviciu medical;
c) prin tarife pentru
anumite servicii, stabilite prin contractul-cadru;
d) prin preţ de
referinţă prevăzut īn lista medicamentelor cu sau fără
contribuţie personală;
e) prin preţ de
decontare pentru medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale
şi altele asemenea, care se asigură īn cadrul programelor
naţionale de sănătate din lista aprobată prin ordin al
ministrului sănătăţii publice;
f) prin preţ de
referinţă pentru unele servicii medicale sau prin preţ de
referinţă prevăzut īn lista de materiale sanitare şi de
dispozitive medicale sau, după caz, prin sumă de īnchiriere pentru
cele acordate pentru o perioadă determinată;
g) prin buget global
pentru serviciile publice de ambulanţă."
53. La articolul 257 alineatul (2), literele e)
şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"e) veniturilor
din pensiile care depăşesc limita supusă impozitului pe venit;
f) veniturilor din
cedarea folosinţei bunurilor, veniturilor din dividende şi dobānzi,
veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală realizate īn mod
individual şi/sau īntr-o formă de asociere şi altor venituri
care se supun impozitului pe venit numai īn cazul īn care nu realizează
venituri de natura celor prevăzute la lit. a) - e), alin. 21
şi art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai puţin de un salariu de
bază minim brut pe ţară, lunar."
54. La articolul 257, alineatul (3) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Īn cazul
persoanelor care realizează īn acelaşi timp venituri de natura celor
prevăzute la alin. (2) lit. a) - e), alin. (21) şi la art.
213 alin. (2) lit. h), contribuţia se calculează asupra tuturor
acestor venituri."
55. La articolul 257, după alineatul (2) se
introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
"21) Īn
situaţia īn care o persoană realizează venituri care sunt
neimpozabile, contribuţia se calculează asupra veniturilor
realizate."
56. La articolul 257 alineatul (5), litera c) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"c) anual, pentru
cele prevăzute la alin. (2) lit. c) şi f)."
57. La articolul 257, alineatul (7) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"(7)
Obligaţia virării contribuţiei de asigurări sociale de
sănătate revine persoanei juridice sau fizice care plăteşte
asiguraţilor veniturile prevăzute la alin. (2) lit. a), d) şi
e), respectiv asiguraţilor pentru veniturile prevăzute la alin. (2)
lit. b), c) şi f)."
58. La articolul 260 alineatul (1), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) de către
angajator sau din fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi
boli profesionale constituit īn condiţiile legii, pentru persoanele
prevăzute la art. 213 alin. (2) lit. b);".
59. La articolul 266, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) CNAS are ca
principal obiect de activitate asigurarea funcţionării unitare
şi coordonate a sistemului de asigurări sociale de sănătate
din Romānia şi are īn subordine casele de asigurări de
sănătate judeţene şi Casa de Asigurări de
Sănătate a Municipiului Bucureşti, Casa Asigurărilor de
Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei
Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, precum
şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pānă la
reorganizarea acesteia.
(3) CNAS
funcţionează pe baza statutului propriu, avizat de consiliul de
administraţie şi aprobat prin hotărāre a Guvernului. Casele de
asigurări funcţionează pe baza statutului propriu, care
respectă prevederile statutului-cadru, aprobat de consiliul de
administraţie al CNAS, iar īn cazul Casei Asigurărilor de
Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului şi cu avizul conform al Ministerului Transporturilor. Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Siguranţei Naţionale şi Autorităţii
Judecătoreşti īşi desfăşoară activitatea potrivit
prevederilor legale de organizare şi funcţionare ale caselor de
asigurări judeţene din cadrul sistemului de asigurări de
sănătate, cu păstrarea specificului activităţii."
60. La articolul 281 alineatul (1), după
litera f) se introduc trei noi litere, literele g), h) şi i), cu
următorul cuprins:
"g) solicită
avizul ministrului sănătăţii publice īnaintea depunerii
bugetului de venituri şi cheltuieli la Ministerul Economiei şi
Finanţelor pentru sumele transferate din bugetul Ministerului
Sănătăţii Publice īn bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate;
h) raportează
trimestrial şi anual ministrului sănătăţii publice
realizarea activităţilor desfăşurate de CNAS;
i) supune
aprobării ministrului sănătăţii publice reglementările
propuse īn cadrul politicilor din domeniul sanitar."
61. La articolul 288, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11)
Directorul general al Casei Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului este numit
pe bază de concurs organizat de Ministerul Transporturilor īn colaborare
cu CNAS, prin ordin comun al ministrului transporturilor şi al
preşedintelui CNAS."
62. La articolul 288, alineatul (4) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
"(4) Salarizarea
şi celelalte drepturi ale directorului general se stabilesc prin
contractul de management. Salariul de bază se aprobă de
preşedintele CNAS şi se stabileşte īntre limite, după cum
urmează:
a) limita minimă
la nivelul maxim al salariului pentru funcţia de consilier gr. I A din
cadrul ministerelor şi al altor organe centrale de specialitate, la care
se adaugă indemnizaţia de conducere īn cuantum de 55%
corespunzătoare funcţiei de director general;
b) limita maximă
la nivelul prevăzut de lege pentru funcţia de secretar general din
ministere."
63. La articolul 305 alineatul (1), după
litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu
următorul cuprins:
"a1)
nedepunerea la termen a declaraţiei prevăzute la art. 215 alin.
(3);".
64. La articolul 306, după litera b) se
introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul
cuprins:
"b1)
cea prevăzută la lit. a1), cu amendă de la 50 lei la
100 lei;".
65. La articolul 317, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 317. - (1)
Īn termen de 12 luni Casa Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va intra
īn proces de reorganizare īn vederea privatizării.
(2) Pānă la data
reorganizării, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului īşi va
desfăşura activitatea potrivit prevederilor legale de organizare
şi funcţionare a acesteia, pe principiul de funcţionare a caselor
de asigurări din cadrul sistemului de asigurări de
sănătate."
66. La articolul 317, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11)
Ministerul Transporturilor este reprezentantul statului īn activitatea de
privatizare a Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului."
67. Articolul 362 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 362. -
Veniturile prevăzute la art. 361, gestionate de Ministerul
Sănătăţii Publice, sunt folosite pentru investiţii īn
infrastructură şi dotări īn sistemul sanitar public,
finanţarea programelor naţionale de sănătate, pentru
rezerva Ministerului Sănătăţii Publice, precum şi
pentru finanţarea acordării asistenţei medicale publice de
urgenţă."
68. La articolul 385, alineatele (5), (6) şi
(8) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(5) Īn cazul
unităţilor sanitare publice care īnregistrează deficit de
personal medical, precum şi al unităţilor sanitare publice aflate
īn zone defavorizate, medicii īşi pot continua activitatea peste vārsta de
pensionare prevăzută de lege, pānă la ocuparea posturilor prin
concurs, la propunerea unităţii sanitare publice, cu avizul anual al
Colegiului Medicilor din Romānia, prin colegiile teritoriale judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti, şi cu aprobarea Ministerului
Sănătăţii Publice, respectiv a autorităţii de
sănătate publică, īn funcţie de subordonare.
(6) Medicii
deţinuţi sau internaţi din motive politice, aflaţi īn
situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) din
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu īncepere de la
6 martie 1945, precum şi celor deportate īn străinătate ori
constituite īn prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, īn
activitatea profesională, pe baza certificatului anual de
sănătate. Aceste prevederi se aplică şi medicilor care, din
motive politice, au fost obligaţi să īşi īntrerupă studiile
o anumită perioadă, obţināndu-şi licenţa cu
īntārziere, ori celor care au fost īmpiedicaţi să īşi reia activitatea
profesională.
...............................................................................................................................
(8) Prin excepţie
de la prevederile alin. (1), medicii titulari ai cabinetelor de medicină
de familie din mediul rural, care īşi desfăşoară
activitatea īn relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate judeţene, īşi pot continua activitatea īn
aceleaşi condiţii, după īmplinirea vārstei de pensionare, la
cerere, cu aviz anual eliberat de autoritatea de sănătate
publică judeţeană şi de Colegiul Medicilor din Romānia,
prin colegiile judeţene ale medicilor, pe baza certificatului de
sănătate."
69. La articolul 388, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11)
Termenul prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu o lună īn
situaţiile īn care recunoaşterea profesională se face pe baza
principiilor Regimului general de recunoaştere a calificărilor
profesionale. Īn acest caz se prelungeşte corespunzător şi
perioada de valabilitate prevăzută la alin. (3)."
70. La articolul 484, alineatele (2)-(5) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Īn
unităţile sanitare publice, medicii dentişti, membri titulari
şi membri corespondenţi ai Academiei Romāne şi ai Academiei de
Ştiinţe Medicale, profesorii universitari, cercetătorii
ştiinţifici gradul I, doctorii īn ştiinţe medicale, care
desfăşoară activităţi medico-dentare, pot continua, la
cerere, activitatea pānă la īmplinirea vārstei de 70 de ani. Peste
această vārstă medicii dentişti, membri titulari şi membri
corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe Medicale, pot fi
menţinuţi īn activitate conform dispoziţiilor art. 10 alin. (2)
din Legea nr. 264/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Academiei de Ştiinţe Medicale, cu modificările ulterioare. De
acelaşi drept pot beneficia şi medicii dentişti, membri titulari
şi membri corespondenţi ai Academiei Romāne.
(3) Medicii
dentişti prevăzuţi la alin. (1), la cerere, se pot pensiona
anticipat, la vārstele prevăzute īn Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările şi completările ulterioare, dacă īndeplinesc
condiţiile de stagiu de cotizare prevăzute de lege pentru pensia
anticipată sau pentru pensia anticipată parţială.
(4) Medicii
dentişti deţinuţi sau internaţi din motive politice,
aflaţi īn situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2)
din Decretul-lege nr. 118/1990 republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, īn
activitatea profesională, pe baza certificatului anual de
sănătate. Aceste prevederi se aplică şi medicilor
dentişti care, din motive politice, au fost obligaţi să īşi
īntrerupă studiile o anumită perioadă, obţināndu-şi
licenţa cu īntārziere, ori celor care au fost īmpiedicaţi să
īşi reia activitatea profesională.
(5) Īn cazul
unităţilor sanitare publice care īnregistrează deficit de
personal medico-dentar, precum şi al unităţilor sanitare publice
aflate īn zone defavorizate, medicii dentişti īşi pot continua
activitatea peste vārsta de pensionare prevăzută de lege, pānă
la ocuparea posturilor prin concurs, la propunerea unităţii sanitare
publice, cu avizul anual al Colegiului Medicilor Dentişti din Romānia
şi cu aprobarea Ministerului Sănătăţii Publice,
respectiv a autorităţii de sănătate publică, īn
funcţie de subordonare."
71. La articolul 484, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31)
Medicii dentişti care au depăşit limita de vārstă
prevăzută la alin. (1) pot profesa īn continuare īn unităţi
sanitare private. Desfăşurarea activităţii se face īn baza
certificatului de membru şi a avizului anual al Colegiului Medicilor
Dentişti din Romānia, eliberat pe baza certificatului de
sănătate şi a asigurării privind răspunderea
civilă pentru greşeli īn activitatea profesională,
īncheiată pentru anul respectiv."
72. La articolul 485, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11)
Termenul prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu o lună īn
situaţiile īn care recunoaşterea profesională se face pe baza
principiilor Regimului general de recunoaştere a calificărilor
profesionale. Īn acest caz se prelungeşte corespunzător şi
perioada de valabilitate prevăzută la alin. (3)."
73. La articolul 565, alineatele (2) şi (3)
ale se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Īn
unităţile sanitare publice, farmaciştii, membri titulari şi
membri corespondenţi ai Academiei Romāne şi ai Academiei de
Ştiinţe Medicale, profesorii universitari, cercetătorii
ştiinţifici gradul I, doctorii īn ştiinţe farmaceutice,
care desfăşoară activităţi farmaceutice, pot continua,
la cerere, activitatea pānă la īmplinirea vārstei de 70 de ani. Peste
această vārstă farmaciştii, membri titulari şi membri
corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe Medicale, pot fi
menţinuţi īn activitate conform dispoziţiilor art. 10 alin. (2)
din Legea nr. 264/2004, cu modificările ulterioare. De acelaşi drept
pot beneficia şi farmaciştii, membri titulari şi membri
corespondenţi ai Academiei Romāne.
(3) Farmaciştii prevăzuţi
la alin. (1), la cerere, se pot pensiona anticipat, la vārstele prevăzute
īn Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, dacă īndeplinesc condiţiile de stagiu de cotizare
prevăzute de lege pentru pensia anticipată sau pentru pensia
anticipată parţială."
74. La articolul 565, după alineatul (3) se
introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
"(31)
Farmaciştii care au depăşit limita de vārstă
prevăzută la alin. (1) pot profesa īn continuare īn unităţi
sanitare private. Desfăşurarea activităţii se face īn baza
certificatului de membru şi a avizului anual al Colegiului
Farmaciştilor din Romānia, eliberat pe baza certificatului de
sănătate şi a asigurării de răspundere civilă
pentru greşeli īn activitatea profesională, īncheiată pentru
anul respectiv."
75. La articolul 565, alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Īn cazul
unităţilor sanitare publice care īnregistrează deficit de
farmacişti, precum şi al unităţilor sanitare publice aflate
īn zone defavorizate, farmaciştii īşi pot continua activitatea peste
vārsta de pensionare prevăzută de lege, pānă la ocuparea
posturilor prin concurs, la propunerea unităţii sanitare publice, cu
avizul Colegiului Farmaciştilor din Romānia şi cu aprobarea
Ministerului Sănătăţii Publice, respectiv a
autorităţii de sănătate publică, īn funcţie de
subordonare."
76. La articolul 565, după alineatul (5) se
introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
"(6)
Farmaciştii deţinuţi sau internaţi din motive politice,
aflaţi īn situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2)
din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, pot fi menţinuţi, la cerere, īn
activitatea profesională pe baza certificatului anual de
sănătate. Aceste prevederi se aplică şi farmaciştilor
care, din motive politice, au fost obligaţi să īşi
īntrerupă studiile o anumită perioadă, obţināndu-şi
licenţa cu īntārziere, ori celor care au fost īmpiedicaţi să
īşi reia activitatea profesională."
77. Articolul 566 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 566. - Īn
farmaciile de spital, farmacistul este autorizat să elibereze medicamente,
materiale sanitare, dispozitive medicale şi altele asemenea, atāt pentru
secţiile spitalului, cāt şi pentru asigurarea acestora, īn
ambulatoriu, īn cadrul programelor naţionale de sănătate."
78. La articolul 569, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
"(11)
Termenul prevăzut la alin. (1) poate fi extins cu o lună īn
situaţiile īn care recunoaşterea profesională se face pe baza
principiilor Regimului general de recunoaştere a calificărilor
profesionale. Īn acest caz se prelungeşte corespunzător şi
perioada de valabilitate prevăzută la alin. (3)."
79. La articolul 661, alineatul (1) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 661. - (1)
Limitele maxime ale despăgubirilor de asigurare se stabilesc de către
CNAS, după consultarea asociaţiilor profesionale din domeniul
asigurărilor şi CMR, CFR, CMDR, OAMMR şi OBBC, cu avizul
Ministerului Sănătăţii Publice."
80. La articolul 695, punctele 16 şi 34 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"16.
distribuţie angro a medicamentelor - totalitatea activităţilor
de procurare, deţinere, livrare sau export de medicamente, cu
excepţia activităţii de eliberare a acestora către public
(distribuţia en detail); asemenea activităţi sunt efectuate de
fabricanţi ori depozitele lor, importatori şi alţi distribuitori
angro sau de farmacişti ori alte persoane autorizate să furnizeze
medicamente către public īn Romānia;
...............................................................................................................................
34. procedura
centralizată - procedura de autorizare de punere pe piaţă
prevăzută īn Regulamentul Consiliului şi Parlamentului European
nr. 726/2004, care stabileşte procedurile comunitare pentru autorizarea
şi supravegherea medicamentelor de uz uman şi veterinar şi care
constituie Agenţia Europeană a Medicamentelor, şi īn
Regulamentul (CE) nr. 1.394/2007 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 13 noiembrie 2007 privind medicamentele pentru terapie
avansată."
81. La articolul 695, după punctul 35 se
introduce un nou punct, punctul 36, cu următorul cuprins:
"36. medicament
pentru terapie avansată - un produs, astfel cum este definit īn art. 2 din
Regulamentul (CE) nr. 1.394/2007."
82. La articolul 697 alineatul (1), după
litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul
cuprins:
"g) medicamentelor
pentru terapie avansată, astfel cum sunt definite īn Regulamentul (CE) nr.
1.394/2007, care sunt preparate īn mod nesistematic, īn conformitate cu
standarde de calitate specifice şi care sunt utilizate īn Romānia, īn
cadrul unui spital, sub responsabilitatea unui medic, īn scopul de a se
conforma unei prescripţii medicale privind un medicament adaptat special
destinat unui anumit pacient."
83. La articolul 697, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
"(2) Fabricarea
medicamentelor prevăzute la alin. (1) lit. g) este autorizată de
Agenţia Naţională a Medicamentului. Aceasta se asigură
că cerinţele privind trasabilitatea şi farmacovigilenţa,
precum şi standardele de calitate specifice prevăzute la lit. g) sunt
echivalente cu cele prevăzute la nivel comunitar cu privire la
medicamentele pentru terapie avansată pentru care este necesară
autorizarea īn conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 726/2004 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 31 martie 2004 de stabilire a procedurilor
comunitare privind autorizarea şi supravegherea medicamentelor de uz uman
şi veterinar şi de instituire a unei agenţii europene a
medicamentului."
84. Articolul 756 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 756. -
Agenţia Naţională a Medicamentului aplică prevederile
ghidurilor publicate de Comisia Europeană referitoare la buna
practică de fabricaţie pentru medicamente, precum şi pentru
substanţele active folosite ca materii prime, privind forma şi
conţinutul autorizaţiei prevăzute la art. 748 alin. (1), ale
rapoartelor prevăzute la art. 823 alin. (3), forma şi conţinutul
certificatului de bună practică de fabricaţie prevăzut la
art. 823 alin. (5)."
85. Denumirea capitolului VII
"Distribuţia angro a medicamentelor" al titlului XVII
"Medicamentul" se modifică şi va avea următorul
cuprins:
"CAPITOLUL VII
Distribuţia medicamentelor"
86. Articolul 787 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 787. - (1) Cu
respectarea prevederilor art. 700, Agenţia Naţională a
Medicamentului ia toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura
că numai medicamentele pentru care a fost acordată o autorizaţie
de punere pe piaţă conform prevederilor prezentului titlu sunt distribuite
pe teritoriul Romāniei.
(2) Cu respectarea
prevederilor art. 700, Agenţia Naţională a Medicamentului ia
toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că numai
medicamentele pentru care a fost acordată o autorizaţie de punere pe
piaţă conform prevederilor prezentului titlu şi prin procedura
centralizată sunt distribuite pe teritoriul Romāniei.
(3) Distribuţia
angro şi depozitarea medicamentelor, precum şi distribuţia en
detail se efectuează numai pentru medicamente care au autorizaţii de
punere pe piaţă eliberate:
a) de Comisia
Europeană, conform procedurii centralizate; sau
b) de Agenţia
Naţională a Medicamentului, conform prevederilor prezentului titlu.
(4) Orice distribuitor
angro care nu este deţinătorul autorizaţiei de punere pe
piaţă şi care introduce un medicament dintr-un stat membru al
Uniunii Europene trebuie să notifice intenţia sa
deţinătorului autorizaţiei de punere pe piaţă şi
Agenţiei Naţionale a Medicamentului; pentru medicamentele care nu au
fost autorizate prin procedura centralizată, notificarea Agenţiei
Naţionale a Medicamentului se face fără a contraveni
procedurilor suplimentare prevăzute īn legislaţia din Romānia."
87. Articolul 788 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 788. - (1)
Agenţia Naţională a Medicamentului ia toate măsurile
necesare pentru a se asigura că distribuţia angro de medicamente se
face de către posesorii unei autorizaţii pentru
desfăşurarea activităţii de distribuitor angro de
medicamente, īn care se precizează sediul pentru care este valabilă.
(2) Dacă
persoanele autorizate să elibereze medicamentele către populaţie
pot, conform legislaţiei naţionale, să se angajeze şi īn
distribuţie angro, aceste persoane trebuie să fie autorizate conform
alin. (1).
(3) Agenţia
Naţională a Medicamentului ia toate măsurile necesare pentru a
se asigura că distribuţia en detail de medicamente se face de
către posesorii unei autorizaţii pentru desfăşurarea
activităţii de distribuitor en detail de medicamente, īn care se precizează
sediul pentru care este valabilă.
(4) Deţinerea unei
autorizaţii de fabricaţie include şi autorizarea pentru
distribuţia angro a medicamentelor acoperite de acea autorizaţie;
deţinerea unei autorizaţii pentru desfăşurarea
activităţii de distribuţie angro de medicamente nu
exceptează deţinătorul de la obligaţia de a deţine o
autorizaţie de fabricaţie şi de a se supune condiţiilor
stabilite īn acest sens, chiar dacă activitatea de fabricaţie sau de
import este secundară.
(5) La cererea Comisiei
Europene sau a unui stat membru al Uniunii Europene, Agenţia
Naţională a Medicamentului trebuie să furnizeze toate
informaţiile adecvate privind autorizaţiile individuale pe care le-a
eliberat conform alin. (1).
(6) Verificările
persoanelor autorizate pentru desfăşurarea activităţii de
distribuţie angro şi en detail de medicamente, precum şi
inspecţia spaţiilor lor se efectuează sub responsabilitatea
Agenţiei Naţionale a Medicamentului.
(7) Agenţia
Naţională a Medicamentului suspendă sau retrage autorizaţia
prevăzută la alin. (1) dacă nu mai sunt īndeplinite
condiţiile de autorizare şi informează despre aceasta statele
membre ale Uniunii Europene şi Comisia Europeană.
(8) Agenţia
Naţională a Medicamentului suspendă sau retrage autorizaţia
prevăzută la alin. (3) dacă nu mai sunt īndeplinite
condiţiile de autorizare.
(9) Īn cazul īn care
Agenţia Naţională a Medicamentului consideră că
deţinătorul unei autorizaţii acordate de un stat membru al
Uniunii Europene conform prevederilor art. 77 alin. (1) din Directiva
2001/83/CE nu mai īndeplineşte condiţiile de autorizare,
informează despre aceasta Comisia Europeană şi statul membru
implicat.
(10) Inspectorii din
Agenţia Naţională a Medicamentului pot preleva probe de la
unităţile de distribuţie īn vederea efectuării de analize
de laborator.
(11) Contravaloarea
probelor prelevate şi costul analizelor efectuate se suportă conform
art. 823 alin. (1) lit. b)."
88. Articolul 789 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 789. - (1)
Agenţia Naţională a Medicamentului se asigură că
timpul necesar pentru desfăşurarea procedurii de examinare a
cererilor pentru autorizarea de distribuţie nu depăşeşte 90
de zile de la data primirii cererii de către aceasta.
(2) Īn situaţia īn
care documentaţia depusă de solicitant este incompletă,
Agenţia Naţională a Medicamentului cere solicitantului,
dacă este necesar, să furnizeze toate informaţiile privind
condiţiile de autorizare.
(3) Dacă
Agenţia Naţională a Medicamentului constată că nu sunt
furnizate toate informaţiile conform alin. (2), perioada
prevăzută la alin. (1) este suspendată pānă cānd datele
cerute vor fi furnizate."
89. La articolul 790, literele a) şi b) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"a) trebuie
să aibă spaţii, instalaţii şi echipamente potrivite
şi adecvate pentru asigurarea preparării, conservării şi
distribuţiei medicamentelor;
b) trebuie să
aibă personal de specialitate, iar īn cazul unităţilor de
distribuţie angro, şi o persoană responsabilă de calitatea
medicamentelor, īndeplinind condiţiile prevăzute īn legislaţia
din Romānia;".
90. La articolul 791, literele c), d), f) şi
g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"c) īn cazul
distribuitorilor de medicamente angro, să furnizeze medicamentele numai
persoanelor care, la rāndul lor, deţin o autorizaţie de
distribuţie angro sau sunt autorizate de Agenţia Naţională
a Medicamentului să furnizeze medicamente către populaţie īn
Romānia;
d) să aibă un
plan de urgenţă care să asigure implementarea efectivă a
oricărei retrageri de pe piaţă ordonată de Agenţia
Naţională a Medicamentului ori efectuată īn cooperare cu
fabricantul sau, după caz, cu distribuitorul angro ori cu deţinătorul
autorizaţiei de punere pe piaţă pentru medicamentul īn
cauză;
...............................................................................................................................
f) să
ţină la dispoziţia Agenţiei Naţionale a Medicamentului
evidenţa prevăzută la lit. e), īn scopul inspecţiilor,
pentru o perioadă de 5 ani;
g) să respecte
principiile şi ghidurile de bună practică de distribuţie de
medicamente, precum şi regulile de bună practică
farmaceutică pentru medicamente, conform prevederilor art. 795."
91. La articolul 792, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 792. - (1)
Īn ceea ce priveşte furnizarea de medicamente către farmacişti
şi persoanele autorizate să elibereze medicamente către
populaţie, Agenţia Naţională a Medicamentului nu trebuie
să aplice unui deţinător de autorizaţie de distribuţie
angro acordată de alt stat membru al Uniunii Europene nicio
obligaţie, īn special obligaţii de serviciu public, mai
restrictivă decāt cele aplicate persoanelor autorizate să efectueze
activităţi echivalente īn Romānia.
(2)
Deţinătorul unei autorizaţii de punere pe piaţă pentru
un medicament şi distribuitorii angro ai acelui medicament pus efectiv pe
piaţă īn Romānia asigură, īn limitele
responsabilităţilor lor, stocuri adecvate şi continue din acel
medicament către farmacii şi persoanele autorizate să furnizeze
medicamente, astfel īncāt nevoile pacienţilor din Romānia să fie
acoperite."
92. La articolul 793, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Agenţia
Naţională a Medicamentului ia toate măsurile necesare pentru a
se asigura că persoanele autorizate să furnizeze medicamente
către populaţie pot furniza informaţiile necesare pentru
trasabilitatea căii de distribuţie a fiecărui medicament."
93. Articolul 794 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 794. -
Prevederile prezentului capitol nu īmpiedică aplicarea unor cerinţe
mai restrictive īn legătură cu distribuţia de:
a) substanţe
stupefiante şi psihotrope pe teritoriul Romāniei;
b) medicamente derivate
din sānge;
c) medicamente
imunologice;
d) medicamente
radiofarmaceutice."
94. Articolul 795 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 795. -
Agenţia Naţională a Medicamentului are obligaţia de a
urmări aplicarea ghidurilor de bună practică de distribuţie
publicate de Comisia Europeană, precum şi a regulilor de bună
practică farmaceutică prevăzute de legislaţie."
95. Articolul 836 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 836. - (1)
Constituie contravenţii următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la
10.000 lei la 30.000 lei, aplicată fabricantului, şi cu īnchiderea
unităţii, īn cazul funcţionării unităţii de
producţie de medicamente fără autorizaţie de fabricaţie
emisă de Agenţia Naţională a Medicamentului; se
sancţionează cu aceeaşi amendă distribuitorul şi cu
īnchiderea unităţii de distribuţie a medicamentelor care
funcţionează fără autorizaţie emisă de
Agenţia Naţională a Medicamentului;
b) cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei, īn cazul nerespectării Regulilor de bună
practică de laborator de către laboratoarele care efectuează
teste farmacotoxicologice īn vederea īntocmirii documentaţiei de
autorizare de punere pe piaţă a medicamentelor de uz uman;
c) cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei, aplicată fabricantului sau distribuitorului,
după caz, pentru practicarea īn cadrul unităţii de
producţie sau de distribuţie a medicamentelor a altor
activităţi decāt a celor pentru care au fost autorizate,
distribuţia de la fabricant sau din depozitele de medicamente a
medicamentelor către unităţi neautorizate de Agenţia
Naţională a Medicamentului īn condiţiile legii, participarea
persoanelor necalificate la operaţiuni tehnice care necesită
calificare de specialitate īn procesul de fabricaţie şi īn cel de
distribuţie, precum şi nerespectarea prevederilor referitoare la
inscripţionarea şi prospectul medicamentelor, publicitatea
medicamentelor, raportarea schimbărilor survenite īn activitatea de
producţie sau de distribuţie, nerespectarea regulilor de bună
practică īn activitatea de farmacovigilenţă
desfăşurată de deţinătorul autorizaţiei de punere
pe piaţă;
d) cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei, aplicată fabricantului īn cazul
nerespectării condiţiilor de funcţionare a unităţii de
producţie de medicamente pentru care a fost autorizat sau īn cazul
nerespectării Ghidului privind buna practică de fabricaţie;
e) cu amendă de la
10.000 lei la 20.000 lei, īn cazul fabricării şi distribuţiei
medicamentelor fără documente care să ateste provenienţa
şi/sau calitatea acestora, īn cazul nerespectării prevederilor
privind procedura de retragere a medicamentelor de către fabricanţi
şi distribuitori, precum şi īn cazul deţinerii şi
distribuirii medicamentelor cu termen de valabilitate depăşit sau cu
buletin de analiză necorespunzător;
f) cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei, lipsa din unităţile de distribuţie a
farmacistului-şef sau a īnlocuitorului acestuia pe perioada īn care
unitatea funcţionează, precum şi īmpiedicarea exercitării
activităţii de inspecţie;
g) cu amendă de la
10.000 lei la 30.000 lei şi suspendarea autorizaţiei de
funcţionare a unităţii de distribuţie pe o durată de
un an, īn cazul repetării īntr-o perioadă de 3 luni a uneia dintre
contravenţiile constatate, prevăzute la lit. c) şi e);
h) cu amendă de la
5.000 lei la 20.000 lei şi suspendarea autorizaţiei de
funcţionare a unităţii de distribuţie, īn cazul
nerespectării Ghidului de distribuţie angro şi a Regulilor de
bună practică farmaceutică, pānă la remedierea
deficienţelor constatate;
i) cu amendă de la
2.000 lei la 5.000 lei, īn cazul īn care deţinătorul
autorizaţiei de punere pe piaţă nu respectă condiţiile
sau restricţiile incluse īn autorizaţia de punere pe piaţă
care privesc eliberarea sau utilizarea medicamentului, precum şi pe acelea
referitoare la utilizarea īn condiţii de siguranţă şi
eficacitate a medicamentului, nu raportează la Agenţia
Naţională a Medicamentului reacţiile adverse, nu transmite la
Agenţia Naţională a Medicamentului rapoartele periodice
actualizate privind siguranţa medicamentelor, modificările
(variaţiile) la termenii autorizaţiilor de punere pe piaţă,
nu notifică Agenţia Naţională a Medicamentului privind data
de comercializare efectivă sau data la care medicamentul īncetează
să mai existe pe piaţă, nu furnizează Ministerului
Sănătăţii Publice sau, după caz, Agenţiei
Naţionale a Medicamentului date referitoare la volumul de vānzări
şi volumul de prescrieri ale medicamentului, īn conformitate cu
prevederile prezentului titlu;
ī) cu amendă de la
2.000 lei la 5.000 lei, īn cazul īn care laboratoarele independente/recunoscute
de Agenţia Naţională a Medicamentului nu respectă
condiţiile īn care a fost obţinută autorizaţia;
j) cu amendă de la
2.000 lei la 5.000 lei, īn cazul īn care importatorii nu īşi respectă
angajamentul privind transmiterea la Agenţia Naţională a
Medicamentului a situaţiei exacte a fiecărui import, īn conformitate
cu prevederile legislaţiei īn vigoare;
k) cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei nedepunerea īn termen de 6 luni de la finalizare a
oricăror alte studii sponsorizate de deţinătorul
autorizaţiei de punere pe piaţă care implică utilizarea la
populaţia pediatrică a unui medicament acoperit de o autorizaţie
de punere pe piaţă, indiferent dacă au fost sau nu efectuate īn
conformitate cu un plan de investigaţie pediatrică agreat.
(2) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la
alin. (1) se fac de către inspectorii din cadrul Agenţiei
Naţionale a Medicamentului."
96. Articolul 848 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 848. -
Agenţia Naţională a Medicamentului se asigură că
există sisteme adecvate de colectare a medicamentelor nefolosite sau
expirate."
97. Articolul 851 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 851. -
Ministerul Sănătăţii Publice stabileşte, avizează
şi aprobă, prin ordin al ministrului sănătăţii
publice, preţurile maximale ale medicamentelor de uz uman cu autorizaţie
de punere pe piaţă īn Romānia, cu excepţia medicamentelor care
se eliberează fără prescripţie medicală (OTC)."
98. Articolul 856 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 856. - La
depunerea documentaţiei pentru autorizarea de funcţionare,
unităţile de distribuţie plătesc īn contul Agenţiei
Naţionale a Medicamentului tariful privind autorizaţia de
funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului
sănătăţii publice."
99. Articolul 858 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
"Art. 858. -
Cheltuielile necesare pentru efectuarea de către salariaţii
Agenţiei Naţionale a Medicamentului a inspecţiilor īn vederea
acordării autorizaţiei de distribuţie sau a altor tipuri de
inspecţie sunt asigurate din bugetul propriu."
Art.
II. - Termenul prevăzut la art. 317
alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, referitor la procesul de reorganizare īn vederea privatizării
Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului īncepe să curgă de la data
intrării īn vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă. |
|
|
|
A se vedea |
articolul 317 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
Art.
III. - (1) Īnfiinţarea
instituţiilor prevăzute la art. 11 lit. b) din Legea nr. 95/2006,
cu modificările şi completările ulterioare, cu atribuţii īn
domeniul asistenţei medicale, programelor naţionale de sănătate,
infrastructură īn domeniul sanitar şi control īn sănătate
publică se face prin reorganizarea Ministerului Sănătăţii
Publice, a autorităţilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti, precum şi a institutelor şi
centrelor de sănătate publică. (2) La data intrării īn vigoare a hotărārilor Guvernului
prin care instituţiile prevăzute la alin. (1) īncep să funcţioneze,
se abrogă art. 12, art. 13 alin. (1), art. 17 alin. (1) şi (2),
art. 18-23 şi art. 24 alin. (2). (3) La aceeaşi dată la care instituţiile prevăzute
la alin. (1) īncep să funcţioneze, sintagmele "autorităţi
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti"
şi "autorităţi de sănătate publică
teritoriale" se īnlocuiesc cu expresia "instituţii care desfăşoară
activităţi īn domeniul sănătăţii publice care
preiau atribuţiile acestora". (4) Īn tot cuprinsul titlului II "Programe naţionale de sănătate",
sintagmele "Agenţia Naţională de Programe" şi
"Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate"
se īnlocuiesc cu sintagma "structură cu atribuţii īn
elaborarea şi coordonarea programelor naţionale de sănătate".
(5) Pānă la data prevăzută la alin. (2), la care
instituţiile prevăzute la alin. (1) īncep să funcţioneze,
atribuţiile structurii prevăzute la alin. (4) sunt exercitate de
Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate, ca
structură din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice
cu atribuţii īn elaborarea şi coordonarea programelor naţionale
de sănătate. |
|
|
|
A se vedea |
articolul 11 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 12 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 13 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 17 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 18 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 19 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 20 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 21 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 22 din Lege nr. 95/2006 in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 23 din Lege nr. 95/2006
in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
||
A se vedea |
articolul 24 din Lege nr. 95/2006
in data de 30 iunie 2008 |
|
|
||
|
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul sănătăţii publice, Gheorghe Eugen Nicolăescu Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Vasile Ciurchea Ministrul internelor şi reformei administrative, Cristian David Ministrul transporturilor, Ludovic Orban Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse, Paul Păcuraru p. Secretarul de stat al Departamentului pentru Afaceri Europene, Aurel Ciobanu-Dordea Ministrul apărării, Teodor Viorel Meleşcanu p. Ministrul economiei şi finanţelor, Eugen Teodorovici, secretar de stat |
Bucureşti, 24
iunie 2008.
Nr. 93.