Guvernul
României
Ordonanţă de urgenţă nr. 158/2005
din 17/11/2005
privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1074 din 29/11/2005
Actul va intra in vigoare la data de 01 ianuarie 2006
În vederea realizării obiectivelor
înscrise în Programul de guvernare cu privire la îmbunătăţirea
standardului de viaţă al persoanelor vârstnice, pentru aceasta fiind
necesară consolidarea financiară a sistemului public de pensii, prin
externalizarea din bugetul asigurărilor sociale de stat a
prestaţiilor care nu au legătură directă cu asigurarea
socială care priveşte pensiile,
pentru asigurarea cadrului legal necesar
aplicării acestor măsuri care presupun modificări, pentru anul
2006, în structura bugetului asigurărilor sociale de stat şi în aceea
a Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate,
fapt ce impune reflectarea în bugetele anului 2006 a sumelor necesare,
având în vedere faptul că
măsura de susţinere, din surse exterioare bugetului asigurărilor
sociale de stat, a finanţării unor drepturi de asigurări sociale
care nu au o legătură directă cu drepturile de pensie a fost inclusă
în aprilie 2004 în Planul de acţiune, ca una dintre acţiunile
prevăzute pentru realizarea sarcinilor asumate prin "Împrumutul de
ajustare programatică 2", corespunzător obiectivului specific
"Îmbunătăţirea sustenabilităţii financiare a sistemului
de pensii", elemente care vizează interesul public şi constituie
situaţii de urgenţă,
ţinând seama de faptul că
neadoptarea de măsuri imediate de către Guvern, prin
ordonanţă de urgenţă, ar conduce la grevarea, în
continuare, a bugetului asigurărilor sociale de stat, în detrimentul
pensiilor, afectând astfel interesele persoanelor vârstnice, cu plata unei
prestaţii care nu constituie un risc social, aşa cum este definit de
instrumentele juridice internaţionale, la imposibilitatea respectării
angajamentelor privind politica de protecţie socială asumate în
Programul de guvernare 2005-2008 şi în documentele de poziţie
întocmite în urma negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, precum
şi la imposibilitatea elaborării procedurilor de implementare a
acestui act normativ,
în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1)
Persoanele asigurate pentru concedii şi indemnizaţii de
asigurări sociale de sănătate în sistemul de asigurări
sociale de sănătate, denumite în continuare asiguraţi, au
dreptul, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pe
perioada în care au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României,
la concedii medicale şi indemnizaţii de asigurări sociale de
sănătate, dacă:
A. desfăşoară
activităţi pe bază de contract individual de muncă sau în
baza raportului de serviciu;
B. desfăşoară
activităţi în funcţii elective sau sunt numite în cadrul
autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe
durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie
a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale căror drepturi
şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu
ale persoanelor prevăzute la lit. A;
C. beneficiază de drepturi
băneşti lunare ce se suportă din bugetul asigurărilor
pentru şomaj, în condiţiile legii.
(2) De aceleaşi drepturi
beneficiază şi persoanele care nu se află în una dintre
situaţiile prevăzute la alin. (1), dar sunt:
a) asociaţi, comanditari sau
acţionari;
b) administratori sau manageri care au
încheiat contract de administrare ori de management;
c) membri ai asociaţiei familiale;
d) autorizate să desfăşoare
activităţi independente.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (2), care
au calitatea de pensionari, nu sunt asigurate conform prezentei ordonanţe
de urgenţă, cu excepţia pensionarilor de invaliditate gradul III
şi a pensionarilor nevăzători, care se află în una dintre
situaţiile prevăzute la lit. c) şi d).
Art. 2. - (1)
Concediile medicale şi indemnizaţiile de asigurări sociale de
sănătate, la care au dreptul asiguraţii, în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt:
a) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă,
cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii;
b) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea
capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate
ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale;
c) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru maternitate;
d) concedii medicale şi
indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
e) concedii medicale şi
indemnizaţii de risc maternal.
(2) Concediile medicale şi
indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate
prevăzute la alin. (1) sunt denumite în continuare concedii şi
indemnizaţii.
Art. 3. - Dreptul la concediile
şi indemnizaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) este
condiţionat de plata contribuţiei de asigurări sociale de
sănătate destinată suportării acestor indemnizaţii,
denumită în continuare contribuţie pentru concedii şi
indemnizaţii.
Art. 4. - (1)
La data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă, cotele de contribuţii de asigurări sociale
stabilite prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat se
diminuează cu 0,75 puncte procentuale, prin deducere din:
a) cota de contribuţie de
asigurări sociale datorată de angajator, în cazul persoanelor
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;
b) cota de contribuţie de
asigurări sociale datorată de instituţia care administrează
bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul persoanelor
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. C;
c) cota de contribuţie de
asigurări sociale datorată de persoanele prevăzute la art. 1
alin. (2).
(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2006,
cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii,
destinată exclusiv finanţării cheltuielilor cu plata drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, este de
0,75%, aplicată la fondul de salarii sau, după caz, la drepturile
reprezentând indemnizaţie de şomaj ori asupra veniturilor supuse
impozitului pe venit, şi se achită la bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate.
(3) Veniturile provenite din cota de
contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii prevăzută
la alin. (2) se prevăd distinct la partea de venituri a bugetului Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(4) Cheltuielile pentru plata drepturilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se
prevăd distinct la partea de cheltuieli a bugetului Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate.
(5) Excedentele anuale rezultate în cazul în
care veniturile depăşesc cheltuielile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se reportează în anul
următor.
(6) Eventualele deficite înregistrate pe
parcursul execuţiei bugetare şi deficitul anual rezultat în
condiţiile aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă se acoperă din disponibilităţile înregistrate
în anii precedenţi.
(7) Prevederile de cheltuieli aprobate
pentru prestaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, care se realizează, potrivit dispoziţiilor legale,
direct de către angajator, prin deducerea acestora din contribuţiile
datorate, se pot depăşi, modificându-se corespunzător
prevederilor bugetare atât la venituri, cât şi la cheltuieli, cu
menţinerea echilibrului aprobat.
(8) Ordonatorul principal de credite este
abilitat să efectueze modificările prevăzute la alin. (7)
şi este obligat să raporteze Ministerului Finanţelor Publice
aceste modificări atât distinct, cât şi prin evidenţierea în
situaţiile financiare trimestriale, respectiv anuale.
Art. 5. - Începând cu data
intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă, cota de contribuţie prevăzută la art. 4 alin.
(2) se datorează şi se achită de către:
a) angajatori pentru asiguraţii
prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;
b) instituţia care administrează
bugetul asigurărilor pentru şomaj pentru asiguraţii
prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. C;
c) persoanele prevăzute la art. 1
alin. (2).
Art. 6. - (1)
Persoanele juridice sau fizice prevăzute la art. 5 au obligaţia
să calculeze şi să vireze casei de asigurări de
sănătate cota de contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii;
acestea au obligaţia să anunţe lunar casei de asigurări de
sănătate schimbările de natură să modifice elementele
de calcul pentru plata contribuţiei.
(2) Persoanele juridice sau fizice
prevăzute la art. 5 lit. a) au obligaţia plăţii cotei de
contribuţie pentru concedii şi indemnizaţii de 0,75%,
aplicată la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor
legislaţiei financiar-fiscale în materie. Prin fond de salarii realizat,
în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, se înţelege totalitatea
sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de
natură salarială.
(3) În situaţia persoanelor
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. C, cota de contribuţie pentru
concedii şi indemnizaţii de 0,75% se datorează asupra drepturilor
reprezentând indemnizaţie de şomaj.
(4) În situaţia persoanelor
prevăzute la art. 1 alin. (2), cota de contribuţie pentru concedii
şi indemnizaţii de 0,75% se datorează asupra veniturilor supuse
impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 7. - Stagiul minim de
cotizare pentru acordarea drepturilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d)
este de 6 luni realizate în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se
acordă concediul medical.
Art. 8. - (1)
Stagiul de cotizare în sistemul de asigurări sociale de
sănătate, prevăzut la art. 7, se constituie din însumarea
perioadelor:
a) pentru care s-a achitat contribuţia
pentru concedii şi indemnizaţii de către angajator sau,
după caz, de către asigurat;
b) pentru care plata contribuţiei de
asigurări sociale de sănătate se suportă din alte surse, în
condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) pentru care, până la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, plata
contribuţiei de asigurări sociale de sănătate s-a
făcut din alte surse, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) lit. b)
şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Se asimilează stagiului de cotizare
în sistemul de asigurări sociale de sănătate perioadele în care
asiguratul beneficiază de concediile şi indemnizaţiile
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3) Se asimilează stagiului de cotizare
în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi perioadele
în care asiguratul:
a) a beneficiat de pensie de invaliditate;
b) a urmat cursurile de zi ale
învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata
normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora.
(4) Perioadele prevăzute la alin. (2)
şi (3) se asimilează stagiului de cotizare numai dacă în aceste
perioade asiguratul nu a realizat stagii de cotizare în înţelesul
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 9. - Asiguraţii au
dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru incapacitate
temporară de muncă, fără condiţii de stagiu de
cotizare, în cazul urgenţelor medico-chirurgicale, tuberculozei, bolilor
infectocontagioase din grupa A, neoplaziilor şi SIDA. Lista cuprinzând
urgenţele medico-chirurgicale, precum şi bolile infectocontagioase
din grupa A este stabilită prin hotărâre a Guvernului.
Art. 10. - (1)
Baza de calcul a indemnizaţiilor prevăzute la art. 2 se
determină ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza
cărora se calculează, conform legii, contribuţia pentru concedii
şi indemnizaţii, din cele 12 luni din care se constituie stagiul de
cotizare.
(2) În situaţia în care la stabilirea
celor 6 luni din care, potrivit prevederilor alin. (1), se constituie baza de
calcul a indemnizaţiilor, se utilizează perioade asimilate stagiului
de cotizare sau perioade dintre cele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b)
şi c), veniturile ce se iau în considerare sunt:
a) cuantumul indemnizaţiilor, pentru
situaţiile prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. c) şi alin. (2);
b) salariul de bază minim brut pe
ţară, din perioadele respective, pentru situaţiile
prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi alin. (3).
(3) Prevederile alin. (1) se aplică
şi în cazul pensionarilor de invaliditate gradul III, al pensionarilor
nevăzători, pe perioada în care se află în situaţiile
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B şi alin. (2) lit. c)
şi d).
(4) În cazul în care stagiul de cotizare
este mai mic de 6 luni, pentru situaţiile prevăzute la art. 9 şi
31, baza de calcul a indemnizaţiilor o constituie media veniturilor lunare
la care s-a calculat contribuţia pentru concedii şi indemnizaţii,
din lunile respective sau, după caz, venitul lunar din prima lună de
activitate pentru care s-a stabilit să se plătească
contribuţia, cu respectarea prevederilor alin. (2).
(5) Din duratele de acordare a concediilor
medicale, exprimate în zile calendaristice, se plătesc zilele
lucrătoare.
(6) La stabilirea numărului de zile ce
urmează a fi plătite se au în vedere prevederile legale cu privire la
zilele de sărbătoare declarate nelucrătoare, precum şi cele
referitoare la stabilirea programului de lucru, prevăzute prin contractele
colective de muncă.
Art. 11. - (1)
Asiguraţii beneficiază de concedii şi de indemnizaţii, în
baza certificatului medical eliberat de medicul curant, conform
reglementărilor în vigoare.
(2) În înţelesul prezentei
ordonanţe de urgenţă, medic curant este orice medic aflat în
relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate, precum şi orice alt medic cu autorizaţie de
liberă practică valabilă şi care încheie o convenţie
în acest sens cu casele de asigurări de sănătate, în
condiţiile Contractului-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate.
CAPITOLUL II
Concediul şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară
de muncă
Art. 12. - Indemnizaţia
pentru incapacitate temporară de muncă se suportă după cum
urmează:
A. de către angajator, în funcţie
de numărul de angajaţi avut la data ivirii incapacităţii
temporare de muncă a asiguratului, astfel:
a) până la 20 de angajaţi, din
prima zi până în a 7-a zi de incapacitate temporară de muncă;
b) între 21-100 de angajaţi, din prima
zi până în a 12-a zi de incapacitate temporară de muncă;
c) peste 100 de angajaţi, din prima zi
până în a 17-a zi de incapacitate temporară de muncă;
B. din bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, începând cu:
a) ziua următoare celor suportate de
angajator, conform lit. A, şi până la data încetării
incapacităţii temporare de muncă a asiguratului sau a
pensionării acestuia;
b) prima zi de incapacitate temporară de
muncă, în cazul persoanelor asigurate prevăzute la art. 1 alin. (1)
lit. C şi alin. (2).
Art. 13. - (1)
Durata de acordare a concediului şi a indemnizaţiei pentru
incapacitate temporară de muncă, pentru fiecare tip de
afecţiune, este de cel mult 183 de zile în interval de un an, socotit din
prima zi de îmbolnăvire.
(2) Începând cu a 90-a zi concediul se poate
prelungi până la 183 de zile, cu avizul medicului expert al
asigurărilor sociale.
(3) Durata de acordare a concediului şi
a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă este mai
mare în cazul unor boli speciale şi se diferenţiază după
cum urmează:
a) un an, în intervalul ultimilor 2 ani,
pentru tuberculoză pulmonară şi unele boli cardiovasculare,
stabilite de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
denumită în continuare CNAS, cu acordul Ministerului
Sănătăţii;
b) un an, cu drept de prelungire până
la un an şi 6 luni de către medicul expert al asigurărilor
sociale, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru tuberculoză meningeală,
peritoneală şi urogenitală, inclusiv a glandelor suprarenale,
pentru SIDA şi neoplazii, în funcţie de stadiul bolii;
c) un an şi 6 luni, în intervalul
ultimilor 2 ani, pentru tuberculoză pulmonară operată şi
osteoarticulară;
d) 6 luni, cu posibilitatea de prelungire
până la maximum un an, în intervalul ultimilor 2 ani, pentru alte forme de
tuberculoză extrapulmonară, cu avizul medicului expert al
asigurărilor sociale.
Art. 14. - (1)
Medicul primar sau, după caz, medicul specialist în afecţiunea
principal invalidantă poate propune pensionarea de invaliditate dacă
bolnavul nu a fost recuperat la expirarea duratelor de acordare a
indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă,
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) În situaţii temeinic motivate de
posibilitatea recuperării, medicul prevăzut la alin. (1) poate
propune prelungirea concediului medical peste 183 de zile, în scopul
evitării pensionării de invaliditate şi menţinerii
asiguratului în activitate.
(3) Medicul expert al asigurărilor
sociale decide, după caz, prelungirea concediului medical pentru
continuarea programului recuperator, reducerea programului de lucru, reluarea
activităţii în raport de pregătirea profesională şi de
aptitudini ori pensionarea de invaliditate.
(4) Prelungirea concediului medical peste
183 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite
de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări
Sociale, în raport cu evoluţia cazului şi cu rezultatele
acţiunilor de recuperare.
Art. 15. - În cazul în care
medicul expert al asigurărilor sociale a emis avizul de pensionare de
invaliditate, plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de
muncă se face până la sfârşitul lunii următoare celei în
care s-a emis avizul, fără a se depăşi durata maximă
de acordare a concediului, prevăzută de art. 14 alin. (4).
Art. 16. - (1)
Asiguraţii a căror incapacitate temporară de muncă a
survenit în timpul concediului de odihnă sau al concediului fără
plată beneficiază de indemnizaţie pentru incapacitate
temporară de muncă, concediul de odihnă sau fără
plată fiind întrerupt, urmând ca zilele neefectuate să fie
reprogramate.
(2) Beneficiază de indemnizaţii
pentru incapacitate temporară de muncă, în aceleaşi
condiţii ca şi ceilalţi asiguraţi, pensionarii care se
află şi în una dintre situaţiile menţionate la art. 1 alin.
(1) lit. A sau B, precum şi pensionarii de invaliditate gradul III sau,
după caz, pensionarii nevăzători, care se regăsesc în
situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) şi d).
Art. 17. - (1)
Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei pentru incapacitate temporară
de muncă se determină prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei
de calcul stabilite conform art. 10.
(2) Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei
pentru incapacitate temporară de muncă, determinată de
tuberculoză, SIDA, neoplazii, precum şi de o boală
infectocontagioasă din grupa A şi de urgenţe medico-chirurgicale
stabilite în condiţiile prevăzute la art. 9, este de 100% din baza de
calcul stabilită conform art. 10.
CAPITOLUL III
Concediile şi indemnizaţiile pentru prevenirea
îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă
Art. 18. - În scopul prevenirii
îmbolnăvirilor şi recuperării capacităţii de
muncă, asiguraţii pot beneficia de:
a) indemnizaţie pentru reducerea
timpului de muncă;
b) concediu şi indemnizaţie
pentru carantină;
c) tratament balnear, în conformitate cu
programul individual de recuperare.
Art. 19. - (1)
Indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncă cu o pătrime din
durata normală se acordă asiguraţilor prevăzuţi la
art. 1 alin. (1) lit. A şi B, care, din motive de sănătate, nu
mai pot realiza durata normală de muncă.
(2) Indemnizaţia prevăzută la
alin. (1) se acordă, la propunerea medicului curant, cu avizul medicului
expert al asigurărilor sociale, pentru cel mult 90 de zile în ultimele 12
luni anterioare primei zile de concediu, în una sau mai multe etape.
(3) Cuantumul brut lunar al
indemnizaţiei pentru reducerea timpului de muncă este egal cu
diferenţa dintre baza de calcul stabilită conform art. 10 şi
venitul salarial brut realizat de asigurat prin reducerea timpului normal de
muncă, fără a depăşi 25% din baza de calcul.
Art. 20. - (1)
Concediul şi indemnizaţia pentru carantină se acordă
asiguraţilor cărora li se interzice continuarea activităţii
din cauza unei boli contagioase, pe durata stabilită prin certificatul
eliberat de direcţia de sănătate publică.
(2) Cuantumul brut lunar al
indemnizaţiei pentru carantină reprezintă 75% din baza de calcul
stabilită conform art. 10.
Art. 21. - (1)
Asiguraţii aflaţi în incapacitate temporară de muncă pe o
perioadă mai mare de 90 de zile consecutive beneficiază de tratament
balnear şi de recuperare a capacităţii de muncă, pe baza
prescripţiilor medicale, cu sau fără contribuţie
personală, în condiţiile prevăzute în Contractul-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate.
(2) Tratamentul balnear şi de
recuperare a capacităţii de muncă se desfăşoară
în conformitate cu prevederile programului individual de recuperare întocmit de
medicul curant, cu avizul obligatoriu al medicului expert al asigurărilor
sociale, în funcţie de natura, stadiul şi prognosticul bolii,
structurat pe etape.
(3) În funcţie de tipul afecţiunii
şi de natura tratamentului, durata tratamentului balnear este de 15-21 de
zile şi se stabileşte de către medicul expert al
asigurărilor sociale, odată cu avizul prevăzut la alin. (2).
(4) Programul individual de recuperare este
obligatoriu şi se realizează în unităţi sanitare
specializate aflate în relaţie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate.
(5) După fiecare etapă
prevăzută în programul individual de recuperare asiguraţii sunt
supuşi reexaminării medicale. În funcţie de rezultatele acesteia
medicul expert al asigurărilor sociale, după caz, actualizează
programul individual de recuperare, recomandă reluarea activităţii
profesionale sau propune pensionarea de invaliditate.
(6) Plata indemnizaţiilor nu se cuvine
pe perioadele în care asiguratul, din motive imputabile lui, nu îşi
îndeplineşte obligaţia de a urma şi de a respecta programul
individual de recuperare.
Art. 22. - (1)
Indemnizaţiile prevăzute la art. 18 lit. a) şi b) se
suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, în condiţiile prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă.
(2) Costurile tratamentului balnear, precum
şi cele ale acţiunilor de recuperare a capacităţii de
muncă, prevăzute la art. 18 lit. c), se suportă din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate în
condiţiile prevăzute de Contractul-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate şi de normele metodologice de aplicare a acestuia.
CAPITOLUL IV
Concediul şi indemnizaţia de maternitate
Art. 23. - (1)
Asiguratele au dreptul la concedii pentru sarcină şi lăuzie, pe
o perioadă de 126 de zile calendaristice, perioadă în care
beneficiază de indemnizaţie de maternitate.
(2) De aceleaşi drepturi
beneficiază şi femeile care nu se mai află, din motive
neimputabile lor, în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin.
(1), dacă nasc în termen de 9 luni de la data pierderii
calităţii de asigurat. Faptul că pierderea calităţii
de asigurat nu s-a produs din motive imputabile persoanei în cauză se
dovedeşte cu acte oficiale eliberate de către angajatori sau
asimilaţii acestora.
(3) În situaţiile prevăzute la alin.
(2), baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate se constituie din media
veniturilor lunare pe baza cărora s-a calculat contribuţia pentru
concedii şi indemnizaţii, din ultimele 6 luni anterioare datei
pierderii calităţii de asigurat, cu respectarea prevederilor art. 10.
Art. 24. - (1)
Concediul pentru sarcină se acordă pe o perioadă de 63 de zile
înainte de naştere, iar concediul pentru lăuzie pe o perioadă de
63 de zile după naştere.
(2) Concediile pentru sarcină şi
lăuzie se pot compensa între ele, în funcţie de recomandarea
medicului şi de opţiunea persoanei beneficiare, în aşa fel încât
durata minimă obligatorie a concediului de lăuzie să fie de 42
de zile calendaristice.
(3) Persoanele cu handicap asigurate
beneficiază, la cerere, de concediu pentru sarcină, începând cu luna
a 6-a de sarcină.
(4) În situaţia copilului născut
mort sau în situaţia în care acesta moare în perioada concediului de
lăuzie, indemnizaţia de maternitate se acordă pe toată
durata acestuia.
Art. 25. - (1)
Cuantumul brut lunar al indemnizaţiei de maternitate este de 85% din baza
de calcul stabilită conform art. 10.
(2) Indemnizaţia de maternitate se
suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate.
CAPITOLUL V
Concediul şi indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav
Art. 26. - (1)
Asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru
îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani, iar în cazul
copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, până la
împlinirea vârstei de 18 ani.
(2) Indemnizaţia prevăzută la
alin. (1) se suportă integral din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
Art. 27. - (1)
Beneficiază de indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav,
opţional, unul dintre părinţi, dacă solicitantul
îndeplineşte condiţiile de stagiu de cotizare prevăzute la art.
7.
(2) Beneficiază de aceleaşi
drepturi, dacă îndeplineşte condiţiile cerute de prezenta
ordonanţă de urgenţă pentru acordarea acestora, şi
asiguratul care, în condiţiile legii, a adoptat, a fost numit tutore,
căruia i s-au încredinţat copii în vederea adopţiei sau i-au
fost daţi în plasament.
Art. 28. - Indemnizaţia
pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau a
copilului cu handicap cu afecţiuni intercurente până la împlinirea
vârstei de 18 ani se acordă pe baza certificatului de concediu medical
eliberat de medicul de familie şi a certificatului pentru persoanele cu
handicap, emis în condiţiile legii, după caz.
Art. 29. - Durata de acordare a
indemnizaţiei prevăzute la art. 27 alin. (1) este de maximum 45 de
zile calendaristice pe an pentru un copil, cu excepţia situaţiilor în
care copilul este diagnosticat cu boli infectocontagioase, neoplazii, este
imobilizat în aparat gipsat, este supus unor intervenţii chirurgicale;
durata concediului medical în aceste cazuri va fi stabilită de medicul
curant.
Art. 30. - Cuantumul brut lunar
al indemnizaţiei pentru îngrijirea copilului bolnav este de 85% din baza
de calcul stabilită conform art. 10.
CAPITOLUL VI
Concediul şi indemnizaţia de risc maternal
Art. 31. - (1)
Dreptul la concediul de risc maternal se acordă în condiţiile
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la
locurile de muncă, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 25/2004.
(2) Pe durata concediului de risc maternal
se acordă o indemnizaţie de risc maternal care se suportă
integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(3) Concediul şi indemnizaţia de
risc maternal se acordă fără condiţie de stagiu de
cotizare.
(4) Cuantumul indemnizaţiei
prevăzute la alin. (2) reprezintă 75% din baza de calcul
stabilită conform prevederilor art. 10.
CAPITOLUL VII
Alte dispoziţii privind indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate
Art. 32. - (1)
În cazul în care, potrivit legii, angajatorul îşi suspendă temporar
activitatea sau activitatea acestuia încetează prin: divizare ori fuziune,
dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciară, lichidare
judiciară, faliment sau prin orice altă modalitate
prevăzută de lege, drepturile prevăzute la art. 2 alin. (1),
care s-au născut anterior ivirii acestor situaţii, se achită din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate de către casele de asigurări de
sănătate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică
şi în situaţia în care a expirat termenul pentru care a fost încheiat
contractul individual de muncă, a expirat termenul pentru care a fost
exercitată funcţia publică ori a expirat mandatul în baza
căruia a desfăşurat activitate în funcţii elective sau în
funcţii numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori
judecătoreşti.
(3) Drepturile achitate în condiţiile
prevăzute la alin. (1) urmează a fi recuperate de către casele
de asigurări de sănătate de la angajator, după caz, conform
legii.
Art. 33. - Pentru persoana
asigurată care se află în două sau mai multe situaţii
prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B şi care
desfăşoară activitatea la mai mulţi angajatori, la fiecare
fiind asigurată conform prezentei ordonanţe de urgenţă,
indemnizaţiile se calculează şi se plătesc, după caz,
de fiecare angajator.
Art. 34. - Durata concediilor
pentru tuberculoză, neoplazii, precum şi a concediilor pentru
sarcină, lăuzie şi îngrijirea copilului bolnav nu
diminuează numărul zilelor de concediu medical acordate unui asigurat
pentru celelalte afecţiuni.
Art. 35. - (1)
Pentru plata indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de
muncă, aferente concediilor medicale acordate cu întrerupere între ele,
acestea se iau în considerare separat, durata lor nu se cumulează, iar
plata se suportă conform art. 12.
(2) În situaţia în care unui asigurat i
se acordă în aceeaşi lună două sau mai multe concedii
medicale pentru afecţiuni diferite, fără întrerupere între ele,
indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă se
calculează şi se plăteşte separat, iar plata se suportă
conform art. 12.
Art. 36. - (1)
Calculul şi plata indemnizaţiilor prevăzute de prezenta
ordonanţă de urgenţă se fac pe baza certificatului de
concediu medical eliberat în condiţiile legii, care constituie document
justificativ pentru plată.
(2) Certificatul de concediu medical se
prezintă plătitorului până cel mai târziu la data de 5 a lunii
următoare celei pentru care a fost acordat concediul.
(3) Plata indemnizaţiilor se face lunar
de către:
a) angajator, cel mai târziu odată cu
lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivă, pentru
asiguraţii prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;
b) instituţia care administrează
bugetul asigurărilor pentru şomaj, până la data de 10 a lunii
următoare celei pentru care s-a acordat concediul medical;
c) casa de asigurări de
sănătate, până la data de 10 a lunii următoare celei pentru
care s-a acordat concediul medical, pentru asiguraţii prevăzuţi
la art. 1 alin. (2) şi pentru persoanele prevăzute la art. 23 alin.
(2) şi la art. 32.
Art. 37. - Cuantumul
indemnizaţiilor acordate pe o perioadă mai mare de 90 de zile se
poate indexa, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Art. 38. - (1)
Sumele reprezentând indemnizaţii, care se plătesc asiguraţilor
şi care, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă, se suportă din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, se reţin de către
plătitor din contribuţiile pentru concedii şi indemnizaţii
datorate pentru luna respectivă.
(2) Sumele reprezentând indemnizaţii
plătite de către angajatori asiguraţilor, care
depăşesc suma contribuţiilor datorate de aceştia în luna
respectivă, se recuperează din contribuţiile datorate pentru
lunile următoare sau din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate din creditele bugetare
prevăzute cu această destinaţie, în condiţiile reglementate
prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 39. - (1)
Indemnizaţiile se achită beneficiarului, reprezentantului legal sau
mandatarului desemnat prin procură de către acesta.
(2) Indemnizaţiile cuvenite şi
neachitate asiguratului decedat se plătesc soţului
supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa acestora,
persoanei care dovedeşte că l-a îngrijit până la data decesului.
Art. 40. - (1)
Indemnizaţiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, în
termenul de prescripţie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul
era în drept să le solicite.
(2) Cuantumul indemnizaţiilor
solicitate potrivit alin. (1) se achită la nivelul cuvenit în perioada
prevăzută în certificatul medical.
Art. 41. - Plata
indemnizaţiilor încetează începând cu ziua următoare celei în
care:
a) beneficiarul a decedat;
b) beneficiarul nu mai îndeplineşte
condiţiile legale pentru acordarea indemnizaţiilor;
c) beneficiarul şi-a stabilit
domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România nu are încheiată
convenţie de asigurări sociale;
d) beneficiarul şi-a stabilit
domiciliul pe teritoriul unui stat cu care România a încheiat convenţie de
asigurări sociale, dacă în cadrul acesteia se prevede că
indemnizaţiile se plătesc de către celălalt stat.
Art. 42. - (1)
Sumele încasate necuvenit cu titlu de indemnizaţii se recuperează de
la beneficiari în termenul de prescripţie de 3 ani.
(2) Recuperarea sumelor prevăzute la
alin. (1) se efectuează de către angajator sau, după caz, de
instituţia care efectuează plata acestor drepturi.
(3) Casele de asigurări de
sănătate recuperează sumele plătite necuvenit de la
plătitorii prevăzuţi la art. 36 alin. (3).
(4) Sumele plătite necuvenit prin
intermediul caselor de asigurări de sănătate se recuperează
de la beneficiari în baza deciziei casei respective, care constituie titlu
executoriu.
(5) Sumele nerecuperate din cauza decesului
beneficiarilor nu se mai urmăresc.
Art. 43. - (1)
Sumele încasate necuvenit, cu titlu de indemnizaţii, ca urmare a unei
infracţiuni săvârşite de beneficiar, se recuperează de la
acesta, inclusiv dobânzile aferente, până la recuperarea integrală a prejudiciului.
(2) Sumele stabilite în conformitate cu
alin. (1), nerecuperate din cauza decesului asiguraţilor, se
recuperează de la moştenitori, în condiţiile dreptului comun.
(3) Debitele provenite din
indemnizaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă se recuperează prin executorii proprii ai CNAS şi
ai caselor de asigurări de sănătate şi constituie venituri
ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Art. 44. - Contribuţia de
asigurări sociale de sănătate nu se datorează asupra
indemnizaţiilor reglementate de prezenta ordonanţă de
urgenţă.
Art. 45. - (1)
Perioadele în care asiguraţii prevăzuţi la art. 1 alin. (1)
şi (2) beneficiază de indemnizaţiile prevăzute la art. 2
constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, pentru aceste
indemnizaţii datorându-se contribuţia individuală de
asigurări sociale reglementată de prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Contribuţia de asigurări
sociale prevăzută la alin. (1) se calculează prin aplicarea
cotei stabilite prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat asupra
valorii reprezentând un salariu de bază minim brut pe ţară
garantat în plată, se suportă din cuantumul brut al
indemnizaţiei stabilite conform prevederilor prezentei ordonanţe de
urgenţă şi se achită bugetului asigurărilor sociale de
stat.
(3) Calculul şi plata contribuţiei
individuale de asigurări sociale se efectuează lunar, de către
plătitorii prevăzuţi la art. 36 alin. (3), odată cu plata
indemnizaţiilor.
Art. 46. - (1)
În vederea determinării punctajului anual, necesar stabilirii drepturilor
de pensie în sistemul public de pensii, pentru stagiile de cotizare realizate
în condiţiile prevăzute la art. 45 se utilizează salariul de
bază minim brut pe ţară garantat în plată din perioadele
respective.
(2) În situaţia persoanelor care, în
perioada 1 aprilie 2001 - 1 ianuarie 2006, au beneficiat de concedii medicale
şi indemnizaţiile aferente, reglementate de legislaţia
anterioară prezentei ordonanţe de urgenţă, la determinarea
punctajului anual necesar stabilirii drepturilor de pensie în sistemul public
de pensii se utilizează cuantumul indemnizaţiei obţinute în
perioadele respective.
ARTICOLUL VIII
Contravenţii
Art. 47. - Constituie
contravenţii următoarele fapte săvârşite prin
încălcarea obligaţiilor prevăzute la art. 36 alin. (3):
a) refuzul nejustificat de plată a
indemnizaţiilor;
b) calculul şi plata eronată a
indemnizaţiilor;
c) eliberarea certificatelor de concedii
medicale cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 48. - Contravenţiile
prevăzute la art. 47 se sancţionează cu amendă de la 1.000
lei (RON) la 2.500 lei (RON).
Art. 49. - Constatarea
contravenţiilor prevăzute la art. 47 şi aplicarea amenzilor
corespunzătoare se fac de către organele de control ale CNAS şi
ale caselor de asigurări de sănătate.
Art. 50. - Dispoziţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă, referitoare la stabilirea
şi sancţionarea contravenţiilor, se completează cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Control şi jurisdicţie
Art. 51. - (1)
Controlul modului de acordare a concediilor medicale şi de eliberare a
certificatelor de concediu medical se realizează de către echipe
formate din personal din cadrul serviciilor specializate din structura
Ministerului Sănătăţii, CNAS, a caselor de asigurări
de sănătate, a direcţiilor de sănătate publică
şi a direcţiilor medicale ori structurilor similare din ministerele
şi instituţiile din administraţia publică centrală cu
reţea sanitară proprie, precum şi de medici experţi ai
asigurărilor sociale.
(2) Controlul se realizează ca urmare a
sesizării casei de asigurări de sănătate de către
plătitori, precum şi prin sondaj, la iniţiativa
autorităţilor abilitate să realizeze controlul.
(3) În cazul constatării
nerespectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă,
vor fi sesizate comisiile de disciplină din cadrul colegiului medicilor de
la nivelul fiecărui judeţ, respectiv Colegiul Medicilor Bucureşti,
precum şi unităţile cu care medicii se află în relaţii
contractuale, pentru luarea măsurilor legale ce se impun.
(4) Comisia de disciplină a Colegiului
Medicilor din România, a consiliilor judeţene ale medicilor şi al
municipiului Bucureşti va aplica măsurile prevăzute de legislaţia
în vigoare, în situaţia în care constată nerespectarea
dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă cu privire la
eliberarea certificatelor medicale.
Art. 52. - Litigiile care au ca
obiect modul de calcul şi de plată a indemnizaţiilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se
soluţionează de către instanţele judecătoreşti
competente, potrivit jurisdicţiei asigurărilor sociale.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 53. - (1)
Indemnizaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a)-d) se pot
transfera în ţările în care asiguraţii îşi stabilesc
domiciliul sau reşedinţa, în condiţiile reglementate prin
acorduri şi convenţii internaţionale la care România este parte.
(2) Plata indemnizaţiilor
prevăzute la alin. (1) se poate face în moneda ţărilor
respective sau într-o altă monedă asupra căreia s-a convenit.
Art.
54. - (1) Începând
cu data de 1 ianuarie 2006 încetează plata indemnizaţiilor
stabilite în condiţiile Legii nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare. (2) Plata indemnizaţiilor restante, aferente perioadelor
anterioare datei de 1 ianuarie 2006, se efectuează de către plătitorii
prevăzuţi la art. 36 alin. (3), în condiţiile prevăzute
de prezenta ordonanţă de urgenţă, cu respectarea
termenului general de prescripţie. |
|
|
|
A se vedea |
|
|
|
||
|
Art. 55. - (1)
Conţinutul şi forma documentelor sau, după caz, ale formularelor
necesare aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă se
aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii
şi al preşedintelui CNAS şi se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(2) Costurile generate de tipărirea
documentelor şi formularelor prevăzute la alin. (1) se suportă
din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, cu posibilitatea recuperării acestora în
condiţiile stabilite de CNAS.
Art. 56. - În aplicarea
prezentei ordonanţe de urgenţă, în termen de 60 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, se vor elabora
norme de aplicare, aprobate prin ordin comun al ministrului
sănătăţii şi al preşedintelui CNAS.
Art. 57. - CNAS, Casa
Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale
şi Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi
Recuperare a Capacităţii de Muncă vor încheia un protocol
privind activitatea desfăşurată de medicii experţi ai
asigurărilor sociale, potrivit prezentei ordonanţe de
urgenţă.
Art. 58. - Necesarul de personal
pentru realizarea activităţilor de evidenţă şi control
rezultate din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă
se asigură în cadrul numărului de posturi aprobat pentru CNAS.
Art. 59. - Prezenta
ordonanţă de urgenţă intră în vigoare pe data de 1
ianuarie 2006.
Art. 60. - (1)
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă se abrogă prevederile referitoare la concediul şi
indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, concediul
şi indemnizaţiile pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi
recuperarea capacităţii de muncă, concediul şi
indemnizaţia pentru maternitate, concediul şi indemnizaţia pentru
îngrijirea copilului bolnav, cuprinse la art. 7, 26, 27, 35, art. 98-101, art.
103-125, art. 129-134 şi la art. 136-138 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 11 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 96/2003
privind protecţia maternităţii la locurile de muncă,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
25/2004.
(3) Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. 5 alin. (3)
din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru
accidente de muncă şi boli profesionale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 27 iunie 2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
(4) Sunt şi rămân în vigoare
prevederile art. 109 alin. (2) şi ale art. 117 din Legea nr. 19/2000, cu modificările
şi completările ulterioare, referitoare la acordarea biletelor pentru
tratament balnear pensionarilor şi altor categorii de asiguraţi decât
cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(5) Pentru personalul civil care
îndeplineşte funcţii de demnitate publică, funcţii publice
sau este încadrat cu contract individual de muncă în instituţiile
publice prevăzute la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 346/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, prestaţiile
aferente accidentelor de muncă sau bolilor profesionale se calculează
în condiţiile prevăzute de această lege şi se suportă
de la bugetul de stat, prin bugetele acestor instituţii.
Art. 61. - Prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile şi persoanelor care
îşi desfăşoară activitatea în ministerele şi
instituţiile din sectorul de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională, cu excepţia cadrelor militare în
activitate şi a funcţionarilor publici cu statut special.
Art. 62. - Se autorizează
Ministerul Finanţelor Publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite, să introducă modificările ce decurg din aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă în volumul şi
în structura bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, respectiv ale bugetului asigurărilor sociale de stat
pe anul 2006, cu menţinerea echilibrului bugetar.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează: ─────────────── Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei, Gheorghe Barbu Ministrul sănătăţii, Gheorghe Eugen Nicolăescu Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Cristian Vlădescu p. Ministrul finanţelor publice, Doina-Elena Dascălu, secretar de stat |
Bucureşti, 17
noiembrie 2005.
Nr. 158.