Ministerul Finanţelor Publice
Face
parte din Ordin
nr. 1840/2004
Aprobat
de Ordin
nr. 1840/2004
Precizare
din
10/12/2004
Publicat
in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1247 din 23/12/2004
referitoare
la unele măsuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare a Legii nr.
348/2004 privind denominarea monedei naţionale
În vederea aplicării
corespunzătoare a prevederilor Legii nr. 348/2004 privind denominarea
monedei naţionale, persoanele juridice prevăzute la art. 1 din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, vor lua următoarele
măsuri privind:
A. Contabilizarea operaţiunilor, raportări
contabile periodice şi situaţii financiare anuale
1. În perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2005,
persoanele prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ţin contabilitatea
în lei vechi.
Pentru această perioadă registrele de contabilitate, formularele
financiar-contabile, comune pe economie, cele privind taxa pe valoarea adăugată,
precum şi alte registre, situaţii şi jurnale de evidenţă
se întocmesc în lei vechi.
2. Raportările contabile semestriale la data
de 30 iunie 2005 ale persoanelor prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se
întocmesc în lei vechi, la nivel de mii lei.
3. Situaţiile financiare anuale pentru anul
2005 se întocmesc în monedă nouă, la nivel de leu, fără
subdiviziunile leului.
4. La data de 1 iulie 2005 persoanele juridice prevăzute
la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, realizează conversia în lei noi a soldurilor
iniţiale, a rulajelor şi soldurilor finale cuprinse în balanţa
de verificare la data de 30 iunie 2005.
Răspunderea pentru corectitudinea conversiei revine administratorului,
ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării
unităţii respective.
Începând cu data de 1 iulie 2005 contabilitatea se ţine în lei noi,
denumiţi, potrivit legii, lei.
Operaţiunea de conversie se efectuează astfel:
- fie prin rotunjirea sumelor la ordinul sutelor,
în plus pentru valori mai mari de 50 inclusiv, respectiv în minus pentru
valori mai mici de 50, urmată de împărţirea la 10.000 (zece mii)
a sumelor astfel rezultate;
Exemplu:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Suma Rotunjire Împărţire Diferenţa de regularizat
în lei vechi la ordinul sutelor la 10.000 lei (în lei noi)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 = rotunjire 3 = 2/10.000 4 = (2-1)/10.000
la ordinul sutelor
274.532,35 274.500 27,45 -0,003235
274.751,65 274.800 27,48 +0,004835
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
|
- fie prin împărţirea sumelor la 10.000
(zece mii), urmată de rotunjirea zecimalelor sumelor astfel obţinute
la a doua zecimală (banul), prin adaos sau lipsă, astfel: suma
rezultată în urma împărţirii ce depăşeşte 0,0050
lei noi inclusiv se rotunjeşte la 0,01 lei noi, iar suma mai mică de
0,0050 lei noi se rotunjeşte la 0 (zero) lei noi.
Exemplu:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Suma Rezultat Suma Diferenţa de regularizat
în lei vechi în urma împărţirii în lei noi (în lei noi)
în urma rotunjirii
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 = 1/10.000 3 = rotunjirea 4 = [(3*10.000) -
la a doua zecimală 1]/10.000
131.475,28 13,147528 13,15 +0,002472
261.735,28 26,173528 26,17 -0,003528
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
|
Operaţiunea de conversie se realizează şi pentru soldurile
cuprinse în balanţele de verificare a conturilor analitice, urmărindu-se
concordanţa dintre valorile înscrise în contul sintetic şi cele înscrise
în conturile analitice.
În situaţia în care valorile obţinute în urma conversiei valorilor
din balanţele de verificare a conturilor analitice la 30 iunie 2005 conduc
la denaturarea semnificaţiei economice a acestora, există
posibilitatea ca valorile soldurilor din balanţele de verificare a
conturilor analitice să reprezinte numere cu mai mult de două zecimale
rezultate din operaţiunea de conversie.
În cazul elementelor ale căror valori provin din mai multe componente de
calcul, conversia se efectuează fie asupra valorilor rezultante, fie asupra
componentelor avute în vedere la determinarea acestora, în funcţie de
necesităţi (de exemplu: în cazul stocurilor, componentele preţ
unitar, valoare).
Creanţele şi datoriile faţă de terţi convertite sunt
supuse verificării interne şi pot face obiectul confirmării/informării
pe baza extraselor soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de
clienţi şi alţi debitori, respectiv furnizorii şi alţi
creditori, în vederea punerii de acord a sumelor rezultate ca urmare a
conversiei. Se poate proceda în acelaşi mod, inclusiv în cazul datoriilor
către bugetul de stat şi către alte bugete.
Regularizarea diferenţelor rezultate din conversie
1. Diferenţele rezultate din conversia
elementelor de activ şi a celor de pasiv se preiau în contul 473 "Decontări
din operaţii în curs de clarificare".
La data de 31 decembrie 2005, eventualul sold al contului 473 "Decontări
din operaţii în curs de clarificare" se trece la cheltuieli sau
venituri, respectiv în conturile 658 "Alte cheltuieli de exploatare"
sau 758 "Alte venituri din exploatare", după caz.
2. La instituţiile publice, diferenţele
rezultate din conversia elementelor de activ şi de pasiv se preiau în
debitul sau creditul, după caz, al conturilor: 702 "Finanţare de
la buget privind anii precedenţi şi alte surse", 528 "Venituri
din anii precedenţi şi alte surse", 337 "Fonduri cu destinaţie
specială", în funcţie de modul de finanţare a instituţiilor
publice.
B. Documente justificative şi
financiar-contabile
1. Potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr.
348/2004, preţurile şi tarifele bunurilor şi serviciilor vor fi
afişate atât în moneda veche, cât şi în moneda nouă, începând
cu data de 1 martie 2005 şi până la data de 30 iunie 2006. Afişarea
se face la locul de expunere a bunurilor şi, respectiv, de prestare a
serviciilor sau, în cazul furnizorilor de utilităţi, la casieriile
acestor unităţi.
2. Facturile emise de furnizorii de utilităţi
în perioada 1martie-30 iunie 2005 se întocmesc în lei vechi, cu prezentarea
totalurilor de plată atât în lei vechi, cât şi în lei noi.
Prin furnizori de utilităţi se înţelege acei agenţi
economici care prestează servicii sau livrează bunuri de utilitate
publică, cum sunt: furnizarea energiei electrice, termice, a gazelor
naturale şi a apei, canalizarea, telefonia fixă şi mobilă,
transmisia de programe TV şi radio şi alte servicii similare.
3. Începând cu data de 1 iulie 2005, facturile
şi toate documentele justificative şi financiar-contabile se întocmesc
în lei noi.
De asemenea, registrele de contabilitate, registrele privind T.V.A., precum
şi orice alte registre sau jurnale întocmite de persoanele prevăzute
la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, se întocmesc în lei noi.
Dispoziţii tranzitorii
Valorile înscrise în facturi şi alte documente emise în lei vechi
anterior datei de 30 iunie 2005 şi primite după data de 1 iulie 2005
vor fi convertite în lei noi, în temeiul art. 5 alin. (1) din Legea nr. 348/2004. În această situaţie
pot fi efectuate confirmări de solduri, după caz.
4. Începând cu data de 1 iulie 2005, agenţii
economici care sunt obligaţi, potrivit legii, să utilizeze aparate de
marcat electronice fiscale vor elibera clienţilor bon fiscal şi, la
cerere, factura/factura fiscală în lei noi, indiferent dacă plata se
efectuează în moneda veche sau în moneda nouă.
5. Pe tot parcursul perioadei în care moneda veche
are putere circulatorie, respectiv până la data de 31decembrie 2006,
registrul de casă se întocmeşte în monedă nouă.
Soldul registrului de casă se prezintă în monedă nouă.
Prezentarea componenţei soldului de casă se face în funcţie de
structura numerarului existent, respectiv moneda nouă şi moneda veche,
după caz.
6. Sumele prevăzute în bugetele instituţiilor
publice şi ale altor instituţii, potrivit legii, se transformă în
moneda nouă prin împărţirea la 10.000, iar sumele rezultate se
rotunjesc în lei.
7. Începând cu data de 1 iulie 2005, instituţiile
publice au obligaţia prezentării bugetelor şi a listelor de
investiţii în moneda nouă la unităţile Trezoreriei Statului
la care îşi au deschise conturile, în vederea efectuării operaţiunilor
de încasări şi plăţi.